Nawigacja
· Strona g堯wna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do 篡cia
W G這sie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku造
· [2021.04.09] Pozwole...
· [2021.04.09] CZΜWIE...
· [2021.04.09] Wybra ...
· [2021.04.09] Zawalcz...
· [2021.04.09] Budka n...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda dzia趾a ...
· Akcja poboru krwi
· Kr鏒kie w這sy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak temat闚 na forum
Wie Mogi豉 w XIX wieku (5)
Jak Karolina Basi雟ka zosta豉 w roku 1833 akuszerk w Mogile

W okresie istnienia Rzeczpospolitej Krakowskiej w latach 1815-1846, rz康 przeznaczy z bud瞠tu wydzielone pieni康ze na utrzymanie kwalifikowanych akuszerek wiejskich. Zwykle na wsi w XIX wieku porody przyjmowa造 wiejskie kobiety, czasami znachorki, kt鏎e nie posiada造 pa雟twowych kwalifikacji uprawniaj帷ych je do pe軟ienia tej funkcji, a wierz帷 w zabobony, podczas przyjmowania porodu korzysta造 z zabobonnych praktyk, stoj帷ych na pograniczu „czar闚” oraz nie przestrzega造 zasad higieny. Cz瘰to ich praktyki przyczynia造 si do 鄉ierci nie tylko dziecka, ale i matki. O ich niskich kwalifikacjach 鈍iadczy wysoka 鄉iertelno嗆 na wsi w XIX wieku w鈔鏚 niemowl徠.

By zaradzi temu problemowi rz康 Rzeczpospolitej Krakowskiej zorganizowa kursy akuszerskie prowadzone przez wykszta販onych lekarzy w Krakowie dla kobiet ch皻nych do pracy w charakterze akuszerek. Akuszerki pa雟twowe musia造 zaliczy kurs akuszerski, a patronat nad wydawaniem i odbieraniem uprawnie do wykonywania tego zawodu sprawowa Wydzia Lekarski Uniwersytetu Jagiello雟kiego. Ka盥a akuszerka kwalifikowana musia豉 prowadzi ewidencj i dziennik przyj皻ych przez ni porod闚, w kt鏎ym nanosi豉 swoje uwagi – uwagami tymi mia豉 obowi您ek dzieli si z innymi akuszerkami.
+ + +
Zasady pracy akuszerki regulowa豉 instrukcja pa雟twowa. Prawo nakazywa這, aby akuszerki informowa造 swoich prze這穎nych, czyli wydzia lekarsko-policyjny o znanych im przypadkach przyj璚ia porod闚 przez kobiety bez kwalifikacji rz康owych na wsi i o przypadkach zatajenia takich porod闚. Nie wolno by這 akuszerce opu軼i ubogiej materialnie kobiety rodz帷ej i uda si do zamo積ej rodziny, w kt鏎ej w tym samym czasie odbywa si drugi por鏚, ale powinna wys豉 inn akuszerk na miejsce drugiego porodu. Sama natomiast musia豉 zosta przy rodz帷ej a do zako鎍zenia porodu i opiekowa si kobiet tu po porodzie. Potem przez dziewi耩 dni mia豉 obowi您ek trzy razy w ci庵u dnia wizytowa j i sprawdza stan zdrowia dziecka oraz matki. Praca akuszerki wed逝g instrukcji trwa豉 24 godziny na dob, mia豉 ona obowi您ek stawi si u rodz帷ej o ka盥ej godzinie dnia i nocy. Dom, w kt鏎ym mieszka豉 akuszerka musia by oznaczony tabliczk z napisem „Imi i nazwisko. Akuszerka egzaminowana” oraz wyposa穎ny w dzwonek.
Dziennik swoich uwag oraz ewidencj przyj皻ych porod闚 akuszerka musia豉 sk豉da Lekarzowi Okr璕owemu w ko鎍u czerwca i w ko鎍u grudnia ka盥ego roku. Podczas porodu mog豉 u篡wa tylko narz璠zi i metod dopuszczalnych w instrukcji lekarskiej. 畝dne inne narz璠zia i metody by造 niedopuszczalne, a w przypadku przekroczenia tych zasad, Wydzia Lekarski UJ odbiera jej uprawnienia.
+ + +
Ka盥a kandydatka na kwalifikowan akuszerk sk豉da豉 przysi璕 nast瘼uj帷ej tre軼i: „Ja, Apolonia (imi kandydatki) przysi璕am Panu Bogu Wszechmog帷emu Tr鎩cy 安. Jedynemu jako powo豉na na urz康 Akuszerki Okr璕owej Wolnego Miasta Krakowa i Konstytucji Krajowej, Senatowi Rz康z帷emu wiern oraz pos逝szn zostan zwierzchnikom moim, jakim z natury s逝瘺y podlega mi przyjdzie, wszelk powolno嗆 w pe軟ieniu odbieranych polece pe軟i przyrzekam i wszelkich wiadomo軼i w sztuce akuszerskiej, nauk b康 do鈍iadczeniem nabytych dla dobra publicznego ratunku cierpi帷ych u篡wa nie omieszkam. Tak mi dopom騜 Panie Bo瞠. Tak przysi璕豉m”.
+ + +
W 1833 roku Senat Rz康z帷y, czyli 闚czesny rz康 Rzeczpospolitej Krakowskiej wyznaczy w Gminie Mogi豉, na akuszerk, Karolin Basi雟k. Basi雟ka prawdopodobnie mia豉 pe軟i funkcj akuszerki w ca貫j Gminie Mogi豉, nie tylko we wsi Mogile, gdzie mieszka豉, a wi璚 opiece jej podlega obszar mi璠zy wioskami: Bie鎍zyce, Mogi豉 i D帳ie. Patent akuszerki otrzyma豉 27 listopada 1832 r. By豉 matk w闚czas pi璚ioro dzieci, wdow i szuka豉 od pewnego czasu 廝鏚豉 utrzymania. 5 marca 1833 skierowa豉 pro軸 do Senatu Rz康z帷ego o uzyskanie posady akuszerki w Gminie Mogile, gdzie w tym czasie by wakat na tym stanowisku. 8 grudnia Senat przes豉 to pismo do Lekarza Okr璕owego o wydanie opinii na ten temat. 14 czerwca Senat Rz康z帷y wyda zezwolenie Basi雟kiej na obj璚ie tej funkcji. Oto tre嗆 tego zezwolenia: „Ko鎍em u豉twienia po這g闚 kobietom klasy w這軼ia雟kiej (wiejskim), kt鏎e cz瘰tokro z powodu braku pomocy ulegaj niebezpiecze雟twu utraty 篡cia, uzna za potrzebne ustanowi jeszcze trzy p豉tne ze Skarbu Publicznego po z. 300 rocznie akuszerki, z kt鏎ych by jedna w Mogile, druga w Lipowcu a trzecia w Jaworznie zamieszkiwa造. (…) (Senat) Poleci, aby Wydzia Spraw Wewn皻rznych i Policji odebra od niej (czyli od Karoliny Basi雟kiej) przysi璕 i przy projektowaniu bud瞠tu nie zapomnia lecz umie軼i j w tytule „Policja Medyczna”.
