Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.05.07] W lipcu...
· [2024.07.05] Presja ...
· Na niedzielê 7 lipca...
· [2024.07.05] Co nie ...
· [2024.06.28] Lipiec ...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Moda i styl - w naczyniach
Moda i styl nie jest domen± tylko stroju wspó³czesnego cz³owieka. Ju¿ nasi odlegli przodkowie mieli swoje upodobania, zarówno co do kroju ubioru, zak³adanej bi¿uterii, ale te¿ do tak u¿ytkowych rzeczy, jakimi by³y naczynia gliniane.
Od XIII w. p.n.e. na tereny dzisiejszej Nowej Huty przybywaj± z terenów Górnego ¦l±ska grupy nowej ludno¶ci, ca³kowicie obcej dla ludzi mieszkaj±cych tu jeszcze i reprezentuj±cych tzw. kulturê trzcinieck±. Przynosz± oni ze sob± w pe³ni ukszta³towan± kulturê materialn± zwan± przez archeologów kultur± ³u¿yck±. By³a to na tyle atrakcyjna oferta, ¿e pakiet nowych cech takich jak: cia³opalny obrz±dek pogrzebowy oraz zestaw charakterystycznych przedmiotów codziennego u¿ytku zosta³ zaadoptowany przez miejscowych. Nowy zestaw naczyñ glinianych (m. in. amfory z wypychanymi od wnêtrza guzami, zdobione dodatkowo ornamentem rytym, wazy dwusto¿kowate karbowane na za³omie i zdobione liniami rytymi) wyró¿nia siê form± i sposobem zdobienia. Wygl±daj± identycznie jak naczynia gliniane znajdowane na ¦l±sku. Nie by³y one importowane z zachodu, ale wytwarzane na miejscu przez nowych osadników, którzy lepili je z miejscowej gliny na mod³ê ¶l±sk±. Na terenach podkrakowskich powi±zania kulturowe ze ¦l±skiem widoczne s± w materiale zabytkowym co najmniej 200 lat.
Zapewne pomiêdzy 1100 a 1000 rokiem przed Chrystusem, czyli w czasach, które archeolodzy okre¶laj± jako okres halsztacki A2 lub jako I po³owê IV okresu epoki br±zu, pojawia siê nowy trend. To moda na niewielkie naczynia o dwusto¿kowatej formie z bardzo bogato zdobionym brzu¶cem, któr± mo¿na uznaæ wrêcz za formê przewodni± dla tego okresu w grupie ¶l±skiej kultury ³u¿yckiej, która w tym czasie równie¿ pod Krakowem mia³a swoj± enklawê. Te ma³e wazki dwusto¿kowate o ostrym za³omie, cienko¶cienne ró¿ni± siê miêdzy sob± drobnymi szczegó³ami w proporcjach, nachyleniu ¶cianek i ukszta³towaniu wylewu. Zachowuj± one jednak bardzo siln± zawarto¶æ stylistyczn± co do kszta³tu, proporcji, a tak¿e dekoracji. Wystêpuj± co prawda wazki niedekorowane, ale w wiêkszo¶ci przewa¿aj± wazki zdobione nad za³omem brzu¶ca pasmem linii poziomych, nad którymi zwykle znajduj± siê trójk±ty zakreskowane, pasma uko¶nych kreseczek lub k±tów wsuwanych, zygzaki, a niekiedy i inne elementy dekoracyjne. Naczynia w takim typie prócz ¦l±ska zachodniej Ma³opolski znajdowane s± w pó³nocnych Morawach, pó³nocno-wschodnich Czechach, a nawet na Pomorzu. Naczynia te, szczególnie zdobione pasmami linii rytych i zakreskowanych trójk±tów s± dobrymi wyznacznikami datowanej na IV okres epoki br±zu fazy Kietrz III, wyró¿nionej w po³udniowej czê¶ci Górnego ¦l±ska.
Te niewielkie wazy coraz liczniej odkrywane s± na stanowiskach w okolicach Krakowa. Z badañ dawnych znane s± z niewielkich cmentarzysk w Wawrzeñczycach czy Zofipolu oraz z terenów Nowej Huty z cmentarzyska w Pleszowie, a z nowszych badañ z cmentarzysk w Bie¿anowie i Targowisku. W grobach s± zwykle przystawk± do wiêkszej urny, ale te¿ zdarza³o siê wykorzystywanie ich jako popielnica na spalone ko¶ci. Sporadycznie niewielkie, czêsto zniszczone fragmenty tych¿e naczyñ znajdowane s± te¿ na stanowiskach osadowych w Cle czy Pleszowie.
Irena Wójcik


