Nawigacja
· Strona g堯wna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do 篡cia
W G這sie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku造
· [2021.04.09] Pozwole...
· [2021.04.09] CZΜWIE...
· [2021.04.09] Wybra ...
· [2021.04.09] Zawalcz...
· [2021.04.09] Budka n...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda dzia趾a ...
· Akcja poboru krwi
· Kr鏒kie w這sy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak temat闚 na forum
W MDK Fort 49 „Krzes豉wice” SALON ORMIA垶KI
M這dzie穎wy Dom Kultury Fort 49 „Krzes豉wice”, miesi璚znik „Poznaj 安iat”, wydawnictwo „Bernardinum” w Pelplinie oraz Ormia雟kie Towarzystwo Kulturalne w Krakowie zapraszaj na Salon Ormia雟ki. W programie m. in. otwarcie wystawy malarstwa Gagika Parsamiana, prezentacja wydawnictwa „Bernardinum”: XII-wieczny arme雟ki Ewangeliarz ze Skwery (o historii ewangeliarza opowie dr hab. Krzysztof Stopka , dyrektor Archiwum Uniwersytetu Jagiello雟kiego, a faksymile ewangeliarza zaprezentuje Tadeusz Serocki, wiceprezes wydawnictwa „Bernardinum”), improwizacje muzyczne na duduku (Pawe Solecki), otwarcie wystawy fotografii ks. Stanis豉wa Pindery „Armenia. Kamienie silniejsze ni cz這wiek”, promocja albumu fotograficznego ks. Stanis豉wa Pindery „Kamienie silniejsze ni cz這wiek” (wydawca: „Poznaj 安iat”), prezentacja ksi捫ki ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego „Przemilczane ludob鎩stwo na Kresach”, film o Armenii oraz… smako造ki ormia雟kie.
Salon Ormia雟ki rozpocznie si w sobot, 25 pa寮ziernika br. o godz. 17.00 w M這dzie穎wym Domu Kultury Fort 49 „Krzes豉wice”, os. Na Stoku 27 b.
(f)

