Z uwagi na fakt, ¿e uroczysto¶æ Zmartwychwstania Pañskiego jest tzw. ¶wiêtem ruchomym, wypadaj±cym zawsze w niedzielê po pierwszej pe³ni ksiê¿yca, która nastêpuje po wiosennym zrównaniu dnia z noc±, w tym roku Wielkanoc wypad³a wyj±tkowo wcze¶nie. A od Wielkiej Nocy liczone s± inne ¶wiêta ruchome, do których nale¿y równie¿ Bo¿e Cia³o, które wypada zawsze w czwartek po Uroczysto¶ci Trójcy ¦wiêtej. Tak wiêc w tym roku – z uwagi na wczesn± Wielkanoc - równie¿ Uroczysto¶æ Naj¶wiêtszego Cia³a i Krwi Pañskiej wypada bardzo wcze¶nie, bo ju¿ w 22 maja. Przypomnijmy, ¿e w roku ubieg³ym Bo¿e Cia³o obchodzono 7 czerwca, a w roku przysz³ym obchodzone bêdzie jeszcze pó¼niej, bo 11 czerwca.
Uroczysto¶æ Bo¿ego Cia³a po raz pierwszy ¶wiêtowano w Liège w 1247 roku. Pojawienie siê nowego ¶wiêta mia³o zwi±zek z widzeniami prze³o¿onej konwentu augustianek z Mont Cornillon po³o¿onego niedaleko Liège w Belgii, Julianny de Retine (1193-1258), pó¼niejszej b³ogos³awionej. Ale by³o równie¿ ¶ci¶le zwi±zane ze ¶redniowieczn± pobo¿no¶ci± eucharystyczn±, która przejawia³a siê m. in. w pragnieniu ogl±dania Hostii, której widok dla grzeszników nie mog±cych przyj±æ komunii, by³ najwa¿niejszym momentem uczestnictwa we mszy. ¦wiêto to po raz pierwszy wprowadzi³ w 1246 r. dla diecezji Liège biskup Robert, a w kilka lat pó¼niej zatwierdzi³ je kardyna³ Hugo z Saint-Cher. Wkrótce potem, w 1263 roku mia³ miejsce niezwyk³y cud. W Bolsenie niedaleko Rzymu podczas prze³amania Hostii zaczê³a z niej kapaæ krew. By³ to znak, który otrzyma³ kap³an odprawiaj±cy Mszê ¶wiêt±, gdy zw±tpi³, ¿e pod postaci± bia³ego op³atka kryje siê prawdziwe Cia³o Chrystusa. Poruszony tym zdarzeniem papie¿ Urban IV wprowadzi³ w 1264 r. ¶wiêto Bo¿ego Cia³a w Rzymie, a o opracowanie tekstów liturgicznych zwróci³ siê do ¶w. Tomasza z Akwinu. Specjalnie wprowadzona uroczysto¶æ mia³a byæ przeb³aganiem i zado¶æuczynieniem za zniewa¿anie Naj¶wiêtszego Sakramentu i odstêpstwa od wiary ¶wiêtej oraz mia³a upamiêtniaæ ustanowienie Eucharystii. Powa¿ny nastrój Wielkiego Tygodnia nie pozwala³ jednak na uroczyste obchody tego radosnego wydarzenia, wyznaczono wiêc inny termin uroczysto¶ci. Og³oszeniu bulli przeszkodzi³a ¶mieræ Urbana IV; ¶wiêto Bo¿ego Cia³a wprowadzi³ ostatecznie papie¿ Jan XXII w 1. po³owie XIV wieku. W Polsce obchody Bo¿ego Cia³a zainicjowa³ w 1320 r. w diecezji krakowskiej biskup Nanker.
W czasach reformacji procesje Bo¿ego Cia³a sta³y siê manifestacj± wiary w dogmat o przeistoczeniu, który przez reformatorów zosta³ odrzucony. W tamtych czasach - jak pisa³ Józef Smolarski - „Tam, gdzie protestanci siêgnêli po w³adzê lub stanowili wiêkszo¶æ, katolicy musieli zaniechaæ odprawiania procesji, a co najmniej zrezygnowaæ z wystawno¶ci. Dzia³o siê tak równie¿ w Polsce, choæ o wiele rzadziej ni¿ na przyk³ad w pó³nocnych ksiêstwach Rzeszy. I u nas zdarza³y siê napady na uczestników procesji, szydzono z nich, przeszkadzano w publicznym uprawianiu kultu. Kiedy w Toruniu jezuici zamierzali poprowadziæ procesjê na rynek, okaza³o siê, ¿e wiod±ce do niego ulice zosta³y zamkniête ³añcuchami”.
Podobne problemy z procesj± by³y w Polsce w czasach komunistycznych. W³adze wszelkimi sposobami próbowa³y zmarginalizowaæ ten przejaw religijnego kultu. W Krakowie na dziesi±tki lat zabroniono urz±dzania tradycyjnej procesji z Wawelu na krakowski Rynek. Równie¿ przez dziesiêciolecia procesja z Mogi³y mia³a zgodê na trasê w kierunku Wis³y, a nie w kierunku nowohuckich osiedli. Dzisiaj, w wolnej Polsce, procesje Bo¿ego Cia³a urz±dzane s± przez wszystkie parafie i stanowi± wyraz publicznego kultu oddawanego Chrystusowi, który obecny jest w Naj¶wiêtszym Sakramencie.
(f)
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".