+ + +
Basi雟ka mia豉 otrzymywa roczn pensj 闚czesnych 300 z. z funduszu Og鏊no-Krajowego, p豉tn w miesi璚znych ratach, i dopiero przy projektowaniu nowego bud瞠tu pa雟twowego mia豉 by na sta貫 w nim uwzgl璠niona. O mianowaniu akuszerk Basi雟kiej, Senat poinformowa w鎩ta Gminy Mogi豉 oraz Lekarzy Miejskiego i Okr璕owego, czyli g堯wnych Lekarzy Miasta Krakowa i Lekarza Okr璕owego. Prac akuszerki wiejskiej kontrolowa Lekarz Okr璕owy, kt鏎emu podlega obszar pa雟twa po這穎ny poza miastem Krakowem. 17 sierpnia 1838 r. Lekarz Okr璕owy Wolnego Miasta Krakowa pismem do Wydzia逝 Spraw Wewn皻rznych i Policji z這篡 raport o pracy Basi雟kiej jako akuszerki zamieszka貫j we wsi Mogile, w kt鏎ym bardzo pozytywnie oceni jej dotychczasow prac.
+ + +
Ten kr鏒ki artyku prezentuje niewielki fragment pracy 闚czesnego rz康u polskiego w Krakowie nad podniesieniem poziomu higieny i zdrowia w podkrakowskich wsiach w XIX wieku. Warto doda, 瞠 w szkole wiejskiej w Mogile nauczyciel prowadzi w pierwszej po這wie XIX wieku przedmiot „Nauka o Zdrowiu”. Starano si w ten spos鏏 zmienia mentalno嗆 panuj帷 na wsi, cz瘰to zabobonn. Mentalno嗆 szkodliw zar闚no dla zdrowia fizycznego jak i psychicznego.
Krzysztof Roso貫k
Ba郾iowo w NCK, sportowo w Com Com Zone i aktorsko w "Norwidzie"
Takie s klimaty najnowszej Nowohuckiej Kroniki Filmowej.Zacznijmy ba郾iowo. W Nowohuckim Centrum Kultury prezentowa造 swoje widowiska teatry dla dzieciw szerokim repertuarze opowie軼i od "Ba郾i z tysi帷a i jednej nocy" donied德iadkarodem z Rabki, kt鏎y mia si zaopiekowa kuku販zym male雟twem. Na kolejny Festiwal Teatr闚 dla Dzieci tradycyjnie ju przyjechali arty軼i z ca貫go kraju. A najm這dsi mieli mn鏀two rado軼i.
Z ca貫j Polski przyjechali te reprezentanci wy窺zych uczelni, walcz帷 o prymat w og鏊nopolskichakademickich mistrzostwach Polski w futsalu.Sportowych emocji nie brakowa這, a spotkania teraz jeszcze potwierdzi造ambicj niedawno otwartego obiektu Com Com Zone do pe軟ienia zaszczytnej misji tworzenia nowego oblicza nowohuckiego sportu.
Na koniec w "Kronice" relacja ze spotkania z jednym z najwspanialszych aktor闚 krakowskich -Jerzym Nowakiem. Niegdysiejszy Pan M這dy z "Wesela" Stanis豉wa Wyspia雟kiego oczarowa publiczno嗆 w O鈔odku Kultury im. Norwida zabawnymi anegdotami, m康rymi wspomnieniami i poczuciem humoru.
Zapraszamy zatem do ogl康ania 162 wydania Nowohuckiej Kroniki Filmowej. Pokazywana b璠zie od pi徠ku(6 marca ) przed ka盥ym seansem w kinie "Sfinks", a tak瞠 na antenie TV Krak闚 w poniedzia貫k 9 marcao 8.45 i 19.50 oraz we wtorek 10 marca o 17.00.
(jr)
AKTORSTWO TO POSZUKIWANIE PRAWDY
Z Martyn MALCHAREK, aktork Krakowskiej Opery Kameralnej, odtw鏎czyni roli Pyzy w Teatrze Ludowym rozmawia Dariusz Doma雟ki

Dariusz Doma雟ki: W Teatrze Ludowym wyst瘼ujesz jako Pyza w spektaklu zatytu這wanym „Pyza na polskich dr騜kach”. Przedstawienie to wyre篡serowa Jerzy Fedorowicz. To by tw鎩 debiut. By豉 jeszcze wtedy w Szkole Teatralnej?

Martyna Malcharek: Tak, by豉m wtedy na trzecim roku Szko造 Teatralnej. To by這 ogromne wyr騜nienie i prze篡cie dosta g堯wn rol, mie debiut w Teatrze Ludowym i w Chicago. By這 to dla mnie du瞠 wyzwanie.
DD: Pyza – gra, 酥iewa, ta鎍zy… Nie ka盥a aktorka posiada takie umiej皻no軼i. Zanim sko鎍zy豉 krakowsk PWST otrzyma豉 staranne wykszta販enie muzyczne i baletowe. Sk康 ta wielostronno嗆 zainteresowa?
MM: Zawsze chcia豉m by wszechstronn. Moim marzeniem od najm這dszych lat by這 ta鎍zy, 酥iewa i gra na scenie. Pocz徠kowo w dzieci雟twie moj scen by ogr鏚, gdzie ta鎍zy豉m, albo 酥iewa豉m i marzy豉m, 瞠 mo瞠 kiedy b璠 mog豉 wyst徙i na prawdziwej scenie. Potem biega豉m z Liceum Muzycznego do Szko造 Baletowej przez sze嗆 lat, a wakacje sp璠za豉m przy fortepianie. Sam mnie do tego bardzo ci庵n窸o. To by m鎩 ukochany 鈍iat. Na studiach teatralnych balet bardzo mi pom鏬 w aktorstwie, a aktorstwo w balecie i w ta鎍u.
DD: Co z這篡這 si na wyb鏎 Szko造 Aktorskiej? Czy ch耩 zostania aktork obudzi豉 si samorzutnie, czy te sk這ni造 Ci do tego mo瞠 jakie okoliczno軼i, lub osoby?
