Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.04.19] Parê s³...
· [2024.04.19] Sumienie
· Na niedzielê 21 kwie...
· [2024.04.12] Na kwie...
· [2024.04.12] Kwitn± ...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
[2016.09.26] REWOLTA W O¦WIACIE
Na wstêpie chcê powiedzieæ, ¿e nie jestem przeciwnikiem reform, tylko uwa¿am, ¿e powinny one byæ starannie przygotowane, skonsultowane, merytorycznie uzasadnione i przeprowadzone w odpowiednim czasie. To co natomiast bêdzie dzia³o siê w naszej o¶wiacie, w najbli¿szych latach, mo¿na okre¶liæ jednym s³owa rewolta i to w pejoratywnym tego s³owa znaczeniu.
Minister edukacji Anna Zalewska og³osi³a ostatnio ju¿ oficjalnie, ¿e gimnazja zostan± zlikwidowane, mimo wielu negatywnych opinii p³yn±cych ze ¶rodowiska o¶wiatowego, w tym Zwi±zku Nauczycielstwa Polskiego. Krytycy tego rozwi±zania wskazuj±, i¿ reforma wprowadzona przez rz±d AWS w 1999 roku, ju¿ przynosz±ca efekty w postaci lepszego przygotowania absolwentów gimnazjów, co wynika z miêdzynarodowych badañ i przystosowania polskiego szkolnictwa do wspó³czesnych standardów, zostanie ca³kowicie zrujnowana.
To jest ocenne, ale to co proponuje pani minister mo¿e budziæ uzasadnione obawy. W przysz³ym roku nie bêdzie przyjêæ do gimnazjum. Uczniowie chodz±cy obecnie do szóstej klasy, pójd± do siódmej klasy nowej szko³y podstawowej, ale obecni gimnazjali¶ci bêd± nadal uczêszczaæ do gimnazjum. Zatem proces edukacji bêdzie przebiega³ przez trzy lata na tym etapie dwutorowo i to nie tylko organizacyjnie, ale merytorycznie, bo wed³ug dwóch ró¿nych programów. Ma³o tego, ci co skoñcz± gimnazjum bêd± rekrutowani do szkó³ ¶rednich na innych zasadach, a tak¿e zdawali, w przysz³o¶ci, ró¿ne matury, od tych co ukoñcz± nowe podstawówki. Apogeum chaosu nast±pi we wrze¶niu 2019 roku, gdy do szkó³ ¶rednich pójdzie 350 tys. absolwentów gimnazjów i co najmniej drugie tyle tych co ukoñcz± ósm± klasê w nowych podstawówkach. Jak to wytrzyma system szkó³ ¶rednich i to nie tylko w tym roku, ale przez kolejne cztery liceów lub piêæ lat w przypadku techników.
Trzeba te¿ mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e w³adze centralne ca³y ciê¿ar reformy przerzucaj± na samorz±dy. To one bêd± musia³y ponie¶æ koszty likwidacji gimnazjów, których w Polsce jest ponad 7 tys. Ponadto samorz±dy bêd± musia³y w ci±gu czterech miesiêcy do 31 stycznia 2017 roku przygotowaæ now± sieæ szkó³ wraz z ich rejonizacj±. Zalecenie p³yn±ce z ministerstwa brzmi, aby rejony by³y jak najmniejsze, tak aby pozosta³o jak najwiêcej szkó³, a niektóre gimnazja przekszta³ci³y siê w nowe szko³y ¶rednie. Czy w ¶lad za tymi zaleceniami, pop³yn± pieni±dze? Tak zwiêkszony chaos organizacyjny pog³êbi mo¿liwo¶æ podzia³u nowych o¶mioklasowych szkó³ podstawowych na dwie czê¶ci, po³o¿one w ró¿nych miejscach?! Na dzisiaj nie ma nowych programów, a dopiero powo³ano liderów zespo³ów, którzy maj± je przygotowaæ. Nie ma ¿adnych informacji czego i gdzie bêd± siê uczyæ uczniowie przysz³ej siódmej klasy? Nie ma ¿adnych zaleceñ, jak szko³y podstawowe bêd± siê przystosowywaæ do starszych uczniów? Kto za to zap³aci?
Wreszcie ZNP zapowiada i¿ ponad 30 tys. nauczycieli utraci pracê, czemu zaprzecza pani minister mówi±c, i¿ obecni nauczyciele bêd± mieæ pierwszeñstwo w zatrudnieniu w nowo powstaj±cych szko³ach. Jest to pobo¿ne ¿yczenie w przypadku nowych szkó³ ¶rednich, bo tam bêdzie ciê¿ko siê odnale¼æ nauczycielom z gimnazjów, w których dyrektorzy bêd± chcieli o pe³noetatowo zatrudniæ swoich nauczycieli, ale i w podstawówkach „niemile” bêd± widziani „obcy”.
Problemów jest wiêcej, jak np. ca³kowita zmiana profilu nauczania dominuj±cego w cywilizowanych krajach, przyrodniczo-empirycznego (likwidacja egzaminów), na model z now± polityk± historyczn± maj±c± na celu zapanowanie nad umys³ami m³odych ludzi, ale to ju¿ sprawa na osobny felieton.
S£AWOMIR PIETRZYK
Komentarze
#1 | Stiepanek dnia 26/09/2016 15:21:53
Najisttotniejszy fragment powyzszego felietonu, to ten: ,, ( ... ) reforma wprowadzona przez rz±d AWS w 1999 roku ( ... ).

A wiec w biezacym przypadku nie chodzi o zadna ,, reforme '', lecz o... antyreforme, o sianie zametu chodzi, gdyz immanentna, niezbywalna cecha reformy jest b u d o w a n i e, a nie niszczenie oraz sianie zamieszania, uporzadkowanie istniejacego stanu rzeczy jest cecha reformy, normalnie rzecz ujmujac.

Trudno tez, przynajmniej czesciowo, nie zgodzic sie z nastepujacym zastrzezeniem: ,, Problemów jest wiêcej, jak np. ca³kowita zmiana profilu nauczania dominuj±cego w cywilizowanych krajach, przyrodniczo-empirycznego (likwidacja egzaminów), na model z now± polityk± historyczn± maj±c± na celu zapanowanie nad umys³ami m³odych ludzi, ale to ju¿ sprawa na osobny felieton. ''

-

O PiS, ktoremu spoleczenstwo udzielilo mandatu zaufania ( z jednego tylko, jedynego, krzyczacego i klujacego w oczy powodu! ) mozna powiedziec krotko: ,, Niczego nie zrozumieli i niczego sie nie nauczyli. ''
Dodaj komentarz
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani u¿ytkownicy mog± oceniaæ zawarto¶æ strony

Zaloguj siê lub zarejestruj, ¿eby móc zag³osowaæ.

Brak ocen. Mo¿e czas dodaæ swoj±?
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 27,461,033 unikalnych wizyt