Strona g堯wna Biuro og這sze Kontakty Forum dyskusyjne Konkursy Felietony Dzielnice NH - Miejsce dobre do 篡cia26.06.2019 11:17
Nawigacja
Strona g堯wna
Nowohuckie Linki
Fotohistorie
Szukaj
Dzielnice
NH - Miejsce dobre do 篡cia
W G這sie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
U篡tkownik闚 Online
Go軼i Online: 5
Brak U篡tkownik闚 Online

Zarejestrowanch Uzytkownik闚: 947
Nieaktywowany U篡tkownik: 2148
Najnowszy U篡tkownik: ELIT Polska
Ostatnie Artyku造
[2019.06.21] Na ryby...
[2019.06.21] Jest ni...
[2019.06.21] Ca豉 na...
[2019.06.21]
Na 23 czerwca 2019 r.
W徠ki na Forum
Najnowsze Tematy
Na sprzeda dzia趾a ...
CSGO4SKIN guide:Begu...
CSGO4SKIN provide a ...
Akcja poboru krwi
Stronger and larger ...
Najciekawsze Tematy
Akcja poboru krwi [20]
Trasa S7 [17]
Dart - zapraszamy [9]
w nowej hucie nie... [8]
Dzia趾i przy Bul... [7]
9 czerwca 2019 r. minie 40 lat od pami皻nego dnia, w kt鏎ym... JAN PAWE II PRZYBY DO MOGIΧ
W najbli窺z niedziel minie 40 lat od pami皻nego dnia, gdy papie Polak, Jan Pawe II przyby do Sanktuarium Krzy瘸 安i皻ego w Mogile. 40 lat minie od dnia, gdy przyby do Nowej Huty, z kt鏎 zwi您any by jako krakowski biskup i metropolita. Wielu starszych mieszka鎍闚 tej dzielnicy pami皻a ten dzie doskonale. Bo by to naprawd dzie historyczny – papie przyby do miasta, kt鏎e w swoich za這瞠niach mia這 by miastem bez ko軼io堯w, mia這 by miastem bez Boga.
W豉dze komunistyczne mia造 wyra幡y k這pot z papiesk pielgrzymk do Polski. Z jednej strony trudno by這 ignorowa znaczenie papie瘸 i Watykanu w 鈍iatowej polityce, trudno by這 te ignorowa entuzjazm Polak闚, a z drugiej strony trzeba by這 zachowa socjalistyczne pryncypia i mie na uwadze ewentualne reakcje Moskwy. To dlatego 闚czesny przekaz telewizji z papieskiej pielgrzymki ogranicza si do pokazywania ludzi starszych i si鏀tr zakonnych przyby造ch na spotkania z papie瞠m. To dlatego unikano pokazywania zgromadzonych t逝m闚. To dlatego na stadionie „Hutnika”, gdzie wyl康owa helikopter z Janem Paw貫m II, papie瘸 nie przywita nikt ani z w豉dz Nowej Huty ani z kombinatu. To dlatego w lokalnym G這sie Nowej Huty nie ukaza豉 si 瘸dna wzmianka o pobycie papie瘸 w Mogile. Po latach, z niedowierzaniem przegl康a貫m rocznik G這su Nowej Huty z roku 1979, kilka numer闚 przed i kilka numer闚 po pielgrzymce – nie znalaz貫m ani jednego zdania na jej temat. Nie podejrzewam o z陰 wol dziennikarzy 闚czesnego G這su. Po prostu taka by豉 decyzja w豉dz komunistycznych i cenzury. Obszerna relacja z papieskiej pielgrzymki do Mogi造 znalaz豉 si za to w drugim numerze „Krzy瘸 Nowohuckiego”, pisma wydawanego nielegalnie przez Chrze軼ija雟k Wsp鏊not Ludzi Pracy, poza zasi璕iem cenzury.
W tek軼ie zatytu這wanym „Jan Pawe II w Sanktuarium Cudownego Krzy瘸 w Mogile” pisa貫m:
„9 czerwca – ju od wczesnych godzin rannych mo積a zobaczy grupy ludzi zd捫aj帷ych w kierunku bazyliki oo. Cysters闚 w Mogile, pragn帷ych zawczasu zale潭 dogodne miejsce, z kt鏎ego mogliby widzie swojego Papie瘸. To nic, 瞠 Ojciec 鈍. ma przyby dopiero za kilka godzin – grupki pielgrzym闚 przyby造ch do Mogi造 widzia這 si ju poprzedniego dnia wieczorem. Dzie niby jak wiele innych – roboczy, ale zarazem jaki 鈍i徠eczny. Ten szczeg鏊ny, niepowtarzalny, podnios造 nastr鎩 widoczny jest w ca造m mie軼ie. W przystrojonych oknach, w kt鏎ych mo積a spotka dos這wnie wszystko, co mo瞠 stanowi wyraz rado軼i i ho責u sk豉danego tak niedawnemu Arcybiskupowi z Krakowa, a dzisiaj temu, kt鏎emu Chrystus powierzy opiek nad ca造m swoim Ko軼io貫m; od skromnych o速arzyk闚, naklejonych gdzieniegdzie herb闚 i flag papieskich a po okaza貫 dywany z przymocowanym do nich portretem Papie瘸, okolonym choinkowymi 鈍iate趾ami. Ulic jak zwykle przeje盥瘸j samochody, ale wiele z nich z bia這-鄴速 wst捫k lub chor庵iewk przyczepion do anteny. (…)
O 鏀mej udaj si do klasztoru. Mijam wzniesion na ulicy, naprzeciw zabytkowego drewnianego ko軼i馧ka 鈍. Bart這mieja bram, a raczej 逝k triumfalny, z napisem: „Witaj w Sanktuarium”. Ludzi z minuty na minut coraz wi璚ej. Porz康kowi udaj si na wyznaczone wcze郾iej stanowiska. Podje盥瘸j kolejne karetki pogotowia ratunkowego ze s逝瘺 medyczn. Ca造 teren klasztoru i przylegaj帷a do ulica ton w kwiatach. O dziewi徠ej zaczynaj nap造wa dziennikarze. Coraz wi璚ej sutann i habit闚: bia造ch, br您owych, czarnych. Plac i przyklasztorny ogr鏚, gdzie zosta這 usytuowane olbrzymie podium wype軟iaj si wiernymi. Bazylika zamkni皻a, jej otwarcie – ze wzgl璠闚 bezpiecze雟twa - ma nast徙i bezpo鈔ednio przed wej軼iem do niej Ojca 鈍i皻ego. Przybywa, w kolorowych, krakowskich strojach pielgrzymka Polonii z Chicago – informuje o tym, niesiony przez nich stosowny transparent, kt鏎y trzymany wysoko jest z daleka doskonale widoczny. Przybywaj kardyna這wie i ksi篹a biskupi (…).
Oko這 11.40 o篡wienie t逝mu przechodzi w szalony entuzjazm – niemilkn帷e brawa, 酥iewy, owacje i jak瞠 cz瘰te dzisiaj 透y rado軼i. Nad nowohuckim niebem pojawi造 si helikoptery. To w jednym z nich leci oczekiwany przez wszystkich Ojciec 鈍i皻y. (…)
Nareszcie. Poprzedzany kolumn samochod闚 telewizji, ochrony rz康owej i papieskiej ukazuje si znany ju wszystkim bia造 „star”, a w nim… Ojciec 鈍. Jan Pawe II. Nast瘼uje kr鏒ka, cho dla witaj帷ych niezapomniana ceremonia powitania i Ojciec 鈍., b這gos豉wi帷 wszystkich, u鄉iechni皻y przechodzi przez bram aby wsi捷 do mniejszego, specjalnie na t okazj przygotowanego otwartego samochodu. Obje盥瘸 nim wok馧 przyklasztornego ogrodu i wchodzi na podium, gdzie na centralnym miejscu swoi papieski fotel, a za nim du篡 obraz przedstawiaj帷y Mogilski Wizerunek Ukrzy穎wanego”.
Jan Pawe II m闚i w闚czas do zgromadzonych pielgrzym闚: „Oto jestem znowu przy tym krzy簑, do kt鏎ego tak cz瘰to pielgrzymowa貫m – przy krzy簑 pozostawionym nam wszystkim jako najdro窺za relikwia naszego Odkupiciela.