NIExTWE PORTRETOWANIE LUDZI WIELKICH
Zorganizowanie wystawy po鈍i璚onej 25 rocznicy obecno軼i Jana Paw豉 II w Mogile oraz rocznica Jego odej軼ia „do Domu Ojca”, zainspirowa造 cz這nk闚 Parafialnego Oddzia逝 Akcji Katolickiej do podj璚ia inicjatywy budowy pomnika Ojca 鈍. Jana Paw豉 II w obr瑿ie mogilskiego Sanktuarium Krzy瘸 鈍. Przychylno嗆 proboszcza parafii i opata mogilskiego, zaanga穎wanie cz這nk闚 Akcji w realizacj trudnego zamierzenia, doprowadzi造 do zorganizowania iprzeprowadzenia zbi鏎ki pieni璠zy na ten cel. Dzi瘯i ofiarno軼i parafian i pielgrzym闚 uda這 si zebra kilkadziesi徠 tysi璚y z這tych, kt鏎e stanowi造 cz窷 koszt闚 budowy monumentu. G堯wnym fundatorem pozosta konwent Ojc闚 Cysters闚. Przedstawiciel Akcji uczestniczy w pracach komisji konkursowej, kt鏎ej zadaniem by這 wy這nienie najlepszego projektu do realizacji. O. Mateusz Kawa Cist., konsultant reprezentuj帷y opata, czynnie wspiera autora pomnika, Marka Kordyacznego w pomy郵nym zako鎍zeniu wszystkich zamierzonych prac. Dzi, gdy pomnik ju stoi, uda這 si nam si porozmawia z artyst o jego mogilskim dziele.
- Bra貫m udzia w konkursie, w kt鏎ym uczestniczy造 jeszcze trzy osoby - m闚i Marek Kordyaczny, artysta rze嬌iarz, adiunkt Akademii Sztuk Pi瘯nych w Krakowie. – P騧niej zebra豉 si komisja konkursowa, by這 rozstrzygni璚ie i og這szenie werdyktu. Okaza這 si, 瞠 wygra貫m konkurs na wykonanie pomnika Ojca 鈍. Jana Paw豉 II, kt鏎y stan望 mia na dziedzi鎍u przed mogilsk Bazylik. Do konkursu zaprezentowa貫m miniatur ca貫j postaci z krzy瞠m i w du篡m powi瘯szeniu studium g這wy, gdy taki by wym鏬 konkursu. Twarz Jana Paw豉 II, jego postawa i str鎩, mia造 odzwierciedla posta z okresu pielgrzymki do Sanktuarium Krzy瘸 鈍. w Mogile. Jest to dotychczas najwi瘯sza moja realizacja, kt鏎 wykona貫m osobi軼ie.
- Jest wiele zrealizowanych rze嬌 z u鄉iechni皻ym Papie瞠m – opowiada artysta. – Ja zaproponowa貫m twarz inn - skupion w modlitwie, zaduman… Postawi貫m sobie za cel ukazania twarzy wyra瘸j帷ej spok鎩. Jana Paw豉 II Wielkiego przedstawi貫m na rze嬌ie w stroju w jakim pielgrzymowa do Sanktuarium, 陰cznie ze wszystkimi jego detalami. Posta jest w ruchu, krocz帷a do krzy瘸, trzymaj帷a si, chwytaj帷a krzy. Mia貫m pewien problem do rozstrzygni璚ia: czy krzy ma by identyczny, jak ten z Kaplicy Cudownego Pana Jezusa? Uzna貫m, 瞠 takie podej軼ie nie jest dobre. W efekcie dopasowa貫m krzy do wielko軼i postaci (kt鏎a ma ponad trzy metry wysoko軼i) oraz do placu na kt鏎ej mia豉 stan望 (krzy si璕a ponad pi耩 metr闚 od podstawy pomnika!).
- Jan Pawe II zawsze by w鈔鏚 ludzi, kt鏎zy mieli do niego bezpo鈔edni dost瘼 podczas r騜nych okazji – opowiada Marek Kordyaczny. – Dlatego umie軼i貫m posta na niskim, trzydziestocentymetrowym podwy窺zeniu, aby nie stwarza dystansu do postaci, aby wyrazi w ca貫j bryle pomnika tak瞠 i t cech naszego Papie瘸. Ludzie wielcy nie daj si 豉two sportretowa. Mo瞠 przeszkadza temu przewaga ducha nad fizyczno軼i? Pomimo wielu moich realizacji portretu Papie瘸, z r騜nych okres闚 jego 篡cia i przestudiowaniu licznych fotografii, wyrze嬌ienie dobrego portretu nie jest 豉twe. Za ka盥ym razem jest to nowe, fascynuj帷e wyzwanie. Rze嬌a pe軟a jest tr鎩wymiarowa. Dodaj帷 - tak jak w tym przypadku – ruch, dodajemy czwarty wymiar. Ogl康anie rze嬌y (w przeciwie雟twie do dwuwymiarowanego obrazu, kt鏎y jest „stop klatk”) z wszystkich mo磧iwych stron, trwa w czasie, umo磧iwia jej kontemplowanie z r騜nej perspektywy, z r騜nych stron, dlatego tak wa積e jest zwi您anie rze嬌y z jej otoczeniem i z miejscem, na kt鏎ym ma sta.
- Mia貫m kiedy takie zdarzenie, a w豉軼iwie sen – zwierza si artysta. - Czasem wiemy, 瞠 ten sen jest snem, a jednak stwierdzamy, 瞠 on jest tak naturalny, i prawie bierzemy go za rzeczywisto嗆. I ja w豉郾ie mia貫m kiedy takie jakby spotkanie z Ojcem 安i皻ym. Podszed do mnie, po這篡 mi r瘯 na ramieniu i powiedzia, 瞠bym pi瘯nie rze嬌i dla Ko軼io豉. I tak mi to w豉郾ie utkwi這 w pami璚i, w mojej psychice, 瞠 bardzo osobi軼ie prze篡wam ka盥, tworzon przeze mnie rze嬌 Jana Paw豉 II. W ka盥ej zostawiam to prze篡cie snu. To dla mnie dodatkowa motywacja, aby moja praca by豉 dobra, bym m鏬 przekaza w niej uczucie. Zatem artysta mo瞠 nada rze嬌ie kolejny wymiar, kt鏎y mo積a by nazwa wymiarem duchowym artysty. Rze嬌i帷 jakikolwiek portret, bardzo intensywnie my郵 o przedstawianym cz這wieku, staram si jakby wczu w tego cz這wieka, chc powiedzie o nim co wi璚ej i zawrze to w rze嬌ie. W tym okresie analizy postaci nie staram si rysowa, czy lepi w glinie. Mo積a powiedzie, 瞠 w tym czasie kumuluje si we mnie wypowied. A do momentu kiedy jestem ju tak zmotywowany, „nape軟iony” tematem, 瞠 musz zacz望 lepi, jakby notowa w ten spos鏏 swoje przemy郵enia, kt鏎e przez ca造 czas, w spos鏏 tw鏎czy, s przek豉dane na form rze嬌iarsk.
Zanim wykona貫m projekt Pomnika, kt鏎y pokaza貫m komisji, szkicowa貫m (nawet kilkucentymetrowe postaci) wiele r騜nych uk豉d闚: papie瘸 kl璚z帷ego, nios帷ego krzy na plecach. Doszed貫m jednak do wniosku, 瞠 prostota formy b璠zie najlepsz i tak wybra貫m: pion i poziom krzy瘸. A przy nim posta Papie瘸. Wszystkie zadane sobie tre軼i uda這 mi si zachowa w tej niepowtarzalnej, prostej i nie udziwnionej formie.
Rze嬌a, kt鏎 przygotowa貫m w glinie, a potem w gipsie jako form, musia豉 zosta odlana w br您ie. Pomnik, kt鏎y mo瞠my ogl康a, odla Piotr Piszczkiewicz z Pod喚瘸. Jestem mu wdzi璚zny za to, 瞠 wykona odlew wiernie odwzorowuj帷 m鎩 projekt, zachowuj帷 wszystkie niezmienione detale. Wykaza przy tym wielki kunszt rzemie郵nika.
Pod koniec wrze郾ia, wraz z 穎n, uda貫m si ponownie do mogilskiego Sanktuarium, do ustawionego pomnika, kt鏎y ju okrzep po uroczysto軼iach Odpustu. Obserwowali鄉y zachowania ludzi, kt鏎zy przygl康ali si rze嬌ie, dotykali jej, przykl瘯ali w modlitwie, dyskutowali, palili 鈍ieczki. Moja rze嬌a zacz窸a nowe 篡cie. Poza pracowni, gdzie powsta豉. W miejscu swojego przeznaczenia.

