Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.06.28] Lipiec ...
· [2024.06.28] Wakacje
· Na niedzielê 30 czer...
· [2024.06.28] Zdrada ...
· [2024.06.21] 75 lat ...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Pleszów zyska³ dostêp do sieci gazowniczej
Ok. 160 domów w Pleszowie zyska³o dostêp do sieci gazowniczej dziêki rozbudowie gazoci±gu wykonanej przez Polsk± Spó³kê Gazownictwa. Jak podkre¶li³ minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, inwestycja pozwoli³a nadrobiæ kilkudziesiêcioletnie zaleg³o¶ci.
- Wreszcie, po kilkudziesiêcioletniej batalii, sieæ gazowa w krakowskim Pleszowie jest dostêpna i bêdzie siê nadal rozbudowywaæ - powiedzia³ Adamczyk, który w poniedzia³ek wizytowa³ rejon inwestycji.
Jak podkre¶li³, umo¿liwienie mieszkañcom dostêpu do paliwa gazowego z gazoci±gu ma szczególne znaczenie w Krakowie, gdzie obowi±zuje uchwa³a antysmogowa, zakazuj±ca u¿ywania do ogrzewania domów paliw sta³ych.
Dyrektor oddzia³u Zak³adu Gazowniczego w Krakowie Pawe³ Firlej poinformowa³, ¿e w ramach inwestycji zosta³a wybudowana i oddana do u¿ytku sieæ gazownicza od ul. Branickiej do centrum Pleszowa. £±czna d³ugo¶æ u³o¿onego gazoci±gu to 4,3 km, a warto¶æ zadania przekracza 4 mln z³.
Do tej pory do sieci przy³±czono 53 klientów, spo¶ród oko³o 140, którzy z³o¿yli wnioski. W sumie dostêp do sieci gazowniczej uzyska³o ok. 160 domów na terenie Pleszowa.
W spotkaniu z ministrem Adamczykiem uczestniczyli równie¿: radny Miasta Krakowa Edward Porêbski i radny Dzielnicy XVIII Nowa Huta Jan Py¿, którzy od d³u¿szego czasu zabiegali o pod³±czenia Pleszowa do sieci gazowej.
- Cieszê siê, ¿e wreszcie, po wielu latach naszych starañ, uda³o siê spe³niæ marzenie mieszkañców Pleszowa. Pod³±czenie do sieci gazowniczej, to bardzo dobry prognostyk dla przysz³o¶ci tego osiedla - powiedzia³ nam Edward Porêbski.
(f)

Lajkoniki na linii nr 14 ju¿ nie tylko w weekendy – Nowoczesne tramwaje w Nowej Hucie
Dostawy nowych tramwajów z fabryki Stadlera umo¿liwi± wysy³anie kolejnych Lajkoników na trasy do Nowej Huty. Zgodnie z zapowiedziami s± one w pierwszej kolejno¶ci kierowane na liniê nr 14. Od listopada 2020 r. obs³uguj± wiêkszo¶æ kursów w weekendy, a od poniedzia³ku, 25 stycznia pojawi³y siê tak¿e w dni powszednie.
Od poniedzia³ku jeden z nowoczesnych tramwajów zacz±³ kursowaæ na linii nr 14 tak¿e w dni powszednie. Docelowo z Mistrzejowic do Bronowic bêd± kursowaæ wy³±cznie nowoczesne Lajkoniki i wagony NGT6 marki Bombardier.
Warto podkre¶liæ, ¿e Lajkoniki na linii nr 14 bêd± zastêpowaæ tramwaje EU8N z elementem niskiej pod³ogi. Dziêki temu bêd± one mog³y zostaæ skierowane do obs³ugi innej nowohuckiej trasy, gdzie do tej pory kursowa³y wy³±cznie tramwaje wysokopod³ogowe. Od 25 stycznia wagony EU8N zaczê³y woziæ pasa¿erów na linii nr 44 („Kopiec Wandy” – „Dworzec Towarowy”), zastêpuj±c wysokopod³ogowe poci±gi 105Na.
