¦wit w nowej ods³onie
Dodane przez Administrator dnia 18/04/2013 18:14:31
W ubieg³ym tygodniu w krakowskich gazetach i na forach internetowych zawrza³o – Tesco zainstalowa³o siê w ¦wicie. Jeden z architektonicznych i kulturowych symboli Nowej Huty zamienia siê w supermarket. Najbardziej zacietrzewieni mówili o skandalu – mia³a byæ nowa jako¶æ, a wysz³a podrzêdna kategoria. By sprawdziæ jak sprawa wygl±da w rzeczywisto¶ci wybra³em siê do ¦witu, by porozmawiaæ z prezesem spó³ki Apollo Film, która jest w³a¶cicielem obiektu.
Starannie odnowiona elewacja robi wra¿enie. Nad budynkiem zrekonstruowany wed³ug starych planów i zachowanych zdjêæ napis: ¦WIT. Ni¿ej, po obu stronach budynku niewielkie, ale widoczne szyldy reklamuj±ce Tesco – to one narobi³y medialnego szumu. W ¶rodku odrestaurowane architektoniczne detale i wyposa¿enie – charakterystyczne czarne kandelabry, ciemnozielony marmur przy porêczach schodów, odrestaurowane kraty zakrywaj±ce dawne kaloryfery, zachowane sufitowe kasetony. Ca³o¶æ robi dobre wra¿enie. Ale dlaczego w³a¶nie Tesco? W takim miejscu? Tesco kojarz±ce siê z metalowymi halami hipermarketów? O to zapyta³em Ryszarda Rutkowskiego, prezesa spó³ki Apollo Film.
- Wiem, ¿e temat bardzo interesuje mieszkañców Nowej Huty i wiem, ¿e odno¶nie wspomnianego przez pana najemcy przetoczy³a siê przez Internet prawdziwa burza. Cieszê siê z tego zainteresowania, ale chcia³bym te¿ odnie¶æ do niektórych opinii., które nie zawsze maj± pokrycie w rzeczywisto¶ci. Otó¿ koszt odnowy budynku dawnego kina „¦wit” by³ olbrzymi. Do finansowania Inwestycji spó³ka przygotowywa³a siê zgodnie z d³ugoterminowym planem rozwoju przez oko³o 6 lat, dlatego te¿ Inwestycja realizowana jest w ca³o¶ci ze ¶rodków w³asnych. Prace by³y prowadzone przy ¶cis³ej wspó³pracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Wszystkie charakterystyczne elementy architektury tego budynku zosta³y pieczo³owicie odnowione i zabezpieczone. Nie tylko na zewn±trz, ale te¿ wewn±trz. Budynek jest w ca³o¶ci klimatyzowany. Do tego dosz³y koszty zwi±zane z niezbêdna modernizacj± na przyk³ad z instalacj± windy dla osób niepe³nosprawnych czy zainstalowaniem nocnej iluminacji obiektu.