Wazka z C³a
Fot. Ma³gorzata Byrska-Fudali

Produkty ArcelorMittal Poland ze Z³otym Medalem Targów BUDMA 2020
Po z³otym medalu dla Granite® Ultramat, przyznanym w ubieg³ym roku na poznañskich targach BUDMA FAIR, kolejny produkt ArcelorMittal Poland otrzyma³ presti¿ow± nagrodê w tegorocznej edycji targów. Klient firmy, wytwórca m.in. stalowych pokryæ dachowych – Pruszyñski – otrzyma³ Z³oty Medal Targów BUDMA 2020 za swoj± markê „PURMAX”.
Zosta³ opracowany i jest produkowany dla tego klienta w ¶wiêtoch³owickim oddziale ArcelorMittal Poland. W ArcelorMittal Poland jest on sprzedawany pod nazw± Granite® HDS Mat Grained.
Z³oty Medal targów BUDMA 2020 to nie tylko presti¿, ale przede wszystkim gwarancja innowacyjno¶ci i wysokiej jako¶ci materia³ów, potwierdzona przez jury z³o¿one z wybitnych specjalistów z bran¿y budowlanej.
Cieszê siê, ¿e nasz produkt jest w gronie nagrodzonych rozwi±zañ. To jest potwierdzenie, ¿e produkujemy w najlepszych dostêpnych technologiach i najwy¿szej jako¶ci, co znajduje uznanie zarówno ekspertów, jak i naszych klientów – komentuje Marek Adamczyk, dyrektor zak³adu w ¦wiêtoch³owicach. Nagrodzone produkty bêd± wyznaczaæ trendy w budownictwie w 2020 roku.

No i „Co z t± sztuk±?”
Choæ codziennie mijamy je w drodze do domu, id±c do szko³y czy wracaj±c z pracy, nie zawsze zdajemy sobie sprawê z ich warto¶ci. Dla jednych „nowohuckie straszaki”, dla innych – bezcenne dzie³a rze¼biarskiej sztuki abstrakcyjnej. O tym, czy ich powolna ¶mieræ jest nieunikniona i czy w ogóle jest potrzeba ich ochrony debatowali radni, dzia³acze nowohuccy, mieszkañcy dzielnicy oraz pasjonaci sztuki. Dyskusja mia³a miejsce 11 lutego w Galerii Huta Sztuki O¶rodka Kultury im. C. K. Norwida na os. Górali 5.

Przewa¿aj±ca wiêkszo¶æ rze¼b i instalacji artystycznych znajduj±cych siê w przestrzeni nowohuckich osiedli powsta³a w latach 60. i 70. ubieg³ego stulecia. Mia³y za zadanie estetyzowaæ nasz± na wskro¶ robotnicz± dzielnicê i tchn±æ w ni± odrobinê kultury. S± nie tylko wyj±tkowym ¶wiadectwem minionych czasów, ale tak¿e opus magnum lokalnie tworz±cych artystów. „Warto¶æ dzie³ jest bezcenna, poniewa¿ nazwiska twórców to nazwiska z kart ksi±¿ek traktuj±cych o historii sztuki rze¼biarskiej. Chocia¿by przez szacunek wzglêdem tych postaci jeste¶my winni szacunek tym obiektom.” – podkre¶li³ podczas debaty Marek Wawrzkiewicz, wyk³adowca z katedry konserwacji i restauracji rze¼by kamiennej, stiuku i ceramiki krakowskiej ASP. Micha³ Drewnicki – wiceprzewodnicz±cy Rady Miasta Krakowa przypomnia³, ¿e w 2015 r. w uchwale jego autorstwa Rada Miasta Krakowa przyjê³a program „Sztuka w plenerze”, którego zadaniem by³a inwentaryzacja i ratowanie niszczej±cych plenerowych dzie³ sztuki. Dziêki tym dzia³aniom ju¿ siedem obiektów odzyska³o swoj± pierwotn± ¶wietno¶æ, w tym m. in. rze¼by Wies³awa Bielaka: „Macierzyñstwo” (os. Piastów, 1974) czy „Akwarium” (Park Ratuszowy, 1975). Drewnicki zaznacza jednak, ¿e nie mo¿na osiadaæ na laurach i nale¿y walczyæ o konserwacjê pozosta³ych nowohuckich dzie³ plenerowych. „Wiele instalacji, zw³aszcza w Nowej Hucie jest w katastrofalnym stanie - nie do¶æ, ¿e s± zaro¶niête (nie widaæ ich czêsto nawet z kilku metrów) to s± równie¿ bardzo zniszczone, rdzewiej± lub te¿ krusz± siê. Program mia³ za zadanie doprowadziæ do ich sukcesywnego odnawiania, by zamiast szpeciæ krajobraz upiêksza³y go i budowa³y lokaln± to¿samo¶æ - co szczególnie wa¿ne w Nowej Hucie. Warto dodaæ, ¿e wiele tych dzie³ stworzyli znani i cenieni arty¶ci nie tylko w Polsce, ale i w Europie.” (¼ród³o: http://drewnicki.pl/) Zdanie to podziela historyczka sztuki, Monika Kozio³, która na ³amach publikacji „Szlak plenerowych rze¼b i instalacji nowohuckich” stara siê przywróciæ pamiêæ o historii i autorach wszystkich 24 obiektów. Szlak zosta³ opracowany i opisany w ramach projektu realizowanego od marca do grudnia 2018 r. przez Towarzystwo Ratowania Kultury w Nowej Hucie i O¶rodek Kultury im. C. K. Norwida.
Dyskusja, która rozgorza³a 11 lutego w Galerii Huta Sztuki to kolejny sygna³ od mieszkañców Nowej Huty, ¿e s± gotowi walczyæ o swoje dziedzictwo kulturowe. Obecna na debacie Nina Gabry¶ – radna Miasta Krakowa wraz z Micha³em Drewnickim – wiceprzewodnicz±cym Rady Miasta Krakowa zadeklarowali podjêcie dalszych, wspólnych dzia³añ na rzecz jego ochrony.
(f)

