Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.05.07] W lipcu...
· [2024.07.05] Presja ...
· Na niedzielê 7 lipca...
· [2024.07.05] Co nie ...
· [2024.06.28] Lipiec ...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Na progu Wielkiego Postu
W tym roku ¦roda Popielcowa wypad³a 1 marca – to dzieñ, który w Ko¶ciele katolickim rozpocz±³ okres Wielkiego Postu czyli czterdziestodniowej pokuty.

¦roda Popielcowa, zwana równie¿ Popielcem, to pierwszy dzieñ Wielkiego Postu. W ¦rodê Popielcow± katolików obowi±zuje ograniczenie siê do spo¿ycia trzech posi³ków – jednego do syta, i dwóch skromnych. Niedozwolone jest równie¿ spo¿ywanie potraw miêsnych. Choæ w czasie uroczysto¶ci w ¶wi±tyni w wiêkszo¶ci ko¶cio³ów na ¶wiecie kap³an czyni popio³em znak krzy¿a na czole wiernych, w Polsce przyj±³ siê zwyczaj posypywania g³ów popio³em. Obrzêd ten, zapocz±tkowany ju¿ we wczesnym ¶redniowieczu, symbolizuje skruchê oraz gotowo¶æ do pokuty, a jednocze¶nie przypomina o przemijaniu ¿ycia doczesnego. Nie wszyscy wiedz±, ¿e popió³ pochodzi ze spalonych palm, po¶wiêconych rok wcze¶niej w Niedzielê Palmow±. Co ciekawe, ¦roda Popielcowa – choæ jest ¶wiêtem ruchomym – jeszcze nigdy nie przypada³a w rok przestêpny 29 lutego. Pierwszy Popielec tego dnia w historii bêdzie mia³ miejsce dopiero w 2096 roku.
* * *
Niektórzy zastanawiaj± siê dlaczego Wielki Post trwa czterdzie¶ci dni? Warto wiedzieæ, ¿e liczba czterdzie¶ci w Pi¶mie ¦wiêtym oznacz± pewn± d³u¿sz± ca³o¶æ, czas przeznaczony na jakie¶ konkretne zadanie cz³owieka lub zbawcze dzia³anie Boga. W Wielkim Po¶cie Ko¶ció³ odczytuje i prze¿ywa nie tylko czterdzie¶ci dni spêdzonych przez Jezusa na pustyni na modlitwie i po¶cie przed rozpoczêciem Jego publicznej misji, ale i inne wielkie wydarzenia biblijne: czterdzie¶ci dni powszechnego potopu, po których Bóg zawar³ przymierze z Noem; czterdzie¶ci lat pielgrzymowania Izraela po pustyni ku ziemi obiecanej; czterdzie¶ci dni przebywania Moj¿esza na Górze Synaj, gdzie otrzyma³ on od Jahwe Tablice Prawa czy wreszcie post Eliasza, który, jak czytamy w Pierwszej Ksiêdze Królewskiej, po¶ci³ „czterdzie¶ci dni i czterdzie¶ci nocy [u stóp] Bo¿ej góry Horeb”, gdzie us³ysza³ „szmer ³agodnego powiewu” przechodz±cego Pana.
* * *
W swojej znakomitej ksi±¿ce „Rzymskie pielgrzymowanie. Ko¶cio³y stacyjne Rzymu” George Weigel napisa³: „We wszystkich przypadkach opisanych w Biblii owe czterdzie¶ci dni to wyj¶cie poza zwyk³y rytm ¿ycia, by otworzyæ siê bardziej na podniety Ducha Bo¿ego i nawróciæ siê g³êbiej oraz pod±¿aæ drog± Boga przez historiê. To „wyj¶cie poza” stanowi zasadnicz± cechê charakterystyczn± Wielkiego Postu i zgodnie z pradawn± tradycj± Ko¶cio³a wyra¿a siê przez ja³mu¿nê, po¶wiêcenie wiêkszej ilo¶ci czasu na modlitwê i w³a¶nie post. Te trzy praktyki wspó³wystêpuj± ze sob±. Wyrzeczenie siê jakich¶ potraw ze wzglêdu na Wielki Post nie ró¿ni³oby siê niczym szczególnym od zwyk³ego re¿imu odchudzania, gdyby nie towarzyszy³o temu g³êbsze spotkanie z Ojcem, Synem i Duchem ¦wiêtym przez modlitwê, lekturê duchow± oraz refleksjê, a tak¿e nowa troska o tych, którzy s± w potrzebie. A zatem szczególne praktyki towarzysz±ce tym Czterdziestu Dniom, podobnie jak liturgia na ka¿dy dzieñ Wielkiego Postu, bezustannie przyci±gaj± chrze¶cijan ku pierwotnemu wo³aniu Chrystusa: „Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê” (...)”.
Z liturgii znika radosne "Alleluja" i "Chwa³a na wysoko¶ci Bogu", a kolorem szat liturgicznych staje siê fiolet. Czas Wielkiego Postu, to czas przygotowanie wspólnoty wiernych do najwiêkszego ¶wiêta chrze¶cijan, jakim jest Wielkanoc.
