Od 5 lat przepisujê na komputerze swoje pamiêtniki (prowadzone od 12. Roku ¿ycia do dzi¶, a wnet koñczê 70 lat). Chcê pozostawiæ m³odszym cz³onkom rodziny tê „schedê” do ewentualnego jej upublicznienia w dowolnych formach, zw³aszcza po mojej ¶mierci. Czy w zwi±zku z tym powinnam (powinni¶my) dokonaæ jakich¶ formalno¶ci?
Odpowied¼ na pytanie sprowadza siê do kwestii, czy prawa do pamiêtnika i jego ewentualnej publikacji maj± byæ przekazane za Pani ¿ycia, czy te¿ po ¶mierci. Pamiêtnik – czy to w formie rêkopisu, czy te¿ zapisu na no¶niku (np. pendrive, twardy dysk) – jest utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. „O prawie autorskim i prawach pokrewnych” (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1062 z pó¼n. zm.). Zgodnie z tre¶ci± jej art. 41 ust. 1, „je¿eli ustawa nie stanowi inaczej: 1) autorskie prawa maj±tkowe mog± przej¶æ na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy; 2) nabywca autorskich praw maj±tkowych mo¿e przenie¶æ je na inne osoby, chyba ¿e umowa stanowi inaczej”.
W przypadku zatem, gdy jeszcze za ¿ycia chce Pani, aby potomkowie mogli cieszyæ siê pamiêtnikiem jako takim, a tak¿e mogli publikowaæ jego tre¶æ, to musi Pani zawrzeæ odpowiedni± umowê przeniesienia na nich praw maj±tkowych w tym zakresie. Umowa o przeniesienie autorskich praw maj±tkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem niewa¿no¶ci (art. 53 ww. ustawy). Umowa o przeniesienie autorskich praw maj±tkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej licencj±, obejmuje pola eksploatacji wyra¼nie w niej wymienione (art. 41 ust. 2). Pola eksploatacji to w uproszczeniu sposób korzystania z dzie³a – zgodnie z tre¶ci± art. 50 ww. ustawy, „odrêbne pola eksploatacji stanowi± w szczególno¶ci: 1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie okre¶lon± technik± egzemplarzy utworu, w tym technik± drukarsk±, reprograficzn±, zapisu magnetycznego oraz technik± cyfrow±; 2) w zakresie obrotu orygina³em albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, u¿yczenie lub najem orygina³u albo egzemplarzy; 3) w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny ni¿ okre¶lony w pkt 2 – publiczne wykonanie, wystawienie, wy¶wietlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a tak¿e publiczne udostêpnianie utworu w taki sposób, aby ka¿dy móg³ mieæ do niego dostêp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym”.
Drug± opcj± jest przej¶cie prawa do pamiêtnika oraz prawa do publikacji jego tre¶ci po Pani ¶mierci. W tym przypadku nabêd± je Pani spadkobiercy ustawowi lub testamentowi, je¶li sporz±dzi Pani testament o odpowiedniej tre¶ci. Mo¿e te¿ Pani sporz±dziæ zapis windykacyjny, którego przedmiotem – niezale¿nie od spadkobrania – bêdzie przej¶cie z momentem Pani ¶mierci praw do pamiêtnika i jego upubliczniania. Zgodnie z tre¶ci± art. 9811 par. 1 Kodeksu cywilnego, „w testamencie sporz±dzonym w formie aktu notarialnego spadkodawca mo¿e postanowiæ, ¿e oznaczona osoba nabywa przedmiot zapisu z chwil± otwarcia spadku (zapis windykacyjny)”. Na podstawie par. 2 pkt 1 i 2 tego przepisu, „przedmiotem zapisu windykacyjnego mo¿e byæ: 1) rzecz oznaczona co do to¿samo¶ci; 2) zbywalne prawo maj±tkowe”. Zbywalne prawa maj±tkowe bêd±ce przedmiotem zapisu windykacyjnego to m.in. autorskie prawa maj±tkowe do wy³±cznego korzystania z utworu, rozporz±dzania na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z niego.
(sp)
· Napisane przez Administrator
dnia July 03 2022
523 czytañ ·
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".