Jak najwygodniej podróżować do Nowej Huty? Chyba nikt z mieszkańców tej dzielnicy nie ma wątpliwości, że tramwajem. Jadące wydzielonymi torowiskami wagony są najszybszym sposobem dotarcia do pracy, szkoły czy na spotkanie. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie stara się, aby ta podróż była coraz wygodniejsza. Dlatego na liniach kursujących do Huty pojawia się coraz więcej tramwajów z niską podłogą i systemem informacji pasażerskiej.
Niska podłoga na 5
Jeszcze do niedawna często można było usłyszeć zarzut, że do Nowej Huty nie kursuje ani jeden niskopodłogowy tramwaj. Ta opinia już dawno przestała być prawdziwa. Każdy, kto wsiada do tramwaju linii nr 5, kursującej z Krowodrzy Górki do Wzgórz Krzesławickich podróżuje wagonem wyposażonym w niską podłogę. Linia ta jest bowiem obsługiwana przede wszystkim przez Bombardiery oraz tramwaje N8 z elementem niskiej podłogi.
Zaletą tych wagonów jest przede wszystkim niska podłoga, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, osobom starszym i matkom podróżującym z dziecięcymi wózkami.
Nie tylko pasażerowie korzystający z tramwajów mogą cieszyć się z niskiej podłogi. Mieszkańcy Nowej Huty podróżujący autobusami mają do swojej dyspozycji wyłącznie autobusy z niską podłogą. Nowoczesne autobusy kupowane przez krakowskie MPK S.A. w ostatnich latach były bardzo często kierowane właśnie do obsługi nowohuckich linii.
Przystanki z głośnika
W wyposażeniu Bombardiera, oprócz niskiej podłogi, należy także podkreślić nowoczesny system informacji dla pasażerów. Na elektronicznych tablicach wewnętrznych jest wyświetlana informacja o numerze linii oraz przebiegu całej trasy. Dodatkowo w tych tramwajach funkcjonuje zapowiadanie głosowe przystanków. Dzięki niej pasażerowie ok. 40 metrów przed zatrzymaniem się tramwaju na przystanku słyszą z głośników jego nazwę. Równocześnie jest ona również wyświetlana na tablicach zamontowanych pod sufitem. Kolejna informacja płynie z głośników tuż po ruszeniu tramwaju z przystanku. Wtedy pasażerowie słyszą jaki będzie następny przystanek.
Głosowe zapowiedzi przystanków ułatwia podróż przede wszystkim osobom niewidomym i słabowidzącym. Dzięki tej usłudze wiedzą one dokładnie, gdzie aktualnie się znajdują i kiedy powinny wysiąść.
Oprócz większego komfortu podróży tramwaje Bombardiera należy także docenić za bezpieczeństwo. W każdym z nich są bowiem zamontowane kamery, które umożliwiają nagrywanie wszystkiego co dzieje się wewnątrz tramwaju. Już wiele razy te nagrania służyły policji do ustalenia lub udowodnienia winy tym osobom, które w tramwaju zachowały się agresywnie lub dopuściły się innego wykroczenia.
Bilety łatwo kupić
Niewątpliwą zaletą tramwajów i autobusów kursujących w Nowej Hucie są także zamontowane w wielu z nich automaty biletowe. Można w nich kupić każdy rodzaj biletu jednorazowego, wieloprzejazdowego oraz grupowego. Zaletą automatów są na pewno proste i przejrzyste zasady zakupu biletu.
Mieszkańcy Nowej Huty mogą także korzystać z automatów Krakowskiej Karty Miejskiej. Cztery takie urządzenia zostały ustawione w obrębie nowohuckich dzielnic: przy placu Centralnym, obok ronda Kocmyrzowskiego, na pętli autobusowej w Mistrzejowicach i na przystanku „Wiślicka” przy ul. Bora Komorowskiego (w kierunku centrum miasta).
O zaletach automatów KKM nie trzeba nikogo przekonywać. W automatach KKM bilet okresowy można kupić o każdej porze dnia i nocy, na dowolną linię, dowolną liczbę miesięcy, od dowolnego dnia miesiąca. Co więcej w automatach ustawionych w Nowej Hucie za zakup biletu można zapłacić kartą płatniczą.
Warto korzystać z automatów. Nawet jeżeli pojawią się jakieś problemy zawsze można zadzwonić pod czynny całą dobę numer telefonu: 192 85. Pracownik MPK S.A. na pewno pomoże rozwiązać każdy problem jaki pojawi się w trakcie zakupu biletu w automacie.
Rozwój komunikacji tramwajowej
Warto podkreślić, że w najbliższych latach władze Krakowa planują kolejne inwestycje w Nowej Hucie, które na pewno podniosą komfort podróży w tej części miasta. Przede wszystkim należy tu wymienić modernizację linii tramwajowej od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Inwestycja obejmie nie tylko wymianę torów i dostosowanie ich do parametrów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, ale także przebudowę jezdni, chodników i budowę ścieżek rowerowych.
Coraz częściej mówi się także o budowie nowej linii tramwajowej, która połączy Mistrzejowice z Rakowicami.
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowią tylko część materiałów, które w całości znaleźć można w wersji drukowanej "Głosu - Tygodnika Nowohuckiego".