(f)


Fot. Andrzej Kalinowski
Autobusem przez tunel Ruszczy
Interweniowali mieszkañcy, walczyli radni dzielnic XVII i XVIII, prosili pracownicy Programu Aktywno¶ci Lokalnej okaza³o siê, ¿e kropla dr±¿y kamieñ! Dziêki determinacji tych osób na tunelu w Ruszczy pojawi³a siê sygnalizacja ¶wietlna co by³o warunkiem koniecznym aby móg³ nim przejechaæ autobus.
Ten problem, dotycz±cy mieszkañców osiedli peryferyjnych, poruszali¶my w G³osie kilkakrotnie. Dotyczy³ m.in. mieszkañców osiedli Ruszcza, Ko¶cielniki, Wadów Wyci±¿e oraz okolic ul. Igo³omskiej i pobliskich. Mo¿na o nim pisaæ w czasie przesz³ym bo w³a¶nie zosta³ rozwi±zany! Od soboty (25 lutego) tunel w Ruszczy zosta³ otwarty dla autobusów komunikacji miejskiej. To z pewno¶ci± zwiêkszy komfort i skróci czas podró¿y pasa¿erów, którzy aby przedostaæ siê na drug± stronê terenów kolejowych, musieli nadk³adaæ drogi. Po zmianie, do dyspozycji mieszkañców bêdzie nowa linia autobusowa 160. Natomiast autobus 110 bêdzie je¼dzi³ na dotychczasowej trasie do Wêgrzynowic.
Tunel w Ruszczy jest drog± przejazdow±, która ³±czy ul. Za Gór± i ul. Organki, a w szerszej perspektywie – Wadów z Ruszcz±. Jest w±ski, a w dodatku bardzo d³ugi – wraz z dziel±c± go drog± technologiczn±, mierzy ok. 370 m. Wcze¶niej przejazd autobusu by³ niemo¿liwy ze wzglêdu na bezpieczeñstwo ruchu. Aby przepu¶ciæ autobus przez tunel, konieczny by³ monta¿ sygnalizacji ¶wietlnej, która zosta³a uruchomiona w styczniu.
Zmiany w Ruszczy przynios³y nowe mo¿liwo¶ci dla komunikacji miejskiej. Od 25 lutego pojawi³a siê nowa linia 160, która je¼dzi na trasie: Aleja Przyja¼ni – al. Ró¿ – ¯eromskiego – Obroñców Krzy¿a – Kocmyrzowska – Darwina – Lubocka – £uczanowicka – Godebskiego – Wittiga – Godebskiego – Bystronia – Glinik – Organki – Tunel w Ruszczy – Za Gór± – Jeziorko – Ruszcza.  Autobus 160 bêdzie kursowa³ co 40 minut w dni powszednie w godzinach oko³o 6-17, co 80 minut w pozosta³ych godzinach oraz w dni wolne (godz. 7-18).
Zmieni³a siê równie¿ czêstotliwo¶æ kursowania linii 110, która w godzinach szczytu kursuje co 40 minut, a w pozosta³ych godzinach i w dni wolne co 80 minut. Linie zosta³y ze sob± skoordynowane, dziêki czemu mieszkañcy Wadowa i Luboczy maj± do dyspozycji autobus co 20 minut w godzinach szczytu.
W zwi±zku z dostosowaniem tunelu do potrzeb komunikacji miejskiej wzros³a liczba kursów równie¿ w innych czê¶ciach osiedli peryferyjnych: z Wêgrzynowic w dni powszednie z 18 do 21, a w dni wolne z 8 do 15;  z Os. Kolejowego (³±cznie dla linii 110 i 160) w dni powszednie z 35 do 44, a w dni wolne z 14 do 24; a z £uczanowic (³±cznie dla linii 117, 160 i 242) w dni powszednie wzro¶nie z  28 do 51, a w dni wolne z 18 do 27.
Pasa¿erowie korzystaj± tak¿e na zwiêkszonej liczbie kursów z Luboczy (dla linii 110, 117, 160 i 242)  w dni powszednie z 53 do 72, a w dni wolne z 26 do 42. Spada natomiast liczba kursów z przystanków Wadów, Wadowska, Lubocza Trafo (dla linii 110, 117 i 242) w dni powszednie z 63 do 49, ale za to wzro¶nie w dni wolne z 32 do 33.
(a³)


Fot. ZIKiT
Kpt. Franciszek Bary³a Nowohucianinem Roku 2016, a Miss Nowej Huty 2017 wybrano Malwinê Król – Gala Nowohucka
Od mocnego patriotycznego akcentu zaczê³a siê Nowohucka Gala w Hotelu i Restauracji „Santorini”. Wprowadzeniem do tej pierwszej jej czê¶ci by³o odtworzenie piosenki o rotmistrzu Witoldzie Pileckim w wykonaniu Lecha Makowieckiego. Chwila refleksji i g³os zabrali redaktor naczelny „G³osu – Tygodnika Nowohuckiego” Jan L. Franczyk oraz red. S³awomir Pietrzyk prezes Stowarzyszenia Moja Nowa Huta – organizatorzy Gali Nowohuckiej . Odczytali werdykt kapitu³y plebiscytu na Nowohucianina Roku 2016. Ten presti¿owy tytu³ uzyska³ kpt. Franciszek Bary³a prezes Nowohuckiego Ko³a ¦wiatowego Zwi±zku ¯o³nierzy Armii Krajowej. Gratulacje Nowohucianinowi Roku 2016 sk³adali p³k. Tadeusz Bieñkowicz Kawaler Orderu Virtuti Militari prezes Ma³opolskiej Rady Kombatantów Województwa Ma³opolskiego, Alicja Poda reprezentuj±ca Zwi±zek Kombatantów i b. Wiê¼niów Politycznych Ko³o HTS oraz Barbara Mularczyk prezes Stowarzyszenia Dzieci Wojny. Jerzy Kujawski ps. „Szpinak”. Kawaler Orderu U¶miechu, laureat drugiego Tytu³u Nowohucianina Roku w 1999 roku razem z organizatorami przypomnieli sylwetki wcze¶niejszych 23 laureatów tego Tytu³u.

