W wielu nowohuckich domach rodzice nerwowo oczekuj± na decyzje uczelnianych komisji kwalifikacyjnych. Niektórzy z m³odych ludzi, ju¿ wiedz±, ¿e na wybrane przez siebie kierunki studiów nie dostali siê. Zabrak³o punktów na ¶wiadectwie dojrza³o¶ci. Powiedzmy sobie jasno – w najlepszych krakowskich uczelniach samo zaliczenie matury, nawet na poziomie rozszerzonym, nie wystarczy³o. Nale¿a³o zdaæ j± dobrze, a nawet bardzo dobrze. O maturzystach „giertychowskich” (tych, którym podarowano jeden nie zdany przedmiot) nawet nie wspominam – na przyjêcie do przyzwoitych uczelni po prostu nie maj± szans.
Tegoroczna matura pokaza³a jak ¿enuj±co s³aby jest poziom nauczania w wielu polskich szko³ach ¶rednich. Zw³aszcza w liceach profilowanych, wymy¶lonych przez minister Krystynê £yback± z SLD. W szko³ach tych matury nie zda³o a¿ czterech na dziesiêciu maturzystów.
Mo¿e wiêc czas powróciæ do pomys³u ministra Miros³awa Handkego? Opracowany przez niego system zak³ada³ powszechne kszta³cenie w liceach ogólnokszta³c±cych. Dopiero po ukoñczeniu tej szko³y uczeñ stawa³by przed decyzj± – czy zdaje maturê, czy wybiera kurs zawodowy koñcz±cy siê specjalnym egzaminem. Taki system obowi±zuje na przyk³ad w Finlandii. A wed³ug ekspertów, fiñska reforma edukacji uwa¿ana jest za najlepsz± w Europie.
Jan L. FRANCZYK
· Napisane przez Administrator
dnia July 28 2006
1311 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".