Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.11.15] Pó¼noje...
· [2024.11.15] Koniec ...
· Na niedzielê 17 list...
· [2024.11.15] Panika ...
· [2024.11.08] Na list...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Bo¿e Cia³o
Bo¿e Cia³o (inaczej - ¦wiêto Cia³a i Krwi Pañskiej) to w Ko¶ciele katolickim uroczysto¶æ liturgiczna ku czci Naj¶wiêtszego Sakramentu. Wierni szczególnie wspominaj± Ostatni± Wieczerzê i przeistoczenie chleba i wina w Cia³o i Krew Jezusa Chrystusa. W Polsce Bo¿e Cia³o obchodzi siê zawsze w czwartek po oktawie Zes³ania Ducha ¦wiêtego, a wiêc jest to ¶wiêto ruchome, które wypada zawsze 60 dni po Wielkanocy.
¦wiêto to zosta³o ustanowione na skutek widzeñ b³. Julianny z Cornillon. Pod ich wp³ywem bp Robert ustanowi³ w 1246 r. takie ¶wiêto dla diecezji Liege. W 1252 r. zosta³o ono rozszerzone na Germaniê. W 1263 mia³ miejsce cud eucharystyczny w Orvieto, gdy hostia w rêkach w±tpi±cego w transsubstancjacjê ksiêdza zaczê³a krwawiæ. W 1264 r. papie¿ Urban IV bull± Transiturus ustanowi³ to ¶wiêto dla ca³ego Ko¶cio³a. Uzasadniaj±c przyczyny wprowadzenia tego ¶wiêta wskaza³: zado¶æuczynienie za zniewa¿anie Chrystusa w Naj¶wiêtszym Sakramencie, b³êdy heretyków oraz uczczenie pami±tki ustanowienia Naj¶wiêtszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie mo¿e byæ uroczy¶cie obchodzona ze wzglêdu na powagê Wielkiego Tygodnia. Jednak¿e ze wzglêdu na ¶mieræ Urbana IV bulla ta nie zosta³a og³oszona, a tym samym ¶wiêto nie zosta³o ustanowione. Uczyni³ to dopiero papie¿ Jan XXII, który umie¶ci³ powy¿sz± bullê w tzw. Klementynach (Klementyny, czyli Clementinae lub Constitutiones Clementinae, to zbiór prawa kanonicznego promulgowany 25 pa¼dziernika 1317 roku przez Jana XXII bull± Quoniam nulla).
W Polsce po raz pierwszy ¦wiêto Bo¿ego Cia³a wprowadzi³ biskup Nanker w 1320 r. w diecezji krakowskiej. W pó¼nym ¶redniowieczu i renesansie najwiêkszym sanktuarium kultu Bo¿ego Cia³a w Polsce by³ poznañski ko¶ció³ Bo¿ego Cia³a.
Od stuleci z obchodami ¶wiêta Bo¿ego Cia³a ³±czy³a siê eucharystyczna procesja, w której udzia³ brali królowie, szlachta, mieszczanie, przedstawiciele rzemie¶lniczych cechów i ch³opi. W latach PRL-u w³adze komunistyczne do¶æ szybko zaczê³y ograniczaæ i zwalczaæ publiczne wyrazy kultu. Przez dziesiêciolecia zabrania³y na przyk³ad tradycyjnej procesji z Wawelu na Rynek G³ówny w Krakowie. Równie¿ w Nowej Hucie procesje kierowane by³y poza obszary osiedli miejskich. W parafii mogilskiej eucharystyczna procesja przez lata mog³a udawaæ siê wy³±cznie w kierunku Wis³y, a wiêc w kierunku osiedla wiejskiego.
W wolnej Polsce uroczyste procesje bez przeszkód mog± odbywaæ na ulicach polskich miast. Tradycyjnie zatrzymuj± siê one kolejno przy czterech o³tarzach, przy których czytane s± fragmenty ka¿dej z Ewangelii, zwi±zane tematycznie z Eucharysti±. W Polsce Bo¿e Cia³o jest dniem ustawowo wolnym od pracy.
(f)

 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.06 29,774,557 unikalnych wizyt