***

Wybierali swoj± Miss zarówno internauci, jak Czytelnicy „G³osu Tygodnika Nowohuckiego”, publiczno¶æ i internauci portalu Kraków Nasze Miasto. I tak przydzielono nastêpuj±ce tytu³y: Miss Nowej Huty 2017 zosta³a Malwina Król, ten tytu³ potwierdzi³a publiczno¶æ przyznaj±c jej tytu³ Miss Publiczno¶ci. Wicemiss Nowej Huty zosta³a Justyna Howorska, Miss Gracji - Patrycja Walisch, Miss Foto - Kateryna Kozlova, Miss Eko - Stefania Staszel, Miss Czytelników „G³osu Tygodnika Nowohuckiego” - Julianna Siwek, Miss Salonu SPA „Klub Kasi” – Magdalena Wicher, Miss Portalu Kraków Nasze Miasto - Patrycja Walisch (ponad 1000 g³osów) i Miss „Marimexu” - Julia Pañko.
(mp)



fot. autor
Wiêcej do przeczytania w "G³osie".
PRZECIWPY£OWI
Smog to najczê¶ciej dzi¶ powtarzane s³owo ka¿dego poranka ubieg³ego tygodnia. Wystarczy tez w wyszukiwarkê internetow± wpisaæ „smog” a otworz± siê dziesi±tki informacji. Smogowej ekscytacji ju¿ rok temu uleg³a pani Zofia. Poprosi³a syna o ¶ci±gniêcie odpowiedniej aplikacji i teraz codziennie, albo w dni szczególnie zachmurzone sprawdza zanieczyszczenie powietrza nad miastem.
Z my¶l± o swoich wnukach – gdy smog zalega nad Krakowem zaraz dzwoni do córki by przypadkiem nie wychodzili tego dnia na spacer. Niestety w roku 2017 na 46 dni nowego roku a¿ w 35 musia³a dawaæ im „czerwone ¶wiat³o ” na wyj¶cie.

Nie lepiej by³o tez w ubieg³ym tygodniu. 16 lutego Wojewódzki Zespó³ Zarz±dzania Kryzysowego wprowadzi³ II stopieñ zagro¿enia zanieczyszczeniem powietrza i ostrzeg³ o ryzyku przekroczenia poziomu dla stê¿enia 24-godzinnego py³u PM10 oraz zwi±zanego z nim wysokiego stê¿enia py³u PM2,5 oraz benzo(a)pirenu w powietrzu. Potem przez kilka dni, ze wzglêdu na stwierdzone przekroczenie ¶redniego poziomu stê¿enia py³u PM10 powy¿ej 150 µg/m3 na stacjach pomiarowych na terenie Krakowa, wprowadzono darmowe przejazdy ¶rodkami komunikacji miejskiej, na podstawie wa¿nego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego.
Co to ten py³ zawieszony? Wyja¶nia to m.in. informacja na stronie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej: Py³ zawieszony jest mieszanin± cz±stek sta³ych i kropelek cieczy utrzymuj±cych siê w powietrzu. Cz±steczki te zawieraj± ró¿ne sk³adniki jak np.: siarkê, zwi±zki organiczne (np. wielopier¶cieniowe wêglowodory aromatyczne), metale ciê¿kie, dioksyny oraz alergeny (takie jak py³ki ro¶lin i zarodniki grzybów). Py³ PM10 zawiera cz±stki o ¶rednicy mniejszej ni¿ 10 mikrometrów,( ok. jednej pi±tej grubo¶ci ludzkiego w³osa),natomiast py³ drobny PM2,5 cz±stki o ¶rednicy mniejszej ni¿ 2,5 µm2-5.
Potem przeczytamy ostrze¿enie, ¿e szkodliwo¶æ py³u dla zdrowia osób, które go wdychaj±, zwi±zana jest ¶ci¶le z wielko¶ci± i sk³adem chemicznym ziaren. Bardziej niebezpieczny jest py³ drobny o ¶rednicy poni¿ej 2.5 mikrometra. Dociera on do pêcherzyków p³ucnych a nawet penetruje do naczyñ krwiono¶nych, a stamt±d do krwiobiegu, st±d jest równo szkodliwy dla uk³adu oddechowego jak i uk³adu kr±¿enia. Natomiast wiêksze ziarna py³u mog± powodowaæ stany zapalne spojówek oraz b³ony ¶luzowej nosa i gard³a.
