Do 20 sierpnia br. przed³u¿ona zosta³ wyj±tkowa wystawa prac Piotra Bo¿yka w Galerii Centrum NCK nosz±ca tytu³ „Zachwyt” – obiekty kinetyczne.
„Wystawa twórczo¶ci prof. Piotra Bo¿yka w Galerii CENTRUM NCK to ¶wietna okazja, by bli¿ej zapoznaæ siê z niezwyk³ym i do¶æ rzadkim zjawiskiem artystycznym, jakim jest tzw. sztuka kinetyczna – sztuka, której Profesor Bo¿yk jest wybitnym przedstawicielem.
W ujêciu encyklopedycznym, twórcy zaliczani do nurtu sztuki kinetycznej koncentruj± siê, jak sama nazwa wskazuje, na zagadnieniach zwi±zanych z ruchem. „Terminem tym najczê¶ciej okre¶la siê rze¼by, obiekty, instalacje, których integraln± czê¶ci± jest ruch wywo³any mechanicznie, rêcznie lub przez si³y natury. Mog± byæ to zarówno z³o¿one mechanizmy wyposa¿one w silniczki jak i lekkie, a¿urowe konstrukcje, poruszane przez podmuchy wiatru. Ruchome rze¼by nazywane s± mobilami” (za: „S³ownik terminologiczny sztuk piêknych” PWN).
W praktyce, jak siê wydaje, widzowie niekiedy staj± wobec dzie³ kinetycznych nieco bezradni – wahaj± siê, czy to aby „prawdziwa sztuka”, czy mo¿e tylko „taka zabawka”, co¶ na pograniczu produktów przemys³owych o bli¿ej nieznanym przeznaczeniu i dizajnerskiego rêkodzie³a…
Pewne zamieszanie mog± tu zreszt± wprowadziæ sami arty¶ci. W autorskim komentarzu do swojej pracy pt. „Fortepian” sam Piotr Bo¿yk pisze, ¿e od dziecka fascynowa³o go wnêtrze tego instrumentu, jego przemy¶lny mechanizm – drewniane m³oteczki, struny itp. „Ten kinetyk to mój ho³d dla fortepianu” – wyja¶nia twórca. A nam, odbiorcom, patrz±cym na ow± rze¼bê, byæ mo¿e kie³kuje w g³owie pytanie: Czy w takim razie nie lepiej by³o wymontowaæ ów mechanizm i wystawiæ go w galerii na postumencie, jak to zrobi³ przed ponad stu laty Marcel Duchamp z ruchomym ko³em rowerowym?
I to nie wszystko! Sztuka kinetyczna uwodzi nas w podwójnym znaczeniu: nie tylko sk³ania do kontemplacji, do przemy¶leñ, zachwyca artyzmem wykonania, ale te¿ czêsto to bezpo¶rednio, fizycznie anga¿uje – wymaga bezpo¶redniego udzia³u, gdy sami musimy wprawiæ w dzie³o w ruch, o¿ywiæ. W ten sposób sami wp³ywamy na przekaz, pog³êbiamy i indywidualizujemy kontakt z twórc±.
Tych do¶wiadczeñ z pewno¶ci± nie zabraknie na wystawie twórczo¶ci Piotra Bo¿yka w NCK, na któr± sk³ada siê oko³o 40 rze¼b kinetycznych, 13 fotografii kinetyków (wykonanych w technice stroboskopowej przez Dominikê Starz), fotografie dokumentalne oraz impresja filmowa Dawida Koz³owskiego inspirowana kinetykami pt.: „Mechaniczne lustro” - napisa³a o wystawie Joanna Go¶ciej-Lewiñska.
Prof. dr hab. Piotr Bo¿yk urodzi³ siê w 1944 roku w rodzinie artystów: ojciec Eugeniusz Bo¿yk artysta malarz i scenograf, matka Helena Papée-Bo¿yk artystka malarka i witra¿ystka, brat Jerzy Micha³ Bo¿yk kompozytor, piosenkarz, jazzman. Studiowa³ na Wydziale Form Przemys³owych Akademii Sztuk Piêknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom magisterski z wyró¿nieniem uzyska³ w Pracowni profesora Andrzeja Paw³owskiego w roku 1969. Studia podyplomowe w Kansas University, USA (stypendium Fulbright’a) 1969/70. Od 1970 roku zwi±zany z ASP w Krakowie, w 2005 roku uzyska³ tytu³ profesora zwyczajnego. W latach 2012-2016 by³ prorektorem ASP ds. wspó³pracy z zagranic±. Utworzy³ i prowadzi³ Pracowniê Projektowania Konceptualnego. Prowadzi³ zajêcia i wyk³ady w uczelniach w Polsce, Anglii, Belgii, Finlandii, S³owenii, Ukrainie, na Wêgrzech. Zajmuje siê projektowaniem produktów, wystaw oraz sztuk± kinetyczn±. Obiekty kinetyczne by³y wystawiane w Polsce, Niemczech, USA, Czechach, S³owacji, na Wêgrzech, znajduj± siê w zbiorach sta³ych Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japoñskiej Manggha w Krakowie, Galerii GAP Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Bibliotece Akademii Sztuk Piêknych w Krakowie oraz licznych kolekcjach prywatnych. W 2017 roku Senat Moholy-Nagy University of Art and Design w Budapeszcie nada³ mu tytu³ Doktora Honoris Causa. W 2017 roku otrzyma³ te¿ nagrodê Ladislav Sutnar Prize od Wydzia³u Architektury i Sztuki Zachodnioczeskiego Uniwersytetu w Pilsen.
Wystawa czynna jest codziennie w godz. 9.00-20.00 do 20 sierpnia. Wstêp wolny.
(f)
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".