W toczonych ostatnio dyskusjach, zarówno na szczeblu unijnym, jak i w naszym kraju, poruszany jest temat tzw. klauzuli sumienia. To w³a¶nie w oparciu o tê klauzulê, lekarz móg³by na przyk³ad odmówiæ wykonania aborcji, gdyby uzna³, ¿e nie pozwala mu na to jego sumienie. Zniesienia tej klauzuli domagaj± siê m.in. politycy lewicy – i w Europie i w Polsce.
Problem jest bardzo powa¿ny, poniewa¿ sumienie jest czym¶ nadrzêdnym w stosunku do prawa, które stanowi cz³owiek. Bo gdyby by³o odwrotnie, to w Norymberdze, trybuna³ s±dz±cy niemieckich zbrodniarzy wojennych musia³by ich uwolniæ od winy i kary, gdy ci t³umaczyli siê, ¿e oni tylko respektowali ówczesne niemieckie prawo. Ale przecie¿ i w czasie II wojny ¶wiatowej zdarzali siê Niemcy, którym w³a¶nie sumienie mówi³o, ¿e to co robi± ich ziomkowie, jest potworn± zbrodni±, w której prawy cz³owiek nie powinien uczestniczyæ. Dzisiaj tak¿e ró¿ne parlamenty i rz±dy wprowadzaj± przepisy, które budz± moralny opór prawego sumienia. Tak by³o w historii od wieków i tak pewno bêdzie zawsze. Zawsze te¿ w historii próbowano ³amaæ ludzkie sumienia. I bywali tacy, którzy dali siê z³amaæ. Ale bywali te¿ tacy, którzy pozostawili po sobie pamiêæ ludzi wyj±tkowych, którzy pomimo przemocy jakiej doznawali, pozostali wierni swojemu sumieniu. Tacy ludzie stawali siê wzorami dla wielu przysz³ych pokoleñ.
Jan L. Franczyk
· Napisane przez Administrator
dnia April 20 2024
795 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".