- To histeria – t³umaczy pan Kazimierz. Ma 70 lat i na smogowe podniecenie patrzy ze spokojem. Gdy huta produkowa³a 6 mln ton stali i odpowiednio – koksu - to dopiero powietrze nad zak³adem i Now± Hut± by³o zadymione – mówi. - I nikt wtedy tego nie nag³a¶nia³ choæ, co prawda wiatry wiej±ce, najczê¶ciej zachodnie, przenosi³y zanieczyszczenia dalej na wschód i my tego tak nie odczuwali¶my. Nikt zreszt± siê nad tym nie zastanawia³, ale z drugiej strony - zak³ad ³o¿y³ wielkie pieni±dze na miasto i dawa³ pracê. O ekologii to zaczêto chyba w latach siedemdziesi±tych mówiæ. Potem w latach 90-tych chciano koksowniê zamykaæ, ale skoñczy³o siê na karach za zanieczyszczanie powietrza. Dzi¶, w porównaniu do tego co by³o przed laty, powietrze nad hut± jest, rzec mo¿na, krystaliczne… - podsumowuje starszy pan.
Nie zgadza siê z nim pani Anna mieszkanka osiedla Stalowego, która na parapecie okiennym ¶ciera grub± warstwê py³u. Ale w smogu - to raczej chodzi o py³ którego go³ym okiem nie widaæ. Takiego tez boi siê pan Leszek, jeden z nielicznych w Nowej Hucie, który wyposa¿y³ siê w specjaln± maseczkê przeciwsmogow± i w ostatnich dniach raczej czêsto jej u¿ywa.
- Dzieñ zaczynam oczywi¶cie od sprawdzenia, jakie dzi¶ mamy powietrze nad miastem. Zacz±³em siê tym interesowaæ ze wzglêdu na stan zdrowia: problemy z oddychaniem, ³zawieniem oczu, kaszlem. Wreszcie zdecydowa³em siê na kupienie specjalnej maseczki. Gdy zacz±³em siê za ni± rozgl±daæ - w styczniu okaza³o siê, ze w sklepach sportowych, gdzie takie maseczki powinny byæ, bo interesuj± siê nimi kolarze czy biegacze, ten asortyment siê wyczerpa³. Niedawno jednak ¿ona kupi³a nam obojgu maseczki i teraz je nosimy. Chcia³bym jednak zmieniæ j± na nieco lepsz±, wydajniejsz±... Ju¿ nawet znalaz³em firmê, która oferuje takie bardziej specjalistyczne maseczki, ale to wydatek oko³o 150 z³otych – mówi pan Leszek.
Ale on w swojej maseczce na ulicach Nowej Huty jest raczej wyj±tkiem. Mieszkañców w maseczkach widaæ bardzo rzadko. Przywykli¶my, czy nie dowierzamy? A mo¿e ufamy, ¿e dziêki £±kom Nowohuckim, szerokim ulicom i wzgórzom smog w Nowej Hucie jest mniejszy? TO potwierdzaj± wyniki pomiarów emisji na trzech nowohuckich stacjach, pokazuj±ce, ¿e rzeczywi¶cie na Mistrzejowicach (pomiar z os. Piastów) wyniki s± nieco lepsze (znaczy emisja py³u zawieszonego nieco ni¿sza) ni¿ w centrum Krakowa.
W zwi±zku ze smogowymi alarmami nowych klientów zyska³y sklepy rowerowe, gdzie najbardziej poszukiwanym towarem s± maski antysmogowe. W Centrum Rowerowym Tomar przy ul. Klasztornej w ubieg³ym tygodniu maseczek antysmogowych na stanie nie by³o. – Wiêksze zainteresowanie nimi pojawi³o siê jak og³osili¶my na Facebooku ¿e maski sprzedajemy – us³yszeli¶my. – Ten boom zacz±³ siê pó³ roku temu. Teraz otrzymujemy wiele telefonów z ca³ego Krakowa z pytaniem czy mamy maseczki w magazynie. Zapotrzebowanie jest tak du¿e, ze producent nie wyrabia… Radzimy ¶ledziæ nasze konto na Facebooku – mówi sprzedawczyni.
Najbardziej dzi¶ popularne maski, takie z wymiennymi filtrami kosztuj± od 100 do 220 z³.
***
S± tacy co to im wystarcza okutanie siê szalikiem, inni - szyj± maskê w³asnorêcznie. Rodzice, wychodz±c (tylko z konieczno¶ci) z ma³ymi dzieæmi – nakrywaj± wózki kocykami. Inni uszczelniaj± okna, jeszcze inni kupuj± do domu filtr powietrza, zmniejszaj±cy zawarto¶æ PM 10 i PM2,5. To tez rosn±cy w ostatnich czasach rynek.
W¶ród trzech miejskich nowohuckich stacji pomiarowych py³ zawieszony mniejszej frakcji wy³apuje tylko stacja pomiarowa na ul. Bulwarowej. Ta stacja mierzy szeroki zakres parametrów: py³ zawieszony PM 10 i 2,5 dwutlenek siarki, azotu, tlenek azotu, tlenek wêgla, benzen.
Dwie nowsze stacje – w os. Piastów i w os. Wadów pokazuj± tylko pomiar emisji PM 10.
