Czy Unii Europejskiej nadal zale¿y na wyrównywaniu ró¿nic miêdzy pañstwami Zachodu, a krajami które pozostawa³y w sowieckiej strefie i z tego powodu s± gospodarczo zacofane i znacznie biedniejsze? A przecie¿ pomys³ rozszerzania Unii o kolejne pañstwa temu w³a¶nie mia³ s³u¿yæ. Gdy Polska wykona³a zalecenia, wymagane przed wst±pieniem do zjednoczonej Europy, na to liczy³a, podobnie jak inne kraje naszego regionu. Dzisiaj sytuacja uleg³a zmianie: Unia dwóch prêdko¶ci ma polegaæ na podziale na pañstwa bogatsze i biedniejsze, a ponadto Unia wzbrania siê przed przyjêciem nowych cz³onków. W planach tzw. nowej perspektywy opracowany zostanie wieloletni bud¿et Unii, który rozstrzygnie ile wp³ac±, a ile otrzymaj± poszczególne pañstwa.
Premier Mateusz Morawiecki przedstawi³ w Brukseli wstêpne propozycje Polski, dotycz±ce podzia³u europejskich funduszy. Nasze interesy wymagaj± przede wszystkim utrzymania i kontynuowania w najbli¿szych latach funduszy spójno¶ci i rolnictwa. Oznacza to, ¿e nadal w ramach polityki wyrównywania ró¿nic, g³ównie w zakresie infrastruktury, Polska otrzyma kolejne wsparcie na budowê dróg, rozwój kolei, unowocze¶nienie transportu morskiego i lotniczego, modernizacjê energetyki, walkê z zanieczyszczeniem ¶rodowiska itd. Równocze¶nie wsparcia wymaga polskie rolnictwo tak, aby mog³o konkurowaæ z rolnictwem Zachodniej Europy. W tych dwóch kwestiach Polska musi stanowczo walczyæ o swoje interesy.
Komisja Europejska, zachêcana przez polsk± opozycjê, straszy ograniczaniem wyp³at dla pañstw, które nie stosuj± siê do zaleceñ instytucji europejskich, a dotyczy to zw³aszcza Polski i Wêgier. W Brukseli krytykowana jest reforma polskiego s±downictwa, rzekomo ograniczaj±ca demokracjê. Rozwi±zania wprowadzane przez rz±d PiS niczym nie ró¿ni± siê od stosowanych w innych pañstwach europejskich, niestety Bruksela wiedzê o Polsce czerpie z mediów, bezmy¶lnie powtarzaj±cych informacje z „Gazety Wyborczej” czy TVN. Dlatego konieczne s± twarde rozmowy przedstawicieli polskiego rz±du z unijnymi urzêdnikami, wyja¶niaj±ce jak naprawdê wygl±da sytuacja. Sankcje przeciwko Polsce nie s± mo¿liwe, bo do tego konieczna by³aby zgoda wszystkich pañstw Unii Europejskiej, ale z pewno¶ci± podejmowane bêd± próby ograniczenia unijnych wydatków.
Nowy, wieloletni bud¿et Unii musi uwzglêdniaæ wiele wa¿nych wydatków, m.in. na ochronê zewnêtrznych granic Unii i politykê obronn±, powstrzymanie nap³ywu imigrantów poprzez udzielanie pomocy tam, sk±d pochodz±, wreszcie na rozwój badañ i tworzenie nowych technologii. Powa¿ne ¼ród³o nowych dochodów Unii mo¿e stanowiæ ograniczenie dzia³ania tych firm, które korzystaj± z tzw. rajów podatkowych. Polska opowiada siê za wprowadzeniem jednolitej polityki fiskalnej, która zlikwiduje unikanie opodatkowania przez najbogatszych obywateli i miêdzynarodowe firmy. Dzisiaj kwota podatku VAT, który nie wp³ywa do kasy pañstw Unii wynosi ponad 155 miliardów euro, czyli wiêcej ni¿ ca³oroczny bud¿et Unii. Nawet czê¶ciowe wyeliminowanie tej luki podatkowej, mog³oby doprowadziæ do znacznego wzrostu dochodów pañstw cz³onkowskich i na skutek tego do wzrostu bud¿etu Unii. Polski rz±d opowiada siê za tym rozwi±zaniem, któremu przeciwna jest opozycja, w minionych latach przyzwalaj±ca na wywo¿enie z Polski ogromnych sum, lokowanych w krajach, ¿yj±cych z ulg podatkowych i nieuczciwej konkurencji.
Ryszard Terlecki
· Napisane przez Administrator
dnia March 09 2018
878 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".