MM: Pocz徠kowo poszukiwa豉m studi闚 bardziej zwi您anych z ta鎍em, my郵a豉m tak瞠 o zespole Mazowsze. Jednak teatr by dla mnie zawsze miejscem szczeg鏊nym, magicznym, umo磧iwiaj帷ym oderwanie si od rzeczywisto軼i. Poszukiwa豉m studi闚 umo磧iwiaj帷ych mi kontynuowanie nauki baletu, ale tak瞠 酥iewu i aktorstwa, studi闚 wszechstronnie rozwijaj帷ych. Pojawi這 si marzenie, aby ta鎍zy w teatrze, aby po陰czy sztuk aktorsk z pasj ta鎍a. Bardzo interesowa mnie w闚czas teatr ta鎍a Piny Baush, Pietry Galli czy Jacka ㄆmi雟kiego, b康 Ewy Wycichowskiej. Kiedy uczestniczy豉m w warsztatach Ewy Wycichowskiej w Poznaniu, to w豉郾ie Ona powiedzia豉 mi, abym zdawa豉 do PWST, gdy jej zdaniem w moim ta鎍u by這 du穎 aktorstwa. To wtedy w豉郾ie zdecydowa豉m, 瞠 b璠 zdawa do Szko造 Teatralnej.
DD: Pami皻asz sw鎩 egzamin do Szko造 Teatralnej?
MM: Nigdy go nie zapomn. Chcia豉m si dosta tylko do Szko造 Teatralnej, 瘸dne inne studia mnie nie interesowa造. By豉m zdecydowana i bardzo tego pragn窸am, postanowi豉m walczy i da z siebie wszystko, aby tylko si dosta.
DD: W okresie tych kilku lat pracy wyst徙i豉 na deskach m. in. Teatru im. J. S這wackiego. Bra豉 tak瞠 udzia w benefisie znanego aktora Zbigniewa Buczkowskiego w Teatrze Stu. Jeste aktork Krakowskiej Opery Kameralnej, sceny za這穎nej przez Wac豉wa Jankowskiego. Wyst瘼ujesz na deskach Teatru Ludowego w Nowej Hucie. Teatr Wac豉wa Jankowskiego jest bardzo oryginaln scen na mapie Krakowa. Opera, jak m闚i Ryszard Wagner, jest syntez wszystkich sztuk. Interesujesz si w豉郾ie takim rodzajem sztuk: opera, dramat, balet…
MM: Bardzo pasjonuj mnie miejsca, gdzie balet 陰czy si z aktorstwem, piosenk. Zawsze b璠帷 w teatrze dramatycznym na spektaklu t瘰kni gdzie w 鈔odku do ruchu, do ta鎍a, a b璠帷 w operze brak mi u tancerzy wyrazu, aktorstwa, u 酥iewak闚 brakuje mi i ta鎍a i aktorstwa, dlatego bardzo wymagam od siebie wszechstronno軼i i szlifowania ka盥ej z dziedzin sztuki, aby ka盥e moje wykonanie gdziekolwiek wyst瘼uj by這 w pe軟i starannie przygotowane, precyzyjne nawet je郵i jest to improwizacja, profesjonalne i wykonane z pe軟ym zaanga穎waniem, daniem z siebie wszystkiego. Dlatego staram si ka盥y wyst瘼 traktowa, jak premier. Codzienne 獞iczenia bardzo mi pomagaj.
DD Czym jest dla ciebie aktorstwo? Masz jak捷 w豉sn definicje, czy teori na temat sztuki aktorskiej?
MM: To trudne pytanie. Aktorstwo jest dla mnie ci庵造m poszukiwaniem prawdy, jest odkrywaniem swojej osobowo軼i, jest tak瞠 najg喚bsz mo磧iwo軼i wyra瞠nia siebie poprzez postacie, kt鏎e gram, jest tak瞠 pr鏏 poznania swoich niedoskona這軼i, a tak瞠 ucieczk od samotno軼i. Daj swoje cia這, dusz i umys postaci, kt鏎 gram, jestem ni, ale jestem
te ca趾owicie sob, tak jak naprawd jestem.
DD: Masz wymarzone bohaterki z dramatu, kt鏎e chcia豉by zagra?
MM: Moj wymarzon bohaterk dramatyczn jak bardzo chcia豉m zagra by豉 Julia z Romea i Julii W. Szekspira. Od dzieci雟twa o tym marzy豉m. Jednak teraz, kiedy gram Pyz w Teatrze Ludowym, marz, aby jak najwi璚ej gra w takich w豉郾ie spektaklach, jak Pyza, w spektaklach, gdzie wyst瘼uje synteza sztuk: taniec, aktorstwo i 酥iew. Uwielbiam gra ten spektakl. Daje mi on ogromnie du穎 satysfakcji, wzruszenia i rado軼i. Podczas pracy nad Pyz bardzo du穎 si nauczy豉m.
DD: Zacz瘭i鄉y od Pyzy w Teatrze Ludowym. Powiedz, jak gra si przed publiczno軼i dzieci璚? Dzieci 篡wo reaguj na fa連z, ale nie tylko, czy mia豉 jakie zabawne zdarzenia na kt鏎ym z przedstawie?
MM: Mia豉m bardzo du穎 wzruszaj帷ych i zabawnych sytuacji podczas grania Pyzy na polskich dr騜kach. W spektaklu Pyza p豉cze, bo si zgubi豉 zawsze wtedy s造sz z widowni s這wa pocieszenia. Na jednym z przedstawie jedno z dzieci rozp豉ka這 si i p豉ka這 razem ze mn. Najbardziej wzruszaj帷e s momenty, kiedy widownia 酥iewa razem z nami, albo klaszcze podczas 酥iewania lub ta鎍zenia, lub gdy reaguje 篡wo na zadawane przez Pyz pytania. S to chwile niezapomniane. Dzieci s bardzo wymagaj帷 publiczno軼i, ka盥y spektakl jest dla mnie ogromnym wyzwaniem podczas ka盥ego grania spektaklu staram si dawa z siebie wszystko. Publiczno嗆 reaguje bardzo 篡wo, a to daje graj帷ym na scenie aktorom jeszcze wi璚ej energii, si造 rado軼i i ogromnej satysfakcji. Spektakl Pyza na polskich dr騜kach jest dla mnie szczeg鏊ny tak瞠 dlatego i mog w nim pokaza wszystkie umiej皻no軼i. Mog 酥iewa, gra i ta鎍zy. Spe軟i這 si wi璚 moje marzenie.
DD: Dzi瘯uj za rozmow.


