BOŻE GROBY W NOWEJ HUCIE
Dodane przez Administrator dnia 09/04/2010 11:33:05
Pierwsza wzmianka o specjalnym nabożeństwie pogrzebu Jezusa Chrystusa sięga X wieku, gdy biskup Augsburga, Ulryk przenosił w Wielki Piątek konsekrowaną Hostię do kościoła św. Ambrożego. Tam składał ją na ołtarzu i przykrywał kamieniem, a następnie w poranek wielkanocny odnosił ją w procesji do kościoła św. Jana. Od XI wieku spotykamy zwyczaj budowania Bożego Grobu na terenie Francji, Włoch, Austrii i Czech.
W tym też czasie pojawiają się też o nim wzmianki w księgach liturgicznych stosowanych w Polsce. Wskazują one, że Boży Grób traktowany był przede wszystkim jako ołtarz wystawienia Najświętszego Sakramentu, pełen świec, kwiatów i ozdób. Jego lokalizacja była zróżnicowana. Budowano go w chórze lub prezbiterium, w nawie świątyni, na ołtarzu głównym lub za nim, a także w środku kościoła, co spotykamy także na ziemiach polskich. Często przybierał on kształt namiotu - cyborium lub skrzyni krytej płótnem spadającym po brzegach, którego końce przytwierdzano kamieniami lub pieczęciami. Zdarzały się też groby murowane lub specjalne kaplice przeznaczone do tego celu.
W Polsce spotykamy zwyczaj przenoszenia Najświętszego Sakramentu i krzyża, a często i figury Chrystusa Pana w procesji do Bożego Grobu. Niesie się również zapalone świece, wodę święconą i kadzielnicę. Po umieszczeniu krzyża i konsekrowanych Hostii, celebrans pokrapiał i okadzał grób, a następnie okrywał welonem Najświętszy Sakrament, a po stosownych modlitwach i odejściu rozpoczynało się modlitewne czuwanie, w którym uczestniczyli scholarze, starsi chłopcy, duchowni i zakonnicy odmawiający psalmy, a także przedstawiciele różnych cechów i bractw.
Boży Grób otrzymywał często bardzo wyszukane i piękne kształty, w czym prym wiedli jezuici i misjonarze św. Wincentego a Paulo. Dekoracje miały często wydźwięk symboliczny i akcenty narodowe w zależności od zmieniających się warunków politycznych i społecznych. Do historii przeszły zarówno groby z okresu niewoli narodowej, jak też z czasów okupacji, czy lat osiemdziesiątych ub. wieku. Prezentowane w dekoracjach treści oddawały martyrologię narodu, ale również budziły nadzieję Polaków na odzyskanie wolności i powrót do normalnych czasów.
Groby Boże można także oglądać w nowohuckich kościołach. Ten, prezentowany na zdjęciu, znajduje się w bazylice oo. Cystersów w Mogile. Odznacza się prostotą i nawiązuje do realiów Jerozolimy z czasów śmierci Chrystusa.
(f)