Notowa: Tomasz Ciupak

Marek Kordyaczny (1956 r.). Artysta rze嬌iarz, adiunkt w krakowskiej ASP. W swym dorobku ma nagrody za medale upami皻niaj帷e 450-lecie 鄉ierci Wita Stwosza i 350-lecie Odsieczy Wiede雟kiej. W roku 2003 otrzyma medal prezydenta Republiki W這ch na XIV Mi璠zynarodowym Biennale Ma造ch Form Rze嬌iarskich im. Dantego w Rawennie. Specjalizuje si r闚nie w du篡ch formach i portretach. - Dla ka盥ego tematu i motywu szuka koncepcji wraz z dostosowaniem do niej odpowiednich 鈔odk闚 wyrazu - pisa o jego pracach profesor Stanis豉w Tabisz. Owo poszukiwanie widoczne jest zw豉szcza w rze嬌ach i p豉skorze嬌ach artysty, gdzie temat narzuca form, a forma wynika z tematu.


Marek Kordyaczny przy pomniku Jana Paw豉 II na placu przed bazylik Krzy瘸 安i皻ego w Mogile.


Artysta tworzy r闚nie mniejsze formy. Na zdj璚iu przy swojej pracy „Dante Europejczyk”
Zagra ob喚d i 鈍i皻o嗆, czyli… DOROTA SEGDA
- Kiedy by豉m uczennic Liceum Sobieskiego w Krakowie biega豉m do Starego Teatru po kilka razy na to samo przedstawienie. Kocha豉m si w aktorach, zmienia豉m tylko w pami皻niku kartki z nazwiskami. Trela, Nowicki (kt鏎a nastolatka tego nie czu豉?) – nie 鄉ia豉m ich nawet prosi o autograf… Tak w jubileuszowym wspomnieniu o Starym Teatrze napisa豉 Dorota Seida, jedna z najwybitniejszych aktorek swojego pokolenia.
Jest rok 1997. Ksi璕arnia Odeon w Rynku G堯wnym w Krakowie. Album o Starym Teatrze podpisuj niekt鏎zy bohaterowie, m. in. Jerzy Trela, Jan Nowicki i… Dorota Segda. Teraz ju aktorka i kole瘸nka dawnych swoich idoli scenicznych. Co wtedy czu豉? Czy przypomnia豉 sobie to, jak og陰da豉 na scenie przy Placu Szczepa雟kim Jerzego Trel jako Konrada w Dziadach, czy Jana Nowickiego jako Wielkiego Ksi璚ia w Nocy Listopadowej. Nie mog nie podda si sam wzruszeniu, gdy nale輳 do tego pokolenia, co Dorota Segda i te uczy貫m si mi這軼i do sztuki teatru ogl康aj帷 te same, co Dorota Segda przedstawienia.
Dorota Segda nazwa豉 Stary Teatr niezwyczajnym miejscem, bo sta si on jej prawdziwym teatralnym domem, miejscem wielu sukces闚 aktorskich. Tu zagra豉 m.in. Ma鎥 w 奸ubie Gombrowicze i Salusi w 好ie srebrnym Salomei S這wackiego. Mia豉 szcz窷cie terminowa u takiego mistrza - jak Jerzy Jarocki ( zadaniem wielu aktor闚, to najwa積iejszy nauczyciel aktor闚 Starego Teatru).Pracowa豉 te m.in. z Andrzejem Wajd. Ten re篡ser powierzy jej role Ofelii w Hamlecie i Panny M這dej w Weselu. Jednak praca z Jarockim, role zagrane u niego, ju na zawsze pozostan w moim krwiobiegu. – wspomina aktorka.
Dorota Segda jest aktork, kt鏎a potrafi znakomicie wcieli si tak w postacie z wielkiego dramatu, jak i wielkiej komedii. Jest w niej co ze 安i皻ej Joanny, a zarazem Anieli ze 奸ub闚 panie雟kich. W jej grze nie ma miejsc pustych, niewygranych, jest wielka, autentyczna prawda. Talent podparty prac i znakomitym warsztatem, pozwala nam s康zi, 瞠 jeszcze nie raz zobaczymy Dorot Segd w wielkim klasycznym i wsp馧czesnym repertuarze.
Film w niewielkim tylko stopniu ukaza jej umiej皻no軼i. Zagra豉 w kilku ciekawych obrazach, takich jak: Tato, czy tytu這wa Siostra Faustyna . Te filmy pokaza造 szerok gam mo磧iwo軼i interpretacyjnych aktorki. Nie 豉two jest bowiem zagra, tak doskonale ob喚d, a zarazem w innym miejscu - 鈍i皻o嗆. Segdzie uda這 si poprowadzi 安i皻 Faustyn do sukcesu (film otrzyma wiele nagr鏚). Zreszta sama aktorka jest laureatk najbardziej presti穎wych wyr騜nie w dziedzinie teatru i filmu. Nagrody im A. Zelwerowicza czy Z. Cybulskiego. Wyr騜nienia te s dowodem, 瞠 cho Segda nie gra du穎, za to wybiera starannie tematy, kt鏎e dopasowuje do swych mo磧iwo軼i aktorskich, do swojej jak瞠 bogatej osobowo軼i. Poza aktorstwem teatralnym i filmowym, jest tak瞠 pedagogiem w Szkole Teatralnej w Krakowie. (w kt鏎ej kiedy sama studiowa豉, by豉 m.in. studentk Jarockiego).
Na swojej drodze spotka豉 wielkich ludzi teatru, kt鏎zy przekazali jej praktyczn m康ro嗆 teatru. Jak wspomina egzaminy u Jarockiego by造 zawsze 鈍i皻em, a przecie dane by這 aktorce zetkn望 si z nie篡j帷ym ju Jerzym Grzegorzewskim. Praca z nim to by這 poszukiwanie i wyzwalanie jakiej tajemniczej energii, wej軼ie w przestrze, w 鈍iat, w kt鏎ym tworzy si forma – tak charakterystyczna dla niego – wspomina po latach. A kiedy debiutowa豉 w ko鎍u lat 80. jej koledzy m闚ili, szkoda, 瞠 nie by豉 w Starym, kiedy pracowa z nami Swinarski – wtedy to by teatr. Cho nie gra豉 u Swinarskiego wychowa豉 si tak瞠 i na jego wielkich inscenizacjach Dziadach i Wyzwoleniu.