Odby³ siê kolejny koncert z cyklu Koncertów Mistrzejowickich – GAUDETE
W niedzielê, 16 lutego w ko¶ciele pw. Maksymiliana M. Kolbego w Mistrzejowicach odby³ siê kolejny koncert z cyklu Koncertów Mistrzejowickich. Tym razem przed publiczno¶ci± zebran± w dolnym ko¶ciele mistrzejowickiej parafii wyst±pi³ Chór Amadeum z parafii Matki Bo¿ej Pocieszenia przy ul. Bulwarowej pod dyrekcj± Tomasza Filipka. W programie znalaz³y siê m.in. utwory Jana S. Bacha, Wac³awa z Szamotu³, Siergieja Rachmaninowa, Franza. Biebla, Marka Raczyñskiego i Ola Gjeilo. Znakomity koncert nagrodzony zosta³ burz± oklasków.
Organizatorem Koncertów Mistrzejowickich jest parafia ¶w. Maksymiliana M. Kolbego, O¶rodek Kultury im. C.K. Norwida oraz Rada i Zarz±d Dzielnicy XV Mistrzejowice. Patronat honorowy sprawuje metropolita krakowski abp Marek Jêdraszewski. Patronat medialny: G³os. Tygodnik Nowohucki.
(f)


For. Andrzej Kalinowski
Tomasz Filipek, dyrygent Chóru Amadeum
Mniej wêgla – wiêcej czystej energii w Tameh Kraków – ArcelorMittal i energia odnawialna
Na dachu zak³adu ArcelorMittal w Gandawie, w Belgii zainstalowano ponad 27000 paneli s³onecznych. A w Krakowie, w dawnej elektrociep³owni krakowskiej huty zamontowano specjalne kot³y, które ogranicz± ilo¶æ spalanego wêgla.
Solary dla belgijskich hut
Dach solarny o warto¶ci 7,5 mln euro zosta³ zainstalowany przez firmê Eneco, najwiêkszego producenta energii solarnej w Belgii. W ten sposób powsta³ najwiêkszy dach solarny w Belgii. Wytworzona dziêki niemu energia zostanie wykorzystana przez zak³ad produkcyjny ArcelorMittal w Gandawie.
Nowe panele s³oneczne – obok wykorzystania naturalnej energii s± równie¿ dobrym przyk³adem na to, jak du¿e znaczenie odgrywa stal w naszym ¿yciu codziennym. Panele fotowoltaiczne przymocowano do ramy wsporczej wykonanej ze stali z pow³ok± Magnelis®. Stal ta, produkowana miêdzy innymi w zak³adzie ArcelorMittal w Liège, jest dobrym przyk³adem produktu zrównowa¿onego.
Nowe panele s³oneczne w ArcelorMittal w Gandawie bêd± wytwarzaæ 10 000 MWh rocznie, co odpowiada zu¿yciu energii przez 2900 gospodarstw domowych. Panele, wraz z dziesiêcioma obecnymi i dwiema dodatkowo planowanymi turbinami wiatrowymi, wkrótce dostarcz± oko³o 50 MW energii odnawialnej. Ta wygenerowana, zrównowa¿ona energia bêdzie ca³kowicie wykorzystywana do zasilania produkcji w belgijskim zak³adzie ArcelorMittal.
Zak³ad ten jest dzi¶ ¶wiatowym liderem w dziedzinie wydajno¶ci energetycznej i redukcji emisji CO2. Dziêki tej inwestycji firma wzmacnia wdra¿anie strategii zrównowa¿onego rozwoju. ArcelorMittal Belgia postêpuje zgodnie z porozumieniem klimatycznym z Pary¿a. Emisje z tego zak³adu produkcyjnego s± ju¿ o 25 proc. ni¿sze ni¿ w 1990 roku, co jest wynikiem lepszym ni¿ wymaga tego porozumienie klimatyczne z Pary¿a. Do 2027 roku zak³ad ArcelorMittal w Gandawie zamierza wytwarzaæ o 43 proc. mniej emisji, a do 2050 roku ma staæ siê neutralny pod wzglêdem emisji dwutlenku wêgla. ArcelorMittal kontynuuje prace nad podobnymi projektami w swoich zak³adach w Belgii: w Liege, Genk i Geel.
Tameh w Krakowie rezygnuje z wêgla
Ca³a grupa ArcelorMittal w tym roku zak³ada zmniejszenie emisji dwutlenku wêgla o 30 proc. koñca 2030 r.
Tak¿e w polskich oddzia³ach ArcelorMittal sprawy ekologii odgrywaj± wa¿n± rolê. Warunkuj± one tak¿e nowe inwestycje i modernizacje. Dziêki inwestycji wartej ponad 300 mln z³ krakowski Tameh, dawna elektrociep³ownia krakowskiej huty, rezygnuje z wêgla, a energiê elektryczn±, ciep³o i dmuch do wielkiego pieca od po³owy ubieg³ego roku produkuje ju¿ wykorzystuj±c do tego gazy hutnicze. Rezygnuj±c ze spalania ok. 160 tys. ton wêgla kamiennego rocznie, elektrociep³ownia ograniczy³a emisjê py³u o 90 proc., tlenków azotu o 83 proc., dwutlenku siarki o 80 proc., tlenku wêgla o 40 proc., a dwutlenku wêgla o 20 proc.

