Wielu m±drych ludzi zastanawia siê jak rozwi±zaæ problemy komunikacyjne Krakowa, a zarazem poprawiæ stan powietrza w aglomeracji krakowskiej. Nie bêdê toczy³ sporów, czy smog krakowski to efekt tzw. niskiej emisji, czy nadmiernego ruchu samochodów w centrum miasta, bo oba czynniki s± istotne. Z tym, ¿e ta druga przyczyna jest nie tylko szkodliwa dla stanu powietrza, ale utrudnia ¿ycie mieszkañców. Budowa parkingów w centrum jest kosztoch³onna i nie bêdzie w stanie w najbli¿szych latach rozwi±zaæ problemu. Zatem pozostaje wyprowadzenie ruchu samochodowego z w±skich ¶ródmiejskich ulic. W Krakowie pracuje 400 tys. osób, z tego przynajmniej 30 proc. doje¿d¿a z o¶ciennych gmin i to g³ównie samochodami. Jak ten potok aut zatrzymaæ?
Okazuje siê, ¿e jest taka mo¿liwo¶æ. Ratunek le¿y w szynach i to zarówno tych kolejowych jak tramwajowych, a mo¿e w przysz³o¶ci po³o¿onych pod metro krakowskie. Jako, ¿e ju¿ mam swoje lata skupiê siê na takich rozwi±zaniach, które maj± realn± perspektywê wykonania w najbli¿szych latach i do których realizacji mogê siê przyczyniæ.
G³ówn± rolê ma odegraæ Szybka Kolej Aglomeracyjna, rozwi±zanie znane i sprawdzone w wielu europejskich metropoliach. Fundament szynowy w tym zakresie mamy, tylko trzeba rozbudowaæ i zmodernizowaæ infrastrukturê kolejow± i zbudowaæ parkingi park&ride w przy kolejowych przystankach, a tam gdzie siê da tak¿e przed³u¿yæ linie tramwajowe. SKA ju¿ funkcjonuje do Wieliczki, budowana jest do Balic, a planowana jest do Skawiny, w kierunku Tarnowa, Krzeszowic i Miechowa. Po³o¿one w s±siedztwie podkrakowskie gminy powinny wspó³dzia³aæ i tworzyæ wygodne dojazdy do przystanków kolejowych. Tam gdzie nie ma torów kolejowych, maj± je zast±piæ przyspieszone autobusy aglomeracyjne dowo¿±c pasa¿erów do wêz³ów przesiadkowych lub bezpo¶rednio do wysuniêtych pêtli tramwajowych.
No w³a¶nie jakie linie tramwajowe powinny powstaæ w pierwszej kolejno¶ci, aby przej±æ pasa¿erów spod krakowskich miejscowo¶ci? Jedna jest ju¿ w planach, do 2020 roku powinna powstaæ linia tramwajowa od istniej±cej pêtli Krowodrza Górka przez Azory do rejonu Galerii Bronowice. Skorzystali by z niej mieszkañcy Krakowa je¿d¿±cy w ten rejon centrów handlowych, ale tak¿e doje¿d¿aj±cy do centrum od strony Wielkiej Wsi. Powstanie przystanku Bronowice SKA z parkingiem stworzy³oby pewn± ca³o¶æ komunikacyjn±.
Dobudowanie odcinka tramwajowego ok. 800 metrów od pêtli Piastów w kierunku pó³nocnym do torów kolejowych pozwoli³oby po³±czyæ SKA z lini± tramwajow±, a tak¿e przechwyciæ ruch samochodowy od strony Zielonek, Micha³owic i Kocmyrzowa. Tak¿e budowa wa¿nej dla nowohucian linii tramwajowej od al. Jana Paw³a II przez Meissnera, rondo Barei do Mistrzejowic pozwoli³oby skróciæ przejazd tramwajem z tego rejonu do centrum miasta i stworzyæ atrakcyjn± alternatywê dla je¿d¿±cych samochodami.
Wreszcie budowa linii tramwajowej, o d³ugo¶ci 1,8 km z Salwatora do Przegorza³ z parkingiem przechwyci³o by ruch samochodowy od strony Czernichowa, Liszek i Alwerni, gdzie nie ma torów kolejowych. To s± realne plany i trzeba zrobiæ wszystko, aby jak najszybciej wdro¿yæ je w ¿ycie, a nie tylko narzekaæ na korki komunikacyjne i smog krakowski.
S£AWOMIR PIETRZYK
· Napisane przez Administrator
dnia December 24 2014
879 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".