16 pa寮ziernika br. (w czwartek) Dorota Segda b璠zie go軼iem O鈔odka Kultury im. Cypriana Kamila Norwida na os. G鏎ali 5, w ramach cyklu Portrety ludzi teatru, filmu, estrady. Pocz徠ek spotkania o godz. 18.00.
Dariusz Doma雟ki
Tego nie mo積a przegapi MAGIA 名IATx I KOLORU
26 wrze郾ia br. w Klubie "Ku幡ia", O鈔odka Kultury im. C.K. Norwida na os. Z這tego Wieku 14, otwarta zosta豉 niecodzienna wystawa. Niecodzienna z dw鏂h powod闚 - po pierwsze ze wzgl璠u na fakt i takie wystawy trafiaj si niezwykle rzadko. Nie ka盥a galeria nadaje si do takiej ekspozycji, a zorganizowanie tego typu wystawy to prawdziwe wyzwanie (poczynaj帷 od k這pot闚 zwi您anych z bezpiecznym przewiezieniem ci篹kich, a zarazem
kruchych dzie, poprzez trudno軼i z ich zamontowaniem i stosownym o鈍ietleniem w miejscach gdzie b璠 si czu造 najlepiej). Trud ten wzi掖 na siebie i dobrze zadanie wykona - kurator wystawy, gospodarz Galerii "m" - Ernest Og鏎ek. Drugi pow鏚 wspomnianej wy瞠j wystawowej niecodzienno軼i, to powszechny zachwyt jaki wzbudza. To naprawd niezwyczajne, aby dzie豉 prezentowane na wystawie podoba造 si wszystkim. To oczywiste, 瞠 widzowie niemal zawsze dziel si na wielbicieli danego autora czy dzie豉 lub ich
krytyk闚. Ale nie tym razem. Ktokolwiek przekroczy progi Galerii "m" ten ulega urokowi wystawy, poddaje si magii 鈍iat豉 i koloru. To naprawd pi瘯na wystawa o du瞠j r騜norodno軼i form, zmieniaj帷a si zale積ie od pory dnia i rodzaju 鈍iat豉.
Mowa o wystawie witra篡 pochodz帷ych z pracowni "Szklarnia" Wojciecha Kirsza i Leszka Szendery, mieszcz帷ej si przy ul. G鏎nickiego 3 w Krakowie. Arty軼i specjalizuj si w witra簑 鈍ieckim - wykonuj mozaiki, lampy, witra穎we obrazy, elementy okien, drzwi, mebli i inne przedmioty sztuki u篡tkowej. Niekt鏎e z nich s w豉郾ie prezentowane na wystawie w "Ku幡i", gdzie ciesz oczy i wzbudzaj uznanie tak w鈔鏚 specjalnie przyby造ch
zwiedzaj帷ych jak i w鈔鏚 przypadkowych go軼i czy sta造ch bywalc闚 klubowych zaj耩. Witra瞠 s tak pi瘯ne i tak niekonwencjonalne, 瞠 chcia這by si mie cho jeden element na w豉sno嗆. A to jest mo磧iwe - arty軼i po zako鎍zeniu wystawy sprzedaj swoje dzie豉, wykonuj tak瞠 prace na zam闚ienie - do okre郵onego wn皻rza, w okre郵onym stylu.
Wystaw mo積a ogl康a od poniedzia趾u do pi徠ku w godz. 8.00 do 20.00. Organizatorzy szczeg鏊nie zapraszaj po 18-tej - wtedy zapalaj si 鈍iat豉 i witra瞠 zaczynaj 篡 drugim - nocnym, niezwykle barwnym 篡ciem... Wystawa "安iat這 i kolor w twoim wn皻rzu" czynna b璠zie do 22 pa寮ziernika br. w Klubie "Ku幡ia", os. Z這tego Wieku 14.
Beata Wa鄂o
INAUGURACJA XXI SEZONU NA SCENIE „i”
W poniedzia貫k, 6 pa寮ziernika br., o godz.18 rozpocznie si XXI sezon w SCENIE „i” - sta造m teatrze dzieci i m這dzie篡 dzia豉j帷ym przy M這dzie穎wym Domu Kultury im. Andrzeja Bursy na os. Tysi帷lecia 15. SCENA "i" dzia豉 nieprzerwanie od wrze郾ia 1987 roku. Promuje dorobek m這dych tw鏎c闚 amator闚 zajmuj帷ych si teatrem, muzyk, ta鎍em, filmem i fotografi. Literka „i” jest symbolem za這瞠 programowych teatru, kt鏎y ma by teatrem inspiracji, interpretacji, innowacji, impertynencji, inicjacji i innych idei. Teatr zaprasza m這dych widz闚 i tw鏎c闚 we wszystkie poniedzia趾i roku szkolnego. Na deskach Teatru SCENA „i” ka盥y mo瞠 zaprezentowa w豉sny dorobek. SCENA „i” zapewnia profesjonalny sprz皻 i obs逝g techniczn.
Rozpoczynaj帷y si sezon teatralny zainauguruje spektakl „Agata szuka pracy” w re篡serii i inscenizacji Joanny Rudkowskiej. Autorem tekstu traktuj帷ego o problemach wsp馧czesnych dziewcz徠 i m這dych kobiet jest Dana ㄆkasi雟ka. Organizatorzy serdecznie zapraszaj na spektakl i towarzysz帷e mu wydarzenia. Wst瘼 wolny.
(f)
HABEMUS PAPAM - KONCERT PAPIESKI
W najbli窺zy weekend, 27 i 28 wrze郾ia br. Targi Nieruchomo軼i w M1
„Znajd swoje M w M1” to has這 przewodnie organizowanych ju po raz drugi „Targ闚 Nieruchomo軼i”, na kt鏎e w najbli窺zy weekend (sobota i niedziela 27 i 28 wrze郾ia br.) zaprasza Centrum Handlowe M1 przy al. Pokoju.