Teatralny Ogród Krakowian
W otoczeniu Teatru Ludowego powstaje nowa zielona przestrzeñ. Inwestycja jest czê¶ci± realizowanego przez Zarz±d Zieleni Miejskiej projektu Ogrody Krakowian. Otwarcie tego parku kieszonkowego przewidziano na lato 2020 roku. W ramach inwestycji nasadzonych zostanie oko³o 5 tys. nowych ro¶lin w tym oko³o tysi±ca ró¿.
Ogrody Krakowian to projekt realizowany przez Zarz±d Zieleni Miejskiej w Krakowie. Ma on na celu stworzenie w przestrzeni miejskiej ma³ych, przyjaznych terenów zielonych s³u¿±cych szeroko pojêtej rekreacji. S± to tzw. parki kieszonkowe, które na ca³ym ¶wiecie ciesz± siê coraz wiêksz± popularno¶ci±. W du¿ych miastach o bardzo gêstej zabudowie wa¿n± kwesti± jest dba³o¶æ o tworzenie chocia¿by niewielkich przestrzeni zielonych, które mieszkañcom bêd± dawa³y mo¿liwo¶æ odpoczynku i kontaktu z przyrod±. Dlaczego kieszonkowe? Ze wzglêdu na ich rozmiar, który przewa¿nie nie przekracza powierzchni 5000 m2. Zupe³nie odwrotnie jest natomiast z ich funkcj±, której przeceniæ siê nie da. Idea parków kieszonkowych jest bowiem odpowiedzi± na bardzo wa¿n± kwestiê dostêpno¶ci terenów zielonych dla mieszkañców wielkich aglomeracji miejskich i choæ Nowa Huta jest najbardziej zielon± dzielnic± Krakowa równie¿ u nas parki kieszonkowe s± bardzo oczekiwane przez mieszkañców. Teatralny Ogród Krakowa, który ma zostaæ otwarty na prze³omie lipca i sierpnia 2020 miejsce bêdzie mia³ swój niepowtarzalny klimat i charakter. Warto zaznaczyæ, ¿e powstaje we wspó³pracy ze spo³eczno¶ci± lokaln±, do konsultacji, które odby³y siê w kwietniu 2019 roku zaproszeni mieszkañcy dzielnicy oraz pracownicy Teatru Ludowego, który mieli mo¿liwo¶æ podzielenia siê swoimi pomys³ami. Konsultacje mia³y na celu wypracowanie w modelu warsztatowym spójnej i praktycznej wizji planowanego parku. W grudniu 2019 teren zosta³ przekazany pod budowê, a tym samym rozpocz±³ siê I etap realizacji Teatralnego Ogrodu Krakowian. W ramach inwestycji zostanie posadzonych 16 nowych drzew, 277 pn±czy. W ogrodzie nie zabraknie równie¿ krzewów (3673) w tym piêknych i znacz±cych dla Nowej Huty ró¿ - ponad 1000 sztuk. Oprócz zieleni projekt przewiduje nowe miejsca do wypoczynku jak wygodne ³awki, przestrzeñ przeznaczon± dla najm³odszych czy umieszczenie informacji dotycz±cych historii rozwoju teatru w Nowej Hucie. O tym, ¿e nowe miejsce przyci±gnie Nowohucian w okolice Teatru nie trzeba nikogo przekonywaæ. Nowa aran¿acja tej przestrzeni cieszy oczywi¶cie równie¿ „spo³eczno¶æ teatraln±”, w której imieniu wypowiada siê dzia³ marketingu Teatru Ludowego: – Teatralny Ogród Krakowian to jeszcze jeden powód do wspólnych spotkañ z mieszkañcami naszej dzielnicy. Ma stanowiæ integraln± czê¶æ naszej przestrzeni, miejsce ma byæ dostêpne i przyjazne. Chcemy, aby to miejsce sprzyja³o naszym s±siedzkim spotkaniom. U³atwia³o kontakt i dotarcie do teatru, a jednocze¶nie by³o miejscem atrakcyjnym wizualnie. Nowa przestrzeñ bêdzie zapraszaæ wszystkich do spêdzania wolnego czasu w otoczeniu Teatru. Zale¿y nam, aby to miejsce zachêca³o do obcowania z kultur±, teatrem, otaczaj±c± nas architektur±, by³o miejscem spotkañ s±siedzkich, przestrzeni± aktywnego i bezpiecznego spêdzania wolnego czasu. Od kilku sezonów Teatr Ludowy podejmowa³ dzia³ania o charakterze partypacyjnym i sprzyjaj±cym integracji mieszkañców. Organizowali¶my: Bale karnawa³owe, Pikniki Familijne, Sylwester przed Teatrem, Wyprzeda¿ gara¿ow±. Spotykali¶my siê z mieszkañcami w ramach cyklu opowie¶ci s±siedzkie, zaprosili¶my mieszkañców Nowej Huty do wspólnego tworzenia spektaklu "¯yciorysy Nowej Huty". Park to kolejny etap umo¿liwiaj±cy poznanie naszej dzia³alno¶ci, aktywny udzia³ w projektach, warsztatach, koncertach, recitalach, czytaniach tekstów. Chcemy byæ bli¿ej ludzi i stanowiæ czê¶æ ich ¿ycia, wzajemnie czerpi±c si³ê, energiê i inspiracjê z wspólnego tworzenia naszego Teatru. Stawiamy na dostêpno¶æ, pozbawian± ograniczeñ architektonicznych. Zapraszamy wszystkich widzów, najm³odszych, seniorów, rodziny, do Teatru i do pachn±cego, piêknego, magicznego ogrodu.
(a³)



fot. Anna Ry¶
ArcelorMittal og³asza wyniki finansowe za czwarty kwarta³ i ca³y rok 2019
6 lutego 2020 r. ArcelorMittal, najwiêkszy ¶wiatowy koncern stalowo-wydobywczy, og³osi³ wyniki za czwarty kwarta³ i ca³y rok 2019.

