Jak nale¿y przechowywaæ dokumentacjê finansow± wspólnoty po otrzymaniu absolutorium za rok sprawozdawczy po wymianie zarz±du na ca³kowicie nowy, po zmianie ksiêgowej i administratora oraz po z³o¿eniu CIT-8 i zatwierdzeniu go przez urz±d skarbowy? Kto i jak d³ugo odpowiada za dokumentacjê sprawozdawcz±: nowy czy stary zarz±d? Czy nowy zarz±d ma prawo wgl±du do starych dokumentów, z którymi nie mia³ nic wspólnego?
Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy z 29 wrze¶nia 1994 roku o rachunkowo¶ci (Dz. U. z 2002 roku nr 76) zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegaj± trwa³emu przechowywaniu. Pozosta³e dokumenty ewidencji ksiêgowej przechowuje siê, co najmniej przez okres: * ksiêgi rachunkowe – 5 lat, * karty wynagrodzeñ pracowników przez okres wymaganego dostêpu do tych informacji, wynikaj±cych z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, * pozosta³e dokumenty – 5 lat. Zasady przechowywania dokumentacji finansowej reguluje art. 71 ust. 1 ustawy o rachunkowo¶ci. Wynika z niego, ¿e ksiêgi rachunkowe oraz dowody ksiêgowe i sprawozdania finansowe trzeba przechowywaæ w nale¿yty sposób i chroniæ przed niedozwolonymi zmianami, nieupowa¿nionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Za dokumenty odpowiada zarz±d.
(sp)
· Napisane przez Administrator
dnia August 29 2014
1121 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".