Strona g³ówna · Biuro og³oszeñ · Kontakty · Forum dyskusyjne · Konkursy · Felietony · Dzielnice · NH - Miejsce dobre do ¿ycia25.01.2021 05:39
Nawigacja
Strona g³ówna
Nowohuckie Linki
Fotohistorie
Szukaj
Dzielnice
NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
U¿ytkowników Online
Go¶ci Online: 3
Brak U¿ytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 947
Nieaktywowany U¿ytkownik: 6057
Najnowszy U¿ytkownik: ELIT Polska
Ostatnie Artyku³y
[2021.01.23] Wêdruj±...
[2021.01.23] Neomark...
[2021.01.23] Odprawa...
[2021.01.23] Bezradn...
Na niedzielê 24 styc...
W±tki na Forum
Najnowsze Tematy
Na sprzeda¿ dzia³ka ...
CSGO4SKIN guide:Begu...
CSGO4SKIN provide a ...
Akcja poboru krwi
Stronger and larger ...
Najciekawsze Tematy
Akcja poboru krwi [20]
Trasa S7 [17]
Dart - zapraszamy [9]
w nowej hucie nie... [8]
Dzia³ki przy Bul... [7]
UP£YWA CZAS W RYTM KALENDARZA...
Kaleo po grecku znaczy zwo³ujê, a poniewa¿ rzymscy arcykap³ani mieli zwyczaj zwo³ywaæ ludno¶æ w pierwszym dniu miesi±ca, by obwie¶ciæ jego d³ugo¶æ, ¶wiêta przypadaj±ce w czasie jego trwania, zatem pierwszy dzieñ ka¿dego miesi±ca okre¶lano mianem calendae i st±d nasz kalendarz. W wiêkszo¶ci europejskich jêzyków nazwa kalendarza wywodzi siê z tego ³aciñskiego ¼ród³os³owu; tylko po wêgiersku kalendarz zwie siê naptar, za¶ po turecku - takvim. Zrazu w Rzymie liczono lata "ab urbe condita", czyli od za³o¿enia miasta. Rok liczy³ 304 dni, podzielone na 10 miesiêcy. Za Numy Pompliusza wprowadzono kalendarz z 355 dniami podzielonymi na 12 miesiêcy. W czasach Juliusza Cezara, w 46 roku p.n.e. ów kalendarz, zbli¿ony d³ugo¶ci± roku do ksiê¿ycowego, "spieszy³ siê" ju¿ prawie o kwarta³. Dlatego dokonano reformy i zacz±³ obowi±zywaæ kalendarz zwany juliañskim. Liczy³ on 365 dni i 6 godzin. Poniewa¿ jednak rzeczywisty rok s³oneczny ma 365 dni 5 godzin 48 minut i 48 sekund, wiêc ju¿ od pocz±tku obowi±zywania kalendarza juliañskiego zaczyna³a narastaæ kolejna ró¿nica czasowa. Co 128 lat zbiera³ siê 1 dzieñ z tej ró¿nicy miêdzy czasem rzeczywistym, a kalendarzem juliañskim. Potrzebna wiêc by³a kolejna reforma. Dokona³ jej papie¿ Grzegorz XIII w 1582 roku, który zadekretowa³, ¿e po dniu 5 pa¼dziernika, nast±pi nie 6, lecz 15 pa¼dziernika. Dlaczego na zanik 10 dni zdecydowano siê w pa¼dzierniku, a nie innym miesi±cu tego 1582 roku? Bo w tych dniach prawie nie ma ¶wi±t ko¶cielnych. Dok³adnie 15 pa¼dziernika 1582 roku kalendarz zwany gregoriañskim zacz±³ obowi±zywaæ w pañstwach katolickich - w Hiszpanii, Portugalii, na czê¶ci terytorium W³och oraz w Polsce. U nas by³o to tym ³atwiejsze, ¿e akurat w Warszawie obradowa³ Sejm i mo¿na by³o szybko zatwierdziæ reformê. Ale nie oby³o siê bez "zamieszek kalendarzowych". Przeciw owej reformie zaprotestowali mieszkañcy "ziem ruskich", tak¿e Litwini, a przede wszystkim w wiêkszo¶ci protestancka ludno¶æ przynale¿nych wtedy Rzeczpospolitej Inflant (obecnie czê¶æ Litwy, £otwa i Estonia).
Z przyjêciem reformy gregoriañskiej Francja zwleka³a do 9 grudnia 1592 roku (po którym nast±pi³ od razu 20 grudnia), przyspieszaj±c niejako nadej¶cie ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia. Katolicy szwajcarscy, niderlandzcy i niemieccy w ksiêstwach po³udniowych uznali reformê w 1583 roku. Wêgrzy oci±gali siê a¿ do 1587 roku, ale najd³u¿ej trwa³ opór w krajach protestanckich - na terytorium ca³ych Niemiec nowy kalendarz przyjêto dopiero w 1700 roku, a w Anglii - w 1752 roku. W Europie najpó¼niej przyjê³a go Grecja, bo dopiero w 1923 roku, a na ¶wiecie - Turcja w 1927 roku. Kalendarz gregoriañski - twórc± obliczeñ doñ by³ Luigi Lilio - nie powraca³ do 46 roku przed nasza er±, kiedy zaczyna³ obowi±zywaæ kalendarz juliañski, lecz do roku 325 n. e., kiedy obradowa³ sobór w Nicei (ale nie tej francuskiej, lecz po³o¿onej na terytorium dzisiejszej Turcji). Dlatego tzw. przesilenie zimowe w kalendarzu gregoriañskim przypada na dzieñ 21 grudnia, gdy w kalendarzu juliañskim - 24 grudnia. Chodzi³o jednak o wyznaczenie równie wa¿nego ¶wiêta katolickiego Wielkiej Nocy. A w³a¶nie na soborze nicejskim przyjêto zasadê, ¿e obchodzi siê Wielkanoc w pierwsz± niedzielê po pierwszej pe³ni Ksiê¿yca przypadaj±cej po dniu wiosennej równonocy. Oznacza to, ¿e Wielkanoc mo¿e przypadaæ w okresie od 22 marca do 25 kwietnia. Inn± wa¿n± zasad± reformy kalendarza zadekretowanej przez Grzegorz XIII jest uznanie za lata przestêpne wszystkich podzielnych przez 4, ale nie przez 100, z wyj±tkiem podzielnych przez 400. Dlatego lata 1600 i 2000 by³y przestêpne, a 1700, 1800 i 1900 - nie. Kalendarz gregoriañski wyd³u¿y³ ze 128 lat do 3000 lat konieczno¶æ dodawania 1 dnia dla zniwelowania ró¿nicy miêdzy czasem rzeczywistym i kalendarzowym.
Dzisiaj w ¶wiecie niemal powszechnie obowi±zuje kalendarz gregoriañski; juliañski jest stosowany w Ko¶ciele prawos³awnym raczej dla celów liturgicznych. Ale s± pañstwa, gdzie mamy odmienne systemy kalendarza. W Izraelu, szczególnie w ¶rodowiskach ortodoksyjnych, powszechny jest kalendarz ¿ydowski, w którym Nowy Rok (Rosz ha-Szana) przypada na wrzesieñ, rok zwyk³y liczy 353 - 356 dni, a przestêpny 383 - 385 dni. Rachubê lat przyjmuje siê od stworzenia ¶wiata, zatem obecnie w kalendarzu ¿ydowskim jest rok 5768. W krajach muzu³mañskich - ale nie we wszystkich - liczy siê lata wedle kalendarza wywodz±cego pocz±tek od roku 622 n.e., od hid¿ry czyli emigracji (niektórzy mówi± ucieczki) proroka Mahometa z Mekki do Medyny. Nowy Rok przypada w pierwszym dniu roku ksiê¿ycowego. Za pocz±tek kalendarza przyjmuje siê dzieñ 15 lub 16 lipca 622 r. n.e. (naprawdê hid¿ra odby³a siê 24 wrze¶nia tego¿ roku), tak wiêc muzu³manie maj± obecnie 1427 rok AH(anno hegirae). Wprawdzie Iran i Afganistan to te¿ kraje muzu³mañskie, ale tam stosowany jest kalendarz perski. Lata liczone s± równie¿ od hid¿ry Mahometa, lecz jest to kalendarz solarny oparty na roku s³onecznym, a nie lunarny, jak muzu³mañski. Rok trwa dok³adnie 365,24242 dnia, co daje b³±d jeszcze mniejszy ni¿ w kalendarzu gregoriañskim, bo wynosz±cy 1 dzieñ na 4500 lat. Nowy Rok (Nowruz) przypada na dzieñ równonocy wiosennej, a pocz±tek kolejnego miesi±ca to przej¶cie s³oñca w nastêpny znak zodiaku. Przestêpne s± lata, które podzielone przez 33 daj± w wyniku 1,5,9,13,17,22,26,30, tak, by w ka¿dym okresie 33-letnim przypada³o 8 lat przestêpnych. W Etiopii obowi±zuje kalendarz bazuj±cy na kalendarzu koptyjskim, a ten z kolei wywodzi siê z kalendarza staroegipskiego, bêd±cego mieszanin± kalendarzy solarnego, lunarnego i agrarnego opartego na cyklu wylewów Nilu. W kalendarzu koptyjskim 12 wrze¶nia 2007 roku rozpocz±³ siê rok 2000, bowiem erê liczy siê w nim od narodzenia Chrystusa, któr± Annianus z Aleksandrii wyliczy³ na 9 rok n.e. W Korei Pó³nocnej stosuje siê kalendarz ery d¿ucze. Do daty wedle kalendarza gregoriañskiego dodaje siê kolejny rok ery d¿ucze liczonej od dnia urodzenia Kim Ir Sena 15 kwietnia 1912 r. Data pisana w ten sposób wygl±da nastêpuj±co 31 grudnia 2007 d¿ucze 96. Zmiana wprowadzona zosta³a w 1997 roku. W Indiach reformê kalendarza przeprowadzono w 1957 roku (za moment wyj¶ciowy przyjêto erê Saka, czyli 78 r. n.e.) i Nowy Rok przypada tam na dzieñ 21 marca lub 22 marca.
