Coraz czê¶ciej pytaj± nas Czytelnicy co z tym obowi±zkiem meldunkowym? Zatem przybli¿amy aktualny stan prawny w tej sprawie.
Z zamieszkiwaniem pod okre¶lonym adresem wi±¿e siê nadal tzw. obowi±zek meldunkowy. To tylko po¶wiadczenie faktycznego pobytu osoby fizycznej w danym miejscu i nie rodzi jaki¶ dodatkowych uprawnieñ. Tym bardziej, ¿e w najbli¿szym czasie zostanie on zniesiony. Pierwotnie planowane by³o zupe³ne zniesienie tego¿ obowi±zku z dniem 1 stycznia 2013 r. Niektóre uci±¿liwo¶ci przy realizacji obowi±zku meldunkowego mia³a zlikwidowaæ zmiana ustawy o ewidencji ludno¶ci i dowodach osobistych. Jednak termin jej wej¶cia w ¿ycie zale¿y od terminu wej¶cia w ¿ycie ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. nr 167, poz. 1131, z pó¼n. zm.). Nast±pi zatem przesuniêcie zniesienia obowi±zku meldunkowego na dzieñ 1 stycznia 2016 r. Wcze¶niej musi zakoñczyæ siê realizacja projektu pl.ID - polska ID karta (w tym nowe dowody osobiste). W szczególno¶ci chodzi o przebudowê i modernizacjê rejestru PESEL, tak aby móg³ on byæ rejestrem referencyjnym dla innych baz danych administracji publicznej.
Najwa¿niejsze zmiany dotycz±ce obowi±zku meldunkowego. Odsuniêty w czasie do 2016 r. termin umo¿liwi zakoñczenie przez administracjê publiczn± prac dostosowawczych do nowego stanu prawnego, w szczególno¶ci dostosowanie systemów teleinformatycznych, przeprowadzenie zmian organizacyjnych oraz prawnych. W tym okresie bêdzie obowi±zywa³o z³agodzenie niektórych uci±¿liwo¶ci zwi±zanych z realizacj± obowi±zku meldunkowego. Znowelizowano obecnie obowi±zuj±c± ustawê z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludno¶ci i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z pó¼n. zm.), polegaj±c± na uproszczeniu procedury realizacji obowi±zku meldunkowego. Obywatele polscy, obywatele UE, obywatele pañstw EFTA - stron EOG oraz obywatele Konfederacji Szwajcarskiej nie maj± obowi±zku meldunkowego na pobyt czasowy nieprzekraczaj±cy trzech miesiêcy. Bez meldunku - bez kary, ale bez uprawnieñ. Zniesione zosta³y sankcje karne dla obywateli polskich, obywateli UE, obywateli EFTA - stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej za niedope³nienie obowi±zku meldunkowego. Z likwidacj± wszelkich mo¿liwych niedogodno¶ci dotycz±cych obowi±zku meldunkowego dla obywateli polskich oraz obywateli pañstw cz³onkowskich UE wi±¿e siê równie¿ zniesienie sankcji za jego niedope³nienie. Uznano, ¿e obowi±zkowi nie zawsze musz± towarzyszyæ sankcje. Zapis o sankcjach za niedope³nienie obowi±zku meldunkowego jest ju¿ od pewnego czasu by³ zapisem martwym i od wielu lat niestosowanym przez organy administracji publicznej. Jest to nowe podej¶cie do obywatela, który obowi±zek meldunkowy winien realizowaæ nie z powodu sankcji za jego niedope³nienie, ale dlatego, ¿e z faktu zameldowania bêd± wynikaæ dla niego okre¶lone uprawnienia, np. w zakresie prawa wyborczego. Informacjê o miejscu zamieszkania obywateli polskich pozyskuje siê ju¿ z chwil± urodzenia i jest ona na przestrzeni ¿ycia mo¿liwa do ustalenia, dziêki ró¿nym czynno¶ciom administracyjno-prawnym, do których obywatel polski przystêpuje. Obecnie jest mniej wymaganych informacji przy zameldowaniu. Przy dope³nianiu obowi±zku meldunkowego nie trzeba podawaæ informacji o wykszta³ceniu, obowi±zku wojskowym oraz przedk³adaæ wojskowego dokumentu osobistego (ksi±¿eczki wojskowej). Jednocze¶nie, wzoruj±c siê na rozwi±zaniach przyjêtych w ustawie z dnia 24 wrze¶nia 2010 r. o ewidencji ludno¶ci oraz ustawie z dnia 10 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, wprowadzono do ustawy o ewidencji ludno¶ci i dowodach osobistych definicjê danych jednostkowych, co istotnie u³atwia obywatelom uzyskiwanie okre¶lonych danych z ewidencji ludno¶ci oraz ewidencji wydanych i uniewa¿nionych dowodów osobistych w formie jednego dokumentu. Powy¿sze rozró¿nienie ma istotny wp³yw na za³atwianie wniosków osób fizycznych, przede wszystkim ¿±dañ zainteresowanych osób dotycz±cych po¶wiadczenia przez organ gminy ich adresu zameldowania, a tak¿e wskazania innych osób (cz³onków rodziny) zameldowanych pod tym samym adresem. Tego typu ¿±dania zg³aszane s± g³ównie przez uczniów lub studentów ubiegaj±cych siê o stypendia socjalne albo o miejsca w akademikach, ewentualnie przez osoby ubiegaj±ce siê o ¶wiadczenia z pomocy spo³ecznej, tj. przewa¿nie przez osoby o trudnej sytuacji finansowej.
(sp)
· Napisane przez Administrator
dnia November 14 2013
1674 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".