Mêka i ¶mieræ Chrystusa zawsze by³y dla duchowo¶ci chrze¶cijañskiej skarbem wyj±tkowym. Dlatego od wieków w sposób szczególny celebrowano ostatnie dni Wielkiego Tygodnia, czyli Triduum Sacrum oraz wyj±tkowo uroczy¶cie ¶wiêtowanie pami±tkê Zmartwychwstania. Jednym z elementów tych obchodów by³o nawiedzenie Grobu Bo¿ego. Ju¿ w ¶redniowieczu istnia³y w polskich ko¶cio³ach trwa³e groby wielkopi±tkowe, do których mo¿na by³o wchodziæ. W Wielki Pi±tek, po procesjonalnym przej¶ciu do grobu, g³ówny celebrans umieszcza³ w nim krzy¿ lub rze¼bion± figurê Jezusa, niekiedy umieszczana by³a w nim równie¿ Hostia, ale w bardziej niedostêpnym miejscu. Krzy¿ lub rze¼bê owijano w palle i korpora³y, które pó¼niej, w trakcie obrzêdu Nawiedzenia Grobu, by³y pokazywane wiernym jako dowody zmartwychwstania Chrystusa. Krzy¿ kropiono wod± ¶wiêcon± i okadzano, po czym grób zamykano i sk³adano na nim pieczêcie. Stra¿ symbolizowa³o kilka ¶wiec, które p³onê³y a¿ do rezurekcji.
Dzisiaj obrzêdy te uleg³y pewnym zmianom. Centralne miejsce w grobie zajmuje Naj¶wiêtszy Sakrament. Tak jest a¿ do Wielkiej Soboty. Dopiero po uroczystej liturgii paschalnej miejsce Hostii w grobie zajmuje figura Zmartwychwsta³ego. W Krakowie jest zwyczaj odwiedzania Grobów Pañskich w Wielk± Sobotê. Taki duchowy spacer dostarcza sporo wra¿eñ, bo w ¶cis³ym centrum Krakowa w niewielkiej od siebie odleg³o¶ci znajduje siê wiele ko¶cio³ów. A w ka¿dy inaczej urz±dzony grób. Ale piêkne groby mo¿na zobaczyæ równie¿ w ko¶cio³ach Nowej Hucie. Prezentujemy niektóre z nich.
(f)
Grób Pañski w ko¶ciele ¶w. Józefa na os. Kalinowym.
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".