Normy stê¿eñ py³u zawieszonego zalecane przez ¦wiatow± Organizacjê Zdrowia (WHO)4: norma ¶redniego 24-godz. stê¿enia py³u PM10: 50 µg/m3, norma ¶redniego rocznego stê¿enia py³u PM10: 20 µg/m3, norma ¶redniego 24-godz. stê¿enia py³u PM2,5: 25 µg/m3, norma ¶redniego rocznego stê¿enia py³u PM2,5: 10 µg/m3.
Mimo smogu, alertu i apeli w³adz miasta, niewielu kierowców przesiada siê na miejskie tramwaje i autobusy. Reszta – stoi w korkach. Na razie walczy ze smogiem przede wszystkim… pogoda. Ma powiaæ wiatr i smog wywieje. Na kilka dni.
Krystyna Lenczowska

Krakowskie MPK uruchomi³o nowoczesn± halê myjni w Stacji Obs³ugi Tramwajów Nowa Huta oraz zakupi³o dwa pojazdy techniczne – DLA ESTETYKI I BEZPIECZEÑSTWA
Nowoczesna myjnia dla tramwajów i autobusów, system dystrybucji piasku oraz dodatkowe tory – nowa, spe³niaj±ca najwy¿sze standardy ochrony ¶rodowiska hala Stacji Obs³ugi Tramwajów w Nowej Hucie jest ju¿ gotowa.
Inwestycja by³a realizowana przez firmê Budimex SA od 2015 roku i kosztowa³a prawie 20 mln z³ netto. Dziêki wykonanym pracom w miejscu zajmowanym przez star± halê oraz budynek socjalny powsta³a nowoczesna hala o d³ugo¶ci 108,71 m, szeroko¶ci 16,33 m i wysoko¶ci 9,45 m, co daje ca³kowit± powierzchniê 1729,5 m². Jest to pierwsza w Krakowie hala myjni obs³uguj±ca tramwaje i autobusy. Warto podkre¶liæ fakt, ¿e myjnia bêdzie wykorzystywaæ wodê pochodz±c± z opadów deszczowych. Hala jest ogrzewana, dziêki temu bêdzie funkcjonowaæ przez ca³y rok niezale¿nie od warunków atmosferycznych. Wykorzystanie nowoczesnych rozwi±zañ, takich jak zamkniêty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej, mo¿liwo¶æ obs³ugi ró¿nych typów pojazdów wp³ynie na obni¿enie kosztów funkcjonowania i zwiêkszy mo¿liwo¶ci obs³ugi pojazdów. Jednocze¶nie dziêki tym rozwi±zaniom myjnia spe³nia wysokie standardy ochrony ¶rodowiska.
W obrêbie hali przebudowano uk³ad torowy. Powsta³ tor tramwajowy tzw. obwodowy, umo¿liwiaj±cy objechanie myjni bez konieczno¶ci wjazdu na ni±. W nowej hali powsta³a tak¿e czê¶æ magazynowa i socjalno-biurowa. Dziêki temu poprawi³y siê warunki socjalne dla pracowników zaplecza i motorniczych. W miejscu wyburzenia pozosta³ych budynków powsta³y nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Wybudowana zasta³a równie¿ stacja transformatorowa dla potrzeb ewentualnego ³adowania autobusów elektrycznych.
Warto przypomnieæ, ¿e stara hala myjni by³a budynkiem wzniesionym jeszcze w latach 80. ubieg³ego wieku. Ówczesny projekt nie przewidywa³ ogrzewania czy zamkniêtego obiegu wody, a rozwi±zania techniczne, które sprawdza³y siê w ubieg³ym stuleciu zupe³nie odbiega³y od dzisiejszych wymogów i standardów.
Poza wybudowaniem nowoczesnej hali Stacji Obs³ugi Tramwajów w Nowej Hucie MPK SA zakupi³o tak¿e dwa nowoczesne pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Wa¿±cy ponad 25 ton nowoczesny holownik zosta³ zbudowany na podwoziu 4-osiowym o napêdzie 8x4.
Bêdzie wykorzystywany do holowania autobusów uszkodzonych np. w wyniku wypadków drogowych. Dziêki odpowiedniemu wyposa¿eniu znakomicie sprawdzi siê w sytuacjach, gdy pojawi siê konieczno¶æ wyci±gniêcia autobusów z rowów, np. w okresie zimowym. Pojazd oprócz standardowego holowania na holu sztywnym, posiada urz±dzenie do holowania autobusów i pojazdów ciê¿arowych powy¿ej 3,5 t za podniesion± o¶ na wysiêgniku holowniczym. Z tego powodu pojazd bêdzie bardzo pomocny do holowania autobusów z uszkodzonym uk³adem kierowniczym, czy zablokowanym ko³em. Ud¼wig wysiêgnika holowniczego przy maksymalnym wysuniêciu na d³ugo¶æ 3,8 m to 10 ton.