To nie koniec zmian na nowohuckich torach. Kolejn± lini± po „czternastce”, na której zaczn± kursowaæ Lajkoniki, bêdzie prawdopodobnie linia nr 9 („Mistrzejowice” – „Nowy Bie¿anów P+R”).
Lajkoniki to nowoczesne tramwaje wyposa¿one w klimatyzacjê, monitoring, o¶wietlenie ledowe wnêtrza oraz nowoczesny system informacji pasa¿erskiej z³o¿ony z g³osowego zapowiadania przystanków i tablic wy¶wietlaj±cych trasê przejazdu. W ka¿dym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która u³atwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepe³nosprawnym poruszaj±cym siê na wózkach. Z my¶l± o u¿ytkownikach smartfonów w poje¼dzie do dyspozycji s± porty USB umo¿liwiaj±ce ³adowanie urz±dzeñ mobilnych oraz gniazdka elektryczne.
(f)

Zakoñczone zosta³y prace zabezpieczaj±ce pozosta³o¶ci hangaru nr 5, dawnego lotniska Rakowice-Czy¿yny
Ocala³a ¶ciana hangaru
Ta ¶ciana z malowniczymi ³ukami to jedyne co ocala³o z bombardowañ lotniska podczas II wojny ¶wiatowej. Znajduje siê na terenie nale¿±cym do Muzeum Lotnictwa Polskiego, ale dostêpnym dla wszystkich. W okresie pandemii jest to ulubiony teren spacerowy mieszkañców okolicznych osiedli.
Zosta³o po dawnym lotnisku
Samotna ¶ciana dawnego hangaru nr 5 lotniska Rakowice-Czy¿yny to jedna z najstarszych pami±tek architektury lotniczej w Polsce. Zosta³a ona wpisana do rejestru zabytków, ale dopiero ostatniej jesieni pozosta³o¶ci hangaru nr 5 zabezpieczono dziêki pracom finansowanym ze Spo³ecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa.
Zabytek jest obecnie zabezpieczony w formie tzw. trwa³ej ruiny. Gospodarz terenu, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, planuje wznie¶æ tu¿ obok nowy hangar nawi±zuj±cy do formy i gabarytu budynku przedwojennego. Bêdzie to pod wzglêdem konstrukcyjnym samodzielna budowla, z któr± przedwojenna ¶ciana zostanie zwi±zana w górnych partiach celem dodatkowego ustabilizowania. Do czasu zakoñczenia nowej inwestycji dawna ¶ciana hangaru nr 5 bêdzie zabezpieczona przed wywróceniem siê uko¶nymi zastrza³ami zamocowanymi na poziomie gruntu do ³awy fundamentowej.
To by³ hangar nr 5
Hangar nr 5 by³ jednym z kilku tego typu obiektów wzniesionych przez wojsko polskie w latach miêdzywojennych na terenie nieistniej±cego ju¿ dzi¶ portu lotniczego Rakowice-Czy¿yny. Podobnie jak pozosta³e hangary krakowskiego lotniska hangar nr 5 uleg³ zniszczeniu podczas II wojny ¶wiatowej. Ocala³a jedynie ¶ciana zachodnia, wzniesiona w konstrukcji stalowej otulonej betonem. Wolne przestrzenie miêdzy s³upami wype³nia³y niegdy¶ przeszklenia i cienkie ¶cianki z pustaków i cegie³ – w przypadku trafienia bomb± taka konstrukcja mia³a dawaæ swobodne uj¶cie fali uderzeniowej.
