Na wstêpie chcê powiedzieæ, ¿e nie jestem przeciwnikiem reform, tylko uwa¿am, ¿e powinny one byæ starannie przygotowane, skonsultowane, merytorycznie uzasadnione i przeprowadzone w odpowiednim czasie. To co natomiast bêdzie dzia³o siê w naszej o¶wiacie, w najbli¿szych latach, mo¿na okre¶liæ jednym s³owa rewolta i to w pejoratywnym tego s³owa znaczeniu.
Minister edukacji Anna Zalewska og³osi³a ostatnio ju¿ oficjalnie, ¿e gimnazja zostan± zlikwidowane, mimo wielu negatywnych opinii p³yn±cych ze ¶rodowiska o¶wiatowego, w tym Zwi±zku Nauczycielstwa Polskiego. Krytycy tego rozwi±zania wskazuj±, i¿ reforma wprowadzona przez rz±d AWS w 1999 roku, ju¿ przynosz±ca efekty w postaci lepszego przygotowania absolwentów gimnazjów, co wynika z miêdzynarodowych badañ i przystosowania polskiego szkolnictwa do wspó³czesnych standardów, zostanie ca³kowicie zrujnowana.
To jest ocenne, ale to co proponuje pani minister mo¿e budziæ uzasadnione obawy. W przysz³ym roku nie bêdzie przyjêæ do gimnazjum. Uczniowie chodz±cy obecnie do szóstej klasy, pójd± do siódmej klasy nowej szko³y podstawowej, ale obecni gimnazjali¶ci bêd± nadal uczêszczaæ do gimnazjum. Zatem proces edukacji bêdzie przebiega³ przez trzy lata na tym etapie dwutorowo i to nie tylko organizacyjnie, ale merytorycznie, bo wed³ug dwóch ró¿nych programów. Ma³o tego, ci co skoñcz± gimnazjum bêd± rekrutowani do szkó³ ¶rednich na innych zasadach, a tak¿e zdawali, w przysz³o¶ci, ró¿ne matury, od tych co ukoñcz± nowe podstawówki. Apogeum chaosu nast±pi we wrze¶niu 2019 roku, gdy do szkó³ ¶rednich pójdzie 350 tys. absolwentów gimnazjów i co najmniej drugie tyle tych co ukoñcz± ósm± klasê w nowych podstawówkach. Jak to wytrzyma system szkó³ ¶rednich i to nie tylko w tym roku, ale przez kolejne cztery liceów lub piêæ lat w przypadku techników.
Trzeba te¿ mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e w³adze centralne ca³y ciê¿ar reformy przerzucaj± na samorz±dy. To one bêd± musia³y ponie¶æ koszty likwidacji gimnazjów, których w Polsce jest ponad 7 tys. Ponadto samorz±dy bêd± musia³y w ci±gu czterech miesiêcy do 31 stycznia 2017 roku przygotowaæ now± sieæ szkó³ wraz z ich rejonizacj±. Zalecenie p³yn±ce z ministerstwa brzmi, aby rejony by³y jak najmniejsze, tak aby pozosta³o jak najwiêcej szkó³, a niektóre gimnazja przekszta³ci³y siê w nowe szko³y ¶rednie. Czy w ¶lad za tymi zaleceniami, pop³yn± pieni±dze? Tak zwiêkszony chaos organizacyjny pog³êbi mo¿liwo¶æ podzia³u nowych o¶mioklasowych szkó³ podstawowych na dwie czê¶ci, po³o¿one w ró¿nych miejscach?! Na dzisiaj nie ma nowych programów, a dopiero powo³ano liderów zespo³ów, którzy maj± je przygotowaæ. Nie ma ¿adnych informacji czego i gdzie bêd± siê uczyæ uczniowie przysz³ej siódmej klasy? Nie ma ¿adnych zaleceñ, jak szko³y podstawowe bêd± siê przystosowywaæ do starszych uczniów? Kto za to zap³aci?
Wreszcie ZNP zapowiada i¿ ponad 30 tys. nauczycieli utraci pracê, czemu zaprzecza pani minister mówi±c, i¿ obecni nauczyciele bêd± mieæ pierwszeñstwo w zatrudnieniu w nowo powstaj±cych szko³ach. Jest to pobo¿ne ¿yczenie w przypadku nowych szkó³ ¶rednich, bo tam bêdzie ciê¿ko siê odnale¼æ nauczycielom z gimnazjów, w których dyrektorzy bêd± chcieli o pe³noetatowo zatrudniæ swoich nauczycieli, ale i w podstawówkach „niemile” bêd± widziani „obcy”.
Problemów jest wiêcej, jak np. ca³kowita zmiana profilu nauczania dominuj±cego w cywilizowanych krajach, przyrodniczo-empirycznego (likwidacja egzaminów), na model z now± polityk± historyczn± maj±c± na celu zapanowanie nad umys³ami m³odych ludzi, ale to ju¿ sprawa na osobny felieton.
S£AWOMIR PIETRZYK
· Napisane przez Administrator
dnia September 26 2016
1035 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".