Holownik wyposa¿ony jest tak¿e w dwie wci±garki – g³ówn± o uci±gu 22 700 kg oraz pomocnicz± o uci±gu 15 900 kg. Moc wyci±garek w po³±czeniu z prac± ramienia g³ównego pozwala na wyci±gniêcie autobusu z ka¿dej opresji. Ponadto holownik posiada agregat pr±dotwórczy, sprê¿arkê, poduszkê powietrzn± do podnoszenia autobusów, podno¶niki hydrauliczne do podnoszenia autobusów, zestaw o¶wietlenia o du¿ej wydajno¶ci na wysuwanym pionowo wysiêgniku do o¶wietlenia miejsca pracy, zestaw do zabezpieczenia miejsca naprawy lub wypadku. Obs³uga urz±dzeñ mo¿e byæ wykonywana za pomoc± dr±¿ków steruj±cych w komorze steruj±cej lub za pomoc± pilota.
Drugi pojazd to specjalistyczny ¿uraw samochodowy przeznaczony do usuwania skutków m.in. wykolejenia tramwajów oraz holowania tramwajów. Zdecydowanie u³atwi wstawienie wagonu na tory w sytuacji, gdy wykolei siê ¶rodkowy wózek w tramwaju. Szynowy uk³ad jezdny pozwala na jazdê pojazdu zarówno po jezdni, jak i torowisku tramwajowym. W przypadku poruszania siê po szynach prêdko¶æ pojazdu to 7-10 km/h.
Pojazd ma trzy osie, wa¿y prawie 26 ton, jest d³ugi na 12 metrów i ma szeroko¶æ 2,6 m. Jest wyposa¿ony w dwie kamery umo¿liwiaj±ce obserwacjê obszaru otoczenia wózków torowych na ekranie wy¶wietlacza. Dwie piasecznice umieszczone w pobli¿u kó³ napêdowych tylnych wózków torowych u³atwiaj± ruszanie pojazdu w warunkach zmniejszonej przyczepno¶ci (np. w przypadku oblodzenia szyn).
Pojazd wyposa¿ony jest w ¿uraw, uk³ad jazdy po szynach tramwajowych oraz dwie skrzynie ³adunkowe z wyposa¿eniem umo¿liwiaj±cym usuwanie skutków m.in. wypadków z udzia³em tramwajów.
(f)

Czytelnicy zauwa¿aj± – Nowohuckie komunikacyjne ³amig³ówki
W ostatnim czasie zmieniono wiele w organizacji ruchu w Nowej Hucie. Przy okazji remontów ulic, wydzielono lewoskrêty, ustawiono dodatkowe ¶wiat³a. Te zmiany potrafi± zaskoczyæ je¿d¿±cych nowohuckimi ulicami na co dzieñ, a od tych, którzy bywaj± tu sporadycznie wymagaj± zachowania szczególnej uwagi. Bo oto trzeba zwracaæ uwagê i na znaki pionowe i te narysowane na jezdni. O ostatnie mo¿e sprawiaæ szczególn± trudno¶æ, gdy na ulicy zalega warstwa ¶niegu czy lodu. To stwarza zagro¿enie szczególnie przy wydzielonych, najczê¶ciej ³ukiem wykrojonym z poprzedniego pasa jazdy na wprost, bo wystarczy chwila nieuwagi, lub jazda na pamiêæ i kolizja gotowa. Takie sytuacje widaæ czêsto na Alei Solidarno¶ci, przed skrzy¿owaniem z ulicami Orkana i Mierzwy.
Z kolei brak synchronizacji ¶wiate³ i obliczenia natê¿enia ruchu skutkuje blokad± jednego pasa na ul.Ptaszyckiego, na pasie od Placu Centralnego przy skrêcie w stronê os. Ogrodowego (ul. Zuchów). Tu tworzy siê korek, szczególnie w godzinach szczytu.
Ostatnio pojawi³o siê nowe, te¿ niespecjalnie u³atwiaj±ce ruch rozwi±zanie i nowe znaki, na Alei Solidarno¶ci, od strony Zalewu Nowohuckiego. W zwi±zku z pierwszym przystankiem miejskiego autobusu nr 501 na wysoko¶ci Zespo³u Szkól Mechanicznych, czê¶æ prawej jezdni , wydzielono jako skrêt w stronê ul. Bulwarowej. Na sto metrów przed skrêtem kierowcy powinni zmieniæ pas na lewy (pokazuje kierunek na wprost). I je¶li siê spostrzega i to zrobi± to napotykaj± na skrêcaj±cych z tego pasa w lewo. Tuz przed znajduje siê przej¶cie dla pieszych i wyjazd znad zalewu z ul. Bulwarowej.
No, a jad±cych prosto Alej± Solidarno¶ci w stronê Placu Centralnego czeka kolejna zmiana pasa - na prawy, bo tylko z niego mo¿na skrêciæ w stronê os. Szkolnego lub jechaæ prosto.
Choæ w mie¶cie obowi±zuje ograniczenie szybko¶ci to i tak te czêste zmiany oznakowania i tym samym rozwi±zañ komunikacyjnych nie u³atwiaj± ¿ycia kierowcom.
(l)

Masz uwagi - zg³o¶ je – Park Kulturowy Nowa Huta
Trwaj± prace nad objêciem Nowej Huty specjaln± stref± ochrony. Pierwszym etapem bêdzie zebranie wniosków, dotycz±cych drugiego po Starym Mie¶cie parku kulturowego. Wnioski do 31 marca 2017 r. mo¿e sk³adaæ do Prezydenta Miasta Krakowa ka¿dy zainteresowany, formu³uj±c sugestie, oczekiwania i uwagi dotycz±ce przysz³ych uregulowañ, które powinny obowi±zywaæ na terenie objêtym ochron±.