¦ciana hangaru znajdowa³a siê w bardzo z³ym stanie. Ca³o¶æ odchyla³a siê od pionu, elementy stalowe atakowa³a korozja, a zamarzaj±ca w szczelinach woda rozsadza³a beton. Rozpoczête w sierpniu i zakoñczone w listopadzie prace by³y pioniersk± w Krakowie prób± ratowania zagro¿onej konstrukcji stalowo-betonowej przy u¿yciu metod ¶ci¶le konserwatorskich. Powierzchnie betonu i stali zosta³y oczyszczone i zabezpieczone przed korozj±, konserwatorzy ustabilizowali i spoili odpadaj±ce fragmenty betonu i lekkiego wype³nienia. Zgodnie z wytycznymi s³u¿b konserwatorskich starano siê zachowaæ jak najwiêcej oryginalnej substancji.
(kl)

W Nowej Hucie rusza Park Krakowskich Legend
Figury ¶wietlne Smoka Wawelskiego i Bazyliszka, legendy opowiedziane przy pomocy animacji i mappingu, a tak¿e liczne interaktywne instalacje – to wszystko i wiele wiêcej dostêpne ju¿ od 16 stycznia w krakowskiej Nowej Rezydencji. W³a¶nie wtedy ruszy wyj±tkowa, w pe³ni bezpieczna wystawa plenerowa o nazwie Park Krakowskich Legend.
Ta przeznaczona dla ca³ych rodzin atrakcja przeniesie nas w ¶wiat zarówno tych s³ynnych, jak i mniej znanych krakowskich opowie¶ci. Dziêki nowoczesnym technologiom i multimediom, ka¿dy go¶æ poczuje siê jak naoczny ¶wiadek magicznych wydarzeñ, a dziêki instalacjom rozszerzonej rzeczywisto¶ci bêdzie móg³ tak¿e wej¶æ w role samych bohaterów.
Historie opowiadane bêd± na 5000 m2 majestatycznego dziedziñca i klimatycznego ogrodu Nowej Rezydencji, czyli miejsca kultury i spotkañ zlokalizowanego w jednym z budynków Centrum Administracyjnego Nowej Huty przy ulicy Ujastek 1. Park otwarty bêdzie codziennie od 16:00 do 22:00, a kasy zamykane o 21:00. O 21:00 mo¿liwe bêdzie tak¿e ostatnie wej¶cie do Nowej Rezydencji. Ceny biletów zaczynaj± siê od 16 z³ i dostêpne s± tak¿e zni¿ki oraz promocyjne pakiety dla rodzin. Wej¶ciówki mo¿na zdobyæ od 16 stycznia w kasie przed wej¶ciem do Parku lub ju¿ teraz kupiæ je online na www.parkkrakowskichlegend.pl
Wystawa potrwa do 16 marca 2021.
Partnerem Nowej Rezydencji jest Nowe Centrum Administracyjne.
* * *
Nowa Rezydencja to miejsce pe³ne muzyki, kultury, dobrego jedzenia i ciekawych spotkañ, które wystartowa³o w lipcu 2020 roku na terenie dawnego Centrum Administracyjnego Nowej Huty. W ci±gu trzech letnich miesiêcy zorganizowano tam liczne koncerty z elektronik±, jazzem i hip hopem, a tak¿e targ street foodowy, warsztaty, panele oraz kino letnie. Najnowszym przedsiêwziêciem odpowiadaj±cym nie tylko na potrzeby mieszkañców Krakowa, ale te¿ na obostrzenia epidemiczne, jest multimedialna wystawa o krakowskich legendach.
(f)

Podsumowano IV edycjê programu „Nowa Huta dzi¶!”
W minionym roku odby³a siê IV edycja programu „Nowa Huta dzi¶!”, którego celem by³a poprawa infrastruktury technicznej w tej czê¶ci Krakowa. Zarz±d Dróg Miasta Krakowa za kwotê 2 mln z³ zrealizowa³ 17 zadañ na terenie dzielnic: Bieñczyce, Czy¿yny, Mistrzejowice, Nowa Huta i Wzgórza Krzes³awickie.
