OD 60 LAT TRAMWAJEM Z NOWEJ HUTYDO CENTRUM KRAKOWA
Dodane przez Administrator dnia 08/11/2012 20:02:54
Koncepcja połączenia tramwajowego do centrum Krakowa, pojawiła się już na początku powstania Nowej Huty w 1949 roku, a gdy włączono ją do Krakowa dwa lata później, plany przybrały realne kształty. W styczniu 1952 rozpoczęto budowę linii tramwajowej, a już w marcu tego roku ukończono jej pierwszy odcinek o długości 2,5 km. To odważyło budowniczych i początkowo planowano oddać nową linię już 22 lipca na rocznicę Manifestu PKWN. Jednak układanie podkładów i przytwierdzanie szyn wraz z infrastrukturą towarzyszącą, było trudniejsze niż wykonywanie prostych prac ziemnych. Jeszcze 1 listopada na kilka dni, przed planowanym otwarciem, ustawiano ostatnie słupy i montowano szyny. Pomimo trudności, oddano linię w drugim zaplanowanym terminie. 7,5 kilometrowa trasa biegła z pętli tramwajowej spod bramy głównej Centrum Administracyjnego Huty im. Lenina, do ul. Bulwarowej, gdzie był pierwszy przystanek, dalej drogą obwodową nr 3 (obecna Struga) do Nowej Huty Miasta, czyli Placu Centralnego, a stąd znaną przez wiele lat al. Planu Sześcioletniego (obecnie al. Jana Pawła II) z przystankami Czyżyny Monopol, Czyżyny lotnisko, Wieczysta, most na Białusze, ul. Cystersów do ronda zwanego dzisiaj Mogilskim. W trzy lata później 8 sierpnia 1955 roku oddano do użytku prawie dwukilometrowy odcinek linii tramwajowej, zbudowanej w ciągu kilku miesięcy, z Centrum Administracyjnego do Walcowni-Zgniatacza, co spowodowało utratę znaczenia pętli pod bramami Kombinatu. Obie inwestycje zapewniły sprawną komunikację dla pracowników dojeżdżających do huty. Dopiero w 1963 roku, po oddaniu ostatniego fragmentu odcinka linii tramwajowej wokół Plant, nowohucianie mogli dojeżdżać do samego centrum starego Krakowa.
(mp)