11 czerwca 2014 r., na wniosek Prezydenta, Rada Miasta Krakowa podjê³a uchwa³ê w sprawie zamiaru utworzenia parków kulturowych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków pn.: „Park Kulturowy Nowa Huta” oraz „Park Kulturowy Stare Podgórze z Krzemionkami”.
Na zlecenie miasta przygotowany zosta³ projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta”, co jest spe³nieniem wymagañ ustawowych, obligatoryjnych dla ka¿dego parku kulturowego. Autorem opracowania jest zespó³ naukowców z Politechniki Krakowskiej pod kierownictwem prof. Zbigniewa Myczkowskiego. Ten sam zespó³ by³ w 2013 r. laureatem Nagrody Miasta Krakowa za „Plan ochrony Parku Kulturowego Stare Miasto”. Projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” zosta³ pozytywnie zaopiniowany przez Ma³opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Obszar, który ma byæ objêty ochron± w postaci parku kulturowego to oko³o 350 hektarów tzw. „starej” Nowej Huty, wraz z klasztorem cystersów w dawnej Mogile, dworem Jana Matejki w Krzes³awicach oraz budynkami centrum administracyjnego kombinatu metalurgicznego.
Ze wzglêdu na rozleg³o¶æ opracowania projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” by³ realizowany w dwóch etapach. Pierwszy - obejmowa³ analizê zasobu krajobrazowego i uwarunkowañ widokowo-kompozycyjnych wnêtrz architektoniczno-krajobrazowych. Etap drugi, dotyczy³ waloryzacji i diagnozy trwaj±cych przemian oraz wytycznych w zakresie ochrony i kszta³towania krajobrazu.
Projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” stanowi analizê uwarunkowañ historycznych i stanu faktycznego oraz zawiera identyfikacjê zjawisk i problemów, które powinny zostaæ rozwi±zane poprzez objêcie ochron± w formie parku kulturowego, jak równie¿ wskazówki i wytyczne do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektu uchwa³y o utworzeniu parku.
Szczegó³owy sposób rozwi±zania zidentyfikowanych problemów zostanie ustalony dopiero w formie odpowiednich regulacji w uchwale o utworzeniu parku kulturowego. Tre¶æ ewentualnych zakazów i ograniczeñ na terenie przysz³ego parku kulturowego zostanie sformu³owana w projekcie uchwa³y o utworzeniu parku. Regulacje projektu tej uchwa³y bêd± konsultowane z mieszkañcami, a o ich ostatecznym kszta³cie zadecyduj± radni.
Szczególny nacisk po³o¿ony bêdzie na zachowanie i ekspozycjê dziedzictwa i krajobrazu historycznego uk³adu urbanistycznego Nowej Huty, ochronê historycznej linii zabudowy, gabarytów i form architektonicznych, ochronê funkcjonaln± i kompozycyjn± zieleni, zw³aszcza ogrodów i skwerów, ochronê osi, ci±gów i punktów widokowych, ochronê krajobrazu kulturowego poprzez przeciwdzia³anie dominacji dzia³alno¶ci handlowej, reklamowej i us³ugowej, ingeruj±cej w zabytkow± przestrzeñ i zak³ócaj±cej jej estetykê i zasady po¿±danej ekspozycji. W wyniku funkcjonowania parku powinny zostaæ osi±gniête cele zwi±zane przede wszystkim z ochron± zabytków i unikalnego uk³adu urbanistycznego, ale równie¿ popraw± jako¶ci ¿ycia lokalnej spo³eczno¶ci, poprzez uporz±dkowanie nowohuckiej przestrzeni publicznej.
Pe³ne, specjalistyczne opracowanie „Plan ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” przygotowany przez zespó³ prof. Zbigniewa Myczkowskiego dostêpne jest na stronie www.bip.krakow.pl.
(krys)
Zimowe sporty nad Zalewem
Nowohucki Zalew jest miejscem ulubionym przez aktywnych Nowohucian. Mo¿na tu spotkaæ biegaczy, rolkarzy oraz spacerowiczów. W pobli¿u zbiornika s± równie¿ boiska oraz, od niedawna, zewnêtrzna si³ownia. Niestety w Zalewie nie mo¿na siê kapaæ, sam zbiornik wykorzystywany jest jednak latem do uprawiania sportów wodnych – mo¿na pop³ywaæ na rowerku wodnym czy te¿ kajaku. Okazuje siê, ¿e równie¿ zim± aktywni mieszkañcy wykorzystuj± Zalew. Jeden z nich postanowi³ uprawiaæ na skutym lodem zbiorniku narciarskie biegi. Choæ nie polecamy, ze wzglêdów bezpieczeñstwa, to jednak mi³o, ¿e s± w Nowej Hucie amatorzy tego sportu.
