Pos³owie Prawa i Sprawiedliwo¶ci zapowiadaj± – W walce o S7 nie spoczniemy
Dodane przez Administrator dnia 04/10/2012 15:56:28
Obietnice polityków Platformy Obywatelskiej dotycz±ce sfinansowania budowy S7 od wêz³a "Rybitwy" do wêz³a "Igo³omska", czyli odcinka bêd±cego równocze¶nie wschodni± obwodnic± Krakowa, s± powszechnie znane. Padaj± od wyborów samorz±dowych w 2010 roku. Drogê obiecywa³ by³y ju¿ minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, prominentni pos³owie PO z Krakowa: Ireneusz Ra¶ czy Jaros³aw Gowin.
- Wszyscy mamy w pamiêci s³owa wypowiedziane przez pos³a Rasia na pocz±tku roku: „Mam zapewnienie Nowaka, ¿e to nie jest spadek na kolejn± perspektywê unijn± tylko realizacja po optymalizacji, któr± on zarz±dzi³, i to konkretnie powiedzia³, ¿e ta optymalizacja nast±pi w pierwszym kwartale, czyli mo¿na powiedzieæ - na dniach. (…) Trzymam go za s³owo, s³owo honoru ministra Nowaka” – przypomina pose³ Andrzej Adamczyk, wiceprzewodnicz±cy sejmowej komisji infrastruktury.
O tym, ile znaczy s³owo honoru konstytucyjnego ministra transportu S³awomira Nowaka, mogli¶my przekonaæ siê ca³kiem niedawno, kiedy na ³amach prasy stwierdzi³: „Musia³by siê zdarzyæ jaki¶ cud, by budowa krakowskiego odcinka drogi S7 rozpoczê³a siê przed 2014 r”.
Tym samym uci±³ on spekulacje i po raz kolejny odar³ mieszkañców Krakowa i Ma³opolski z marzeñ o realizacji nieco ponad 4 kilometrowego odcinka drogi S7, ³±cz±cego wêze³ Rybitwy i wêze³ Igo³omska, którego koszt realizacji po przeszacowaniu wynosi obecnie 616 mln z³.
- O tym, i¿ jest to wyraz pogardy dla wszystkich zmuszonych staæ w korkach w Krakowie doskonale wiemy, jednak zdumiewaj±cy jest fakt, jak ma³± si³ê przebicia w krêgach decyzyjnych maj± lokalni politycy PO, którzy nie potrafi± w ¶lad za swoimi kolegami z innych regionów Polski wywalczyæ dla swojego regionu choæby kilkukilometrowego odcinka drogi, finansowanej w ramach bud¿etu pañstwa. Rzeczywisto¶æ jest niestety taka, ¿e od kiedy rz±dzi PO, w Ma³opolsce budowane s± zaledwie fragmenty autostrady A4, za¶ na wszelkie inne – oczekiwane i potrzebne drogi w regionie - brakuje dzia³aczom PO determinacji i woli, aby skutecznie o nie zabiegaæ – mówi pose³ Adamczyk.
Rz±d, premier Tusk, minister Rostowski, minister Nowak wszystkie swe zaniechania t³umacz± brakiem pieniêdzy. Warto jednak postawiæ pytanie: Czy rzeczywi¶cie w przypadku drogi S7 problemem s± pieni±dze?
- Popatrzmy: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad og³osi³a przetargi na wykonanie koncepcji programowej dla nowych odcinków drogi ekspresowej S7, która ma po³±czyæ docelowo Gdañsk i Elbl±g z Warszaw±. Oznacza to, ¿e na przygotowanie inwestycji na pó³noc od Warszawy pieni±dze siê znalaz³y. Na to, ¿e nie pieni±dze s± najwiêkszym problemem istnieje te¿ inny dowód. Do samorz±dów trafi³y stosy wysokiej jako¶ci, kolorowych i atrakcyjnych wydawnictw. Z jednej tylko gminy w Ma³opolsce uda³o siê przywie¼æ prawie 200 kg tej bezu¿ytecznej makulatury, której koszty wydania w skali kraju poch³onê³y zapewne wiele milionów z³otych. S± to materia³y promocyjne, wyprodukowane przez Generaln± Dyrekcjê Dróg Krajowych i Autostrad, podlegaj±c± bezpo¶rednio ministrowi infrastruktury i premierowi Donaldowi Tuskowi. Gdy je ogl±damy roztacza siê przed nami wspania³y, wirtualny obraz polskiej infrastruktury drogowej. Niestety, w Krakowie wci±¿ nie mo¿emy doczekaæ siê fragmentu realnej wschodniej obwodnicy.
Dlatego, tak, jak w latach ubieg³ych w trakcie debaty bud¿etowej, która bêdzie mia³a miejsce za kilka miesiêcy, jako klub parlamentarny Prawo i Sprawiedliwo¶æ z³o¿ymy poprawkê gwarantuj±c± finansowanie budowy drogi S7. Jednak ju¿ teraz, aby daæ politykom PO czas do zastanowienia siê i przekonania swoich partyjnych kolegów skierowali¶my do nich apel w postaci listu otwartego o wsparcie naszej poprawki bud¿etowej. Przypomnijmy, ¿e ze wzglêdu na dyscyplinê partyjn± pos³owie PO zarówno w roku ubieg³ym, jak te¿ przed dwoma laty w trakcie prac nad bud¿etem byli przeciwni zapewnieniu finansowania tej drogi. Mam nadziejê, ¿e tym razem dochowaj± wierno¶ci s³owu danemu wyborcom i znajd± w sobie choæ trochê odwagi, by w bud¿ecie na rok 2013 zapisaæ kwotê, która pozwoli realizowaæ tê inwestycjê – dodaje pose³ Andrzej Adamczyk.
(f)


Pose³ Andrzej Adamczyk, wiceprzewodnicz±cy sejmowej komisji infrastruktury.