Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.12.20] O karpi...
· [2024.12.20] Paradok...
· Na niedzielê 22 grud...
· [2024.12.20] Stracon...
· [2024.12.13] Na bole...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
[2021.04.29] Umowa przez telefon?
Jestem seniork± i ostatnio skorzysta³am z mo¿liwo¶ci przed³u¿enia umowy z jednym z opiekunów sieci komórkowej. Odby³o siê to drog± telefoniczn±, po uprzednim zapewnieniu mnie przez pracownika tej firmy, ¿e moje comiesiêczne op³aty za ten sam pakiet us³ug komunikacyjnych ulegn± wzrostowi zaledwie o 5 z³. Kolejny raz zosta³am oszukana przez sieæ, poniewa¿ otrzyma³am fakturê o 20 z³ wy¿sz±. Ju¿ nie pierwszy raz firma nie uzna³a mojej reklamacji, mimo ¿e wszelkie kontakty z ni± s± nagrywane. Czy i gdzie mogê liczyæ na pomoc w kontaktach z tym operatorem?

Zgodnie z tre¶ci± art. 56 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2460 z pó¼n. zm.), „umowê o ¶wiadczenie us³ug telekomunikacyjnych zawiera siê w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej”. Wedle art. 56 ust. 2a ww. ustawy „w przypadku umowy o ¶wiadczenie us³ug telekomunikacyjnych zawieranej z konsumentem ma on prawo dokonaæ wyboru formy zawarcia umowy spo¶ród oferowanych przez dostawcê us³ug (…)”. Na podstawie art. 56a „Prawa telekomunikacyjnego”, „w przypadku gdy o¶wiadczenia woli sk³adane s± w formie dokumentowej, dostawca us³ug utrwala i dostarcza abonentowi tre¶æ zaproponowanych i uzgodnionych warunków umowy oraz o¶wiadczenie abonenta o zwi±zaniu siê tymi warunkami na trwa³ym no¶niku w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (…)”. Zgodnie z tre¶ci± art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 2014. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2460 z pó¼n. zm.), „je¿eli przedsiêbiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowi±zek potwierdziæ tre¶æ proponowanej umowy utrwaleniem jej na papierze lub innym trwa³ym no¶niku. O¶wiadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, je¿eli zosta³o utrwalone na papierze lub innym trwa³ym no¶niku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiêbiorcy”. Podsumowuj±c, operator powinien przes³aæ Pani warunki umowy ustalone przez telefon na papierze lub trwa³ym no¶niku, gdzie musia³ byæ m.in. wyszczególniony ca³kowity koszt us³ugi – a Pani powinna te warunki potwierdziæ, ¿eby w ogóle dosz³o do zawarcia umowy. Je¶li tak siê nie sta³o, nie dosz³o do skutecznego zawarcia umowy i nie musi Pani p³aciæ. Je¿eli jednak zawar³a Pani umowê, to art. 27 ww. ustawy przewiduje w okre¶lonym terminie mo¿liwo¶æ odst±pienia od niej – „Konsument, który zawar³ umowê na odleg³o¶æ lub poza lokalem przedsiêbiorstwa, mo¿e w terminie 14 dni odst±piæ od niej bez podawania przyczyny (…)”. Odst±piæ od umowy w ww. terminie mo¿na bez podania przyczyny (tym bardziej zatem, je¿eli utrwalone warunki umowy okaza³y siê odmienne ni¿ te, które by³y uzgodnione telefonicznie). W przypadku, gdy 14-dniowy termin up³yn±³, a wysoko¶æ otrzymanej faktury jest niezgodna z tre¶ci± skutecznie zawartej i niekwestionowanej przez Pani± umowy utrwalonej na papierze (lub innym no¶niku), mo¿e Pani skierowaæ sprawê do powiatowego rzecznika praw konsumentów. Sam± fakturê mo¿e Pani zap³aciæ do niespornej wysoko¶ci, a co do reszty broniæ siê tre¶ci± zawartej umowy.
(sp)
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 30,005,123 unikalnych wizyt