W 1956 roku przypada³a trzechsetna rocznica ¶lubowania, jakie w Katedrze Lwowskiej z³o¿y³ w 1656 roku król Jan Kazimierz, powierzaj±c ojczyznê opiece Matki Bo¿ej, Królowej Polski. Rocznicê królewskich ¶lubów Ko¶ció³ w Polsce postanowi³ obchodziæ 26 sierpnia, podczas ¶wiêta Matki Bo¿ej Czêstochowskiej.
Wprawdzie komunizm w swoim stalinowskim, najbardziej zbrodniczym wydaniu, stopniowo przechodzi³ do historii, a polityczna odwil¿ powoli dociera³a równie¿ do Polski, prze¶ladowania Ko¶cio³a jeszcze nie usta³y, a kardyna³ Stefan Wyszyñski, Prymas Polski, nadal pozostawa³ uwiêziony. W pa¼dzierniku 1955 roku skoñczy³ siê przesz³o dwuletni okres jego ca³kowitej izolacji i z Prudnika ¦l±skiego, gdzie dot±d przebywa³ zamkniêty w poklasztornym budynku, zosta³ przewieziony do klasztoru sióstr nazaretanek w Komañczy w Bieszczadach. Tu po raz pierwszy od dwóch lat przeczyta³ gazety, tu dowiedzia³ siê o uwiêzieniu swojego sekretarza biskupa Antoniego Baraniaka, o prze¶ladowaniach, jakie w ci±gu dwóch lat spotka³y Ko¶ció³, o dywersyjnej akcji tzw. ksiê¿y-patriotów, przeciwstawiaj±cych siê Stolicy Apostolskiej i Episkopatowi.
W Komañczy dosz³o te¿ do pierwszych spotkañ z biskupami, podczas których omawiano postêpowanie w³adz Ko¶cio³a w kontaktach z re¿imem. Tu równie¿ zacz±³ powstawaæ plan obchodów Milenium Chrztu Polski oraz poprzedzaj±cej te obchody dziesiêcioletniej nowenny. Na Bo¿e Narodzenie 1955 roku do Komañczy dotar³y przedstawicielki Instytutu Prymasowskiego z gor±c± pro¶b± o przygotowanie tekstu odnowienia ¶lubów króla Jana Kazimierza. Wkrótce z t± sam± pro¶b± przyby³ do Komañczy przeor Jasnej Góry o. Jerzy Tomziñski.
Poniewa¿ Prymas postanowi³ nie wypowiadaæ siê publicznie a¿ do czasu zwolnienia go z miejsca internowania, pocz±tkowo odmówi³ sk³adanym mu pro¶bom. Gdy jednak zbli¿a³ siê termin uroczysto¶ci, a nic nie wskazywa³o na mo¿liwo¶æ takiego przyspieszenia biegu wydarzeñ, by Prymas znalaz³ siê na wolno¶ci, w po³owie maja ostatecznie powsta³ tekst nowych Jasnogórskich ¦lubów Narodu Polskiego. Prymas przekaza³ go cz³onkiniom Instytutu Prymasowskiego 16 maja, w dzieñ ¶w. Andrzeja Boboli, naocznego ¶wiadka królewskiego ¶lubowania we Lwowie. Jedna z nich, Janina Michalska, w najwiêkszej tajemnicy zawioz³a napisany przez Prymasa tekst do Czêstochowy.
W ci±gu nastêpnych tygodni w kilku klasztorach klauzurowych siostry karmelitanki, wizytki i benedyktynki przepisywa³y tekst ¶lubowania, aby jego egzemplarz mogli dostaæ wszyscy biskupi i kap³ani, którzy przybêd± na Jasn± Górê. Dziêki zawiadomieniom, rozsy³anym po parafiach, 26 sierpnia do Czêstochowy przyby³o ponad milion pielgrzymów. W Polsce komunistycznej by³a to najwiêksza z dotychczasowych manifestacji religijnych. Na pustym fotelu Prymasa, pod jego herbem, le¿a³a wi±zanka bia³o-czerwonych ró¿. Biskup Micha³ Klepacz odczyta³ tekst ¶lubów, a rzesza wiernych powtarza³a s³owa: Królowo Polski, przyrzekamy. W tym samym czasie Prymas odprawi³ Mszê ¶w. w swojej kaplicy w Komañczy.
Dopiero po zmianach w kierownictwie komunistycznej partii oraz po wielkich demonstracjach ulicznych, domagaj±cych siê uwolnienia Prymasa, kardyna³ Stefan Wyszyñski móg³ wróciæ do stolicy i na powrót podj±æ swoje pasterzowanie. Nast±pi³o to 28 pa¼dziernika 1956 roku, w dwa miesi±ce po Jasnogórskich ¦lubach i u progu przygotowañ do obchodów Tysi±clecia Chrztu Polski.
Ryszard Terlecki
· Napisane przez Administrator
dnia August 17 2006
1555 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".