Koszt odnowienia i adaptacji ca³ego budynku przekroczy³ 7 milionów z³otych. Wybrali¶my Tesco, bo ta sieæ handlowa zaproponowa³a dobre warunki finansowe, które pozwol± nam dokoñczyæ remont budynku. Oczywi¶cie, je¶li chodzi o sklep, to nie bêdzie zwyk³a „sieciówka”, ale sklep na dobrym poziomie gdzie zachowany zosta³ w detalach wystrój hollu kinowego – opowiada prezes Rutkowski. Na pierwszym piêtrze swoj± przestrzeñ znajdzie Filmowa Cafe. - To, sprawdzone ju¿ w kinie „Kijów” rozwi±zanie, ³±czy kino z kawiarni±. Celem kawiarni filmowej bêdzie upowszechnianie kultury filmowej (na organizacjê klubu sztuki filmowej w kawiarni otrzymali¶my dotacjê w wysoko¶ci 50 tys. z³. z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej). Bêdzie tam mo¿liwo¶æ prezentacji filmów w wersji trójwymiarowej. Bêdziemy pokazywaæ te¿ bezpo¶rednie transmisje oper z Nowego Jorku czy spektakli z National Theater w Londynie. Poka¿emy transmisje z wernisa¿y malarstwa Muncha czy Vermeera. Mam nadziejê, ¿e te wielkie imprezy zostan± zaanonsowane tak¿e w „G³osie. Tygodniku Nowohuckim”, by informacja dotar³a do wszystkich mieszkañców Nowej Huty. Zreszt± planujemy urz±dzaæ równie¿ cykliczne uliczne festiwale na terenie Nowej Huty – takie otwarte festiwale od lat sprawdzaj± siê w wielu miastach zachodniej Europy. Oczywi¶cie w tych wszystkich dzia³aniach chcemy wspó³pracowaæ z w³adzami miasta Krakowa, z w³adzami Dzielnicy XVIII Nowa Huta oraz z innymi instytucjami kultury – dodaje Ryszard Rutkowski.
W piwnicach natomiast znajdzie siê restauracja na dobrym krakowskim poziomie. Ka¿dy znajdzie tam dla siebie dania charakterystyczne zarówno dla Ma³opolski jak i te, których smaki pamiêta z dawnych czasów. Na pierwszym piêtrze znajduj± siê dwie wolne, przeszklone przestrzenie, ka¿da po ok. 280 m. kw. – Chcieliby¶my, by tam swoje miejsce znalaz³y firmy czy instytucje umo¿liwiaj±ce atrakcyjne spêdzanie czasu wolnego. Jeste¶my otwarci na propozycje ewentualnych zainteresowanych prowadzeniem takiej dzia³alno¶ci – mówi Monika Pindziak-Dutkiewicz, kierownik Dzia³u Administracji Nieruchomo¶ci spó³ki Apollo Film. – Marzy nam siê, by by³a to przestrzeñ „kobieco-dzieciêca”. By mog³y przychodziæ tam, i aktywnie spêdzaæ wolny czas kobiety, ale tak¿e matki z dzieæmi. By ¦wit kojarzy³ siê wszystkim z miejscem têtni±cym ¿yciem, kultur± (szczególnie filmow±) i z mi³ym spêdzaniem wolnych chwil – dodaje Monika Pindziak-Dutkiewicz.
- Warto dodaæ, ¿e odnowiony przez nas budynek, to – obok Teatru Ludowego – drugi obiekt z lat piêædziesi±tych, który zosta³ przywrócony do dawnej ¶wietno¶ci. Przy okazji chcia³bym podkre¶liæ, ¿e delikatesy Tesco zajmuj± jedynie 1/3 ca³ej powierzchni u¿ytkowej budynku – reszta s³u¿yæ bêdzie upowszechnianiu kultury i rekreacji. Có¿, ¿yjemy w takich czasach, w których nie ma chêtnych do wyk³adania olbrzymich pieniêdzy na utrzymywanie kolejnej placówki kultury. Dlatego szukali¶my kompromisu. I wydaje mi siê, ¿e taki kompromis znale¼li¶my. Wp³ywy uzyskane z wynajmu powierzchni pod sklep w ca³o¶ci przeznaczaæ bêdziemy na bie¿±c± konserwacjê budynku i na prowadzenie dzia³alno¶ci w zakresie upowszechniania kultury filmowej – dodaje Ryszard Rutkowski. Zapewnia te¿, o tym, czy by³y to tylko czcze obietnice, wszyscy bêd± mogli przekonaæ siê osobi¶cie w po³owie tego roku, gdy ca³y obiekt zacznie w pe³ni funkcjonowaæ.
Jan L. FRANCZYK
Fot. autor
Nad budynkiem pojawi³ siê nie widziany od lat napis: ¦WIT.
Ta przestrzeñ na pierwszym piêtrze czeka jeszcze na zagospodarowanie.