Jubileusz X-lecia Studium Terapii przez Sztukę w Teatrze Ludowym. 3 czerwca br. o godz. 13, na Scenie Stolarnia odbędzie się… WIELKI FINAŁ
Przez dziesięć lat kilkaset osób opuściło naszą teatralną scenę. Grają, śpiewają, tańczą, improwizują, poznają podstawy psychologii twórczości. Cały czas na scenie, żeby rozpoznać twórczy potencjał, wzmocnić, wyposażyć w pewne umiejętności - definiuje istotę studium Inka Dowlasz, kierownik i założycielka studium, reżyser i psycholog.
– Nie sądziłam, że zajęcia w większości będą miały charakter praktyczny i że wszystkiego, czego się uczymy, będziemy doświadczać na sobie – opowiada o swoich przeżyciach w trakcie zajęć Anna Pieczka, na co dzień studentka pedagogiki.
Studium jest częścią większego projektu noszącego miano „Terapia przez sztukę”. Przy Teatrze Ludowym rozwija się on już od kilkunastu lat. Działa również, prowadzone przez Inkę Dowlasz, Studio Improwizacji –warsztat otwarty dla każdego, kto ma ochotę zasmakować teatru.
Rosną w siłę
Nigdy wcześniej nie miałam do czynienia z grą aktorską. Teraz już wiem, że aktorstwo to nie tylko deklamacja tekstów, ale świadomość swojego ciała, zajęcia z Magdą Przybysz. Otwarcie się na samego siebie i innych – zwierza się Katarzyna Rymarczyk, studentka animacji społeczno-kulturowej.
Inka Dowlasz: - Instruktor, który przeszedł na sobie pewne etapy procesu twórczego, instynktownie wie, czego ma wymagać od swoich podopiecznych. Udział w zajęciach wpływa w pozytywny sposób na codzienne życie jego słuchaczy. Zauważa to, na swoim przykładzie, K. Rymarczyk: – Po zakończonych zajęciach mam wrażenie, że wracam „mocniejsza” do swojego domu: nie boję się marzyć i podejmować trudnych decyzji.
Żeby się poznać, trzeba się zaprzyjaźnić
Stosunek prowadzących do nas, słuchaczy jest ciepły i przyjacielski. Relacje między nami są szczere i bezpośrednie – stwierdza A. Pieczka.
Każdego z członków naszego studium chcemy poznać, odkryć jego talenty i wrażliwość – postuluje Mateusz Przyłęcki aktor reżyser. Jest to podstawowy cel wszystkich zajęć w ramach studium. Zajęcia są bogate pod względem formy i treści - można wynieść z nich praktyczną wiedzę i zaadoptować na własne potrzeby, np. w pracy – stwierdza A. Pieczka. A K. Rymarczyk dodaje: - Niewyczuwalna na zajęciach w studium jest różnica wieku, poglądów itp. Wtedy każdy, w swoim tempie, otwiera się na kolejnych słuchaczy – lub szerzej: na drugiego człowieka.
Finisz = początek drogi
Naukę w studium wieńczy tzw. finałowy koncert. Każdy z sześciu pedagogów przygotowuje w ramach swoich zajęć grupę słuchaczy do występu na nim – przed prawdziwą publicznością. Często wiążą się z tym wydarzeniem specyficzne wspomnienia. – Dwa lata temu jedna z uczestniczek na kilka minut przed finałowym pokazem straciła przytomność. Nie było innego wyjścia: ja osobiście musiałem za nią zagrać – przytacza jedną z historii Jarosław Szwec, aktor Teatru Ludowego. Zajęcia muzyczne prowadzi aktorka Teatru Ludowego – Barbara Szałapak. A podstawy psychologii twórczości – Maria Stanisławiak. Całością techniczno-administracyjną zajmuje się Elżbieta Mach – wieloletni pracownik Ludowego.
Wszyscy absolwenci stwierdzają zgodnie, że studium to jedynie początek drogi – inspiracja do dalszej edukacji – dzieli się swoją opinią K. Rymarczyk. Wiem, że wielu absolwentów naszych zajęć podejmuje o wiele śmielej zajęcia z dziećmi i młodzieżą (również niepełnosprawną). Natomiast ci, którzy już takie prowadzą, przenoszą dobre przykłady z naszego kursu na swoje pole działania – opowiada o dalszych losach słuchaczy Jarosław Szwec.
Studium nie zamyka się tylko na instruktorów teatralnych, chcących podwyższyć swoje kwalifikacje. Jego oferta skierowana jest do każdego, kto chce przeżyć na sobie twórczy proces aktorskiego dochodzenia do roli, a także dotknąć sobą w – na miarę możliwości – intensywny sposób nieznającej granic sztuki teatru.
Justyna Zielińska
Studium „Terapia przez sztukę”, to roczny kurs dla nauczycieli, pedagogów, studentów i instruktorów pragnących podnieść swoje kwalifikacje.
Zajęcia w zakresie:
- podstaw reżyserii teatralnej i improwizacji;
- budowania scen teatralnych, pracy z kostiumem i rekwizytem
- podstaw wokalno-muzycznych z elementami interpretacji;
- pracy nad tekstem (wiersz, proza) podstaw prawidłowej wymowy scenicznej;
- ruchu, podstaw tańca i choreografii, choreoterapii;
- elementy psychologii z wykorzystaniem praktyk NLP
Ilość godzin: 130
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowią tylko część materiałów, które w całości znaleźć można w wersji drukowanej "Głosu - Tygodnika Nowohuckiego".