Na czym polega wprowadzenie stanu epidemii? Czy to jest jaki¶ stan nadzwyczajny? Czy je¶li to nie to samo, to czy stan nadzwyczajny nie powinien byæ wprowadzony?
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. "O zapobieganiu oraz zwalczaniu zaka¿eñ i chorób zaka¼nych u ludzi" (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1239 z pó¼n. zm.) stan epidemii to sytuacja prawna wprowadzona na danym obszarze w zwi±zku z wyst±pieniem epidemii w celu podjêcia okre¶lonych w ustawie dzia³añ przeciepidemicznych i zapobiegawczych dla zminimalizowania skutków epidemii. Obecnie stan ten zosta³ wprowadzony na terytorium Polski rozporz±dzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. "W sprawie og³oszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii" (Dz. U. z 2020 r., poz 491 z pó¼n. zm.). Z prawnego punktu widzenia stan epidemii nie jest równoznaczny z pojêciem stanu nadzwyczajnego, chocia¿ faktycznie niemal wszyscy tak to odczuwamy i nie ma formalnych przeszkód, aby z powodu stanu epidemii og³osiæ stan nadzwyczajny. Stan nadzwyczajny w Polsce mo¿e zostaæ wprowadzony jedynie w sytuacjach szczególnych zagro¿eñ, je¿eli zwyk³e ¶rodki konstytucyjne s± niewystarczaj±ce. Jak czytamy w Konstytucji RP, (rozdzia³ XI, art. 228) dzia³ania podjête w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego musz± odpowiadaæ stopniowi zagro¿enia i powinny zmierzaæ do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania pañstwa. Konstytucja RP wylicza trzy stany nadzwyczajne: * Stan wyj±tkowy * Stan klêski ¿ywio³owej * Stan wojenny.
Konstytucja stanowi te¿ (art. 228 ust. 4), ¿e w zwi±zku z wprowadzeniem jednego ze stanów nadzwyczajnych wyrównaniu podlegaj± jedynie straty maj±tkowe, tj. damnum emergens (a nie tak¿e utracone korzy¶ci – lucrum cessans), i tylko takie, które wynikaj± z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolno¶ci i praw cz³owieka i obywatela.
Zgodnie z tre¶ci± art. 230 ust. 1, "w razie zagro¿enia konstytucyjnego ustroju pañstwa, bezpieczeñstwa obywateli lub porz±dku publicznego, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów mo¿e wprowadziæ, na czas oznaczony, nie d³u¿szy ni¿ 90 dni, stan wyj±tkowy na czê¶ci albo na ca³ym terytorium pañstwa". Na podstawie Ustawy z 18 kwietnia 2002 o stanie klêski ¿ywio³owej to stan wprowadzany przez Radê Ministrów w drodze rozporz±dzenia na wniosek w³a¶ciwego wojewody lub z w³asnej inicjatywy. Stan klêski ¿ywio³owej mo¿e byæ wprowadzony dla zapobie¿enia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych nosz±cych znamiona klêski ¿ywio³owej, oraz w celu ich usuniêcia. Stan klêski ¿ywio³owej mo¿e byæ wprowadzony na obszarze, na którym wyst±pi³a klêska, a tak¿e na obszarze, na którym wyst±pi³y lub mog± wyst±piæ jej skutki. Wprowadza siê go na czas oznaczony, niezbêdny dla zapobie¿enia skutkom klêski ¿ywio³owej lub ich usuniêcia, nie d³u¿szy ni¿ 30 dni. Stan ten mo¿e zostaæ przed³u¿ony na czas oznaczony, w drodze rozporz±dzenia Rady Ministrów, za zgod± Sejmu (art. 4–6 ustawy). W okresie 90 dni od dnia zakoñczenia stanu klêski ¿ywio³owej nie mog± siê odbyæ wybory ani referendum. O stanie wojennym nie piszê, bo jego wprowadzenie nie wchodzi w rachubê.
Bior±c pod uwagê podjête do tej pory ¶rodki i wprowadzone dotykaj±cy wszystkich obostrzenia (np. zakaz zgromadzeñ, przemieszczania siê), raczej nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e zagro¿one jest co najmniej bezpieczeñstwo (szczególnie zdrowotne) obywateli i jeden ze stanów wy¿ej omówionych móg³by byæ wprowadzony.
(sp)
· Napisane przez Administrator
dnia April 17 2020
1153 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".