W wej軼iu 鈔odkowym do centrum ustawione zostan stoiska promocyjne najlepszych firm developerskich, prezentuj帷ych swoje oferty nieruchomo軼i z terenu Krakowa i wojew鏚ztwa ma這polskiego. Do udzia逝 w targach zaproszeni zostali tak瞠 przedstawiciele bank闚 i doradcy kredytowi. Wszyscy odwiedzaj帷y b璠 mogli zapozna si r闚nie z bogat ofert nieruchomo軼i na rynku wt鏎nym. Podobnie jak podczas poprzedniej edycji b璠zie te mo磧iwo嗆 zapoznania si z ofert dom闚 i apartament闚 w wiecznie s這necznej Hiszpanii. To gratka dla os鏏 lubi帷ych uprawia surfing, p造wa, gra w golfa lub chc帷ych zainwestowa w nieruchomo軼i poza granicami Polski.
Targi nieruchomo軼i, to impreza, podczas kt鏎ej wszyscy zainteresowani b璠 mogli podj望 jedn z najwa積iejszych w swoim 篡ciu decyzji – decyzji o zakupie nowego domu, mieszkania czy dzia趾i. Szeroka propozycja przedstawionych ofert powinna zadowoli ka盥ego odwiedzaj帷ego. Wsp馧organizatorem targ闚 po raz kolejny jest firma BrokerHaus Biuro Nieruchomo軼i Sp. z o.o.
Organizatorzy serdecznie zapraszaj wszystkich na Targi Nieruchomo軼i w M1. Zapewniaj przy tym, 瞠 potencjalni nabywcy mog liczy na specjalne promocje cenowe.
(f)
Ksi您ki nowohuckie CISTERCIUM MATER NOSTRA
W ostatnich dniach do r彗 czytelnik闚 trafi drugi tom rocznika „Cistercium Mater Nostra”, czasopisma wydawanego przez Opactwo Cysters闚 w Mogile. Starannie wydane roczniki, jak g這si ich podtytu, po鈍i璚one s tradycji, historii i kulturze cysterskiej. Najnowszy tom po鈍i璚ony jest prawie w ca這軼i ma這 znanej, a wartej przypomnienia osobie b這gos豉wionego Aelreda z Rievaulx, tradycyjnie nazywanego 鈍i皻ym.
Aelred, wielka posta 鈔edniowiecznej Anglii, mistrz nowicjatu cysterskiego opactwa w Rievaulx, a p騧niej opat tego konwentu, 篡j帷y w latach 1110-1167, jest autorem g這郾ego w swoim czasie traktatu duchowego Speculum Caritatis (Zwierciad這 Mi這軼i). Ale tw鏎czo嗆 tego s造nnego opata przez wieki by豉 niemal ca趾owicie zapomniana. Badacze zajmuj帷y si 鈔edniowiecznym 篡ciem monastycznym najcz窷ciej wymieniaj cztery podstawowe przyczyny, kt鏎e z這篡造 si na tak sytuacj: po pierwsze Aelreda przy熤i豉 pot篹na osobowo嗆 鈍. Bernarda z Clairvaux (1090-1153). To w cieniu tej wielkiej postaci Aelred 篡 i dzia豉; po drugie, przyczyni這 si do tego nag貫 i ca趾owite zniszczenie opactwa w Rievaulx (1538), kt鏎emu towarzyszy這 rozproszenie tamtejszej wsp鏊noty zakonnej; po trzecie, w wyniku zniszczenia opactwa, zagin掖 ca造 zbi鏎 list闚 Aelreda, a by這 ich ok. 300; i po czwarte wreszcie, wielka klasa pism Aelreda sprawia豉, 瞠 jego najwybitniejsze utwory przypisywano 闚czesnym autorytetom, takim jak: Augustyn, Kasjodor, Anzelm czy sam Bernard. Pami耩 o Aelredzie zosta豉 przywr鏂ona Zachodowi dopiero w drugiej po這wie ub. wieku, w latach o篡wienia nauk nad tradycj monastyczn 字edniowiecza. W Polsce posta wybitnego angielskiego opata nadal jednak pozostawa豉 prawie nieznana. Tylko w specjalistycznych publikacjach mo積a by這 odnale潭 niewielkie wzmianki na jej temat. Ukaza這 si te kilka artyku堯w na temat Aelreda i jego dzie w czasopismach naukowych. Dopiero w roku 2003 wydana zosta豉 Przyja潯 duchowa Aelreda w t逝maczeniu dominikanina o. Miros豉wa Wyl璕a造, a w roku 2005 do ksi璕ar trafi豉 praca Ryszarda Gronia Sp鏎 o Aelreda. W poszukiwaniu prawdziwego oblicza Aelreda z Rievaulx.
+ + +
Drugi tom rocznika „Cistercium Mater Nostra” pozwala lepiej pozna tego wybitnego cysterskiego mnicha. W鈔鏚 siedmiu autor闚, kt鏎zy podj瘭i r騜ne w徠ki zwi您ane z 篡ciem i dzie貫m opata z Rievaulx, znalaz這 si kilku badaczu z zagranicy (m. in. z Rzymu, Pragi, Mediolanu i z angielskiego Aberystwyth). Zestaw artyku堯w bardzo interesuj帷y, cho trzeba przyzna, 瞠 ich lektura wymaga pewnego przygotowania. Natomiast wszystkim poleci mo積a artyku prof. Andrzeja M. Wyrwy z Poznania, zamykaj帷y najnowszy numer rocznika. Autor przybli瘸 w nim ide szlaku cysterskiego oraz jego przebieg na ziemiach polskich.
A mogilskim cystersom i ich opatowi wypada pogratulowa czasopisma na tak wysokim poziomie, zar闚no merytoryczny jak i edytorskim. Takiego wydawnictwa po prostu brakowa這.
(f)