Bieñczyce: W Bieñczycach wyremontowano ul. Urbanowicza wraz z parkingiem oraz parking na os. Jagielloñskim 21. Prace kosztowa³y ok. 351 tys. z³.
Czy¿yny: Na terenie tej dzielnicy wyremontowano chodniki na al. Pokoju, os. II Pu³ku Lotniczego (przy bloku nr 2), ul. Ciep³owniczej i ¦liwkowej. Wyrównano tak¿e uskok na skrzy¿owaniu ul. Stella-Sawickiego i Pisarka. Prace kosztowa³y ok. 364 tys. z³.
Mistrzejowice: W tej dzielnicy ZDMK wymieni³ o¶wietlenie na odcinku od pêtli tramwajowej „Mistrzejowice” do ul. Wi¶liskiej (w sumie 47 opraw). Wyremontowano ul. Parnickiego i Na Zboczu. Prace kosztowa³y ok. 419 tys. z³.
Nowa Huta: Wyremontowano jezdniê na os. Zielonym przy budynkach nr 23, 24, 25, 26, a tak¿e chodnik przy budynkach nr 23 i 24. Odnowiono parking na os. Teatralnym. Now± nawierzchniê zyska³y ul. Powiatowa i ¯aglowa. Prace kosztowa³y ok. 481 tys. z³.
Wzgórza Krzes³awickie: Wyremontowano chodniki przy ul. Glinik i Jagie³³y. Now± nawierzchniê zyska³a ul. Grzegorza z Sanoka. Prace kosztowa³y ok. 312 tys. z³.
(f)

Tak¿e w Nowohuckim Centrum Kultury – Centrum Pierwszej Pomocy Psychologicznej
W ramach Centrum Pierwszej Pomocy Psychologicznej mieszkañcy Krakowa mog± uzyskaæ bezp³atne wsparcie psychologiczne, umawiaj±c siê na konsultacje z terapeut± w jednym z czterech stacjonarnych punktów pomocy.
Ka¿dy z punktów dzia³a dwa razy w tygodniu po piêæ godzin dziennie. Mo¿liwe s± równie¿ konsultacje w formie online. Wsparcie kierowane jest do osób znajduj±cych siê w kryzysie psychicznym spowodowanym trudn± sytuacj± ¿yciow±, która pojawi³a siê lub nasili³a w wyniku przed³u¿aj±cej siê pandemii COVID -19.
Pomoc kierowana jest g³ównie do: osób do¶wiadczaj±cych przemocy w rodzinie, uwik³anych w konflikty rodzinne, osób uzale¿nionych, m³odzie¿y do¶wiadczaj±cej izolacji, w zwi±zku z brakiem bezpo¶redniego kontaktu z rówie¶nikami i przej¶ciem na nauczanie zdalne a tak¿e do wszystkich osób prze¿ywaj±cych trudno¶ci psychiczne w zwi±zku drastyczn± zmian± funkcjonowania ¿yciowego wynikaj±cej z pandemii koronawirusa.
Aby siê zapisaæ nale¿y:
+ wype³niæ formularz dostêpny na stronie cppp.org.pl
+ wys³aæ wiadomo¶æ na profilu Centrum na Facebooku (https://www.facebook.com/CPPPKrakow)
+ zadzwoniæ pod numer telefonu: 572 88 22 00(od poniedzia³ku do pi±tku w godz. 8.00-20.00).
Adresy punktów pomocy psychologicznej:
Rostworowskiego 13 (siedziba filii Centrum Kultury Podgórza)
Aleksandry 1 (siedziba filii Centrum Kultury Podgórza)
Jana Paw³a II 232 (Nowohuckie Centrum Kultury)
¦niadeckich 5 (siedziba Stowarzyszenia UNICORN)
Konsultacje psychologiczne organizuje Stowarzyszenie UNICORN, a finansuje w ca³o¶ci Gmina Miejska Kraków.
