Po zerwaniu kontraktu przez polskie Ministerstwo Obrony Narodowej, kierowane przez Antoniego Macierewicza, na zakup francuskich helikopterów Caracali, znów zrobi³o siê gor±co od sporów w naszym kraju. Sam pan minister po og³oszeniu o rozstaniu siê z francuskim helikopterem pojecha³ do Mielca i og³osi³, ¿e bêdziemy kupowaæ amerykañskie Black Hawki, które bêd± produkowane w Polsce. Zanim przejdê do analizy ca³ego zdarzenia podejdê do sprawy etymologicznie.
Nazwa Caracal pochodzi od stepowego zwierzêcia wystêpuj±cego w Afryce i Azji. Jest to drapie¿nik z rodziny kotowatych, który podobny jest do naszego rysia. Ponoæ nazwa zwierzêcia pochodzi od s³owa tureckiego karakulak, czyli czarne ucho. Nazwa Black Hawk w jêzyku angielskim oznacza te¿ czarnego drapie¿nego ptaka. Zatem obie nazwy ³±czy pojêcie czarnej barwy, która obecnie rozpo¶ciera siê na polskim militarnym niebie.
Niestety oba helikoptery nic nie ³±czy, ale ró¿ni przede wszystkim producent. Jak ju¿ napisa³em wcze¶niej Caracale produkuje koncern francuski Airbus Helicopters, który obieca³ uruchomiæ montowniê Caracali w Polsce jako przedsiêbiorstwa Skarbu Pañstwa, co da³oby zatrudnienie 1250 pracowników w £odzi, Radomiu i Dêblinie, a wokó³ fabryki, dziêki dzia³aniom offsetowym mog³oby powstaæ 6 000 nowych miejsc pracy. Jak twierdzi³a w Sejmie jedna z pos³anek Nowoczesnej na ³ódzkiej Politechnice mia³ powstaæ nowy kierunek studiów.
Natomiast Black Hawk to amerykañskie helikoptery produkowane przez Lockheeda Martina w USA, który wspó³pracuje z dwoma fabrykami po³o¿onymi w naszym kraju Mielcu (jako w³a¶ciciel) i w ¦widniku bêd±cym w³asno¶ci± firmy Leonardo Finmeccanica. Zatem obie fabryki nie s± polskie, w przeciwieñstwie do tej która mia³a powstaæ dla produkcji Caracali.
Minister MON Antoni Macierewicz zarzuci³ poprzednio rz±dz±cej koalicji, ¿e zawar³a podejrzany kontrakt lobbowany przez ludzi zwi±zanych z Airbus Helicopters, w tym wskazuj±c na jednego z polityków z PO. Natomiast prawda jest taka, ¿e to minister Macierewicz zatrudni³ w Polskiej Grupie Zbrojeniowej za 15 tys. dolarów miesiêcznie Amerykanina Alfonso D’Amato lobbystê Lockheeda Martina produkuj±cego helikoptery, które teraz chce kupiæ.
Najbardziej mnie jednak martwi brak jednej zdecydowanej koncepcji na zakup tak potrzebnych dla Polski helikopterów. Wiadomo bowiem, ¿e koñcz± siê resursy na lataj±ce w naszych si³ach zbrojnych Mi-8 i Mi-14. Szef MON raz twierdzi, ¿e do 2022 roku zakupi co najmniej 50 Black Hawków w fabrykach w ¦widniku i Mielcu. Pó¼niej ju¿ pan minister og³asza zakup w drodze „pilnej potrzeby operacyjnej” helikopterów, co oznacza postêpowanie z którego ponoæ nie wyklucza zakupu Caracali na nowych warunkach. Najbardziej zaskakuj±cy jest pomys³ pana ministra o produkcji helikopterów razem z Ukrain±. Takie rozwi±zanie jest d³ugoterminowe i budzi w±tpliwo¶ci, bo przecie¿ produkcja militarna Ukrainy do dzisiaj jest oparta na rosyjskich technologiach. Czy¿by¶my chcieli odnowiæ park rosyjskich maszyn. W tym wszystkim martwi, ¿e oprócz ¶mig³owców wielozadaniowych nie ma koncepcji na zakup lekkich helikopterów szturmowych, których najbardziej brakuje naszemu wojsku.
Takie nieodpowiedzialne zapowiedzi i dzia³ania ministra MON zamiast dostarczenia nowych helikopterów, roztaczaj± jedynie black cloudes, czyli czarne chmury na niebie polskich si³ zbrojnych.
S£AWOMIR PIETRZYK
· Napisane przez Administrator
dnia November 06 2016
951 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".