Mieszkañcy Krakowa w tym roku po raz pierwszy od 73 lat nie zobaczyli pochodu Lajkonika, jednej z najstarszych krakowskich tradycji o 200-letniej historii. Mamy jednak nadziejê, ¿e brak tego wydarzenia wynagrodzi krakowianom wyjazd tramwaju, który nosi nazwê Lajkonik. To w³a¶nie 18 czerwca, w dniu tradycyjnego pochodu, na dwóch liniach regularnych zaczê³y kursowaæ i woziæ pasa¿erów nowoczesne Lajkoniki.
Pierwszy tramwaj o numerze RY825 bêdzie kursowa³ na linii nr 52, która ³±czy nowohuckie osiedle Piastów z pêtl± Czerwone Maki P+R. Na tej linii nowy tramwaj zast±pi wys³u¿ony i wysokopod³ogowy poci±g z³o¿ony z wagonów E1 i C3, który zjedzie do zajezdni. Z kolei drugi Lajkonik o numerze RY826 bêdzie kursowa³ na linii nr 3 (Nowy Bie¿anów P+R – Krowodrza Górka), gdzie zast±pi mniej pojemny tramwaj NGT6 (to odpowied¼ na apele mieszkañców Nowego Bie¿anowa, którzy prosili o pojemniejsze wagony na tej linii).
Warto podkre¶liæ, ¿e pasa¿erowie Lajkonika, który bêdzie kursowa³ na linii nr 52, jako pierwsi w Polsce bêd± mieli okazjê podró¿owaæ tramwajem wyposa¿onym w innowacyjny system, umo¿liwiaj±cy jazdê z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.
Przypomnijmy, ¿e dwa tramwaje, które wyjecha³y na linie regularne to pierwsze z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest ju¿ przygotowywany do transportu do Krakowa. Wszystkie nowe niskopod³ogowe tramwaje bêd± mieæ d³ugo¶æ 33,4 metra i szeroko¶æ 2,4 m. Ca³kowita pojemno¶æ pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedz±ce. Tramwaje zostan± wyposa¿one w klimatyzacjê, monitoring, o¶wietlenie ledowe wnêtrza oraz nowoczesny system informacji pasa¿erskiej z³o¿ony z g³osowego zapowiadania przystanków i tablic wy¶wietlaj±cych trasê przejazdu. W ka¿dym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która u³atwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepe³nosprawnym poruszaj±cym siê na wózkach. Z my¶l± o u¿ytkownikach smartfonów w poje¼dzie do dyspozycji bêd± porty USB umo¿liwiaj±ce ³adowanie urz±dzeñ mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposa¿eniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy bêd± jako pierwsze w Krakowie wyposa¿one w innowacyjny system, umo¿liwiaj±cy jazdê z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozosta³e wagony bêd± mia³y instalacjê umo¿liwiaj±c± zamontowanie tego systemu w przysz³o¶ci). To rozwi±zanie ma umo¿liwiæ jazdê tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje bêd± przyjazne dla ¶rodowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umo¿liwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewni± z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.
Warto podkre¶liæ, ¿e nowoczesny, spe³niaj±cy najwy¿sze miêdzynarodowe standardy designu tramwaj zosta³ opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: bia³± i niebiesk±, ale bez u³o¿enia ich na poje¼dzie w formie pasów. Nowy design nawi±zuje do eksploatowanych ju¿ w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który zosta³ wprowadzony we wnêtrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.
Przypomnijmy, ¿e firma Stadler wyprodukuje tak¿e kolejne niskopod³ogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK SA. W kwietniu 2020 roku zosta³a podpisana umowa ramowa obejmuj±ca mo¿liwo¶æ zamówienia nawet 60 nowych tramwajów oraz umowy realizacyjne na dostawê 35 tramwajów z terminami dostaw zaplanowanymi na lata 2022-2023. W sumie ju¿ na pewno do Krakowy trafi wiêc co najmniej 85 Lajkoników.
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".