MARTYNA MALCHAREK
Martyn Malcharek zobaczy貫m po raz pierwszy w tytu這wej Pyzie w Teatrze Ludowym. Reprezentuje ona aktorstwo w ka盥ym calu, kreacyjne, a wi璚 陰czy: dramat, balet, 酥iew, gr aktorska. Nie wiem jakie s jej zdolno軼i wokalne, my郵 o operze, ale z piosenk aktorsk radzi sobie doskonale. Pyza jest rol, w kt鏎ej wida rodow鏚 rodem z folkloru, dramatu, poezji, 酥iewogry. To takie po陰czenie Panny M這dej z Wesela, z Basi z Krakowiak闚 i G鏎ali, do tego jeszcze mo積a doda elementy ta鎍a z zespo逝 Mazowsze lub 奸御k. Wiem, 瞠 artystka ta pochodzi ze 奸御ka. Malcharek ma bardzo polsk urod i polski wdzi瘯. Przy tym delikatno嗆 i skromno嗆, buduj jej sceniczny wizerunek. My郵, 瞠 czeka Martyn Malcharek ciekawa droga aktorska, cho jej marzeniem, jak m闚i jest Julia, i kto wie, mo瞠 jeszcze j zagra. Przecie Maria Malicka gra豉 sceny z Szekspirowskiej Julii maj帷 ponad 50 lat. Martyna uko鎍zy豉 krakowsk PWST przed trzema laty. Teraz pracuje ju nad postaci Kasi w Poskromieniu z這郾icy. Jedno wiem, 瞠 jest bardzo utalentowan m這d aktork, o g喚bokiej ju 鈍iadomo軼i zawodowej. Gdybym szuka jaki por闚na w teatrze, to sposobem bycia i aktorstwem zbli穎na jest bardzo do Gra篡ny Barszczewskiej. Podobnie jak ona zacz窸a w Teatrze Ludowym, podobnie jak Barszczewska zajmuje si piosenk aktorsk.
DDOM
Popie逝szko. Wolno嗆 jest w nas.
NIGDY NIE ZREZYGNUJ Z TEATRU
Z Paw貫m Ma豉szy雟kim rozmawia Aneta Doma雟ka
Aneta Doma雟ka: Czy Pana marzeniem jest zagra Hamleta, to przecie taka wymarzona rola dla ka盥ego m這dego artysty?
Pawe Ma豉szy雟ki: Nie mam takiego marzenia, by zagra Hamleta czy Otella. Wyst瘼uje w teatrze, kt鏎y ma zupe軟ie inn lini repertuarow, wi璚 nie marz o Hamlecie.
AD: W Teatrze Kwadrat wyst瘼uje pan od 2003 roku. Czego si pan nauczy na tej scenie od aktor闚, re篡ser闚?
PM: Ca造 czas nabieram do鈍iadczenia w tym zawodzie i b璠 si uczy, tak naprawd do ko鎍a tego zawodu i na pewno jeszcze nie raz dostan po ty趾u. W Kwadracie jest fantastyczny zesp鏊. S tu wy鄉ienici aktorzy, nie tylko komediowi, ale i dramatyczni. Wi瘯szo嗆 z nich wywodzi si z tak zwanej szko造 Tadeusza υmnickiego z Woli. Mam wielkie szcz窷cie, 瞠 trafi貫m w豉郾ie tutaj, do Teatru Kwadrat.
AD: Dlaczego wybra pan drog aktorsk?
PM: To by這 spe軟ienie moich marze z dzieci雟twa. Kiedy zda貫m matur u鈍iadomi貫m sobie, 瞠 chcia豚ym te marzenia spe軟i. Mia貫m jak捷 alternatyw, 瞠 gdybym si nie dosta, to poszed豚ym do wojska i mo瞠 zosta豚ym oficerem Stra篡 Granicznej? Jednak powiedzia貫m sobie do trzech razy sztuka i za trzecim razem dosta貫m si.
AD: Jaki jest pana stosunek do seriali telewizyjnych? Daj one wielk popularno嗆, ale czy i te satysfakcje zawodow?
PM: Ja nigdy nie my郵a貫m o osi庵ni璚iu sukcesu, zdobyciu popularno軼i. A co s康z o serialach? Seriale dzie豉 si na tzw. seriale zamkni皻e, w kt鏎ych ja najcz窷ciej gram, maj trzy, cztery transze, jak Oficer, czy Magda M. Uwa瘸m, 瞠 te seriale s na wysokim poziomie. W Polsce s te telenowele, kt鏎e ci庵n si w niesko鎍zono嗆. Mam jednak do nich pozytywny stosunek, cho w nich nie wyst瘼uj. Jednak nie chcia豚ym by uto窺amiany z serialami.
AD: Jak pracowa這 si panu na planie filmowym Magdy M i Twarz w twarz? Co m鏬豚y pan powiedzie o swoich filmowych partnerkach: Joannie Brodzik i Magdalenie Walach, jakby pan je scharakteryzowa?
PM: Jestem daleki od oceniania swoich partnerek. Ja nie potrafi tego robi. Od tego jest publiczno嗆. Asia Brodzik jest zupe軟ie inn aktork, ni Magda Walach. Grali鄉y z w bardzo r騜nych serialach. Magda M - to serial romantyczny, za w Twarz w twarz jest serialem sensacyjnym. S w nich zupe軟ie inne emocje. Jednak mog powiedzie, 瞠 s to bardzo dobre partnerki i bardzo dobrze rozumieli鄉y si pracuj帷 nad tymi serialami.
AD: Woli pan gra w teatrze, czy w serialach? W teatrze jest 篡wy kontakt z widzem, czy to nie jest bardziej tw鏎cze ?
PM: Oczywi軼ie, 瞠 tak, masz racje, w teatrze jest inaczej. Teraz lubi seriale, mam ro積e propozycje, ale ja z teatru nigdy nie zrezygnuj
AD: Czy lubi by pan postrzegany, jako amant?
PM: Czy lubi ? Ja si od tego nie odcinam. Rzeczywi軼ie po Magdzie M sta貫m si kim w rodzaju amanta IV Rzeczpospolitej, przynajmniej tak czyta貫m w ro積ych gazetach i wypowiedziach na sw鎩 temat. Oczywi軼ie ja staram si te walczy z tym wizerunkiem. Nie chcia豚ym do ko鎍a 篡cia gra tylko amant闚, s這dkich, romantycznych.
AD: Kto jest pana mistrzem w zawodzie aktorskim?
PM: Ja tak naprawd nie mam mistrz闚, nie mam autorytet闚. Je郵i chodzi o ten zaw鏚, to na pewno mam aktor闚, kt鏎ych bardzo ceni i kt鏎ych lubi ogl康a, m.in. Janka Frycza czy Janusza Gajosa…
AD: Wymieni pan tak瞠 Tadeusza υmnickiego.
PM: Oczywi軼ie 酥. Tadeusz υmnicki, zrobi na mnie pot篹ne wra瞠nie. Te materia造, kt鏎e widzia貫m na jego temat i opowie軼i koleg闚, kt鏎zy z nim pracowali, dowodz, 瞠 by to fantastyczny aktor i cz這wiek. My郵, 瞠 w dzisiejszych czasach mo瞠 mu dor闚na jedynie Janusz Gajos.
