Nak³adem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wydana zosta³a ksi±¿ka Jana L. Franczyka „Etyczne aspekty pracy psychologa”. Praca uzyska³a pozytywne opinie recenzentów. Dr hab. Ewa Gurba, profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Paw³a II w swojej recenzji napisa³a: „W czasie tocz±cej siê w naszym kraju debaty nad zawodem psychologa i konieczno¶ci± wprowadzenia w ¿ycie Ustawy o zawodzie psychologa recenzowana monografia autorstwa Jan L. Franczyka pt.” Etyczne aspekty pracy psychologa” stanowi warto¶ciow± pozycjê zarówno dla ¶rodowiska aktywnych zawodowo psychologów jak i studentów psychologii, przygotowuj±cych siê do wykonywania tego zawodu zaufania spo³ecznego. Zawarty w pracy przegl±d filozoficznych stanowisk dotycz±cych etyki i moralno¶ci tworzy cenny kontekst dla prezentacji w dalszej czê¶ci monografii wymogów, norm i nakazów obowi±zuj±cych psychologów w ich zawodowej aktywno¶ci”. Z kolei dr hab. Janusz Mizera, em. profesor Uniwersytetu Jagielloñskiego napisa³: „Ksi±¿ka “Etyczne aspekty pracy psychologa” stanowi ambitne przedsiêwziêcie zarówno naukowo-badawcze, jak i dydaktyczne. Wydawaæ by siê mog³o, ¿e literatury na tytu³owy temat jest sporo i ¿e co pewien czas pojawiaj± siê kolejne publikacje. Tak niestety nie jest. Literatury jest niewiele, a ta, która istnieje, nie jest ju¿ nowa. Dlatego ksi±¿ka Jana L. Franczyka wype³nia dotkliw± lukê w literaturze psychologicznej”.
Praca „Etyczne aspekty pracy psychologa” sk³ada siê z dwóch czê¶ci. Czê¶æ pierwsza, „Etyka jako nauka o moralno¶ci” wprowadza Czytelnika w problematykê g³ównych zagadnieñ etyki od czasów greckiego antyku po wspó³czesno¶æ. W poszczególnych rozdzia³ach omówione zosta³y kluczowe dla tej dziedziny zagadnienia, takie jak: pojêcie i rozumienie dobra i z³a, które traktowane s± jako podstawowe kategorie etyczne. Kolejnym zaprezentowanym zagadnieniem jest kwestia czynu, przez który rozumiany jest taki rodzaj ludzkiej aktywno¶ci, której ¼ród³em jest podmiot obdarzony ¶wiadomo¶ci± i wolno¶ci±. Warto¶æ moralna kreowana jest poprzez ludzkie czyny. I one stanowi± przedmiot materialny etyki. W kolejnym rozdziale poddano analizie kluczow± dla rozwa¿añ etycznych problematykê decyzji, która stanowi zarówno pocz±tek jak i rdzeñ ludzkiego czynu. Etyk chce wiedzieæ, które czyny i dlaczego, s± moralnie dobre, a które s± z³e. W etyce pytamy o normê moralno¶ci, rozumiej±c przez ni± ¼ród³o i kryterium warto¶ci moralnej czynu. Tej kwestii po¶wiêcony jest kolejny rozdzia³ czê¶ci pierwszej, w którym omówiono zagadnienie normy moralno¶ci jako ¼ród³a i kryterium powinno¶ci moralnej.
W czê¶ci drugiej, „Etyka w zawodzie psychologa” przedstawiona zosta³a aktualna sytuacja prawna psychologów jako osób wykonuj±cych zawód zaufania publicznego. Sytuacja ta od strony formalnoprawnej nie jest, niestety, uregulowana. Do dzisiaj nie zosta³ tak¿e powo³any samorz±d zawodowy psychologów. Polscy psychologowie zrzeszaj± siê natomiast w licznych stowarzyszeniach o charakterze zawodowym, do których jednak przynale¿no¶æ nie jest obowi±zkowa i nie wi±¿e siê z prawem wykonywania zawodu. Jednak to, ¿e nie istniej± okre¶lone regulacje prawne, takie jak w przypadku lekarzy czy adwokatów, nie zwalnia psychologów od kierowania siê etyk± w swoim postêpowaniu, nie zwalnia ich od odpowiedzialno¶ci – tak¿e moralnej – za w³asne postêpowanie. Dlatego w kszta³ceniu psychologów spraw± nie mniej istotn± od przekazywanej im wiedzy jest kwestia kszta³towania ich w³a¶ciwego sumienia – niezale¿nie od tego, jak to sumienie bêdziemy rozumieæ. Bo ono ostatecznie jest weryfikatorem naszego postêpowania. I temu problemowi po¶wiêcone jest zakoñczenie, czyli kilka refleksji o sumieniu psychologa.
(sh)
Jan L. Franczyk, Etyczne aspekty pracy psychologa, Wydawnictwo Naukowe UKEN Kraków 2024, oprawa miêkka, stron 150.
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".