Krakowskie MPK uruchomi³o nowoczesn± halê myjni w Stacji Obs³ugi Tramwajów Nowa Huta oraz zakupi³o dwa pojazdy techniczne – DLA ESTETYKI I BEZPIECZEÑSTWA
Dodane przez Administrator dnia 17/02/2017 22:32:14
Nowoczesna myjnia dla tramwajów i autobusów, system dystrybucji piasku oraz dodatkowe tory – nowa, spe³niaj±ca najwy¿sze standardy ochrony ¶rodowiska hala Stacji Obs³ugi Tramwajów w Nowej Hucie jest ju¿ gotowa.
Inwestycja by³a realizowana przez firmê Budimex SA od 2015 roku i kosztowa³a prawie 20 mln z³ netto. Dziêki wykonanym pracom w miejscu zajmowanym przez star± halê oraz budynek socjalny powsta³a nowoczesna hala o d³ugo¶ci 108,71 m, szeroko¶ci 16,33 m i wysoko¶ci 9,45 m, co daje ca³kowit± powierzchniê 1729,5 m². Jest to pierwsza w Krakowie hala myjni obs³uguj±ca tramwaje i autobusy. Warto podkre¶liæ fakt, ¿e myjnia bêdzie wykorzystywaæ wodê pochodz±c± z opadów deszczowych. Hala jest ogrzewana, dziêki temu bêdzie funkcjonowaæ przez ca³y rok niezale¿nie od warunków atmosferycznych. Wykorzystanie nowoczesnych rozwi±zañ, takich jak zamkniêty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej, mo¿liwo¶æ obs³ugi ró¿nych typów pojazdów wp³ynie na obni¿enie kosztów funkcjonowania i zwiêkszy mo¿liwo¶ci obs³ugi pojazdów. Jednocze¶nie dziêki tym rozwi±zaniom myjnia spe³nia wysokie standardy ochrony ¶rodowiska.
W obrêbie hali przebudowano uk³ad torowy. Powsta³ tor tramwajowy tzw. obwodowy, umo¿liwiaj±cy objechanie myjni bez konieczno¶ci wjazdu na ni±. W nowej hali powsta³a tak¿e czê¶æ magazynowa i socjalno-biurowa. Dziêki temu poprawi³y siê warunki socjalne dla pracowników zaplecza i motorniczych. W miejscu wyburzenia pozosta³ych budynków powsta³y nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Wybudowana zasta³a równie¿ stacja transformatorowa dla potrzeb ewentualnego ³adowania autobusów elektrycznych.
Warto przypomnieæ, ¿e stara hala myjni by³a budynkiem wzniesionym jeszcze w latach 80. ubieg³ego wieku. Ówczesny projekt nie przewidywa³ ogrzewania czy zamkniêtego obiegu wody, a rozwi±zania techniczne, które sprawdza³y siê w ubieg³ym stuleciu zupe³nie odbiega³y od dzisiejszych wymogów i standardów.
Poza wybudowaniem nowoczesnej hali Stacji Obs³ugi Tramwajów w Nowej Hucie MPK SA zakupi³o tak¿e dwa nowoczesne pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Wa¿±cy ponad 25 ton nowoczesny holownik zosta³ zbudowany na podwoziu 4-osiowym o napêdzie 8x4.
Bêdzie wykorzystywany do holowania autobusów uszkodzonych np. w wyniku wypadków drogowych. Dziêki odpowiedniemu wyposa¿eniu znakomicie sprawdzi siê w sytuacjach, gdy pojawi siê konieczno¶æ wyci±gniêcia autobusów z rowów, np. w okresie zimowym. Pojazd oprócz standardowego holowania na holu sztywnym, posiada urz±dzenie do holowania autobusów i pojazdów ciê¿arowych powy¿ej 3,5 t za podniesion± o¶ na wysiêgniku holowniczym. Z tego powodu pojazd bêdzie bardzo pomocny do holowania autobusów z uszkodzonym uk³adem kierowniczym, czy zablokowanym ko³em. Ud¼wig wysiêgnika holowniczego przy maksymalnym wysuniêciu na d³ugo¶æ 3,8 m to 10 ton.
Holownik wyposa¿ony jest tak¿e w dwie wci±garki – g³ówn± o uci±gu 22 700 kg oraz pomocnicz± o uci±gu 15 900 kg. Moc wyci±garek w po³±czeniu z prac± ramienia g³ównego pozwala na wyci±gniêcie autobusu z ka¿dej opresji. Ponadto holownik posiada agregat pr±dotwórczy, sprê¿arkê, poduszkê powietrzn± do podnoszenia autobusów, podno¶niki hydrauliczne do podnoszenia autobusów, zestaw o¶wietlenia o du¿ej wydajno¶ci na wysuwanym pionowo wysiêgniku do o¶wietlenia miejsca pracy, zestaw do zabezpieczenia miejsca naprawy lub wypadku. Obs³uga urz±dzeñ mo¿e byæ wykonywana za pomoc± dr±¿ków steruj±cych w komorze steruj±cej lub za pomoc± pilota.
Drugi pojazd to specjalistyczny ¿uraw samochodowy przeznaczony do usuwania skutków m.in. wykolejenia tramwajów oraz holowania tramwajów. Zdecydowanie u³atwi wstawienie wagonu na tory w sytuacji, gdy wykolei siê ¶rodkowy wózek w tramwaju. Szynowy uk³ad jezdny pozwala na jazdê pojazdu zarówno po jezdni, jak i torowisku tramwajowym. W przypadku poruszania siê po szynach prêdko¶æ pojazdu to 7-10 km/h.
Pojazd ma trzy osie, wa¿y prawie 26 ton, jest d³ugi na 12 metrów i ma szeroko¶æ 2,6 m. Jest wyposa¿ony w dwie kamery umo¿liwiaj±ce obserwacjê obszaru otoczenia wózków torowych na ekranie wy¶wietlacza. Dwie piasecznice umieszczone w pobli¿u kó³ napêdowych tylnych wózków torowych u³atwiaj± ruszanie pojazdu w warunkach zmniejszonej przyczepno¶ci (np. w przypadku oblodzenia szyn).
Pojazd wyposa¿ony jest w ¿uraw, uk³ad jazdy po szynach tramwajowych oraz dwie skrzynie ³adunkowe z wyposa¿eniem umo¿liwiaj±cym usuwanie skutków m.in. wypadków z udzia³em tramwajów.
(f)