Kiedy w pobli簑 Krakowa powstawa豉 Nowa Huta – olbrzymi kombinat przemys這wy oraz nowe wielkie miasto: nowy Krak闚 – mo瞠 nie u鈍iadamiano sobie, 瞠 powstaje ono przy tym krzy簑. Przy tej relikwii, kt鏎 wraz z prastarym opactwem cysterskim odziedziczyli鄉y po czasach piastowskich. (…)
Wsp鏊nie pielgrzymujemy do krzy瘸 Pa雟kiego, od niego bowiem rozpocz掖 si nowy czas w dziejach cz這wieka. Jest to czas ζski – czas Zbawienia. Poprzez krzy cz這wiek zobaczy na nowo perspektyw swojego losu, swego na ziemi bytowania. Zobaczy jak bardzo umi這wa go B鏬. Zobaczy i stale widzi w 鈍ietle wiary, jak wielka jest jego w豉sna warto嗆. Nauczy si cz這wiek swoj godno嗆 mierzy miar tek Ofiary, jak dla jego zbawienia z這篡 B鏬 ze swojego Syna: tak B鏬 umi這wa 鈍iat, 瞠 Syna swojego Jednorodzonego da, aby ka盥y, kto w Niego wierzy, nie zgin掖, ale mia 篡cie wieczne (por. J 3, 16).
I chocia zmieniaj si czasy, chocia na miejscu dawnych podkrakowskich p鏊 stan掖 ten pot篹ny kombinat, chocia 篡jemy w epoce zawrotnego rozwoju wiedzy o 鈍iecie materialnym i takiego te rozwoju techniki, ta podstawowa prawda o篡ciu ducha ludzkiego, kt鏎a wyra瘸 si poprzez krzy, nie odchodzi w przesz這嗆, nie dezaktualizuje si, nie staje si wczorajsza. Dzieje Nowej Huty s tak瞠 napisane poprzez krzy – naprz鏚 poprzez ten stary, mogilski, odziedziczony tutaj po stuleciach – a potem poprzez inny, nowy…, kt鏎y postawiono niedaleko st康.
Tam gdzie stawia si krzy, powstaje znak, 瞠 dotar豉 ju Dobra Nowina o zbawieniu cz這wieka przez Mi這嗆. Tam, gdzie stawia si krzy, powstaje znak, 瞠 rozpoczyna si ewangelizacja. Niegdy ojcowie nasi na r騜nych miejscach polskiej ziemi stawiali krzy瞠 na znak, 瞠 dotar豉 ju do nich Ewangelia, 瞠 rozpocz窸a si ewangelizacja – i 瞠 trwa nienaruszona. Z t my郵 postawiono te 闚 pierwszy krzy w podkrakowskiej Mogile – w pobli簑 Starej Huty. Kiedy postawiono opodal tego miejsca nowy, drewniany krzy, by這 to ju w okresie Millenium. Otrzymali鄉y znak, 瞠 na progu nowego tysi帷lecia – w ten nowe czasy i nowe warunki wchodzi na nowo Ewangelia. 疾 rozpocz窸a si nowa ewangelizacja, jak gdyby druga, a przecie ta sama co pierwsza. Krzy trwa, cho zmienia si 鈍iat.
Dzi瘯ujemy dzisiaj przy krzy簑 mogilskim, a zarazem przy krzy簑 nowohuckim za ten nowy pocz徠ek ewangelizacji, kt鏎y tutaj si dokona. I prosimy wszyscy, a瞠by by tak samo owocny – owszem, jeszcze bardziej owocny, jak pierwszy. (…)
荑 nowy krzy pojawi si w闚czas, gdy na teren dawnych podkrakowskich wsi, kt鏎y sta si terenem Nowej Huty, przybyli nowi ludzie, kt鏎zy mieli tu rozpocz望 now prac. Przed tym pracowano tutaj ci篹ko, pracowano na roli, a ziemia by豉 urodzajna – wi璚 pracowano ochotnie. Od kilkudziesi璚iu lat rozpocz掖 si przemys: wielki przemys, ci篹ki przemys. I ludzie, kt鏎zy tu przyszli – z r騜nych stron – przyszli do pracy w przemy郵e. Hutnicy. To oni w豉郾ie przynie郵i z sob ten nowy krzy. To oni go postawili - na znak, 瞠 b璠 budowa nowy ko軼i馧, na terenie dawnej miejscowo軼i Bie鎍zyce.
