Wspólnie zmienimy szyldy i witryny
Dodane przez Administrator dnia 09/10/2020 17:17:01
Jedną z dwóch organizacji realizującą zadanie publiczne finansowane ze środków miasta Krakowa pod nazwą „Szyldy w Nowej Hucie” jest fundacja Fundusz Partnerstwa. Za zadanie jest odpowiedzialny Wydział Przedsiębiorczości i Innowacji wraz z Referatem ds. Rewitalizacji Urzędu Miasta Krakowa.
Głównym celem zadania jest wsparcie lokalnych przedsiębiorców, w granicach podobszaru rewitalizacji „stara” Nowa Huta wyznaczonego w Miejskim Programie Rewitalizacji Krakowa, w zakresie edukacji na temat wchodzącej w życie 29 listopada 2020 roku Uchwały Rady Miasta Krakowa nr XXIX/757/19 w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta oraz tzw. uchwały krajobrazowej. Kluczowe dla zadania jest wsparcie lokalnych przedsiębiorców, przewidziane w postaci przygotowania opracowania graficznego 4 projektów szyldów, witryn oraz stworzenia koncepcji aranżacji 4 witryn, z których dla co najmniej jednego przedsiębiorcy zostanie wykonany i wdrożony projekt szyldu i witryny do końca 2020 r.
Za nami spacer edukacyjny dla przedsiębiorców i mieszkańców po kluczowych dla podobszaru "stara" Nowa Huta sklepach i punktach usługowych od pl. Centralnego im. R. Reagana wzdłuż alei Róż aż do ul. S. Żeromskiego. Podczas spaceru mówione zostały wybrane witryny w kontekście historycznej architektury Nowej Huty, przestrzeni publicznej i zmian, wynikających z zapisów o parku kulturowym Nowa Huta oraz uchwały krajobrazowej. Spacer poprowadził Michał Sagucki nowohucianin (od jakiegoś czasu), absolwent gospodarki przestrzennej, marketingu i logistyki, autor bloga o urbanistyce i polskich miastach.
W październiku rozpoczęliśmy cykl spotkań edukacyjnych dla przedsiębiorców w Muzeum Nowej Huty, os. Centrum E 1. 4.10 Kuba Pogorzelski z portalu ŁADny Kraków poprowadził spotkanie na temat funkcjonowania i zasad wynikających z zapisów o parku kulturowym Nowa Huta. W zakresie estetyki elewacji uczestnicy i uczestniczki spotkania dowiedzieli się m.in., że szyld może być umieszczony płasko na elewacji, w witrynie lokalu albo na wysięgniku; powierzchnia szyldu na nośniku płaszczyznowym nie może przekraczać 2 m², przy czym szyld umieszczony w witrynie może zajmować maksymalnie 30% jej powierzchni; na terenie parku obowiązuje zakaz umieszczania więcej niż jednego szyldu na budynku, w którym jest prowadzona działalność. W przypadku działalności prowadzonej w lokalu z dojściem wyłącznie od strony ogólnodostępnego wnętrza urbanistycznego, dopuszcza się umieszczenie od tej strony dodatkowego szyldu. Ponadto: umieszczenie szyldu na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a na pozostałych obiektach zgłoszenia do Wydziału Architektury i Urbanistyki, umieszczenie szyldu na budynku wymaga uzyskania opinii Plastyka Miasta. Ponadto dla budynku położnego w obrębie układu urbanistycznego dzielnicy Nowa Huta lub wpisanego do gminnej ewidencji zabytków konieczne jest uzyskanie opinii Miejskiego Konserwatora Zabytków, a dla budynku wpisanego do rejestru zabytków - pozwolenia konserwatorskiego, umieszczenie szyldu w pasie drogowym (szyld na wysięgniku) wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy drogi (Zarząd Dróg Miasta Krakowa).
Z kolei 11.10 na drugim spotkaniu edukacyjnym edukatorka i badaczka Olga Wojdyńska przeprowadzi wywiad fokusowy z przedsiębiorcami a projektantki Sylwia Doliszna i Justyna Podczasi przedstawią m.in. inspiratorium, czyli metamorfozy polskich witryn. Będzie też czas na przeanalizowanie konkretnej nowohuckiej witrynę pod kątem współtworzenia krajobrazu ulicy, zapoznamy się ze stylami architektonicznymi Nowej Huty i poznamy rodzaje oraz materiały, z których szyldy wykonuje się. Natomiast 18.10 odbędą się warsztaty dotyczące wpływu estetyki i formy szyldów oraz aranżacji witryn na odbiór przez klientów oraz technik komunikacji marketingowej. Podczas warsztatów zostaną poruszone zagadnienia związane z rolą reklamy, promocją marek lokalnych, marketingu terytorialnego, psychologii koloru i kształtu w kontekście aranżacji witryn i układu asortymentu oraz obecności reklamy w przestrzeni publicznej i wirtualnej. Warsztaty poprowadzi Michał Sagucki.
Każdy przedsiębiorca – uczestnik otrzyma broszurę, informator oraz Vademecum” – wszystkie wydawnictwa zostały przygotowane przez Referat ds. Parków Kulturowych oraz Wydział Planowania Przestrzennego UMK.
Zachęcamy do udziału, zapisy na maila: fundusz@ffp.org.pl. Szczegółowe informacje publikujemy w mediach społecznościowych: Szyldy w Nowej Hucie. Uwaga: Wydarzenia odbywają się w rygorze sanitarnym z godnie z wytycznymi GIS, MKiDN oraz wewnętrznymi regulacjami Muzeum Nowej Huty
W kolejnym etapie projektu „Szyldy w Nowej Hucie” projektantka systemów wystawienniczych i wnętrz komercyjnych, z wykształcenia historyczka, graficzka warsztatowa przygotowuje wstępny koncept dla z 4 witryn dla nowohuckich przedsiębiorców. Projekty zostaną dopracowane z każdym z przedsiębiorców na konsultacji w dogodnym terminie w siedzibie fundacji Fundusz Partnerstwa, os. Teatralne 5/13. Po zaopiniowaniu projektów przez plastyka miasta i miejskiego konserwatora zabytków, nowohucianie w plebiscycie internetowym wybiorą jeden projekt, który zostanie wdrożony do końca roku.
Zainteresowanych tematem polecamy działający w Punkcie Info Kraków na os. Zgody 7 punkt konsultacyjny, w którym mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą uzyskać wszelkie informacje dotyczące nowych przepisów. Punkt jest czynny w poniedziałki i środy w godz. 16.00-18.00.
Małgorzata Szymczyk-Karnasiewicz,
koordynatorka projektu Szyldy w Nowej Hucie