(a³)


fot. autor
NOWOROCZNIE W OSIEDLU KOLOROWYM
W czwartek 19 stycznia br. w Gimnazjum nr 48 odby³o siê ¶wi±teczno-noworoczne spotkanie mieszkañców os. Kolorowego. Gospodarzami spotkania byli: radny osiedla Józef Szuba i dyrektor Gimnazjum Jacek Sendra, którzy powitali go¶ci a w¶ród nich Zarz±d Dzielnicy XVIII w sk³adzie Ma³gorzata B±k, Andrzej Kowalik na czele z przewodnicz±cym Stanis³awem Morycem. Z kolêd± przyby³ ks. Krzysztof Polewka z parafii Judy Tadeusza w Czy¿ynach, który z³o¿y³ uczestnikom spotkania ¿yczenia oraz pob³ogos³awi³ op³atki, którymi zebrani podzielili siê ¿ycz±c sobie najlepszego w 2017 roku.
W czê¶ci artystycznej wyst±pi³y grupy kolêdnicze z Przedszkoli 105 i 110 oraz Gimnazjum 48. Zebrani obejrzeli przygotowan± przez dzieci oraz doros³ych inscenizacjê Bo¿ego Narodzenia i wys³uchali ¶piewu kolêd. Dzieci wyst±pi³y w przepiêknych strojach w¶ród postaci znale¼li siê oczywi¶cie Maria i Józef z dzieci±tkiem, pasterze, Trzej Królowie, anio³ki, ¶mieræ, turoñ i wszechobecny diabe³, który recytowa³ dowcipne rymowanki w kierunku cz³onków Zarz±du Dzielnicy i ich dokonañ w dziedzinie infrastruktury (m.in. Parku Wi¶niowy Sad) u³o¿one przez pani± Jolê z Przedszkola 105.
W przygotowaniu i obs³udze spotkania pomaga³y Panie z klubu „Kolorowa Jesieñ”, a smako³yki i napoje zasponsorowali: Adamek Adam - Pracownia Cukiernicza, os. Kolorowe 47 i Przedsiêbiorstwo Handlowo Us³ugowe „Zachêta” Zbigniew Kaleta Adam Kaleta Spó³ka Jawna z os. Stalowego 12.
(f)

Wieszak na os. Willowym 29
Nikt ich nie pyta kim s±. Czy pij± czy nie. Jest zima, zdarza siê, ¿e mróz. Ciep³a kurtka to najwa¿niejsza rzecz jakiej potrzebuj±. Bez znaczenia: markowa, bez metki. Na plantach widzia³am takiego, który mia³ na sobie i kombinezon i kurtkê. Podwójne ciep³o. Dlatego z Jackiem Dunikowskim postawili¶my wieszak, zape³nili¶my go ciep³ymi ubraniami i pozwalamy potrzebuj±cym, by bez skrêpowania je brali! Bo taka jest idea ogólnopolskiej akcji „Wymiana ciep³a”, któr± jako pierwsi zrobili radni warszawskiej Woli.
Je¶li macie niepotrzebne ciep³e ubrania zachêcamy do przyniesienia ich i rozwieszenia przed wej¶ciem do kiermaszu Emaus, os. Willowe 29. O ka¿dej porze do 4 lutego. Zapro¶cie te¿ do udzia³u inne osoby! Wymieniajmy siê ciep³em! Wydarzenie „Wymiana ciep³a” mo¿na ¶ledziæ na Fb. Wieszak stan±³ na Willowym. Dawniej by³a tu fabryka wafli, niektórzy pamiêtaj±, ¿e wytwarzano kwadratowe andruty, a od kilkunastu lat nowohucianie znaj± to miejsce jako kiermasz Emaus. Miejsce dla ludzi, którzy kiedy¶ byli bezdomni. Praca zmienia ich ¿ycie i dziêki niej ucz± siê to swoje ¿ycie szanowaæ.
Jak widzisz bezdomnego, daj mu adres do Emaus. Wieszak uchroni go przed zimnem a mo¿e uratuje mu ¿ycie.
Gosia Szymczyk-Karnasiewicz

310 milionów na ul. Igo³omsk±
310 mln z³otych – tyle wynosi unijne dofinansowanie na rozbudowê ul. Igo³omskiej, które zosta³o przyznane dla Krakowa przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To drugie tak znacz±ce dofinansowanie dla stolicy Ma³opolski. Wcze¶niej przeznaczono 150 mln z³otych na przebudowê Alei 29 Listopada.
Pierwszy etap tej wa¿nej inwestycji zosta³ zrealizowany w ubieg³ym roku i obejmowa³ przebudowê odcinka od skrzy¿owania ul. Igo³omskiej z ul. Brzesk± do granicy miasta. W tym roku rusz± prace zwi±zane z drugim etapem, który jest na etapie procedury podpisania umowy z wykonawc±. Drugi etap inwestycji obejmie rozbudowê ul. Igo³omskiej od ul. Giedroycia do skrzy¿owania ul. Brzeskiej z ul. Igo³omsk±. Na d³ugo¶ci ca³ego tego odcinka (7,5 km) zostanie poszerzona o dodatkowe pasy, powstan± ¶cie¿ki rowerowe, zostan± równie¿ przebudowane wiadukty kolejowe, przewidziana jest budowa zatok i przystanków autobusowych oraz remont pêtli tramwajowej w Pleszowie.
(f)
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.06 28,324,877 unikalnych wizyt