[2016.02.05] Gospodarowanie funduszem remontowym
Dodane przez Administrator dnia 05/02/2016 22:43:11
Czy wspólnota, która do tej pory nie ma wydatków z funduszu remontowego na typowe remonty, gdyż budynek jest nowy, może przeznaczyć niewielką kwotę z tego funduszu na przykład na wynajęcie profesjonalnej firmy myjącej okna klatkowe z zewnętrznej strony, (okna nie uchylają się, więc nie da się ich umyć od wewnątrz).
Nie ma żadnych przeszkód, aby zgromadzony fundusz był wykorzystywany na cele inne niż remontowe. Nie istnieją tu ograniczenia prawne (ustawowe) – ustawa nie nakazuje nawet tworzenia wyodrębnionego funduszu remontowego. Mówi ona jedynie o kosztach zarządu nieruchomością wspólną, do których zalicza m.in. wydatki na remonty i bieżącą konserwację (nie dzieląc ich). Należy jednak pamiętać, że wszelkie wydatki (oczywiście poza kosztami usuwania awarii) powinny być zaplanowane w uchwalonym planie gospodarczym. Ponadto środki gromadzone na cele remontowe, pochodzące zarówno z zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali, jak i z innych źródeł (pożytki, dotacje i in.) powinny przeciętnie w skali roku wynosić 0,6 proc. wartości odtworzeniowej budynku. W skali miesięcznej jest to więc 0,05 proc., czyli 0,5 zł od każdego 1000 zł wartości budynku (lub każdego m kw.). Środki wydane w jednym okresie, powodujące obniżenie efektywnego funduszu remontowego do wysokości poniżej wskazanej wartości, powinny więc zostać zrekompensowane w innym okresie.
(sp)