[2006.03.30] Papa boys
Dodane przez Administrator dnia 30/03/2006 14:05:48
Pokolenie Jana Pawła II, pokolenie papa boys, pokolenie JP II – określenia te coraz częściej pojawiają się nie tylko w Polsce. Odnoszą się do młodych, którzy urodzili się lub wychowali w latach pontyfikatu Papieża znad Wisły. I na których papież wywarł ogromny wpływ.
Fenomen młodych ludzi, nazywanych pokoleniem Jana Pawła II, jest na tyle znaczący, że stał się obiektem zainteresowania nie tylko mediów, ale także socjologów, filozofów czy teologów. W popkulturalnej, konsumpcyjnej papce zachodniego świata, coraz więcej jest młodych konserwatystów, którzy otwarcie mówią o swoich przekonaniach. Noszą koszulki z napisem „JP II”, a na palcach mają srebrne różańce. To oni, oburzeni okładką „Machiny”, na której w wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej wklejono zdjęcie piosenkarki Madonny, zorganizowali skuteczną akcję protestu. Wykorzystując Internet i możliwości sms-ów, błyskawicznie zebrali podpisy pod apelem do reklamodawców, by ci wycofali swoje ogłoszenia z czasopisma. W efekcie dwie największe firmy zawiesiły umieszczanie reklam w „Machinie”. To oni nagłośnili sprawę Kazimiery Szczuki, która w programie Kuby Wojewódzkiego wyśmiewała niepełnosprawną Magdę Buczek, założycielkę Podwórkowych Kółek Różańcowych, parodiując jej głos. Młodzi zasypali e-mailami zarówno Radę Etyki Mediów jak i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Pokolenie „JP II” coraz częściej też, nie oglądając się na zachętę ze strony duchownych, zaczyna na własną odpowiedzialność angażować się w przeróżne inicjatywy: charytatywne, społeczne, modlitewne. Przykład takiej postawy mieliśmy po śmierci papieża w Nowej Hucie, gdy z inicjatywy grupy młodych, w al. Róż, odbyło się wielkie modlitewne czuwanie. Jan Paweł II stawiał na młodych. I młodzi go nie zawiedli.
Jan L. FRANCZYK