Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.11.15] Pó¼noje...
· [2024.11.15] Koniec ...
· Na niedzielê 17 list...
· [2024.11.15] Panika ...
· [2024.11.08] Na list...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
EKSPRESOWO PODZIELI?
– Sprawa obwodnicy z tej strony Krakowa ci±gnie siê od lat i obros³a w stos dokumentów – mówi Józef Krê¿o³ek, radny Rady Dzielnicy XVIII, w poprzedniej kadencji przewodnicz±cy Rady. – Wraz z Rad± Dzielnicy XVII, przez której tereny S-7 pobiegnie, ju¿ kilka lat temu podjêli¶my uchwa³ê, by drogê szybkiego ruchu przesun±æ za kombinat, tak jak przewidywa³ w swojej koncepcji zagospodarowania Dawnego Obszaru Strategicznego Kraków--Wschód w swoim opracowaniu prof. Stanis³aw Juchnowicz. Wtedy mia³oby to sens, bo obwodnica bieg³aby w pobli¿u terenów przeznaczonych pod park przemys³owy i przemys³owym obrze¿em huty. Niestety, nasze sugestie nie zosta³y wziête pod uwagê. Obawiamy siê, ¿e budowa tej drogi, w proponowanym dzi¶ przebiegu na wiele lat odsunie w czasie budowê obwodnicy poza kombinatem.
Wstêpna lokalizacja drogi ekspresowej w tym rejonie Krakowa zosta³a ustalona jeszcze na pocz±tku lat osiemdziesi±tych. Wtedy to tzw. korytarz drogowy zosta³ wprowadzony do planów zagospodarowania przestrzennego gmin Iwanowice, Micha³owice i Zielonki.

W 1994 roku Biuro Projektów Rozwoju Sieci Drogowej Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych wykona³o „studium rozpoznawcze drogi ekspresowej pó³noc-po³udnie w rejonie Krakowa”, maj±ce – na pro¶bê w³adz Krakowa – przebadaæ nowy przebieg drogi ekspresowej po zachodniej stronie kombinatu. Ustalenia tego opracowania nie zyska³y jednak aprobaty o¶ciennych gmin. Nie przynios³o rozstrzygniêcia kolejne studium, z roku 2003 – tym razem zaprotestowa³a Gmina Micha³owice. Potem jednak dosz³o do kompromisu pomiêdzy o¶ciennymi gminami – na propozycjê przebiegu drogi ekspresowej na pograniczu gmin: Micha³owice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ustalono tak¿e, ze trasa ta powinna mieæ swoj± kontynuacjê na terenie Krakowa w tzw. Drodze Nowa Huta – Wieliczka, okre¶lanej jako Trasa Nowohucka.
Porozumienie pomiêdzy Prezydentem Miasta Krakowa, a Dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przygotowania i realizacji drogi ekspresowej S-7 w ¶ladzie Trasy Nowohuckiej podpisane zosta³o w kwietniu 2004 roku. Ró¿nica w odleg³o¶ci przebiegu pomiêdzy rozpatrywanymi trasami: tzw. tras± prof. Juchnowicza a proponowan± dzi¶ S-7 wynosi ok. 4 km. W tej wersji trasa ekspresowa biegnie tylko fragmentem ulicy Igo³omskiej i nie „dociera” to terenów Parku Technologicznego w rejonie Branic i terenów poprzemys³owych wokó³ krakowskiej huty.
Teraz S-7 „zbli¿a siê” w projektach, do Nowej Huty, od strony Bie¿anowa. Zaplanowano na niej nastêpuj±ce wêz³y: „Bie¿anów”, „Rybitwy” (Christo Botewa), a 4 kilometry dalej – wêze³ „Igo³omski” (w rejonie skrzy¿owania ulic Igo³omskiej i Ptaszyckiego). Za kolejne 3 kilometry wyznaczono wêze³ „Kocmyrzowski” (na skrzy¿owaniu ulic Kocmyrzowskiej i £owiñskiego), za nastêpne 1,5 kilometra – wêze³ „Nowohucki” (w miejscu po³±czenia Okulickiego i £owiñskiego ( rondo?) – w stronê ulicy Zes³awickiej, z kolejnym wêz³em w Zastowie.