(f)
Rita – pierwsze dziecko urodzone w 2021 roku "¯eromskim"
Pierwsze dziecko urodzone w 2021 roku w "¯eromskim" to dziewczynka! Rita przysz³a na ¶wiat o godz.00.15. Czekamy na statystyki z innych szpitali, ale z naszych nieoficjalnych informacji wynika, ¿e dziewczynka ma spore szanse byæ pierwsza krakowiank±. Trzymamy kciuki! Waga noworocznej dziewczynki: 3690 kg! Mama - Ewelina Migda³ ju¿ w okolicach po³udnia 31 grudnia domy¶li³a siê, ¿e Sylwestra spêdzi na porodówce. Rita jest drugim dzieckiem Eweliny i Wojciecha Migda³, w domu na siostrê czeka starszy brat – dwuletni Franciszek. Mieszkaj± w Krakowie. Noworoczna dziewczynka i jej mama otrzyma³y prezenty i list od prezydenta miasta Krakowa.
Po pó³nocy w "¯eromskim" urodzi³a siê tylko Rita, ale od rana pierwszego dnia nowego roku po³o¿ne mia³y rêce pe³ne pracy: na porodówkê zg³osi³y siê bowiem kolejne cztery przysz³e mamy.
(f)

Kilka uwag o religii dawnych S³owian
W dwóch koñcowych stuleciach I milenium po Chrystusie w³adcy poszczególnych pañstw s³owiañskich decydowali siê na przyjêcie chrze¶cijañstwa, czy to w wersji zachodniej, jak morawski Mojmir I w 831 r. i Mieszko I w 966 r., czy te¿ wschodniej, jak bu³garski Borys I w 864 r. i ruski W³odzimierz w 988 r. Wybór dokonany przez elity ukszta³towa³ obraz wierzeñ ca³ych narodów na tysi±c lat i dopiero procesy spo³eczne zachodz±ce w XX w. znacz±co go zmieni³y.
W ¶wiêtym pi¶mie nowej pañstwowej religii sta³o: Zniszczycie doszczêtnie wszystkie miejsca, gdzie narody, które wy pozbawicie dziedzictwa, s³u¿y³y swoim bogom: na górach wysokich, na wzgórzach i pod ka¿dym drzewem zielonym. Wywrócicie o³tarze, po³amiecie ich stele, aszery ich ogniem spalicie, por±biecie w kawa³ki pos±gi ich bogów. Zniweczycie ich imiê na tym miejscu (Pwt 12, 2-3). Niezale¿nie od tego, czy pierwsi dzia³aj±cy na S³owiañszczy¼nie duchowni chrze¶cijañscy znali to starotestamentowe polecenie, czy te¿ nie, przyczynili siê do zniszczenia i zapomnienia s³owiañskiego pogañstwa. Zosta³o unicestwione, a wspó³cze¶nie jego ¶ladów mo¿na siê tylko dopatrywaæ w folklorze, w jêzyku, niekiedy w zabytkach archeologicznych.
