W tym roku rusza budowa 4,5 kilometrowego odcinka tramwaju w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – TRAMWAJ DO MISTRZEJOWIC
Wniosek o wydanie zezwolenia na realizacjê inwestycji drogowej (ZRID) dla linii tramwajowej do Mistrzejowic zosta³ z³o¿ony. Jego pozytywne rozpatrzenie otworzy drogê do rozpoczêcia budowy jednej z kluczowych inwestycji dla pó³nocy Krakowa. Etap projektowania KST IV (Meissnera – Mistrzejowice) wkracza w kluczow± fazê.
– Ostatnie miesi±ce wnios³y do projektu bardzo istotne zmiany z punktu widzenia mieszkañców Krakowa. Uwzglêdniono infrastrukturê dla planowanego premetra i tramwaju w ul. Strzelców. To konkretna oszczêdno¶æ czasu i pieniêdzy przy realizacji przysz³ych przedsiêwziêæ – przekonuje Andrzej Kulig, zastêpca prezydenta Krakowa ds. polityki spo³ecznej i komunalnej. Choæ wyd³u¿enie tunelu i uwzglêdnienie na jego krañcach podziemnych komór rozjazdowych wp³ynê³o na harmonogram prac projektowych, wniosek o wydanie ZRID zosta³ z³o¿ony ju¿ na pocz±tku stycznia. Z uwagi na to, ¿e linia tramwajowa realizowana jest w formule PPP, za skompletowanie dokumentów niezbêdnych do wej¶cia projektu w fazê realizacji oraz zapewnienie finansowania odpowiada partner prywatny – konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak. Budowa tramwaju do Mistrzejowic rusza w tym roku. – Zgromadzona dokumentacja to efekt zaanga¿owania kilkudziesiêcioosobowego zespo³u projektowego, wielu analiz i uzgodnieñ m.in. z w³a¶cicielami sieci na terenie przysz³ego placu budowy, jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeñstwo u¿ytkowników ruchu czy gospodarkê wodn± – wymienia Pawe³ Motyka, zastêpca dyrektora kontraktu z ramienia firmy Gülermak. – Liczymy, ¿e przy wspólnym zaanga¿owaniu podmiotu publicznego i partnera prywatnego na etapie postêpowania o wydanie decyzji ZRID ju¿ nied³ugo uda siê wej¶æ na budowê. W oczekiwaniu na rozpatrzenie z³o¿onego wniosku, partner prywatny bêdzie kontynuowa³ prace nad dokumentacj± projektow±, w tym m.in.: szczegó³owym fazowaniem robót, sta³± i tymczasow± organizacj± ruchu w rejonie inwestycji i projektem technicznym. Czysty transport jest przyjazny mieszkañcom. Zaktualizowany harmonogram przewiduje, ¿e mieszkañcy Krakowa skorzystaj± z szybkiego po³±czenia tramwajowego pod koniec 2024 r. Jego uruchomienie skróci czas dotarcia z Mistrzejowic do centrum o ok. 12 minut, wyeliminuje konieczno¶æ przesiadek i znacz±co polepszy komfort podró¿owania transportem zbiorowym. Dziêki inwestycji poprawi siê te¿ poziom bezpieczeñstwa niechronionych uczestników ruchu – chodniki i drogi dla rowerów zostan± dostosowane do obowi±zuj±cych przepisów. Wzd³u¿ linii projektowane s± nowe nasadzenia, a dobierane gatunki drzew i krzewów bêd± odporne na trudne miejskie warunki. Proponowane rozwi±zania uwzglêdniaj± przyjazne ¶rodowisku technologie, m.in. energooszczêdne o¶wietlenie LED, zasilane energi± odnawialn± smarownice przytorowe, „zielone przystanki” i „zielone torowisko” z wykorzystaniem mat rozchodnikowych. Wybrane wiaty przystankowe wyposa¿one bêd± w ogniwa fotowoltaiczne.
– Nasz projekt w pe³ni wykorzystuje korzy¶ci jakie oferuje PPP. Jedn± z najistotniejszych jest to, ¿e inwestycja nie obci±¿a d³ugu publicznego gminy. Ten model realizacji przedsiêwziêcia uzale¿nia wynagrodzenie partnera prywatnego od dostêpno¶ci nowego po³±czenia, a to gwarancja wysokiego standardu wykonania i utrzymania infrastruktury, w naszym przypadku przez 20 lat – podkre¶la Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarz±du Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV po³±czy Mistrzejowice ze skrzy¿owaniem ulic Lema – Meissnera pod koniec 2024 roku. To pierwsza w Polsce tak du¿a inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowê 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych wêz³ów przesiadkowych przy rondzie M³yñskim i rondzie Polsadu, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowê pêtli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzysz±cej. Partnerem prywatnym przedsiêwziêcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawc± – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarz±d Dróg Miasta Krakowa.
(mp)
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".