Podsumowanie:
  • Niezale¿nie od pogarszaj±cych siê w roku 2019 warunków rynkowych, ArcelorMittal wygenerowa³ 2,4 mld USD przep³ywów finansowych (wp³ywy finansowe netto z dzia³añ operacyjnych w wysoko¶ci 0,6 mld USD mniejsze wydatki inwestycyjne w wysoko¶ci 3,6 mld USD), odnotowuj±c jednocze¶nie straty netto w wysoko¶ci 2,5 mld USD (skorygowany zysk netto w wysoko¶ci 0,3 mld USD minus odpisy aktualizuj±ce i wydatki nadzwyczajne).
  • Spó³ka zakoñczy³a rok zad³u¿eniem brutto w wysoko¶ci 14,3 mld USD i netto w wysoko¶ci 9,3 mld USD (warto¶ci najni¿sze od fuzji), docelowo planuj±c osi±gniêcie poziomu zad³u¿enia netto w wysoko¶ci 7 mld USD na koniec roku 2020.
  • Korzy¶ci wynikaj±ce z Planu Dzia³añ 2020 na poziomie 0,4 mld dolarów. Zidentyfikowano nowe mo¿liwo¶ci poprawy kosztów na poziomie 1 mld USD w roku 2020.
  • We wspó³pracy z Nippon Steel dokonano zakupu spó³ki Essar Steel India.
Prognozy na rok 2020:
  • Widoczne s± pierwsze sygna³y stabilizacji spadku zapotrzebowania, a sprzyjaj±ce otoczenie oznacza, i¿ w roku 2020 mo¿na oczekiwaæ istotnego wzrostu zu¿ycia stali na kluczowych rynkach.
  • Przewidywane zapotrzebowanie na ¶rodki pieniê¿ne szacuje siê na poziomie 4,5 mld USD (w porównaniu do 5,0 mld w roku 2019, g³ównie ze wzglêdu na ni¿sze planowane wydatki inwestycyjne).
    Rok 2019 by³ bardzo trudny, na co wyra¼nie wskazuje ograniczona rentowno¶æ. Generowane ¶rodki finansowe pozostaj± jednak na wysokim poziomie, co umo¿liwi³o ograniczenie zad³u¿enia netto do najni¿szego w historii poziomu. To z kolei pokazuje wp³yw Planu Dzia³añ 2020, którego celem jest umo¿liwienie spó³ce ArcelorMittal generowania dodatnich przep³ywów finansowych na wszystkich etapach cyklu produkcji stali. W roku bie¿±cym przewidujemy dalsze ograniczenie zad³u¿enia – powiedzia³ Lakshmi N. Mittal, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal, komentuj±c wyniki.
    Mocny bilans i osi±gniêcie docelowego poziomu zad³u¿enia netto to priorytet spó³ki ArcelorMittal. Po zakupie spó³ki Essar Steel India we wspó³pracy z Nippon Steel zapewnili¶my Grupie nowe mo¿liwo¶ci na szybko rozwijaj±cym siê rynku indyjskim. Przynosi to odpowiednie rezultaty, zapewniaj±c jednocze¶nie istotne mo¿liwo¶ci w obszarze terenów poprzemys³owych, przy jednoczesnych ambicjach kraju do potrojenia poziomu produkcji surowej stali w kolejnych dziesiêciu latach – doda³. L. Mittal.
Odnosz±c siê do sytuacji w Europie, powiedzia³ te¿:
Realizujemy dalsze inwestycje strategiczne w badania i rozwój, w tym niskoemisyjne procesy produkcji stali oraz niskoemisyjne gatunki stali. Przemys³ stalowy ma ogromny potencja³, by ograniczyæ poziom emisji dwutlenku wêgla, istotne znaczenie bêdzie mia³a jednak nowa polityka. W tym zakresie motywuj±ce jest stanowisko przyjête przez now± Komisjê Europejsk±, w tym jej poparcie dla systemu wyrównawczego.
Choæ warunki rynkowe pozostaj± trudne, widoczne s± pewne wczesne, pozytywne sygna³y poprawy, w szczególno¶ci na kluczowych dla nas
rynkach w USA, Europie i Brazylii. Przy poziomie zapasów na bardzo niskim poziomie po okresie ich ograniczania widoczny jest powrót klientów na rynek, co sprzyja wzrostowi cen
– doda³ prezes ArcelorMittal.