Prowadzone dotychczas badania nad przedchrze¶cijañsk± religi± (religiami?) przodków wspó³czesnych Bia³orusinów, Polaków, Czechów, Chorwatów i innych narodów s³owiañskich doprowadzi³y do silnego zró¿nicowania pogl±dów, zamiast – jak mo¿na by siê spodziewaæ – do ich ujednolicenia. Wynika to z odmiennego definiowania przedmiotu badañ (np. w³±czanie b±d¼ wykluczanie magii i wró¿biarstwa), ró¿nych ¼róde³ informacji w poszczególnych regionach S³owiañszczyzny, a tak¿e od umiejêtno¶ci krytycznej interpretacji dostêpnych danych. Przyk³adem religioznawczego/archeologicznego/etnograficznego zagubienia niektórych uczonych jest mierz±ca ok. 13 cm figurka tzw. kozio³ka lednickiego, która wed³ug jednej z XIX-wiecznych publikacji mia³a byæ znaleziona na Ostrowie Lednickim, na którym w czasach pogañskich odbywa³y siê rzekomo ba³wochwalcze obrzêdy. Wyspa ta pobudza³a wyobra¼niê, dominowa³y nad ni± bowiem ruiny piastowskiego palatium z kaplic±. Sam kozio³ek by³ interpretowany rozmaicie: jako pozosta³o¶æ po pogañskiej ¶wi±tyni, jako przedstawienie boga Welesa lub nieokre¶lonego demona lub te¿ wi±zano go z magi± urodzaju albo z tajemniczymi wp³ywami celtyckimi. Zrobi³ nawet karierê miêdzynarodow±, gdy¿ by³ ¶wiadectwem kultury przedchrze¶cijañskiej na wystawie we W³oszech. Ostatecznie wykazano jednak, ¿e jest przedmiotem du¿o m³odszym i zwi±zanym z ostatkami. Wtorek przed ¶rod± popielcow± nazywany jest w Wielkopolsce podkozio³kiem, a to dlatego, ¿e po pochodzie przebierañców w karczmach przy otwartych beczkach z piwem stawiano figurkê koz³a. Mniej wiêcej dwa stulecia temu sta³ tak i omawiany kozio³ek, choæ nie na wyspie oblanej wodami Lednicy, a raczej we wsi Imio³ki le¿±cej nad tym jeziorem.
W±tpliwo¶ci budz± nie tylko domniemane figurki i pos±gi kultowe, ale te¿ ¶wi±tynie. W jêzyku pras³owiañskim nie by³o nawet okre¶lenia na budowlê przeznaczon± do wykonywania obrzêdów religijnych. Jedynie ¼ród³a pisane dotycz±ce dzisiejszych pó³nocno-wschodnich Niemiec wiarygodnie pokazuj±, ¿e tamtejsi S³owianie rozwinêli tê formê kultu, ale raczej pó¼no, bo w X wieku, i na krótko, bo ostatni± ¶wi±tyniê pogañsk± w Arkonie na Rugii zniszczyli Duñczycy w 1168 r. Nie wiemy nawet, czy istnia³a s³owiañska mitologia religijna, ale mo¿emy przyj±æ, ¿e mitologia w znaczeniu szerszym by³a czê¶ci± kultury duchowej ¶redniowiecznych S³owian. ¦wiadcz± o tym mity o pocz±tkach czeskiego rodu ksi±¿êcego Przemy¶lidów, polskiej dynastii Piastów oraz krakowskie opowie¶ci o smoku, Kraku i Wandzie. Wiemy za to z ca³± pewno¶ci±, ¿e dawnym S³owianom w czasach przedchrze¶cijañskich znana by³a idea boga podobna – w bardzo ogólnym zarysie – do chrze¶cijañskiej, a przyjmuj±c now± wiarê, S³owianie okre¶lili jej bóstwo star± i rozumian± nazw±. Na potwierdzenie tego przywo³aæ trzeba niemal identycznie brzmi±ce s³owa z jêzyków s³owiañskich: polski Bóg, czeski Bùh, ukraiñski Boh, bu³garski Bog itd., a tak¿e to, i¿ trzy niezale¿ne próby przek³adu chrze¶cijañskiego pojêcia na jêzyk staro-cerkiewno-s³owiañski przynios³y ten sam wynik – Bogъ.
Rados³aw Liwoch


Kozio³ek lednicki. Ilustracja wg D. A. Sikorskiego i A. Gieysztora.
Nowa Huta. Dlaczego Nie?!, czyli... Nowohuckie kolêdowanie w naszych domach
O¶rodek Kultury Kraków-Nowa Huta wraz ze wspó³organizatorami ju¿ od kilkunastu lat zaprasza mieszkañców Nowej Huty i nie tylko, do ¶wi±tecznego kolêdowania. W tym roku - tak jak i wszystko - tak¿e te spotkania musia³y wygl±daæ inaczej.
