Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.11.15] Pó¼noje...
· [2024.11.15] Koniec ...
· Na niedzielê 17 list...
· [2024.11.15] Panika ...
· [2024.11.08] Na list...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
OD 60 LAT TRAMWAJEM Z NOWEJ HUTYDO CENTRUM KRAKOWA
Koncepcja po³±czenia tramwajowego do centrum Krakowa, pojawi³a siê ju¿ na pocz±tku powstania Nowej Huty w 1949 roku, a gdy w³±czono j± do Krakowa dwa lata pó¼niej, plany przybra³y realne kszta³ty. W styczniu 1952 rozpoczêto budowê linii tramwajowej, a ju¿ w marcu tego roku ukoñczono jej pierwszy odcinek o d³ugo¶ci 2,5 km. To odwa¿y³o budowniczych i pocz±tkowo planowano oddaæ now± liniê ju¿ 22 lipca na rocznicê Manifestu PKWN. Jednak uk³adanie podk³adów i przytwierdzanie szyn wraz z infrastruktur± towarzysz±c±, by³o trudniejsze ni¿ wykonywanie prostych prac ziemnych. Jeszcze 1 listopada na kilka dni, przed planowanym otwarciem, ustawiano ostatnie s³upy i montowano szyny. Pomimo trudno¶ci, oddano liniê w drugim zaplanowanym terminie. 7,5 kilometrowa trasa bieg³a z pêtli tramwajowej spod bramy g³ównej Centrum Administracyjnego Huty im. Lenina, do ul. Bulwarowej, gdzie by³ pierwszy przystanek, dalej drog± obwodow± nr 3 (obecna Struga) do Nowej Huty Miasta, czyli Placu Centralnego, a st±d znan± przez wiele lat al. Planu Sze¶cioletniego (obecnie al. Jana Paw³a II) z przystankami Czy¿yny Monopol, Czy¿yny lotnisko, Wieczysta, most na Bia³usze, ul. Cystersów do ronda zwanego dzisiaj Mogilskim. W trzy lata pó¼niej 8 sierpnia 1955 roku oddano do u¿ytku prawie dwukilometrowy odcinek linii tramwajowej, zbudowanej w ci±gu kilku miesiêcy, z Centrum Administracyjnego do Walcowni-Zgniatacza, co spowodowa³o utratê znaczenia pêtli pod bramami Kombinatu. Obie inwestycje zapewni³y sprawn± komunikacjê dla pracowników doje¿d¿aj±cych do huty. Dopiero w 1963 roku, po oddaniu ostatniego fragmentu odcinka linii tramwajowej wokó³ Plant, nowohucianie mogli doje¿d¿aæ do samego centrum starego Krakowa.
(mp)
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 29,775,261 unikalnych wizyt