Ksi±zki nowohuckie 802 PROCENT NORMY
Dodane przez Administrator dnia 08/02/2008 12:38:36
Na rynku ksiêgarskim ukaza³ siê kolejny nowohucki tytu³. To starannie wydany album „802 procent normy. Pierwsze lata Nowej Huty” zawieraj±cy fotografie znanych dokumentalistów najm³odszej dzielnicy Krakowa, Henryka Makarewicza i Wiktora Pentala. Ksi±¿ka wydana przez Fundacjê Imago Mundi i wydawnictwo Vis-à-vis/Etiuda zawiera blisko 150 historycznych fotografii obu autorów. Znajdziemy w niej zdjêcia z lat piêædziesi±tych i sze¶ædziesi±tych. W¶ród nich fotografie dokumentuj±ce budowê pierwszych nowohuckich osiedli, zdjêcia zawodów motocyklowych na stoku nowohuckich ³±k z po³owy lat piêædziesi±tych, czy fotografie pokazuj±ce kolejne etapy budowy nowohuckiego kombinatu metalurgicznego. Jest tak¿e sporo zdjêæ obrazuj±cych ¿ycie codzienne mieszkañców Nowej Huty. W¶ród tych ostatnich szczególnie zapadaj± w pamiêæ fotografie zimy na os. Ogrodowym, zdjêcie pary nowohuckich nowo¿eñców, sklepu motoryzacyjnego z rzêdem motocykli na os. Szklane Domy, kobiety krz±taj±cej siê przy typowym piecu kuchennym, jaki jeszcze w latach sze¶ædziesi±tych mo¿na by³o ogl±daæ w wielu nowohuckich kuchniach (na wêgiel, ale z doczepion± z boku kuchenk± gazow±) czy zdjêcie charakterystycznego dyli¿ansu pocztowego jaki je¼dzi³ po Nowej Hucie w latach piêædziesi±tych. Album zamykaj± du¿e fotografie anonimowych robotników ze Zjednoczenia Budownictwa Mieszkaniowego, wykonane przez Wiktora Pentala w latach 1954-1955.
Kim s± autorzy prezentowanych w albumie fotografii? Urodzony w roku 1917 Henryk Makarewicz ju¿ nie ¿yje (zmar³ w 1984 r.) By³ fotografem i operatorem Polskiej Kroniki Filmowej. Dokumentowa³ budowê Nowej Huty od jej pocz±tków. Jak zauwa¿aj± krytycy, perfekcyjny styl Makarewicza „przyrównaæ mo¿na do fotografii Henriego Cartier-Bressona: zawsze w sercu wydarzeñ, czyhaj±cy na decyduj±cy moment, kiedy wszystkie elementy kadru z³o¿± siê w idealn± ca³o¶æ”. Drugi z autorów, urodzony w 1920 roku Wiktor Pental, nadal mieszka w Nowej Hucie. By³ jej fotoreporterem, a zarazem budowniczym. Autorzy albumu jego fotografie przyrównali do dzie³a Roberta Doisneau. Pental, podobnie jak Doisneau „skupia siê na jednym temacie: ca³e jego dzie³o fotograficzne dotyczy Nowej Huty, a w centrum zainteresowañ pozostaje nieodmiennie cz³owiek”.
Ksi±¿ka na pewno zainteresuje wszystkich mi³o¶ników Nowej Huty oraz jej niezwykle z³o¿onej, a niekiedy dramatycznej, historii.
(f)