AD: Nad czym pan obecnie pracuje w teatrze?
PM: W Kwadracie jestem po premierze Berka, gdzie gram z Ew Kasprzyk.
AD: Na koniec prosz powiedzie, jakiej udzieli豚y pan rady m這demu zaczynaj帷emu w teatrze prac aktorowi?
PM: Tak naprawd ma這 wiesz i niczego jeszcze nie widzia貫. Nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak ci ten zaw鏚 mo瞠 zaskoczy.

Rozmowa i foto: Aneta Doma雟ka


PAWE MAxSZY垶KI
Rocznik 1976. Aktor. Miejsce urodzenia - Szczecinek. Absolwent wydzia逝 aktorskiego wroc豉wskiej PWST. Od 2003 zwi您any z Teatrem Kwadrat w Warszawie, gdzie stworzy wiele wybitnych kreacji aktorskich: Truffaldino i Arlekin – S逝ga dw鏂h pan闚 – C. Goldoni ( debiut ); Policjant – Szalone no篡czki; Pan Lawson – Nie teraz kochanie; Taylor – O郵e lata; Jimmy – Perfect Day. Ostatnio g堯wna rola w Berku. Pawe Ma豉szy雟ki, cho jest znany bardziej z filmu, ni z teatru, przez sw鎩 zwi您ek z Kwadratem, utwierdza, tak widz闚, jak i krytyk, 瞠 jego talent aktorski zmierza wyra幡ie w kierunku komedii i farsy. Jest on tak瞠 utalentowanym aktorem dramatycznym. Najwi瘯sz popularno嗆 przynios造 mu role zagrane w serialach telewizyjnych takich jak: Magda M czy Twarz w twarz. Z po鈔鏚 innych r鏊 filmowych na uwag zas逝guj m.in. role Porucznika Pilota w Katyniu, Jacka Wielgosza w Oficerze i Marcina Kruka w 安iadku koronnym. Ma豉szy雟ki jest laureatem m.in. Telekamery za rok 2007 w kategorii najlepszy polski aktor. W ubieg造m roku Teatr Kwadrat go軼i na scenie Nowohuckiego Centrum Kultury. Pawe Ma豉szy雟ki wyst徙i jako Taylor w O郵ich latach. Tym razem aktor b璠zie go軼iem O鈔odka Kultury im. C. K. Norwida w Nowej Hucie, os. G鏎ali 5 w dniu 2 marca (poniedzia貫k) o godz. 18, w ramach cyklu „Portrety ludzi teatru, filmu, estrady”. Zapraszamy.
„Honoris Gratia” dla Jerzego Ridana SPOTKANIE FILMOWC紟 W KINIE „SFINKS”
Wspaniale przebiega這 otwarcie nowego cyklu spotka „Krakowscy re篡serzy w Kinie Studyjny „Sfinks”. W inauguracyjnym wieczorze, kt鏎y mia miejsce w czwartek, 12 lutego br., uczestniczy這 wielu re篡ser闚, m. in. Jerzy Kucia, Ryszard Czeka豉, Krzysztof Miklaszewski, Jerzy Kowynia, Igor Mo這jecki i Tomasz Dettlaff. Operator闚 reprezentowa Marek Norek, a kompozytor闚, autor muzyki do film闚 animowanych i fabularnych J霩ef Rychlik.
Uroczystej inauguracji, witaj帷 zaproszonych go軼i i licznie zebranych mieszka鎍闚 Nowej Huty, dokona豉 dyrektor O鈔odka im. C. K. Norwida Anna Wiszniewska. A bohaterem tego wieczoru by znany czytelnikom naszego pisma, nowohucki re篡ser Jerzy Ridan, kt鏎y opowiada o swojej drodze do uzyskania statusu profesjonalnego tw鏎cy. A wszystko zacz窸o si od Amatorskiego Klubu Filmowego „Nowa Huta”, do kt鏎ego przyby – a z Bydgoszczy – aby zrobi sw鎩 pierwszy film. W klubie prowadzi warsztaty filmowe i realizowa filmy dokumentalne. Nast瘼nie uko鎍zy Wydzia Re篡serii Pa雟twowej Wy窺zej Szko造 Filmowej i Teatralnej w υdzi. Pierwszy film, kt鏎y zrealizowa w profesjonalnych warunkach, pokaza na spotkaniu w „Sfinksie”. By to dokument „Dane do 篡ciorysu”, po鈍i璚ony nie篡j帷emu ju, nowohuckiemu fotografikowi Witoldowi Michalikowi, kt鏎y w latach 50-tych za這篡 Klub Fotograficzny i Klub Filmowy „Nowa Huta”. Po projekcji wzruszaj帷e wspomnienie o Witoldzie Michaliku wyg這si Adam Gryczy雟ki, kt鏎y od wielu lat w Nowohuckim Centrum Kultury prowadzi Krakowski Klub Fotograficzny. W „Sfinksie” pokazano r闚nie pierwszy telewizyjny film Jerzego Ridana „I kt騜 nas zaprowadzi”. Wyst瘼owali w nim uczniowie XII Liceum Og鏊nokszta販帷ego w Nowej Hucie, kt鏎zy uczestnicz r闚nie w dzia豉lno軼i MDK im. Andrzeja Bursy. Film zosta gor帷o przyj皻y, szczeg鏊nie przez m這dych widz闚. O bohaterach filmu oraz ich dokonaniach w czasie przesz造m i obecnym opowiada豉 dyrektor MDK Dorota Rudy Rudkowska. P騧niej odby si pokaz filmu „Orkiestra d皻a”, kt鏎y Jerzy Ridan zrealizowa ponad dwa lata temu ze swoim przyjacielem Jerzym Kowyni. Dokument opowiada o Hutniczej Orkiestrze D皻ej, kt鏎a wyst瘼owa豉 w okresie zagro瞠nia likwidacj zespo逝. Po projekcji dyrygent zespo造 Marek Seyfried m闚i o losach zespo逝 i stwierdzi, 瞠 gdyby film o orkiestrze nie powsta, to zapewne zesp馧 zosta豚y zlikwidowany. Okazuje si wi璚, 瞠 w dobroczynne oddzia造wanie filmu mo積a jeszcze wierzy.
Uroczystym akcentem spotkania by這 nadanie Jerzemu Ridanowi odznaki „Honoris Gratia”, kt鏎 wr璚zy豉 zast瘼ca prezydenta Krakowa El瘺ieta L璚znarowicz. Jerzego Ridana uhonorowano za osi庵ni璚ia tw鏎cze i dzia豉lno嗆 na rzecz Nowej Huty.
