Wêdruj±c po cmentarzach, zawsze zatrzymujê siê nad grobami dzieci. Te ma³e groby s± dla mnie najwiêksz± tajemnic± ludzkiego losu. Starzy ludzie umieraj±. I chocia¿ ka¿de odej¶cie rodzi ból, to przecie¿ jako¶ to zrozumia³e. Ale dlaczego dzieci? Z naszej ludzkiej perspektywy, to niezrozumia³e. W tym roku na Wszystkich ¦wiêtych przyby³a jeszcze jedna taka mogi³a – grób 14-letniej gimnazjalistki z Gdañska. Upokorzonej i zaszczutej przez swoich kolegów.
Ten grób sk³ania do refleksji zarówno nad kondycj± polskiej szko³y jak i nad wychowaniem polskiej m³odzie¿y. Powiedzmy sobie szczerze – jest ¼le. Przez ostatnie kilkana¶cie lat w systemie wychowania dokona³a siê prawdziwa rewolucja. W z³ym kierunku. Wmówiono dzieciom, ¿e to one rz±dz± szko³±, a dyscyplina odes³ana zosta³a do lamusa. W efekcie doprowadzono do sytuacji, w której wychowawcy zaczêli siê baæ swoich uczniów, a ci ostatni zaczêli upokarzaæ nie tylko swoich kolegów, ale i nauczycieli. Lansowana przez liberalne i lewicowe ¶rodowiska polityka o¶wiatowa postawi³a szko³ê na g³owie. Nauczyciel obawia siê dzi¶ podnie¶æ g³os na ucznia, poniewa¿ nie chce mieæ k³opotów z rodzicami, kuratorium czy pras±.
Najwy¿szy czas skoñczyæ z pajdokracj±, która ze szko³y dla niektórych czyni obozy przetrwania. Jak s³usznie zauwa¿y³ znany pedagog, prof. Aleksander Nalaskowski „w szkole powinni rz±dziæ nauczyciele, bo w ka¿dej normalnej kulturze m±drzejsi rz±dz± g³upszymi, a nie na odwrót”.
W³a¶nie.
Jan L. FRANCZYK
· Napisane przez Administrator
dnia November 04 2006
2164 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".