Artystka niez這mna, arcygwiazda, wielka osobowo嗆 teatru, artystka s這wa… DANUTA MICHAΜWSKA
Po wakacyjnej przerwie, O鈔odek Kultury im. Cypriana Kamila Norwida (os. G鏎ali 5) wraz z Towarzystwem Ratowania Kultury w Nowej Hucie, zaprasza 29 wrze郾ia (w poniedzia貫k) o godz. 18.00 na kolejne spotkanie z cyklu Portrety ludzi teatru, filmu, estrady.
Tym razem go軼iem b璠zie prof. Danuta Micha這wska, wybitna aktorka, pedagog, re篡ser, czo這wy tw鏎ca Teatru Jednego Aktora w Polsce. Autorka m.in. takich publikacji jak: Trzeba da 鈍iadectwo (swoisty przyczynek do historii rapsodyk闚), Karol Woty豉 – Artysta – Kap豉n, Pami耩 nie zawsze 鈍i皻a, czy Podstaw polskiej wymowy scenicznej.
Gdy my郵 o Danucie Micha這wskiej przypominam sobie moje spotkania z Artystk z okazji r騜nych obchodzonych w Krakowie jubileuszy teatralnych. W roku 1981Krak闚 鈍i皻owa nie tylko 200-lecie istnienia Sceny Narodowej, ale tak瞠 40-lecie powstania Teatru Rapsodycznego - teatru, kt鏎ego Micha這wska by豉 niekwestionowan gwiazd, teatru, z kt鏎ym by豉 zwi您ana od pocz徠ku, czyli od roku 1941. Na tej scenie pozna豉 Karola Wojty喚. Tu stworzy豉 niezapomniane role m.in. Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Puszkina czy Telimeny w Panu Tadeuszu Mickiewicza a tak瞠 Muz Wschodni w Beniowskim S這wackiego. By豉 Micha這wska obok Mieczys豉wa Kotlarczyka (dyrektora tej sceny i g堯wnego re篡sera) najbardziej zas逝穎n artystk Teatru Rapsodycznego. Nie raz wyst瘼owa豉 w jego obronie, gdy teatr nie podoba si w豉dzom komunistycznym.
Szuka貫m zwi您k闚 Danuty Micha這wskiej z Now Hut z tamtych mrocznych lat rz康闚 komunist闚. Micha這wska, gdy straci豉 prace w teatrze otrzyma豉 propozycje od Janusza Kurczaba, kierownika Teatru Nurt mieszcz帷ego si w poka幡ym baraku w Nowej Hucie. Mia豉 zaj望 si kszta販eniem w zakresie mowy scenicznej. Niestety, komuni軼i zabronili Micha這wskiej wykonywania tej pracy, a Jerzy Pa雟ki nazwa j …wrogim antysocjalistycznym, elementem… Micha這wska by豉 bowiem stra積iczk piecz璚i prawdy i wolno軼i w teatrze. Trudno by這 w okresie rz康闚 durnia (okre郵enie prof. B. Korzeniewskiego) tworzy woln, niezale積 sztuk. Praca artystyczna Micha這wskiej przypad豉 przecie najpierw na czas okupacji hitlerowskiej, potem za na czas zniewolenia sowieckiego. A gdy dodamy, 瞠 i w stanie wojennym, w Polsce Ludowej te przysz這 si jej zmaga z cenzur i prymitywizmem w豉dz (by豉 wtedy rektorem krakowskiej PWST) to mo瞠my stwierdzi, 瞠 jest Micha這wska artystk walcz帷, wyst瘼uj帷 zawsze w obronie ludzkiej godno嗆i i wolno軼i.
Prawy charakter, wiar w prawd i umi這wanie polskiej literatury romantycznej wynios豉 nie tylko z domu rodzinnego, ale te ze studi闚 polonistycznych na tajnych kompletach UJ. Wpisa豉 si w histori polskiego teatru jako jedna z najwi瘯szych osobowo軼i. W roku 1961 stworzy豉 Teatr Jednego Aktora (opracowywa豉 w豉sne scenariusze, przygotowa豉 13 prapremier monodram闚 m.in. Bramy raju J. Andrzejewskiego, Pana Tadeusza Mickiewicza, Teatr pana Sienkiewicza). W roku 1978 - znamienne to zdarzenie w polskim teatrze, w tym roku dokonano przecie wyboru Karola Wojty造 na papie瘸 - stworzy豉 teatr religijny, wyst瘼uj帷 g堯wnie w ko軼io豉ch w ca貫j Polsce (w tym tak瞠 i w Nowej Hucie). W swojej karierze wiele wyst瘼owa豉 za granic, m. in. w Anglii, Szkocji, Izraelu, W這szech (Rzym), w Szwecji, a nawet w Australii i Nowej Zelandii. Ale jednak Krak闚 ukocha豉 najbardziej. Miasto wszystkich Polak闚, miasto - KAROLA WOTYΧ. I dlatego Rada Miasta Krakowa w spos鏏 szczeg鏊ny uhonorowa豉 j za po鈍i璚enie dla sztuki i teatru, umiej皻ne przekazywanie pi瘯na s這wa i pobudzanie wyobra幡i… Jest bowiem jedyn aktork, kt鏎a po 1990 otrzyma豉 tytu Honorowego Obywatela Miasta Krakowa.
Mimo s璠ziwego wieku jest nadal aktywna. Niebawem uka瞠 si jej kolejna ksi捫ka: Go喚bica w rozpadlinach skalnych. Nie wykluczone, 瞠 po raz pierwszy artystka zaprezentuje t prace podczas spotkania w O鈔odku Kultury im. Norwida, poety, kt鏎ego zna, jak ma這 kto w polskim teatrze. To trzeba s造sze, jak interpretuje Promethidiona. Trzeba us造sze jej dykcj i jej melodyjno嗆 g這su. Micha這wska przywodzi mi na my郵 trzy wielkie tragiczki teatru dwudziestowiecznego: Stanis豉w Wysock, Iren Eichler闚n i Halin Miko豉jsk, ale w豉軼iwie jest niepor闚nywaln do nikogo aktork s這wa. Tadeusz Szybowski jej sceniczny partner powiedzia kiedy, 瞠 Danuta Micha這wska nie jest gwiazd, ale arcygwiazd. Bo by豉 i nadal jest dla wielu aktor闚 przyk豉dem sztuki perfekcyjnej, jest prawdziwym autorytetem moralnym i artystycznym.
DARIUSZ DOMA垶KI