Miejsce wype³nione dobrym s³owem
Przestrzeñ obok, której trudno przej¶æ obojêtnie. Cafe NOWA Ksiêgarnia na Zgody 7 przyci±ga jak magnes – rega³ami pe³nymi ksi±¿ek, wygodnymi miejscami by odpocz±æ, pysznym ciastem i aromatyczn± kaw±. Nade wszystko jednak wyró¿nia siê przyjazn± atmosfera i ciekaw± ofert± wydarzeñ.
Cafe NOWA Ksiêgarnia to wyj±tkowe miejsce na planie Nowej Huty. W bezpo¶rednim s±siedztwie Parku Ratuszowego, przy Alei Ró¿, wspó³dzieli przestrzeñ z Punktem Informacji Miejskiej INFO Kraków na os. Zgody 7. £atwo identyfikowalna po szerokiej, otwartej witrynie i piêknym neonie nawi±zuj±cym do najlepszych czasów naszej dzielnicy - NOWA, czynna od roku, zdo³a³a zjednaæ sympatiê wielu Nowohucian, którzy odwiedzaj± j± regularnie. Przychodz± na kawê, domowe ciasta i wybraæ interesuj±c± ksi±¿kê. A jest w czym wybieraæ! Ksiêgozbiór NOWEJ liczy ponad 2000 pozycji i to nie koniec – na pó³kach piêtrz±cych siê do samego sufitu znajdzie siê jeszcze sporo miejsca na kolejne nowo¶ci. Znajdziemy tu wspó³czesn± beletrystykê, biografie, publicystykê, eseje i reporta¿e o szerokiej tematyce. Entuzja¶ci architektury, urbanistyki, socjologii czy historii z pewno¶ci± zidentyfikuj± po¿±dane tytu³y. Podobnie sympatycy krymina³ów, sensacji czy literatury obyczajowej. W bezpo¶rednim s±siedztwie witryny znajduj± siê ulubione pó³ki „dla wra¿liwych doros³ych”, amatorów kulinariów, muzyki, sztuki, poezji, picturebooków i komiksów.
Znaczn± czê¶æ ksiêgozbioru stanowi± powie¶ci dla m³odzie¿y i ksi±¿ki dla dzieci, ba¶nie, bajki, opowiadania, ksi±¿eczki dla najm³odszych. Spotkacie tu popularnych bohaterów ulubionych serii: Basiê, Elmera, Paddingtona, Pomelo, Muminki, Tupcia Chrupcia, Wilka z Ba¶niowego Lasu, Petssona, Findusa, Pucia, Piaskowego Wilka, jak i tych, którzy jeszcze czekaj± na odkrycie: Ziuzia, Hilda, Mi¶ Zby¶ i innych. Czekaj± na Was ksi±¿ki o pojazdach, samolotach, poci±gach, przygodach, patentach, wynalazkach i odkryciach. Odbêdziecie tu podró¿ dooko³a ¶wiata, poznacie to co pod stopami, otrzecie siê o mi³o¶æ, przyja¼ñ, jak i o zmartwienia – znajdziecie receptê jak sobie z nimi radziæ! Staniecie przed niejednym dylematem, chocia¿by: drzewa czy ptaki? Pszczo³y czy dinozaury? Mrówki czy psy? Uciekaæ czy polubiæ? Na pewno poznaæ!
Pracownicy Ksiêgarni pomog± zidentyfikowaæ poszukiwan± pozycjê, s³u¿± czasem, rad± i entuzjazmem. S± otwarci na sugestie i rekomendacje czytelników sprowadzaj± wybrane tytu³y z hurtowni, ewentualnie wertuj± cyfrowe katalogi bibliotek i kieruj± do najbli¿szych filii, które s± w stanie odpowiedzieæ na najbardziej wyszukane gusta.
NOWA to nie tylko kawa i ksi±¿ki, to równie¿ go¶cinna przestrzeñ i ludzie. Wygodne fotele, koj±ca muzyka, szerokie parapety i perspektywa kawiarni. Idealne miejsce spotkañ, gier w planszówki, warsztatów, wymiany my¶li i inspiracji, nie tylko literackich.
NOWA to regularnie zaprasza najm³odszych na warsztaty z cyklu Czytanie-Odkrywanie, gdzie literatura jest pretekstem do rozmów o uczuciach, radzeniu sobie z emocjami i umiejêtno¶ci± nazywania ich oraz okazj± do artystycznego wy¿ycia siê, rysunkiem, wycinank±, czy plastelinow± rze¼b±. Doros³ym stwarza mo¿liwo¶æ dzielenia siê refleksj± o wybranych fragmentach poezji na swoistych poetyckich korepetycjach, w ramach Szko³y Czytania, które prowadzi Grzegorz Jankowicz. Organizuje spotkania autorskie. Ca³y harmonogram na miesi±c dostêpny jest na Zgody 7.

Zajrzyjcie do NOWEJ, kupcie nowohucki kalendarz, dzielcie siê tym miejscem z innymi, stañcie siê jej czê¶ci±! Zapraszamy na Zgody 7, do miejsca spotkañ! Tu naprawdê ka¿dy znajdzie co¶ dla siebie.
Ju¿ w najbli¿szym czasie spotkania dla dzieci: 5 lutego o godz. 17.30 - Literackie Rêko-czyny: ³apacz snów (dla dzieci w wieku od 5 lat wraz z opiekunami. 9 lutego o godz. 11.00 - Czytanie-odkrywanie: „Wilk z piêknego lasu” (dla dzieci w wieku 3-5 lat. 12 lutego 17.30 - Z ksi±¿k± dooko³a ¶wiata: Peru (dla dzieci w wieku od 5 lat).
W¶ród spotkañ dla doros³ych uwagê zwraca propozycja dla ma³¿eñstw (w ramach Tygodnia Ma³¿eñstwa) – warsztaty kawowe, na które zapraszamy w pi±tek 7 lutego o godz. 18.30, w¶ród propozycji „dla wszystkich” s± tak¿e warsztaty sutaszu (robienie bransoletek), tworzenie kartek walentynkowych i wiele innych wydarzeñ.