Organizatorzy cyklu Nowa Huta. Dlaczego Nie?! - Porozumienie Dzielnic Nowohuckich - Dzielnice: XIV Czy¿yny, XVI Bieñczyce, O¶rodek Kultury Kraków-Nowa Huta i Stowarzyszenie Przyjació³ Nowej Huty przygotowali propozycjê muzyczn± na wigilijny wieczór. Gdy ju¿ wigilijnym tradycjom sta³o siê za do¶æ i 12 potraw znika³o powoli z naszego sto³u, zasi±¶æ mo¿na by³o do muzycznej uczty, któr± przygotowali Przemys³aw Branny i jego Go¶cie: Ewa Landowska, Anna Branny, Lidia Jazgar, Andrzej Róg, Adam Niedzielin, Stefan B³aszczyñski, Oleg Dyyak i Grzegorz Piêtak. Koncert poprowadzi³a dyrektor artystyczna cyklu Lidia Jazgar, która z u¶miechem i ³agodno¶ci± zaprosi³a widzów, aby ekrany komputerów i telewizorów nie dzieli³y, ale ³±czy³y nas w ten uroczysty wieczór. Zrealizowany w przytulnym wnêtrzu Ko¶cio³a Filialnego ¦w. Jana Chrzciciela I Matki Boskiej Szkaplerznej w Krakowie-Krzes³awicach koncert rozpoczê³a wykonana przez wszystkich artystów kolêda Pójd¼my wszyscy do stajenki. W repertuarze znalaz³y siê najpiêkniejsze polskie kolêdy - m.in. radosne: Z narodzenia Pana, Gdy siê Chrystus rodzi, Dzisiaj w Betlejem czy pe³ne zadumy: W¶ród nocnej ciszy, Mizerna cicha, Oj Malu¶ki, Malu¶ki i Lulaj¿e Jezuniu a na fina³ tradycyjne Bóg siê rodzi. Program ubogaci³a recytacja fragmentów pastora³ki „Kolenda” Tytusa Czy¿ewskiego w wykonaniu Andrzeja Roga. Widzowie mogli tak¿e wys³uchaæ krótkiej historii drewnianego ko¶cio³a w Krzes³awicach, o której opowiedzia³ proboszcz miejsca ks. Stanis³aw Kostecki, zapraszaj±c do odwiedzenia i modlitwy w tym piêknym ko¶ció³ku, po³o¿onym w s±siedztwie Dworku Matejki.
Koncert nosi³ podtytu³ „Kolêda dla Hospicjum. Kolêda Nadziei” i to w³a¶nie podopiecznym Hospicjum ¶w. £azarza w Krakowie by³ dedykowany. W ¶wi±tecznym czasie, kiedy szczególnie dzielimy siê dobrem, warto wesprzeæ tak¿e tê nowohuck± instytucjê, która w czasie pandemii boryka siê z problemami finansowymi. Hospicjum mo¿na nadal wesprzeæ na stronie https://pomagam.pl/koledadlahospicjum lub w formie tradycyjnego przelewu na konto 92 2490 0005 0000 4530 9034 8688 z dopiskiem Kolêda dla Hospicjum. Realizacja wydarzenia mo¿liwa by³a dziêki wsparciu Miasta Kraków. Organizatorzy dziêkuj± tak¿e partnerowi: Agencji ART BLUE i patronom medialnym: Redakcji G³osu. Tygodnika Nowohuckiego, Radio PLUS, TVP Kraków i Dwutygodnika Kraków.pl, którzy wspieraj± informacyjnie wydarzenia cyklu.
