17 sierpnia arcybiskup Michalik przewodnicz±cy Konferencji Episkopatu Polski oraz Cyryl patriarcha Moskwy i ca³ej Rusi podpisali, na Zamku Królewskim w Warszawie, polsko-rosyjskie przes³anie obu Ko¶cio³ów. Niektórzy komentatorzy porównuj± ten dokument do historycznego orêdzia biskupów polskich do niemieckich z listopada 1965 roku, w którym pad³y historyczne s³owa: „Udzielamy wybaczenia i prosimy o nie”. Czy s³usznie i jakie s± paralele miêdzy tymi dokumentami?
Wówczas, przed laty, zbli¿ali¶my siê do wa¿nej rocznicy jak± by³o tysi±clecie Chrztu Polski w roku 1966. Ponadto byli¶my w okresie g³êbokiego PRL. Warto przypomnieæ jak ówczesne w³adze polskie zareagowa³y negatywnie na orêdzie polskich biskupów, odmawiaj±c im prawa do takiego stanowiska w czasach zimnej wojny. Polska by³a wtedy cz³onkiem Uk³adu Warszawskiego i dominowa³y doktryny raczej wojenne ni¿ pokojowe. Jeszcze kilka lat musieli¶my poczekaæ na wizytê ówczesnego kanclerza RFN Willy Brandta, który podczas wizyty w Polsce wykona³ szereg gestów pojednawczych w stosunku do naszego narodu, który tak ucierpia³ w czasie II wojny ¶wiatowej w³a¶nie od Niemców. Moim zdaniem historyczne orêdzie sprzed blisko 50 lat przyczyni³o siê bardzo istotnie do pojednania narodów polskiego i niemieckiego. Owocem tego jest obecnie funkcjonowanie obu pañstw w jednym uk³adzie politycznym i gospodarczym w ramach Unii Europejskiej oraz militarnym jakim jest NATO. Wówczas w roku 1965 wydawa³o siê to niemo¿liwe, a jednak ko³o historii potoczy³o siê w zupe³nie nieprzewidywalnym kierunku. Co prawda przyja¼ñ polsko-niemiecka rodzi³a siê w trudnym czasie i jeszcze przez wiele lat w naszym spo³eczeñstwie by³a du¿a nieufno¶æ w stosunku do Niemców. Sam wiele razy s³ysza³em w szczególno¶ci od osób starszych s³owa „nigdy nie wierz Niemcom, którzy wyrz±dzili nam tyle krzywdy…”. Pamiêtam antyniemieckie sztuki w stylu „Timeo Danae”, przes±czone duchem nacjonalistycznym. I co, dzisiaj nawet kombatanci II wojny ¶wiatowej potrafili sobie przebaczyæ, a m³ode pokolenia ¿yj± w normalnych i przyjaznych kontaktach.
Czy obecne sierpniowe orêdzie bêdzie prowadziæ w takim samym kierunku, je¶li chodzi o kontakty pomiêdzy narodami polskim i rosyjskim? Na to pytanie trudno odpowiedzieæ, tym bardziej, ¿e w samym polskim ko¶ciele nie ma jednolitego zdania w sprawie przes³ania. Konserwatywna czê¶æ hierarchów ko¶cielnych powi±zanych z PiS, krytycznie odnosi siê do przes³ania i krytykuje nawet swojego prze³o¿onego za z³o¿ony pod dokumentem podpis. Przypomina siê nam nie tylko Katyñ i zes³ania na Sybir w XX wieku, ale wypomina siê Rosji rozbiór Polski w XVIII wieku i d³awienie powstañ narodowych, a wspó³cze¶nie „okupacjê” Polski przez blisko 45 lat i ostatni „zamach” na samolot w Smoleñsku. Tym razem oficjalne w³adze naszego kraju przychylnie siê odnosz± do próby polsko-rosyjskiego pojednania w wykonaniu ko¶cio³a katolickiego i prawos³awnego, ale czy to w dobie rosn±cej krytyki i niechêci do w³adz zupe³nie z innych przyczyn, spe³ni swoj± pozytywn± rolê? Niepokoi tak¿e, ¿e nacjonali¶ci w Rosji przypominaj± zamykanie ¶wi±tyñ prawos³awnych i stosowany przymus zmiany wiary w okresie II RP przez w³adze polskie na terenach wschodnich, w³±cznie ze zburzeniem katedry Aleksandra Newskiego w Warszawie w latach 20.
Ja jednak jestem optymist± i ten sojusz nacjonalistów w Polsce i Rosji uwa¿am za ³abêdzi ¶piew, schodz±cych ze sceny politycznej ludzi o przestarza³ych pogl±dach. Idzie czas pojednania i wspó³pracy narodów w tym polskiego i rosyjskiego. Je¶li tego nie rozumiej± chrze¶cijanie w Polsce, to niech im pomog± s³owa Jana Paw³a II, ¿e katolicy i prawos³awni to dwa p³uca i jednemu bêdzie trudniej funkcjonowaæ bez drugiego...
S£AWOMIR PIETRZYK
· Napisane przez Administrator
dnia August 30 2012
847 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".