Dla odcinka od ulicy Christo Botewa do skrzy¿owania Igo³omskiej/Ptaszyckiego w sierpniu 2007 roku zosta³a wydana decyzja o uwarunkowaniach ¶rodowiskowych. Obecnie prowadzone s± na tym odcinku prace geodezyjne, a – jak czytamy na stronie internetowej GDDiA , w marcu 2008 GDDiA zamierza wyst±piæ do wojewody ma³opolskiego z wnioskiem o decyzjê lokalizacyjn± dla tej inwestycji. Spodziewany termin otrzymania takiej decyzji to po³owa 2008. Natomiast budowa odcinka zaplanowana jest na lata 2008-2010. Czy to siê uda, nie zale¿y tylko od firmy. W sprawie przebiegu drogi ekspresowej S7 przez Kraków dyrektor krakowskiego oddzia³u GDDKiA Zbigniew Rapciak zawar³ w zesz³ym roku z prezydentem Jackiem Majchrowskim porozumienie, na mocy którego miasto zobowi±za³o siê do wykupu gruntów pod budowê i nieodp³atnego przekazania ich GDDKiA, a tak¿e do sfinansowania po³owy kosztów opracowania dokumentacji projektowej.
«««
Nic na temat kszta³tu ekspresowej drogi po terenach nale¿±cych do Dzielnicy XVIII (Nowa Huta) cz³onkowie Rady Dzielnicy oficjalnie nie wiedz±. Nikt im propozycji przebiegu trasy do zaopiniowania nie przedstawia³. – Od ul. Giedrojcia do ul. Ptaszyckiego mamy w informacjach „bia³± plamê”, nikt przebiegu trasy na tym odcinku z nami nie konsultowa³ – mówi Józef Krê¿o³ek. Wiêcej wiedz± mieszkañcy Starej Mogi³y, ¿ywotnie zainteresowani w³a¶nie kszta³tem trasy w tym rejonie. – Uda³o nam siê otrzymaæ plany przebiegu trasy z biura projektowego – mówi Waldemar Cyganik ze starej Mogi³y. – Choæ nie tak dawno moi s±siedzi otrzymali pozwolenie na budowê domu, ja wybudowa³em warsztat, choæ jeszcze tynki nie obesch³y, my bêdziemy musieli siê st±d wyprowadzaæ – dodaje. Bo w my¶l projektu wêze³ drogowy „Igo³omski” znajdzie siê bli¿ej kombinatu – za fortem Mogi³a, natomiast zmieni swoj± trasê ul. Ptaszyckiego. W stronê ul. Igo³omskiej pobiegnie ona w prawo tu¿ za ul. Bandosa i dlatego mieszkañców kilkunastu domów czeka wysiedlenie. – Wygl±da na to, ¿e w s±siedztwie pobiegnie 2 razy po dwa pasy plus pas awaryjny „ekspresowej drogi” i dwa razy po dwa pasy ul. Ptaszyckiego. W takim s±siedztwie mieszkaæ siê nie da. Czê¶æ mieszkañców cieszy siê, ¿e za pieni±dze z wyw³aszczenia bêd± mogli wybudowaæ nowe domy. Ale nam, którzy jeste¶my st±d, z Mogi³y zale¿y, by otrzymaæ za oddany – inny grunt, ale w Mogile – podkre¶la W. Cyganik.
