+ Jan L. Franczyk: „1949 club”. Na pocz±tku brzmia³o to do¶æ tajemniczo, pomys³ dla wielu by³ nierealny, pojawi³y siê protesty, wy¶miewano Was, pukano siê w czo³o…
- Pawe³ Derlatka: Tak, to wszystko prawda. Wszystko zaczê³o siê jeszcze w 2005 r. Chodzili¶my po Nowej Hucie i szukali¶my miejsca, w którym uda³oby nam siê stworzyæ co¶ co by³oby i dobr± aktywn± galeri± i ma³± kawiarenk±, miejscem gdzie ka¿dy, kto tego zapragnie zakupi nowohuck± pami±tkê i obejrzy wybrany materia³ filmowy o historii Nowej Huty. Po kilku dniach chodzenia po mrozie i ¶niegu w poszukiwaniu lokalu zatrzymali¶my siê przy lokalu w osiedlu Uroczym 12. Nastêpnego dnia weszli¶my do ¶rodka i ju¿ mój kontakt wzrokowy z Maækiem mówi³ wszystko. Zdecydowali¶my, ¿e w³a¶nie w tym miejscu zrealizujemy nasze plany. Protesty co do powstania w tym miejscu „1949 club” okaza³y siê zupe³nie bezpodstawne. Po drodze by³o trochê z³o¶liwo¶ci ze strony jednej czy dwóch osób, ale i im w koñcu znudzi³o siê brudzenie nam szyb ró¿nymi specyfikami. Pamiêtam wówczas, ¿e najgorzej by³o z nazw±. A¿ pewnego piêknego popo³udnia zadzwoni³ Maciek i rzuci³ nazwê, która jak widaæ wros³a w nowohucki pejza¿ i mi³o kojarzy siê setkom nowohucian i turystów zagranicznych, którzy odwiedzili nas w mijaj±cym roku.
- Maciej Twaróg: No tak, zabawy z nazw± by³o co niemiara. Wiadomo, ¿e nazwa jest bardzo wa¿na. Propozycje by³y przedziwne. Nie bêdê ich zdradza³. Czê¶æ z nich zosta³a nam w pamiêci i z pewno¶ci± wykorzystamy je do naszej dalszej dzia³alno¶ci na rzecz budzenia Nowej Huty do pe³ni ¿ycia. Za sukces uwa¿am to, i¿ uda³o nam siê odrestaurowaæ zupe³nie zrujnowany lokal u¿ytkowy i tchn±æ w niego nowe ¿ycie. Uda³o nam siê przedsiêwziêcie prawie niemo¿liwe. Bo mieli¶my jedynie ideê, pomys³ i mnóstwo zapa³u. Pomaga³o nam w tym wielu ¿yczliwych ludzi, których ¶mia³o mo¿emy nazwaæ naszymi przyjació³mi. Nie zawiedli¶my siê na nich, pomagali w sytuacjach wrêcz niemo¿liwych. Inni nam kibicowali. Nie sposób nie wspomnieæ o morzu ¿yczliwo¶ci ze strony prezydenta Jacka Majchrowskiego i ze strony Zarz±du Budynków Komunalnych. A nad tymi, którzy nas atakowali i zarzucali ca³e z³o Nowej Huty spuszczamy zas³onê milczenia. Robimy swoje, rozwijamy club i spe³niamy marzenia tych, którzy chc±, aby nasza Huta by³a atrakcyjna nie tylko dla turystów zagranicznych, ale przede wszystkim dla samych nowohucian. A dla tych, którzy pukali siê w czo³o w nasz± stronê potrzebne s± dzisiaj zimne ok³ady…
+ Wspominacie sporo o turystach. Czy przez pryzmat 1949 club mo¿ecie powiedzieæ, ¿e jest dzisiaj wiêksze zainteresowanie Now± Hut±?
