W ostatnich dniach, nak³adem Stowarzyszenia NZS 1980, ukaza³ siê ciekawy przewodnik po Nowej Hucie adresowany do m³odych pielgrzymów przybywaj±cych do Krakowa na ¦wiatowe Dni M³odzie¿y. Wielu z nich mieszkaæ bêdzie na terenie nowohuckich dzielnic, i przede wszystkim dla nich zosta³ on przygotowany. W licz±cej 71 stron ksi±¿ce m³odym pielgrzymom z Polski i z zagranicy, w niezwykle atrakcyjnej graficznie formie przedstawiono fenomen Nowej Huty – miasta, które w za³o¿eniu mia³o byæ miastem bez ko¶cio³ów i bez Boga, a które zapisa³o siê w historii jako miasto obrony krzy¿a w roku 1960 i obrony wolno¶ci w latach stanu wojennego.
Wydawcom uda³o siê zaprosiæ do wspó³pracy grono wybitnych znawców historii – w tym historii Krakowa i Nowej Huty. Prof. Andrzej Chwalba z UJ napisa³ rozdzia³ nosz±cy tytu³: „Kraków – serce Polski”, dr Dorota Koczwañska-Kalita z krakowskiego oddzia³u IPN napisa³ rozdzia³ po¶wiêcony czasom okupacji „W okowach dwóch totalitaryzmów”, Krzysztof Bro¿ek obja¶ni³ okoliczno¶ci powstania Nowej Huty i scharakteryzowa³ jej pierwsze lata w rozdziale zatytu³owanym: „Powstanie Nowej Huty. Przemys³ – socjalizm – nowy obywatel”. Z kolei ks. prof. Jacek Urban z Uniwersytetu Jana Paw³a II w tek¶cie „Ko¶ció³ w Nowej Hucie” przedstawi³ fenomen nowohuckiego Ko¶cio³a. Dyrektor IPN w Krakowie, dr Marek Lasota, w rozdziale „Jan Pawe³ II a Kraków i Nowa Huta” przybli¿y³ postaæ Karola Wojty³y – Jana Paw³a II i jego niezwyk³e zaanga¿owanie w rozwój Ko¶cio³a na terenie Nowej Huty. Z kolei znawca nowohuckiej „Solidarno¶ci”, autor znakomitej pracy „Nie mo¿na oddzieliæ krzy¿a od ludzkiej pracy...”. Komisja Robotnicza Hutników NSZZ „Solidarno¶æ” Huty im. Lenina (sierpieñ 1980 - grudzieñ 1981)”, napisa³ rozdzia³ zatytu³owany: „Nowa Huta – bastion „Solidarno¶ci”. Pawe³ Jag³o, kierownik nowohuckiego oddzia³u Muzeum Historycznego Miasta Krakowa opisa³ nowohuckie ¿ycie kulturalne (rozdzia³: „¯ycie kulturalne w Nowej Hucie”), a prof. Piotr Franaszek z UJ napisa³ rozdzia³ po¶wiêcony problematyce przemys³u w PRL-u (rozdzia³: „Gospodarka wczoraj i dzi¶”). Przewodnik zamyka tekst „Nowa Huta przysz³o¶ci”, autorstwa dr Jana L. Franczyka, który jednocze¶nie pe³ni³ rolê konsultanta historycznego ksi±¿ki.
Przewodnik powsta³ w ramach projektu Nowa Huta enter, koordynowanego przez dr Dorotê Koczwañsk±-Kalitê. W pracach redakcyjnych udzia³ wziêli tak¿e Dorota Korohoda i Krzysztof Bro¿ek. Ksi±¿ka ukaza³a siê w jêzyku polskim, angielskim i hiszpañskim.
W s³owie „Od redakcji” mo¿emy przeczytaæ: „Nowa Huta to miejsce pe³ne tajemnic i paradoksów. Zgodnie z zamierzeniami w³adz komunistycznych mia³a byæ miastem bez Boga i bez ko¶cio³ów. Ale to tutaj w 1960 roku mieszkañcy stanêli w obronie drewnianego krzy¿a umieszczonego w miejscu, gdzie planowano wybudowaæ pierwszy nowohucki ko¶ció³. W ¶rodowisku Nowej Huty mia³ uformowaæ siê nowy cz³owiek – wzorowy obywatel komunistycznej Polski. Ale to w³a¶nie w Nowej Hucie w latach po wprowadzeniu stanu wojennego dochodzi³o do najgwa³towniejszych protestów i manifestacji skierowanych przeciwko komunistom, to nowohucki kombinat sta³ siê jednym z najwa¿niejszych bastionów „Solidarno¶ci”. Miasto budowano w stylu socrealistycznym, który Zwi±zek Sowiecki narzuca³ wszystkim pañstwom satelickim. Ale dzia³aj±cy tu architekci zaprojektowali budynki, które nie pora¿aj± monumentalizmem i w których odnale¼æ mo¿na elementy nawi±zuj±ce do architektury starego Krakowa. Uda³o im siê zaprojektowaæ miasto pe³ne otwartych przestrzeni i terenów zielonych. Dlatego miêdzy innymi Nowa Huta budzi coraz wiêksze zainteresowanie polskich i zagranicznych architektów oraz urbanistów”.
(paf)
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".