Nale¿y domniemywaæ, ¿e w tej sytuacji konsultacje spo³eczne, jakie w sprawie przebiegu trasy ekspresowej zapowiedziano na czwartek, 22 w Krakowskiej Elektrociep³owni, odnosz± siê w³a¶ciwie tylko do mieszkañców Dzielnicy XVII. Przez teren tej dzielnicy pobiegnie nastêpny odcinek S-7. Granic± dzielnic jest Aleja Solidarno¶ci i Zalew Nowohucki. Z planów, które Rada Dzielnicy Wzgórza Krzes³awickie otrzyma³a z Urzêdu Miasta 5 listopada br. wynika, ¿e droga ekspresowa pobiegnie ul Ujastek Mogilski, mostem nad Alej± Solidarno¶ci i pobiegnie w stronê D³ubni do kolejnego po „Igo³omskim” wêz³a – „Nowohuckiego”. Powstanie on na wysoko¶ci skrzy¿owania ul. £owiñskiego z ul. Nowolipki, obok kontenerowni kolejowej. Ma on mieæ kszta³t ronda. St±d S-7 pobiegnie dalej ul. Zes³awick±, w stronê zbiorników wodnych. Jakie¶ 800 metrów od wêz³a „Nowohuckiego” do S-7 ma dobiæ pó³nocna czê¶æ obwodnicy Krakowa, biegn±ca w stronê Zielonek, Zabierzowa i Katowic. Przewodnicz±cy Rady Dzielnicy Stanis³aw Madej zwraca uwagê na uchwa³ê Rady Dzielnicy XVII w sprawie przebiegu wschodniej czê¶ci obwodnicy drogowej Krakowa z pa¼dziernika roku 2004, w której Radni wyra¿aj± stanowczy protest przeciwko przekwalifikowaniu trasy biegn±cej od pó³nocy obecnymi ulicami Zes³awick±, Okulickiego, Ujastek Igo³omsk±, na czê¶æ obwodnicy miasta. Nie do¶æ, ¿e trasa pobiegnie fragmentem Doliny D³ubni, (choæ to nie Rospuda, ale szkoda niszczyæ tereny zielone), to tu tak¿e – w przypadku ul. Zes³awickiej trzeba bêdzie wyburzyæ istniej±ce tam domy. Za¶, gdy S-7 w 2012 roku bêdzie gotowa, to nie zniweluje ona w tym kszta³cie ruchu samochodowego ulicami £owiñskiego i Okulickiego w stronê skrzy¿owania z ul. Bora-Komorowskiego, a o modernizacji tego odcinka na razie nie ma mowy! – – Oczywi¶cie bêdziemy na „konsultacjach” w Elektrociep³owni, bo tak naprawdê to nie wiemy na jakim etapie jest realizacja projektu – zapowiada przewodnicz±cy Rady Dzielnicy XVII.
«««
S-7 to droga ekspresowa, która ma do 2012 roku po³±czyæ dwa krañce Polski: pobiegnie od Gdañska poprzez Warszawê, bli¿ej nas – przez Kielce, w stronê Rabki i Chy¿nego. Na odcinku od wêz³a „Igo³omska” do granicy z województwem ¶wiêtokrzyskim bêdzie mia³a oko³o 60 kilometrów d³ugo¶ci. Zaplanowano na niej 9 wêz³ów bezkolizyjnych oraz 3 obwodnice: Ksi±¿a Wielkiego, Miechowa i S³omnik. Droga ekspresowa to dwujezdniowa droga o szeroko¶ci jezdni – 2×7,00m, plus pas awaryjny o szeroko¶ci 2×2,50m, z 5- metrowym pasem rozdzielaj±cym. Prêdko¶æ dopuszczalna na takiej drodze wynosi 100km/h.***Gdzie padnie has³o S-7 tam budzi protesty mieszkaj±cych w pobli¿u ludzi. Wyj¶æ idealnych chyba nie ma. S-7 jak ka¿da du¿a inwestycja drogowa powoduje wiele emocji. Najró¿norodniejszych. Od protestów po akceptacjê. „Muszê przyznaæ, ¿e ostatnimi czasy przekona³em siê do tej koncepcji, dziêki temu NH mo¿e ruszy z miejsca”, pisze kto¶ na forum internetowym. Mi³o¶nicy przyrody martwi± siê o przysz³o¶æ terenów zielonych nad D³ubi±. Komu¶ przeszkadzaæ mo¿e nieestetyczny wygl±d betonowej k³adki w perspektywie Alei Solidarno¶ci, odcinaj±cej wizualnie dwa budynki dyrekcji huty wpisane do rejestru zabytków. Kto¶ inny siê ucieszy, ¿e takie rozwi±zanie uczyni bezpieczniejszym skrzy¿owanie Al. Solidarno¶ci z ul. Ujastek. Widok na Kopiec Wandy nie zostanie zeszpecony „¶limakami”, ale i tak, by tam wybraæ siê na wycieczkê, trzeba bêdzie pokonaæ 6 pasm „ekspresowej” S-7. Co bêdzie ze ¶cie¿kami rowerowymi, których sporo znajduje siê w tamtym terenie? – Wybudowanie trasy biegn±cej dolin± D³ubni, czyli po ¶ladach lub w pobli¿u obecnych ulic Zes³awickiej, Okulickiego, Ujastek, Igo³omskiej, od³o¿y budowê obwodnicy planowanej po wschodniej stronie kombinatu w nieskoñczono¶æ. A dopiero tamta obwodnica naprawdê rozwi±¿e problemy dostêpno¶ci komunikacyjnej do terenów poprzemys³owych i skieruje czê¶æ tranzytowego ruchu poza miasto – obawiaj± siê radni obu nowohuckich dzielnic.