PD: Zdecydowanie! 1949 club jest wa¿nym przystankiem dla lu¼nych i dla zorganizowanych grup turystycznych. Coraz lepiej rozwija siê nasza wspó³praca z przewodnikami z „Cool Tours Company”. To m³odzi ludzie. Wielu z nich pochodzi z Nowej Huty i chce pokazywaæ j± jak najlepiej i jak najpe³niej. Godzinka w 1949 club, szarlotka, kawa i wybrany film o historii dzielnicy, kolejne dwie godzinki na spacerze po Nowej Hucie dobrze robi turystom. To wszystko w co siê anga¿ujemy jest w powijakach. Maciek wspomina³ kiedy¶ o tworzeniu zrêbów Nowohuckiej Gospodarki Turystycznej. O dziwo ona rodzi siê na naszych oczach, co wa¿ne dla nas sami siê do jej rozwoju przyk³adamy. Z drugiej strony do wykuwania zrêbów turystycznej gospodarki potrzeba wspólnego frontu – nowohuckich hoteli, knajpek, restauracji, teatrów. 1949 club to jeden z ma³ych trybików tej¿e gospodarki. Warto spróbowaæ wspólnie, razem, zachêcamy.
MT: Dodaj±c do tego co powiedzia³ Pawe³, to i tak niewiele. Trzy godzinki w Nowej Hucie to ma³o, aby mo¿na by³o mówiæ o swoistym „boomie” na Hutê. Gdyby ci wszyscy tury¶ci, którzy odwiedzili nas choæby w ci±gu wakacji zostali u nas nie trzy godziny, ale trzy dni, to bez w±tpienia musia³by zwiêkszyæ siê zakres us³ug turystycznych w Nowej Hucie. Turystyka zaczê³aby tak¿e u nas przynosiæ pracê i dobry zarobek. Ale nie ma co narzekaæ, lepsze trzy godziny w Hucie z dobrymi przewodnikami, ni¿ obejrzenie Huty zza szyb trabanta. Wielu go¶ci z zagranicy pyta³o naszych przewodników, czego maj± siê spodziewaæ w Hucie? Czy to co¶ strasznego, martwego, smutnego? Po nowohuckim spacerze i czasie spêdzonym w 1949 club s± wielce zadowoleni. Dla pe³ni szczê¶cia wychodz± z clubu w ciuszkach promuj±cych Now± Hutê lub z innymi souvenirami. I oto chodzi. Miejsc takich jak 1949 club lub podobnych powinno byæ wiêcej. Powinni je tworzyæ ludzie m³odzi, odwa¿ni, chc±cy zmieniaæ swoj± rzeczywisto¶æ, ³±czyæ przyjemne z po¿ytecznym.
+ Nowohuckie souveniry, ubrania. Jeszcze kilka lat temu nie do pomy¶lenia, a dzisiaj?
PD: A dzisiaj to zwyczaj coraz bardziej powszechny. Nie tylko tury¶ci zaczynaj± ubieraæ siê w nowohuckie ciuszki. Trafiaj± one tak¿e do coraz bardziej zró¿nicowanej grupy nowohucian. Ubieraj± siê w ciuchy dzieciaki, ubieraj± siê osoby ciut starsze, s± dziadkowie, którzy kupuj± nowohuckie ubrania dla swoich wnuków mieszkaj±cych gdzie¶ w Niemczech lub Australii. £±czy ich jedno. Chc± mocno identyfikowaæ siê z Now± Hut±, tak bardzo, ¿e decyduj± siê na pokazywanie na swoich ubraniach nie logo Pumy czy Adidasa, ale po prostu Now± Hutê i logo NH STYLE. Z tego co uda³o nam siê osi±gn±æ w tym zakresie jeste¶my dumni.
MT: Ciuszki s± ró¿ne, od koszulek po cieplutkie bluzy, od czapek chroni±cych przed s³oñcem po czapki zimowe. S± kubeczki, grafiki z widokami Nowej Huty, zapa³ki, widokówki, bêd± torby i plecaki, paski do spodni i wiele innych. S± w 1949 club, co oczywiste, wydawnictwa nowohuckie. To co ³±czymy i co nadal bêdziemy robiæ to akcje to¿samo¶ciowe. Koszulka, lub inny gad¿et, który bêdzie wypuszczany przez Agencjê Promocyjn± NH STYLE musi mieæ jakie¶ przes³anie. Tak by³o i bêdzie z akcj± to¿samo¶ciow± „I LOVE NH”, tak te¿ by³o z akcj± „NH – nowe miasto, nowi ludzie”, tak by³o i bêdzie z akcj± „Made in Nowa Huta” i z tymi, które planujemy na 2008 r. A bêdzie mnóstwo ciekawych niespodzianek. I dobre modne ubrania.