Mia貫m szcz窷cie, jak Wasz arcybiskup i kardyna, nie tylko wbi pierwsz 這pat pod wykop tego ko軼io豉, ale tak瞠 po鈍i璚i go i konsekrowa w 1977 r., kt鏎y narodzi si z nowego krzy瘸. Ten ko軼i馧 narodzi si te z nowej pracy. O鄉iel si powiedzie, 瞠 narodzi si z Nowej Huty. My wszyscy bowiem wiemy, 瞠 w prac cz這wieka jest g喚boko wpisana tajemnica krzy瘸, jest wpisane prawo krzy瘸. Czy nie na pracy ludzkiej spe軟iaj si s這wa Stworzyciela, wypowiedziane po upadku cz這wieka: „W pocie czo豉 b璠ziesz po篡wa tw鎩 chleb”? (por. Rdz 3, 19). Czy to b璠zie ta stara praca na ziemi, kt鏎a rodzi pszenic, ale mo瞠 te rodzi „ciernie i osty” - czy to b璠zie ta nowa praca przy wysokich piecach, w nowej hucie – zawsze dokonuje si ona „w pocie czo豉”. Jest wpisane w prac ludzk prawo krzy瘸. W pocie czo豉 pracowa rolnik. I w pocie czo豉 – w straszliwym, 鄉iertelnym pocie – kona na krzy簑 Chrystus.
Nie mo積a oddzieli krzy瘸 od ludzkiej pracy. Nie mo積a oddzieli Chrystusa od ludzkiej pracy. To w豉郾ie potwierdzi這 si tutaj w Nowej Hucie. I to by ten nowy pocz徠ek ewangelizacji na pocz徠ku nowego tysi帷lecia chrze軼ija雟twa w Polsce. Ten nowy pocz徠ek prze篡wali鄉y razem. I ja zabra貫m to z sob z Krakowa do Rzymu jako relikwi”.
S這wa Jana Paw豉 II wielokrotnie przerywane by造 spontanicznymi oklaskami. Tak瞠 wtedy, gdy tutaj, w Mogile, w Nowej Hucie podkre郵a szczeg鏊n godno嗆 cz這wieka i godno嗆 pracy. Gdy m闚i: „Wsp馧czesna bowiem problematyka ludzkiej pracy (czy zreszt tylko wsp馧czesna?) ostatecznie sprowadza si – niech mi to daruj wszyscy specjali軼i – nie do techniki i nawet nie do ekonomii, ale do jednej podstawowej kategorii: jest to kategoria godno軼i pracy – czyli godno軼i cz這wieka. I ekonomia, i technika, i tyle innych specjalizacji czy dyscyplin swoj racj bytu czerpi z tej jednej podstawowej kategorii. Je郵i nie czerpi jej st康, je郵i kszta速uj si poza godno軼i ludzkiej pracy, poza godno軼i cz這wieka pracy, s b喚dne, a mog by nawet szkodliwe, je郵i s przeciw cz這wiekowi”.
Zwa瘸j帷 na te s這wa papie瘸 nikogo w Polsce nie dziwi這, 瞠 rok p騧niej, strajkuj帷y robotnicy Wybrze瘸 na bramie Stoczni Gda雟kiej, zawiesili portret Jana Paw豉 II.
Jan L. FRANCZYK


Fot. Jan Zych
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj si, 瞠by m鏂 dodawa komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dost瘼ne tylko dla zalogowanych U篡tkownik闚.

Prosz si zalogowa lub zarejestrowa, 瞠by m鏂 dodawa oceny.

Brak ocen.
 
Ten serwis u篡wa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl康arki oznacza zgod na to)




Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi tylko cz窷 materia堯w, kt鏎e w ca這軼i znale潭 mo積a w wersji drukowanej "G這su - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa U篡tkownika

Has這



Nie jeste jeszcze naszym U篡tkownikiem?
Kilknij TUTAJ 瞠by si zarejestrowa.

Zapomniane has這?
Wy郵emy nowe, kliknij TUTAJ.
Reklama


Copyright by G這s - Tygodnik Nowohucki © 2005-2014