Z drugiej za¶ strony samochodów przybywa. Najszybciej – osobowych. Ponad 70 proc. pojazdów poruszaj±cych siê po drogach krajowych, to samochody osobowe. 10 proc. stanowi± lekkie samochody dostawcze (do 3,5t), natomiast prawie 18 proc. to samochody ciê¿arowe. Wed³ug Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2005 roku najbardziej obci±¿ona ruchem jest droga krajowa nr 7: na wje¼dzie do Krakowa od strony wêz³a Radzikowskiego (30 tys. pojazdów na dobê) oraz na odcinku Kraków – G³ogoczów (28 tys. pojazdów). Bardzo znacznie – o 30 proc. w stosunku do roku 2000 – zwiêkszy³ siê ruch na doje¼dzie do lotniska w Balicach (24,3 tys. pojazdów na dobê). Du¿e natê¿enie ruchu – powy¿ej 20 tys. p/d – odnotowano tak¿e na „czwórce” – do Tarnowa. Natomiast najmniej uczêszczane to: droga krajowa „49” na odcinku Czarna Góra – gr. pañstwa (1,7 tys. pojazdów w ci±gu dnia), na drodze „87” Rytro – Piwniczna (3,4 tys. samochodów), drodze „44” Zator – Skawina (3,9 tys). oraz drodze „7” Jab³onka – Chy¿ne (3,9 tys.). Drog± ekspresow± S-7 do 2020 roku ma przeje¿d¿aæ 8 – 9 tys. pojazdów w ci±gu doby (w tym 10 proc. ciê¿arowych). Po roku 2020 dwa razy tyle; w tym ponad 10 proc. ciê¿arówek.

Krystyna Lenczowska


22 listopada od godz. 17 do 20 w Sali konferencyjnej Elektrociep³owni przy ul. Ciep³owniczej odbêdzie siê spotkanie konsultacyjne w sprawie przebiegu S-7, na które zaprasza siê mieszkañców. Spotkanie ma byæ po¶wiêcone temu, jak droga przebiegnie na terenie Krakowa od wêz³a Ptaszyckiego-Igo³omska do granic miasta w okolicach Zastowa. Swoje uwagi bêd± mogli wnie¶æ mieszkañcy i zainteresowane strony do 23 listopada. Materia³y informacyjne dotycz±ce budowy drogi ekspresowej S-7 na obszarze Miasta Krakowa na odcinku Kraków – Zastów (ul. Ptaszyckiego) dostêpne s± w wersji elektronicznej na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Oddzia³ w Krakowie oraz w wersji papierowej w nastêpuj±cych siedzibach Urzêdu Miasta Krakowa: – w Wydziale Architektury i Urbanistyki – Rynek Podgórski 1, 30-533 Kraków oraz – w Biurze Infrastruktury Miasta – Os. Zgody 2, 31-949 Kraków.
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 29,774,936 unikalnych wizyt