W Krakowie po raz pierwszy od lat dojdzie do referendum. Na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa, po o¿ywionej dyskusji, przyjêto uchwa³ê w sprawie przeprowadzenia referendum lokalnego w dniu 25 maja, podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego. Zadane zostan± mieszkañcom cztery pytania przygotowane przez wiêkszo¶ciowy klub Platformy Obywatelskiej. Brzmi± one w nastêpuj±cy sposób: „1. Czy jest Pani/Pan za zorganizowaniem i przeprowadzeniem przez Kraków Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku? 2. Czy jest Pani/Pan za budow± metra w Krakowie? 3. Czy jest Pani/Pan za stworzeniem w Krakowie systemu monitoringu wizyjnego, którego celem by³aby poprawa bezpieczeñstwa w Mie¶cie? 4. Czy w Krakowie powinno siê przeznaczaæ wiêksze ¶rodki bud¿etowe na budowê ¶cie¿ek rowerowych?" Ju¿ podczas sesji, radni PO wprowadzili autopoprawkê do projektu, odno¶nie punktu czwartego. Brzmi on obecnie: "4. Czy zdaniem Pani/Pana w Krakowie powinno siê budowaæ wiêcej ¶cie¿ek rowerowych?". Jak czytamy w przyjêtej uchwale, pod pytaniami umieszczone bêd± dwa warianty odpowiedzi: TAK / NIE.
Projekt uchwa³y w takim brzmieniu wzbudzi³ sporo emocji u pozosta³ych radnych spoza Klubu PO. Prezydencki klub Przyjazny Kraków domaga³ siê, aby nie rozmywaæ referendum pytaniami, na które wiêkszo¶æ odpowie pozytywnie, ale skupiæ siê na jednym najwa¿niejszym pytaniu o organizacjê Igrzysk Zimowych. Radni Prawa i Sprawiedliwo¶ci nie zgadzali siê z przygotowanymi pytaniami przez PO i zg³osili w poprawkach kilkana¶cie innych pytañ. Wszystkie poprawki zarówno PK i PiS zosta³y odrzucone. Jedynie przyjêto autopoprawkê PO do budowy ¶cie¿ek rowerowych. Maszynka do g³osowania klubu PO zadzia³a³a sprawnie nie dopuszczaj±c nawet do dyskusji nad projektem Prezydenta Miasta Krakowa.
Niestety przyjêty zakres referendum moim zdaniem nie jest najlepszy. Referendum to pewne alternatywa i mo¿liwo¶æ wyboru okre¶lonej opcji. Jedynie pytanie o olimpiadê spe³nia te wymogi. W przypadku metra zapewne wiêkszo¶æ krakowian opowie siê za takim rozwi±zaniem, tylko czy przygotowano ich do takiego wyboru? Nikt nie przeprowadzi³ analizy kosztów tej inwestycji i jej funkcjonalnej potrzeby w Krakowie. Ciekawe co zrobi± w³adze miasta je¶li krakowianie opowiedz± siê za metrem i sk±d wezm± pieni±dze na to kosztowne przedsiêwziêcie. Najprêdzej by³oby to mo¿liwe w razie organizacji olimpiady i pozyskaniu funduszy zewnêtrznych, w tym rz±dowych i europejskich na tê inwestycjê. Je¶li olimpiady nie bêdzie to szans na metro równie¿. Na pewno wiêkszo¶æ krakowian chce ¿yæ w bezpiecznym mie¶cie i do tego jest potrzebny rozwój monitoringu. Tylko od lat jest to w planach rozwoju miasta i w³adze ju¿ dawno powinny realizowaæ ten program. Podobnie jest z budow± ¶cie¿ek rowerowych, gdzie radni ju¿ przeg³osowali uchwa³ê o przeznaczeniu 0,3 proc bud¿etu miasta tj. ok. 10 mln z³ na ten cel. S± to pytania dla samego pytania. Je¿eli ju¿ to trzeba by³o zapytaæ o prawdziwe alternatywy np.: czy jeste¶ za zmniejszeniem liczby dzielnic, czy za poszerzeniem strefy p³atnego parkowania w Krakowie i wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokó³ Plant, albo za budownictwem komunalnym, co jest ¿yciowym problemem dla wielu krakowian. Niestety do tego nie dosz³o i najprawdopodobniej nie dojdzie. Arogancka jedna grupa polityczna, która zarezerwowa³a sobie monopol na racjê i nie dopu¶ci³a innych rozwi±zañ, zatriumfowa³a. Czy jednak na pewno to bêdzie zwyciêstwo tej grupy? Tego ju¿ nie jestem taki pewien. Wybory samorz±dowe coraz bli¿ej i mieszkañcy powinni wyci±gn±æ wnioski z tej lekcji pseudodemokracji w radzie i w przysz³o¶ci wybieraæ nie przedstawicieli partii realizuj±cych cele swojej opcji politycznej lecz samorz±dowców kieruj±cych siê interesem mieszkañców.
S£AWOMIR PIETRZYK
· Napisane przez Administrator
dnia April 10 2014
1006 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".