Na zdj璚iu: Danuta Micha這wska w Pie郾i nad Pie郾iami, Teatr Jednego Aktora (Stara Bo積ica w Krakowie)
Fot. Z. Poprawski

PRZY KRZY狹 W MOGILE
W ubieg陰 niedziel, 14 wrze郾ia br. w uroczysto嗆 Podwy窺zenia Krzy瘸 安i皻ego odby豉 si g堯wna ceremonia tegorocznego odpustu w Mogile. By豉 ni suma pontyfikalna, kt鏎ej przewodniczy krakowski metropolita ks. kard. Stanis豉w Dziwisz. Msza, kt鏎a zgromadzi豉 kilkana軼ie tysi璚y wiernych, odprawiona zosta豉 przy o速arzu polowym na placu Jana Paw豉 II. Po zako鎍zeniu nabo瞠雟twa metropolita po鈍i璚i pomnik S逝gi Bo瞠go Jana Paw豉 II, kt鏎y stan掖 na placu przed bazylik. Zako鎍zenie odpustu nast徙i w najbli窺z niedziel, 21 wrze郾ia. W tym dniu uroczystej Mszy 鈍. pontyfikalnej o godz. 11.00 przewodniczy b璠 ojcowie Cystersi z J璠rzejowa. Zako鎍zenie odpustu poprzedzi ca這nocna adoracja w kaplicy Krzy瘸 安i皻ego z soboty na niedziel.
(f)
Fot. Waldemar Cyganik


