Ksi±zki nowohuckie CISTERCIUM MATER NOSTRA
Dodane przez Administrator dnia 25/09/2008 13:23:54
W ostatnich dniach do r±k czytelników trafi³ drugi tom rocznika „Cistercium Mater Nostra”, czasopisma wydawanego przez Opactwo Cystersów w Mogile. Starannie wydane roczniki, jak g³osi ich podtytu³, po¶wiêcone s± tradycji, historii i kulturze cysterskiej. Najnowszy tom po¶wiêcony jest prawie w ca³o¶ci ma³o znanej, a wartej przypomnienia osobie b³ogos³awionego Aelreda z Rievaulx, tradycyjnie nazywanego ¶wiêtym.
Aelred, wielka postaæ ¶redniowiecznej Anglii, mistrz nowicjatu cysterskiego opactwa w Rievaulx, a pó¼niej opat tego konwentu, ¿yj±cy w latach 1110-1167, jest autorem g³o¶nego w swoim czasie traktatu duchowego Speculum Caritatis (Zwierciad³o Mi³o¶ci). Ale twórczo¶æ tego s³ynnego opata przez wieki by³a niemal ca³kowicie zapomniana. Badacze zajmuj±cy siê ¶redniowiecznym ¿yciem monastycznym najczê¶ciej wymieniaj± cztery podstawowe przyczyny, które z³o¿y³y siê na tak± sytuacjê: po pierwsze Aelreda przyæmi³a potê¿na osobowo¶æ ¶w. Bernarda z Clairvaux (1090-1153). To w cieniu tej wielkiej postaci Aelred ¿y³ i dzia³a³; po drugie, przyczyni³o siê do tego nag³e i ca³kowite zniszczenie opactwa w Rievaulx (1538), któremu towarzyszy³o rozproszenie tamtejszej wspólnoty zakonnej; po trzecie, w wyniku zniszczenia opactwa, zagin±³ ca³y zbiór listów Aelreda, a by³o ich ok. 300; i po czwarte wreszcie, wielka klasa pism Aelreda sprawia³a, ¿e jego najwybitniejsze utwory przypisywano ówczesnym autorytetom, takim jak: Augustyn, Kasjodor, Anzelm czy sam Bernard. Pamiêæ o Aelredzie zosta³a przywrócona Zachodowi dopiero w drugiej po³owie ub. wieku, w latach o¿ywienia nauk nad tradycj± monastyczn± ¦redniowiecza. W Polsce postaæ wybitnego angielskiego opata nadal jednak pozostawa³a prawie nieznana. Tylko w specjalistycznych publikacjach mo¿na by³o odnale¼æ niewielkie wzmianki na jej temat. Ukaza³o siê te¿ kilka artyku³ów na temat Aelreda i jego dzie³ w czasopismach naukowych. Dopiero w roku 2003 wydana zosta³a Przyja¼ñ duchowa Aelreda w t³umaczeniu dominikanina o. Miros³awa Wylêga³y, a w roku 2005 do ksiêgarñ trafi³a praca Ryszarda Gronia Spór o Aelreda. W poszukiwaniu prawdziwego oblicza Aelreda z Rievaulx.
+ + +
Drugi tom rocznika „Cistercium Mater Nostra” pozwala lepiej poznaæ tego wybitnego cysterskiego mnicha. W¶ród siedmiu autorów, którzy podjêli ró¿ne w±tki zwi±zane z ¿yciem i dzie³em opata z Rievaulx, znalaz³o siê kilku badaczu z zagranicy (m. in. z Rzymu, Pragi, Mediolanu i z angielskiego Aberystwyth). Zestaw artyku³ów bardzo interesuj±cy, choæ trzeba przyznaæ, ¿e ich lektura wymaga pewnego przygotowania. Natomiast wszystkim poleciæ mo¿na artyku³ prof. Andrzeja M. Wyrwy z Poznania, zamykaj±cy najnowszy numer rocznika. Autor przybli¿a w nim ideê szlaku cysterskiego oraz jego przebieg na ziemiach polskich.
A mogilskim cystersom i ich opatowi wypada pogratulowaæ czasopisma na tak wysokim poziomie, zarówno merytoryczny jak i edytorskim. Takiego wydawnictwa po prostu brakowa³o.
(f)