+ Jaki by³ ten pierwszy rok dla 1949 club?
MT: Sprawdzali¶my nasz± koncepcjê, badali¶my siê z mieszkañcami, czekali¶my na akceptacjê. Nieufno¶æ z czasem zaczê³a zanikaæ. Pojawia³y siê o dziwo pytania „sk±d i dlaczego data 1949”. To nas szokowa³o. Ale ju¿ starsze pokolenie mi³o i serdecznie dziêkowa³o za to, ¿e jako m³odzi ludzie nie bali¶my siê powróciæ do czasu, kiedy zaczyna³a siê ich przygoda z Now± Hut±. To dla nas najwa¿niejsze. 1949 club to po prostu nazwa super trafna i w pewnym sensie oddaj±ca ho³d pierwszym budowniczym Huty.
PD: Za nami w naszej galerii dziewiêæ wystaw, tysi±ce go¶ci, o turystach ju¿ wspominali¶my. Ruszyli¶my z do niedawna jedyn± w Hucie wypo¿yczalni± rowerów. Nasz± rowerowniê bêdziemy rozwijaæ na nastêpne sezony. Jako jedyni mamy bezprzewodow± i bezp³atn± sieæ internetow± w Nowej Hucie, a nasza filmowa piwnica oprócz turystów zaczyna go¶ciæ coraz wiêksze rzesze m³odych nowohucian, którzy chc± poznaæ historyczne oblicze Nowej Huty. Mijaj±cy rok by³ trudny, czêsto borykali¶my siê z mas± ró¿nych k³opotów, z których przez nasz upór do stworzenia ciekawego i oryginalnego miejsca w Nowej Hucie wychodzili¶my obronn± rêk±. Teraz nauczeni mijaj±cym rokiem powinni¶my sobie radziæ lepiej i niejednym zaskoczyæ.
+ Czego Wam ¿yczyæ na przysz³o¶æ?
PD: Najlepiej coraz wiêkszej rzeszy klientów, coraz wiêkszej liczby turystów, jeszcze wiêkszego zainteresowania w¶ród samych nowohucian. Nasi klienci ju¿ teraz ceni± sobie w 1949 club spokój, fakt, i¿ obowi±zuje u nas zakaz palenia papierosów, nie ma u nas alkoholu i nie tolerujemy osób pod wp³ywem alkoholu. U nas w¶ród ciekawych wystaw mo¿na umówiæ siê na randkê, na film, na pogaduchy ze znajomymi. Ka¿de dobre ¿yczenia przyjmujemy, a z³e wyrzucamy do kosza.
MT: Czego ¿yczyæ? Aby 1949 club zaskoczy³ w pe³ni, tak jak to sobie zaplanowali¶my, aby zi¶ci³y siê nasze nastêpne plany i propozycje, które chcemy ulokowaæ w Nowej Hucie. Kto wie, mo¿e z filiami 1949 club pójdziemy w inne czê¶ci Nowej Huty? Za to te¿ mo¿na trzymaæ kciuki. Zapewniamy, ¿e pomys³ów nam nie zabraknie.
+ Dziêkujê za rozmowê.
+ + +
„1949 club” znajduje siê w osiedlu Uroczym 12. Wej¶cie od Alei Ró¿. Otwarty jest codziennie od godziny 10.00 do ostatniego klienta. Za³o¿y³ go duet Pawe³ Derlatka i Maciej Twaróg. „1949 club” prowadzi Agencja Promocyjna NH STYLE. Kontakt z clubem: www.1949club.pl, info@1949club.pl, tel. 0-12 644-11-62.
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".