Na zako鎍zenie Jerzy Ridan podzi瘯owa wszystkim z przybycie, w tym ks. Pra豉towi Janowi Biela雟kiemu, przyjacio這m z nowohuckiego oddzia造 Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, prezesowi Stowarzyszenia Przyjaci馧 Sztuk Wszelkich, Antoniemu Kawa販e, harleyowcom ze Stowarzyszenia „Galicja”, a tak瞠 Stanis豉wie Olchawie (szefowej restauracji „Stylowa”), Romanowi Kameckiemu (szefowi cukierni „Dorotka”). Szczeg鏊ne podzi瘯owania skierowa pod adresem Anny D帳rowskiej i Anny Starewicz z O鈔odka Kultury im. C. K. Norwida, kt鏎e to niecodzienne spotkanie zorganizowa造.
Stanis豉w W鎩cik
Moja Nowa Huta. 1949–2009
Wystawa jubileuszowa w nowohuckim oddziale Muzeum Historii Krakowa „Dzieje Nowej Huty”. Otwarcie w najbli窺zy wtorek 24 lutego o godz. 12.00
Moja Nowa Huta. 1949–2009
Wystawa jubileuszowa Moja Nowa Huta. 1949–2009 to spojrzenie na histori Nowej Huty przez pryzmat wspomnie jej mieszka鎍闚, reprezentuj帷ych r騜ne pokolenia oraz 鈔odowiska. Tematyka wystawy koncentruje si wok馧 los闚 nowohucian, kt鏎ych indywidualne historie ukazuj szersze zjawiska spo貫czne i historyczne.

荑czesna sytuacja polityczna zaistnieje tu jedynie w formie kr鏒kiego wprowadzenia. G堯wnym 鈔odkiem przekazu s relacje 鈍iadk闚 uzyskane metod oral history (audio i video), fotografie, fragmenty kronik filmowych, film闚 oraz reporta篡 radiowych. Ide wystawy jest u鈍iadamianie mieszka鎍om dzielnicy warto軼i ich wspomnie, osobistych prze篡 i do鈍iadcze istotnych w dokumentowaniu i prezentowaniu przesz這軼i i tera幡iejszo軼i Nowej Huty. Na wystawie przedstawione s fotografie, dokumenty oraz pami徠ki zwi您ane z dwunastoma 鈍iadkami wydarze rozgrywaj帷ych si w Nowej Hucie przez ostatnie sze嗆dziesi徠 lat: J霩efem Zi瑿, Stanis豉wem Juchnowiczem, Tadeuszem 安ierzewskim, Krystyn Gil, Janin Dr庵, Stanis豉wem Gawli雟kim, Jerzym Ridanem, Stanis豉w Olchaw, El瘺iet Borys豉wsk, Janem L. Franczykiem, ks. Janem Biela雟kim i Jakubem B陰dkiem.
Uzupe軟ienie stanowi zdj璚ia i dokumenty ukazuj帷e wa積e czy wr璚z prze這mowe wydarzenia z historii Nowej Huty: pocz徠ki budowy miasta i kombinatu, walk o krzy nowohucki z 1960 roku, 篡cie codzienne lat 60. i 70. XX wieku, czas nadziei lat 80. (wizyta Jana Paw豉 II, Solidarno嗆), ale i tragedi stanu wojennego. Z tego okresu pochodz np. pami徠kowy obraz na szkle ks. J. Biela雟kiego, koszula wi瞛ienna i krucyfiks wykonany z wieczka od puszki z wi瞛ienia w Za喚簑. Autorami fotografii s m.in. Wojciech υzi雟ki, Henryk Makarewicz, Henryk Hermanowicz, Stanis豉w Gawli雟ki, Janusz Podlecki, Jadwiga Rubi, Adam Gryczy雟ki, Grzegorz Ziemia雟ki. Na wystawie pokazane zosta造 po raz pierwszy zdj璚ia Bogus豉wa D帳rowy-Kostki przedstawiaj帷e dramatyczne wydarzenia, jakie rozgrywa造 si w Nowej Hucie w latach 1981–1983. Ponadto na wystawie mo積a zobaczy gipsowy oryginalny odlew pomnika Lenina (3/5 postaci) wed逝g projektu Mariana Koniecznego, a tak瞠 plakaty, dokumenty i fotografie z wydarze oraz imprez odbywaj帷ych si w Nowej Hucie obecnie. Wystawa b璠zie kontynuowana w czerwcu 2009 roku w Nowej Hucie, w Parku Ratuszowym przy alei R騜. Na fotogramach przedstawione zostan zdj璚ia nowohucian i to w豉郾ie oni b璠 bohaterami ekspozycji. Nie budynki miasta czy te hale produkcyjne kombinatu, ale w豉郾ie ludzie.
Wystawa „Moja Nowa Huta. 1949–2009” otwarta zostanie we wtorek 24 lutego br. o godz. 12.00. Mo積a j b璠zie ogl康a do 6 wrze郾ia br. Jej kuratorem jest Leszek J. Sibila, (wsp馧praca: Joanna Komperda i Karolina 秦obecka).
(f)



Wej軼ie do Domu M這dego Hutnika, osiedle C-2 P馧noc (obecnie Krakowiak闚), 15 pa寮ziernika 1953 r., aut. fot. nieznany, dar Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Nowej Huty dla MHK



Plac Centralny, w g喚bi osiedle Centrum B, pocz徠ek lat 60., aut. fot. nieznany, w. prywatna.
Nowa inwestycja w Nowej Hucie Europejskie Centrum Us逝g Philip Morris
W ubieg造 wtorek, 10 lutego br. oficjalnie otworzono Europejskie Centrum Us逝g –Philip Morris International Service Center Europe Sp. z o.o. (PMI SCE) wraz z nowym biurowcem na terenie zak豉d闚 Philip Morris w Czy篡nach. PMI zainwestowa 17 milion闚 dolar闚 w budow biurowca, aby sprosta potrzebom rosn帷ej liczby pracownik闚 PMI SCE. Centrum 鈍iadczy us逝gi finansowe i informatyczne, a tak瞠 zapewnia wsparcie z zakresu zasob闚 ludzkich 14 tysi帷om u篡tkownik闚 w ponad 25 europejskich krajach, gdzie dzia豉j sp馧ki zale積e PMI.
- Jeste鄉y bardzo zadowoleni, 瞠 mo瞠my po陰czy oficjalne otwarcie PMI SCE wraz z oddaniem nowego budynku - powiedzia Daniele Regorda, Starszy Wiceprezydent Philip Morris International ds. Zasob闚 Ludzkich. - Decyzja o rozpocz璚iu budowy nowego biurowca by豉 konsekwencj dynamicznego rozwoju PMI SCE i wynika豉 z potrzeby zapewnienia powierzchni biurowych dla rosn帷ej liczby pracownik闚 - doda Regorda.
