Boże Ciało
Dodane przez Administrator dnia 23/06/2011 10:00:14
Boże Ciało (inaczej - Święto Ciała i Krwi Pańskiej) to w Kościele katolickim uroczystość liturgiczna ku czci Najświętszego Sakramentu. Wierni szczególnie wspominają Ostatnią Wieczerzę i przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. W Polsce Boże Ciało obchodzi się zawsze w czwartek po oktawie Zesłania Ducha Świętego, a więc jest to święto ruchome, które wypada zawsze 60 dni po Wielkanocy.
Święto to zostało ustanowione na skutek widzeń bł. Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. takie święto dla diecezji Liege. W 1252 r. zostało ono rozszerzone na Germanię. W 1263 miał miejsce cud eucharystyczny w Orvieto, gdy hostia w rękach wątpiącego w transsubstancjację księdza zaczęła krwawić. W 1264 r. papież Urban IV bullą Transiturus ustanowił to święto dla całego Kościoła. Uzasadniając przyczyny wprowadzenia tego święta wskazał: zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może być uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia. Jednakże ze względu na śmierć Urbana IV bulla ta nie została ogłoszona, a tym samym święto nie zostało ustanowione. Uczynił to dopiero papież Jan XXII, który umieścił powyższą bullę w tzw. Klementynach (Klementyny, czyli Clementinae lub Constitutiones Clementinae, to zbiór prawa kanonicznego promulgowany 25 października 1317 roku przez Jana XXII bullą Quoniam nulla).
W Polsce po raz pierwszy Święto Bożego Ciała wprowadził biskup Nanker w 1320 r. w diecezji krakowskiej. W późnym średniowieczu i renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.
Od stuleci z obchodami święta Bożego Ciała łączyła się eucharystyczna procesja, w której udział brali królowie, szlachta, mieszczanie, przedstawiciele rzemieślniczych cechów i chłopi. W latach PRL-u władze komunistyczne dość szybko zaczęły ograniczać i zwalczać publiczne wyrazy kultu. Przez dziesięciolecia zabraniały na przykład tradycyjnej procesji z Wawelu na Rynek Główny w Krakowie. Również w Nowej Hucie procesje kierowane były poza obszary osiedli miejskich. W parafii mogilskiej eucharystyczna procesja przez lata mogła udawać się wyłącznie w kierunku Wisły, a więc w kierunku osiedla wiejskiego.
W wolnej Polsce uroczyste procesje bez przeszkód mogą odbywać na ulicach polskich miast. Tradycyjnie zatrzymują się one kolejno przy czterech ołtarzach, przy których czytane są fragmenty każdej z Ewangelii, związane tematycznie z Eucharystią. W Polsce Boże Ciało jest dniem ustawowo wolnym od pracy.
(f)