(f)


Fot. Pawe³ Kalina

Epifania o rozeznaniu
Ju¿ po raz czwarty w pallotyñskiej parafii Matki Bo¿ej Pocieszenia w Krakowie zorganizowane zostan± specjalne uroczysto¶ci przed Objawieniem Pañskim. Wydarzeniu bêdzie przewodziæ has³o: „Rozeznanie. Co siê czyniæ powinno”.
Jak wskazuje ks. £ukasz Go³a¶ SAC, ¶w. Wincenty Pallotti wskazywa³, ¿e moc do prawid³owego rozeznawania rzeczywisto¶ci daje Duch ¦w. – Wed³ug naszego za³o¿yciela jego najwiêkszymi darami dla cz³owieka jest odkrycie tego, co prawdziwe i po¿yteczne, udzielanie ¶wiat³a, by postêpowaæ s³usznie, otwieranie na odczucia bli¼niego, pokora oraz rozeznanie tego, czego trzeba zaprzestaæ w swoim ¿yciu – opisuje pallotyn.
Zaplanowane na 3-6 stycznia spotkanie nawi±zuje do tradycji oktaw Epifanii, zapocz±tkowanych przez ¶w. Wincentego Pallottiego w 1836 r. Za³o¿yciel pallotynów chcia³, aby uroczyste obchody oktawy tego ¶wiêta ukazywa³y „drogocenn± rozmaito¶æ, jak± przyozdobiony jest Ko¶ció³ ¶wiêty”.
– Uwa¿a³ j± za walor wspólnoty wierz±cych. Dlatego te¿ Epifania jest ¶wiêtem jedno¶ci Ko¶cio³a w jego ró¿norodno¶ci – podkre¶la ks. Go³a¶. Uczestnikom rekolekcji bêdzie towarzyszyæ ju¿ tradycyjnie figura Dzieci±tka Jezus, która jest kopi± tej z ko¶cio³a SS. Salvatore in Onda w Rzymie.
Ka¿dy dzieñ Epifanii rozpocznie siê adoracj± Naj¶wiêtszego Sakramentu, po niej nast±pi Eucharystii. W poszczególne dni Mszom ¶w. przewodziæ bêd±: bp Adrian Galbas SAC – biskup pomocniczy diecezji e³ckiej, bp Andrzej Przybylski – biskup pomocniczy archidiecezji czêstochowskiej, abp Marek Jêdraszewski – metropolita krakowski oraz ks. Zenon Hanas SAC – wy¿szy prze³o¿ony pallotyñskiej Prowincji Chrystusa Króla.
Osoby, które nie bêd± mog³y przybyæ osobi¶cie na wydarzenie, mog± pos³uchaæ nauk rekolekcyjnych poprzez transmisjê w Pallotyñskim Radiu Ewangelizacyjnym Pallotti.FM.

PLAN EPIFANII
3 stycznia (niedziela)

17.30 – Adoracja Naj¶wiêtszego Sakramentu
18.00 – Uroczysta Msza ¦wiêta: bp Adrian Galbas SAC – biskup pomocniczy diecezji e³ckiej
4 stycznia (poniedzia³ek)
17.30 – Adoracja Naj¶wiêtszego Sakramentu
18.00 – Uroczysta Msza ¦wiêta: bp Andrzej Przybylski – biskup pomocniczy Archidiecezji Czêstochowskiej
5 stycznia (wtorek)
17.30 – Adoracja Naj¶wiêtszego Sakramentu
18.00 – Uroczysta Msza ¦wiêta: abp Marek Jêdraszewski, Metropolita Krakowski
6 stycznia (¶roda)
17.30 – Adoracja Naj¶wiêtszego Sakramentu
18.00 – Uroczysta Msza ¦wiêta: ks. Zenon Hanas SAC, Wy¿szy Prze³o¿ony Prowincji Chrystusa Króla
PALLOTTI.FM

¯yczenia Bo¿onarodzeniowe 2020
Pe³nych rado¶ci ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia ¿yczy wszystkim Redakcja

 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.06 28,281,903 unikalnych wizyt