Odpustowej sumie przewodniczy ks. kard. Stanis豉w Dziwisz.

Po Mszy 鈍. metropolita krakowski po鈍i璚i pomnik Jana Paw豉 II na placu przed bazylik.

Pomnika Jana Paw豉 II zaprojektowany przez krakowskiego artyst rze嬌iarza Marka Kordyacznego.

Na ul. Klasztornej rozlokowa造 si odpustowe kramy. By造 baloniki, cukierki i odpustowe pierniki.

Projekt edukacyjny Fundacji WyspArt NOWA HUTA - REWITALIZACJA SPOΒCZNA POPRZEZ SZTUK
Fundacja WyspArt kontynuuj帷 dzia豉lno嗆 na p豉szczy幡ie kultury, sztuki oraz edukacji artystycznej realizuje w 2008 roku projekt edukacyjny pod nazw „Nowa Huta – rewitalizacja spo貫czna poprzez sztuk”, skierowany do m這dzie篡 i doros造ch Nowej Huty. Stwarza on alternatyw sp璠zania wolnego czasu i zach璚a do aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez warsztaty plastyczne oraz produkcj filmu dokumentalnego z mieszka鎍ami Nowej Huty o nich samych. Ca這嗆 projektu zostanie uroczy軼ie zako鎍zona wystaw powsta造ch prac plastycznych oraz projekcj zrealizowanego filmu dokumentalnego. Projekt realizowany b璠zie do ko鎍a grudnia br.

 
Ten serwis u篡wa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl康arki oznacza zgod na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi tylko cz窷 materia堯w, kt鏎e w ca這軼i znale潭 mo積a w wersji drukowanej "G這su - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj si

Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.11 17,404,556 unikalnych wizyt