PMI SCE stale rozwija si. Do grona klient闚 do陰czaj nowe sp馧ki zale積e PMI, za zakres us逝g dla obecnie obs逝giwanych kraj闚 jest systematycznie poszerzany, dzi瘯i m.in. 650 wysoko wykwalifikowanym pracownikom. Centrum zatrudnia osoby z r騜nych cz窷ci 鈍iata, jednak瞠 wi瘯szo嗆 stanowi Polacy z bardzo dobr znajomo軼i j瞛yk闚 obcych.
- Krak闚 to wa積e miejsce dla naszej firmy - powiedzia Andrzej D帳rowski, Prezes Zarz康u Philip Morris Polska i Dyrektor Zarz康zaj帷y na Kraje Ba速yckie. - Do chwili obecnej PMI zainwestowa w Polsce 陰cznie ponad 500 mln USD. Nasza krakowska fabryka nale篡 do najnowocze郾iejszych w Europie. W zesz造m roku ponad 50% produkcji trafi這 na eksport
do ponad 73 kraj闚 鈍iata. Ciesz si, 瞠 PMI SCE, kolejna inwestycja PMI pr篹nie si rozwija - doda D帳rowski.
Philip Morris International zatrudnia ponad 75 tysi璚y pracownik闚 na 鈍iecie i sprzedaje swoje produkty w ponad 160 krajach. Od pocz徠ku swojej dzia豉lno軼i w Krakowie, Philip Morris aktywnie uczestniczy w 篡ciu lokalnej spo貫czno軼i, wspieraj帷 projekty o charakterze spo貫cznym. Firma wspiera m.in. o鈔odki socjoterapii – Centrum M這dzie篡 „U Siemachy”, dzia豉nia maj帷e na celu zapobieganie przemocy w rodzinie oraz projekty dotycz帷e niepe軟osprawnych. Tylko w Krakowie, firma wyda豉 do tej pory na cele spo貫czne oko這 6 mln PLN.
(f)



Nowy biurowiec na terenie zak豉d闚 Philip Morris w Czy篡nach.
Sp這n掖 samoch鏚
W nocy z 9 na 10 lutego (z pi徠ku na sobot) na parkingu przed jednym z blok闚 na os. Dywizjonu 303 zapali這 si bmw. W wyniku po瘸ru doszcz皻nemu zniszczeniu uleg豉 komora silnika i wn皻rze samochodu. Auto nadaje si do kasacji. Policja bada przyczyny zdarzenia.
(f)


Fot. Pawe Dr騜d
Pawe Ma豉szy雟ki AMANT – BO玆SZCZE KOBIET
Gdy widz na scenie Paw豉 Ma豉szy雟kiego, nieodparcie my郵 o Juliuszu Osterwie. Co mo瞠 陰czy tych dw鏂h aktor闚? Osterwa – amant, bo篡szcze kobiet, czaru, wielki artysta. Ma豉szy雟ki – amant, bo篡szcze kobiet, czaru, tak瞠 鈍ietnie zapowiadaj帷y si – artysta teatralny. Osterwa zanim sta si Kordianem, Konradem czy Su趾owskim gra role komediowe i farsowe. Ma豉szy雟ki te gra role komediowe i farsowe, jest w pierwszej fazie swojej pracy aktorskiej. By mo瞠 kiedy zagra Kordiana czy Konrada, jak Osterwa? Cho nie ma takich ambicji, a mo瞠 jednak gdzie s one skrywane? Ma豉szy雟ki ma znakomite warunki zewn皻rzne, pi瘯ny g這s, prawdziwy talent i cho znany jest g堯wnie z seriali i ma貫go ekranu, to w豉郾ie teatr sprawia mu najwi瘯sz satysfakcj.
- Nigdy nie zrezygnuje z teatru – m闚i aktor. Wielko嗆 aktora ujawnia si w zderzeniu tak naprawd z dzie貫m komediowym, ten kto potrafi gra Fredr, Gogola czy Moliera poradzi sobie z Szekspirem (tym powa積ym) czy Wyspia雟kim. O tym, ale nie tylko, b璠zie rozmawia z Paw貫m Ma豉szy雟kim w ramach cyklu „Portrety ludzi teatru, filmu, estrady” Dariusz Doma雟ki. Spotkanie z aktorem odb璠zie si 2 marca o godz. 18 w Sali Ta鎍a O鈔odka Kultury im Norwida, os. G鏎ali 4. W nast瘼nym numerze G這su rozmowa z Paw貫m Ma豉szy雟kim.
DDOM
PORADZI SOBIE Z GRAFFICIARZAMI
Bohomaz闚 na nowohuckich murach – i nie tylko nowohuckich, bo problem dotyczy ca貫go Krakowa – przybywa. Mieszka鎍y skar膨 si, 瞠 dopiero co odnowione elewacje budynk闚, po kilku tygodniach, a nawet dniach od czasy zdemontowania rusztowa, z kt鏎ych dopiero co zesz造 ekipy remontowe, pokrywaj si bazgro豉mi szpec帷ymi now elewacj. Tak sta這 si na os. Handlowym, na os. Uroczym i na innych nowohuckich osiedlach. Przed bohomazami nie uratowa造 si nawet samochody dostawcze parkuj帷e przy nowohuckich ulicach. Ba! Swego czasu pomalowany zosta czo貪 stoj帷y przed Muzeum Kombatant闚 na os. G鏎ali. Farb spryskano nawet szyb jednego z okien na os. Centrum D. Czy z bandami bezmy郵nej m這dzie篡, kt鏎a dewastuj帷 elewacje szuka adrenaliny, naprawd nikt nie jest w stanie si upora? – pytaj czytelnicy „G這su”? A co w tej sprawie robi Stra Miejska?
Problem narasta
Odpowiedzi na to ostatnie pytanie postanowi貫m poszuka w siedzibie nowohuckiego oddzia逝 Stra篡 Miejskiej na os. Centrum C. Spotka貫m tam naczelnika Oddzia逝 III Nowa Huta Andrzeja Dada豉 i naczelnika Oddzia逝 VI Wzg鏎za Krzes豉wickie, Mariusza Kaczmarka.
Obaj naczelnicy zgadzaj si z opini, 瞠 problem narasta. – Na bie膨co monitorujemy proceder niszczenia elewacji nowohuckich budynk闚. Sami kilkakrotnie podejmowali鄉y akcje maj帷e na celu z豉panie grafficiarzy na gor帷ym uczynku – opowiada naczelnik Dada. – Gdy jedna ze zdewastowanych 軼ian zosta豉 przez zarz康c bloku pomalowana, przez kilka dni monitorowali鄉y ten budynek. Zak豉dali鄉y, 瞠 pomalowana, czysta 軼iana b璠zie pokus dla graficiarzy. Przez kilka dni i nocy nikt tam nie zacz掖 malowa, a my nie mogli鄉y przecie pilnowa jednej 軼iany przez ca造 czas. Cz瘰to po Nowej Hucie je盥膨 patrole w nieoznakowanych pojazdach, ale z豉pa kogo na gor帷ym uczynku udaje si rzadko – opowiada naczelnik Dada.
