W przysz³ym tygodniu rozpoczyna siê odpust ku czci Podwy¿szenia Krzy¿a ¦wiêtego w Mogile. Przede wszystkim to wa¿ne wydarzenie religijne, ale tak¿e kulturowe i spo³eczne. Nawet w najbardziej opresyjnych latach PRL-u, w latach stalinowskich, do Mogi³y ci±gnê³y t³umy, w¶ród których z roku na rok coraz wiêksz± grupê stanowili mieszkañcy rozrastaj±cej siê Nowej Huty. Niedzielna odpustowa suma gromadzi³a licznych pielgrzymów z Krakowa i z Ma³opolski, a tak¿e z innych regionów, w¶ród których wyró¿niali siê pielgrzymi, którzy do Mogi³y przybywali w typowych dla siebie strojach regionalnych: krakowskich, góralskich, ¶l±skich… Przybywali, by uklêkn±æ i pomodliæ siê przed s³yn±cym ³askami mogilskim wizerunkiem Ukrzy¿owanego. By przepraszaæ, prosiæ, dziêkowaæ…
Trudno sobie wyobraziæ Now± Hutê bez cysterskiego klasztoru w Mogile. Trudno j± sobie wyobraziæ bez Mogilskiego Krzy¿a. Tak jak trudno j± sobie wyobraziæ bez Krzy¿a Nowohuckiego, który w marcu 1957 roku stan±³ w pobli¿u Teatru Ludowego, a którego mieszkañcy Nowej Huty nie pozwolili usun±æ w kwietniu trzy lata pó¼niej.
No có¿… „Krzy¿ trwa, choæ zmienia siê ¶wiat” – jak 9 czerwca 1979 r. mówi³ do wiernych w Mogile, w trakcie swojej pierwszej papieskiej pielgrzymki do Polski, Jan Pawe³ II.
Jan L. Franczyk
· Napisane przez Administrator
dnia September 11 2020
1145 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".