+ + +
Pierwszy kalendarz wydrukowa³ w Polsce Kasper Straube - w Krakowie na rok 1474 roku po ³acinie, a na rok 1516 równie¿ w jêzyku polskim. Krakowscy typografowie drukowali te¿ kalendarze, zawieraj±ce nie tylko daty powszednie i ¶wi±teczne, lecz tak¿e zbiory wiadomo¶ci z astrologii, medycyny, moralno¶ci, historii, genealogii, lekcje gospodarstwa domowego, my¶listwa, dobrych obyczajów itp. równie¿ w jêzykach obcych (cyrylicy nie wy³±czaj±c) i eksportowali swe produkty na wschód i na zachód Europy. Albo tez sami "cywilizowali" swymi umiejêtno¶ciami uznane miasta europejskie. Jednym z takich drukarzy by³ Stanis³aw Mateusz Cosmerovius, z racji swego pochodzenia zwi±zany z terenami nieodleg³ymi od dzisiejszej Nowej Huty. Cosmerovius, czyli po polsku Kocmyrzowski urodzi³ siê w 1606 roku w Wawrzeñczycach, maj±tku Tanglów. b±d¼ Danglów wywodz±cych siê z Chebu w pó³nocnych Czechach, którzy dorobiwszy siê w Krakowie znacznej fortuny kupili Kocmyrzów wraz z Wawrzeñczycami. Stanis³aw Mateusz wyuczy³ siê drukarstwa u Franciszka Cezarego, ponoæ mia³ te¿ w Krakowie w³asn± drukarniê, ale w 1640 roku przeniós³ siê do Wiednia, by przej±æ tam oficynê Formikina, jedn± z najwa¿niejszych w tym mie¶cie. W rok pó¼niej o¿eni³ siê z wdow± po poprzednim w³a¶cicielu i dziêki temu sta³ siê obywatelem miasta. Otrzyma³ te¿ tytu³ nadwornego drukarza (hofbuchdrucker) i tytu³ szlachecki, zatem doda³ do nazwiska Cosmerovius przydomek "von Lorenzberg" na pami±tkê Wawrzeñczyc (w³oski Lorenzo to polski Wawrzyniec, a w prawos³awiu t³umaczy siê to imiê jako £awrentij). Kocmyrzowski jest twórc± co trzeciej ksi±¿ki wydanej w XVII wieku w Wiedniu, a wydrukowa³ ich w sumie 350 - po ³acinie, po w³osku, po niemiecku i po wêgiersku. Tak bogaty dorobek jest wynikiem produkcji ksi±¿kowej nie tylko dzie³ naukowych (by³ drukarzem uniwersytetu w Wiedniu, ale drukowa³ te¿ dzie³a polskich naukowców), lecz tak¿e masy popularnych w owym czasie w Europie panegiryków (utworów pochwalnych), dewocjonaliów, podrêczników szkolnych wreszcie kalendarzy.
+ + +
W XXI wieku tradycyjne kalendarze, zawieraj±ce oprócz uk³adu dni tak¿e rady z ró¿nych dziedzin ciesz± siê coraz mniejszym wziêciem. W ogóle kalendarz papierowy, drukowany odchodzi powoli w niebyt. S± przecie¿ elektroniczne organizery, tak¿e w telefonach komórkowych, a po wiadomo¶ci z ró¿nych dziedzin siêga siê coraz czê¶ciej do internetu. Warto wiêc pamiêtaæ, ¿e by³y czasy, kiedy praktycznie jedynym ¼ród³em wiadomo¶ci by³ drukowany kalendarz, a jednym z najwiêkszych o¶rodków ich produkcji w Europie - Kraków. O czym lubimy zapominaæ, bo pewnie ma³o kto z mieszkañców Wawrzeñczyc jest ¶wiadom, ¿e w tej miejscowo¶ci urodzi³ siê Stanis³aw Mateusz Cosmerovius, najwiêkszy drukarz Wiednia drugiej po³owy XVII wieku.

WOJCIECH MACHNICKI

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj siê, ¿eby móc dodawaæ komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostêpne tylko dla zalogowanych U¿ytkowników.

Proszê siê zalogowaæ lub zarejestrowaæ, ¿eby móc dodawaæ oceny.

Brak ocen.
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)




Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa U¿ytkownika

Has³o



Nie jeste¶ jeszcze naszym U¿ytkownikiem?
Kilknij TUTAJ ¿eby siê zarejestrowaæ.

Zapomniane has³o?
Wy¶lemy nowe, kliknij TUTAJ.
Reklama


Copyright by G³os - Tygodnik Nowohucki © 2005-2014