Organizatorzy zastrzegaj± sobie mo¿liwo¶æ wprowadzania zmian w harmonogramie. Szczegó³owe informacje na temat wydarzeñ i zapisów s± dostêpne w Cafe NOWA Ksiêgarnia (info@nowanowa.pl, tel. 12 354 27 15) oraz w punkcie InfoKraków Zgody 7 (zgody7@infokrakow.pl, tel. 12 354 27 14)
(a³)


Skromni ¶wiadkowie wielkiej przesz³o¶ci
Czytelnicy „G³osu” wielokrotnie ju¿ byli informowani o wynikach ciekawych badañ prowadzonych przez nowohuckich archeologów nie tylko na obszarze Krakowa, ale i na terenach oddalonych od wawelskiego grodu. Takimi pracami s±, wspomniane w jednym z poprzednich numerów niniejszego tygodnika, wykopaliska w ruinach kaplicy pod wezwaniem ¦w. Anny w K±tach Starych ko³o Stopnicy w województwie ¶wiêtokrzyskim.
Czêsto przy okazji takich badañ uwypuklaj± siê paradoksy pracy archeologa – na przyk³ad w miejscu, gdzie badacze, na podstawie uzyskanych wcze¶niej danych, spodziewaj± siê znalezisk sprzed kilku tysiêcy lat, natrafiamy na bardzo ciekawe znaleziska licz±ce „zaledwie” lat kilkaset, nierzadkie s± te¿ przypadki dokumentuj±ce sytuacje odwrotne.
Nie inaczej sta³o siê w wypadku odkryæ dokonanych we wnêtrzu krypty zrujnowanej kaplicy. Jak ju¿ wspomniano w poprzednim artykule dotycz±cym tej tematyki, kaplicê pod wezwaniem ¦w. Anny w K±tach Starych dostawiono na samym pocz±tku XVIII wieku do korpusu barokowego ko¶cio³a pod wezwaniem ¦wiêtych Marii Magdaleny i Franciszka z Asy¿u wznosz±cego siê w obrêbie zabudowañ zajmowanych wówczas przez Ojców Reformatów. Sam klasztor i ko¶ció³ powsta³y w XVII wieku, w epoce baroku, a w kryptach zlokalizowanych pod ko¶cio³em znale¼li miejsce wiecznego spoczynku liczni cz³onkowie znamienitych rodów zamieszkuj±cych w okolicy, w tym, miêdzy innymi, matka s³ynnego kronikarza Jana Chryzostoma Paska. Natomiast krypta pod kaplic± pod wezwaniem ¦wiêtej Anny mia³a byæ miejscem pochówku Stefana Bidziñskiego, zmar³ego w 1704 roku.
I w³a¶nie takich znalezisk, pochodz±cych, g³ównie z czasów baroku, spodziewali siê badacze, eksploruj±cy zrujnowan±, zasypan± gruzem, kryptê, niegdy¶ piêknej, wielobocznej kaplicy. Prowadz±c badania, pieczo³owicie przegl±dali ka¿d± ³opatê gruzu, gdy¿ szybko okaza³o siê, ¿e znajduj± siê w nim pojedyncze spatynowane, b±d¼ skorodowane przedmioty, które pierwotnie stanowi³y zapewne wyposa¿enie pochówków, zniszczonych podczas dzia³añ wojennych w 1944 roku. Pozyskane zabytki poddane zosta³y drobiazgowej konserwacji, dostarczaj±c, jak to czêsto bywa w takich przypadkach, wielu niespodzianek.
Jedn± z nich jest odkrycie misternie wykonanych, pierwotnie posrebrzanych, guzików, ozdobionych wyobra¿eniem herbu. Analiza tego przedstawienia, czytelnego dopiero po przeprowadzeniu zabiegów konserwatorskich, wskazuje, i¿ na odkrytych guzikach umieszczony zosta³ herb Ksiêstwa Warszawskiego. Na podzielonej pionowo na pó³ (czyli w s³up) tarczy herbowej przedstawiony zosta³ w polu lewym herb Saksonii - naprzemianlegle dziesiêæ (w przypadku kolorowej wersji herbu, czarnych i ¿ó³tych) pasów, na których w skos umieszczona zosta³a zielona korona ruciana (jest to jednocze¶nie herb Wettynów, z których pochodzi³ w³adca Ksiêstwa Warszawskiego Fryderyk August I. W polu prawym, (czerwonym), znajduje siê orze³ (bia³y) w koronie, na niektórych przedstawieniach trzymaj±cy w szponach ber³o i jab³ko.
Ksiêstwo Warszawskie istnia³o w latach 1807 – 1815. Znalezisko nasze jest wiêc o ponad 100 lat m³odsze ni¿ powstanie badanej kaplicy i umieszczenie w niej trumny z cia³em fundatora.
Pocz±tkowe zdumienie badaczy wyja¶ni³o siê w toku dalszych prac, kiedy okaza³o siê, ¿e w eksplorowanej krypcie pochowano ponad 40 osób, a nie jak wskazywa³y dane ¼róde³ pisanych – szcz±tki fundatora (Stefana Bidziñskiego) i kilku osób innych osób, w tym braci Rupniewskich. Co wiêcej, odkryte w krypcie tablice trumienne, z imionami, nazwiskami i datami ¶mierci niektórych spo¶ród zmar³ych, wskazuj±, ¿e kolejne trumny umieszczano w niej nie tylko w XVIII, ale i w XIX wieku.
Przystêpuj±c do badañ w krypcie kaplicy w K±tach Starych, spodziewano siê, jak ju¿ wspomniano, znalezisk wywodz±cych siê genetycznie jeszcze z XVII wieku. Wszak jej fundator, zmar³y w podesz³ym wieku, w roku 1704 r., pamiêta³ czasy wiedeñskiej wiktorii i by³ jednym z najbli¿szych wspó³pracowników króla Jana III Sobieskiego. Tymczasem w¶ród znalezisk, zamiast szcz±tków sarmackiego kontusza, odkryli¶my guziki, pochodz±ce zapewne z munduru z czasów Ksiêstwa Warszawskiego. A to ju¿ przecie¿ czasy zaborów i „ca³kiem inna historia”.
Obecnie trwaj± prace maj±ce na celu zidentyfikowanie przynajmniej czê¶ci spo¶ród odkrytych szcz±tków i po³±czenie ich z imionami i nazwiskami zmar³ych, umieszczonymi na odkrytych w krypcie tablicach trumiennych. Bowiem tylko jedna tablica spoczywa³a bezpo¶rednio na trumnie ze szcz±tkami zmar³ego (w tym wypadku w roku 1796 Józefa Jakuba So³tyka). Inne, oderwane od trumien w wyniku wysadzenia kaplicy w powietrze 7 listopada 1944 r., tylko po¶rednio wskazuj± nam kto jeszcze zosta³ pochowany w eksplorowanej krypcie.
Czytelnicy „G³osu” bêd± informowani na bie¿±co o najciekawszych wynikach naszych badañ.
Ks. Witold Janu¶ SCJ, Ewa Kubica-Kabaciñska, Jerzy Trzebiñski
Podpis pod grafik±: Jeden z guzików z herbem przed i po konserwacji oraz Herb Ksiêstwa Warszawskiego. Oprac. Ewa Kubica-Kabaciñska, na podstawie zdjêæ konserwatorskich i Encyklopedii PWN.