- To s albo dzia豉j帷y indywidualnie sprayowcy, kt鏎zy przechodz帷 obok 軼iany w kilka sekund kre郵 na niej nic nie m闚i帷e bohomazy. Po chwili chowaj pojemnik ze sprayem do kieszeni i id dalej. Ale wi瘯sze malunki czy napisy wykonuj dobrze zorganizowane grupy m這dych ludzi – dodaje naczelnik Kaczmarek. Nie dzia豉j w pojedynk. Grupa liczy kilka os鏏. Jedni pilnuj czy teren jest wolny, czy w zasi璕u wzroku nie pojawia si kto podejrzany, a pozosta豉 dw鎩ka czy tr鎩ka maluje. Jakikolwiek pojawiaj帷y si samoch鏚 sprawia, 瞠 chuligani znikaj – dodaje naczelnik Kaczmarek.
字odki zaradcze
Nie ma mo磧iwo軼i, by przed ka盥ym budynkiem postawi stra積ika, kt鏎y dzie i noc b璠zie go pilnowa, dlatego na ca趾owite wyeliminowanie szpec帷ych mury bazgro堯w i napis闚 nie ma co liczy. Cz窷ciowo odnowione elewacje mo積a ratowa instaluj帷 na budynku przemys這we kamery. Takie rozwi您anie do嗆 skutecznie zadzia豉這 na wiecznie pobazgranym budynku na os. Kalinowym. Dzi budynek jest monitorowany, a na bloku wisz informuj帷e o tym fakcie du瞠 tablice. Jak na razie napis闚 nie ma. Innym sposobem – na razie funkcjonuj帷ym w sferze projekt闚 – jest pomalowanie budynk闚 do wysoko軼i I pi皻ra specjaln farb ochronn. Z budynku pomalowanego tak farb graffiti mo積a po prostu zmy. Problem w tym, 瞠 taka ochronna farba jest do嗆 droga, dlatego akcja zabezpieczania budynk闚 musia豉by by dofinansowywana przez Miasto. Trzeba te pami皻a, 瞠 farba taka nie mo瞠 by stosowana na obiektach zabytkowych (ma m. in. lekki po造sk), wi璚 w ten spos鏏 nie mo積a by chroni zabytkowych budynk闚 w 鈔鏚mie軼iu Krakowa.
Do嗆 skuteczn, chocia k這potliw metod ochrony mur闚 przed wandalami, jest systematyczne zamalowywanie napis闚 i rysunk闚. Z t ostatni opini zgadza si naczelnik Dada, chocia i w tym wypadku zauwa瘸 pewien problem. Ot騜, do zeszpecenia 軼iany wystarczy troch farby w sprayu, ale do jej odnowienia takiej farby potrzeba o wiele wi璚ej. To s dodatkowe koszty, kt鏎ych zarz康y budynk闚 nie zawsze chc ponosi.
– Zabazgrane fragmenty 軼ian fotografujemy i zwracamy si do zarz康c闚 o zamalowanie napis闚 i bazgro堯w. Szczeg鏊nie je郵i s to napisy o tre軼i wulgarnej lub nawo逝j帷ej do nienawi軼i – opowiada naczelnik Dada. Ale my mo瞠my tylko prosi, poniewa nie ma przepis闚, kt鏎e by zmusza造 zarz康c闚 do zamalowywania graffiti. Niekt鏎zy zarz康cy podchodz do sprawy ze zrozumieniem i zamalowuj pobazgrane 軼iany. Tutaj musz pochwali ADREM S.A. Inni odnosz si do naszych pr騥b z mniejszym zrozumieniem. Ostatnio zn闚 pojawi si napis na roku os. Centrum E, na murze nale膨cym do banku. Rozmawiali鄉y z kierownictwem tej plac闚ki, kt鏎e obieca這, 瞠 w najbli窺zym czasie napis zostanie zamalowany.
Nadzieja we wsp馧pracy z mieszka鎍ami
- Naszym najwi瘯szym sprzymierze鎍em w walce z wandalami niszcz帷ymi elewacje mog by przede wszystkim mieszka鎍y – m闚i naczelnik Kaczmarek. – Przecie tych napis闚 powstaj prawie ka盥ej nocy dziesi徠ki. Wiele z nich pojawia si wewn徠rz osiedli. Nie chce mi si wierzy, by nikt niczego nie widzia. A przecie wystarczy telefon, nawet anonimowy, z informacj, 瞠 kto maluje po murze. Nam wystarczy informacja, gdzie to si dzieje, og鏊na informacja w co ubrany jest graficiarz, czy ma kaptur czy czapk na g這wie itp., i wtedy mo瞠my wys豉 jeden albo kilka patroli w nieoznakowanych samochodach we wskazany rejon. Najcz窷ciej taki graficiarz nie ogranicza si do pobazgrania jednej 軼iany, lecz idzie w miasto. I wtedy mo瞠my go namierzy. Ka盥y mo瞠 anonimowo zadzwoni na telefon alarmowy 986.
- Pami皻am jak zadzwoni豉 do nas kobieta, 瞠 czo貪 stoj帷y naprzeciw jej okien zosta pomalowany sprayem – dodaje naczelnik Dada. – Tyle tylko, 瞠 pani zadzwoni豉 po dw鏂h dniach od chwili pomalowania czo貪u. By by這 ciekawiej, ona widzia豉 jak go malowali. I gdyby zadzwoni豉 od razu, sprawc闚 na pewno by鄉y zatrzymali. Wielu ludzi nie chce wyst瘼owa w roli 鈍iadk闚. Rozumiem ich. Ale przekazuj帷 nam informacj, 瞠 kto niszczy elewacje budynk闚 umo磧iwia nam z豉panie takiego cz這wieka na gor帷ym uczynku. A wtedy 鈍iadk闚 nie potrzebujemy. Prawda jest taka, 瞠 sami niewiele zdzia豉my. Mo瞠my za to zrobi du穎 z pomoc mieszka鎍闚 – dodaje Andrzej Dada.
Z naczelnikami Andrzejem Dada貫m i Mariuszem Kaczmarkiem o problemie niszczonych elewacji nowohuckich budynk闚 rozmawia
Jan L. FRANCZYK
 
Ten serwis u篡wa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl康arki oznacza zgod na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi tylko cz窷 materia堯w, kt鏎e w ca這軼i znale潭 mo積a w wersji drukowanej "G這su - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj si

Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.09 17,404,426 unikalnych wizyt