WIELKI PIEC RUSZY W MARCU
ArcelorMittal Poland informuje, ¿e podj±³ decyzjê o ponownym uruchomieniu czê¶ci surowcowej krakowskiej huty, która zosta³a tymczasowo zatrzymana pod koniec listopada 2019 roku ze wzglêdu na pogarszaj±ce siê warunki rynkowe. – Decyzja o ponownym uruchomieniu instalacji wynika z konieczno¶ci dostarczenia slabów do huty ArcelorMittal w Gandawie w Belgii, gdzie rozpocznie siê remont wielkiego pieca, a tak¿e z konieczno¶ci uzupe³nienia strat produkcyjnych w zak³adach ArcelorMittal Europe – wyja¶nia Marc De Pauw, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
Firma zak³ada, ¿e ponowne uruchomienie wielkiego pieca i stalowni w Krakowie bêdzie mia³o miejsce w po³owie marca, choæ ostateczna data bêdzie zale¿a³a od czasu potrzebnego na przygotowania.

Stypendia dla najlepszych studentów AGH
Stypendia od ArcelorMittal Poland w wysoko¶ci 1285 z³ brutto miesiêcznie przyznano siedmiu najlepszym studentom I i II semestru studiów drugiego stopnia w krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Stypendy¶ci wybrani zostali na podstawie kilku obiektywnych kryteriów przez komisjê, w sk³ad której weszli przedstawiciele uczelni oraz ArcelorMittal Poland. Podstawowym warunkiem otrzymania stypendium by³a ¶rednia ocen nie ni¿sza ni¿ 4.0 za poprzedni rok akademicki. Oprócz tego oceniana by³a dzia³alno¶æ w ko³ach naukowych, ewentualne publikacje, aktywno¶æ organizacyjna na rzecz uczelni lub wydzia³u, a tak¿e uczestnictwo w konkursach.
Piêciu tegorocznych beneficjentów programu studiuje metalurgiê, a dwóch pozosta³ych automatykê i robotykê.
Program stypendiów przede wszystkim pomaga ambitnym m³odym ludziom, których ciê¿ka praca zosta³a doceniona. Pozwoli to tak¿e zaistnieæ naszej firmie w ¶wiadomo¶ci utalentowanych studentów, którzy wkrótce pojawi± siê na rynku pracy jako atrakcyjni kandydaci – wyja¶nia Agnieszka Ga³ka-Wo¼niak, szef biura GEDP, szkoleñ i rekrutacji.
Studenci otrzymuj± comiesiêczne stypendia od grudnia 2019 roku. Program potrwa przez 10 miesiêcy.
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 28,333,184 unikalnych wizyt